نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز با حضور جمع زیادی از اهالی سینما و رسانه برای ارائه آخرین اطلاعات از این رویداد سینمایی برگزار شد.

گروه فرهنگی مشرق- نخستین نشست خبری محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

سیدصادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز ۱۲ دی ماه با تبریک سال نوی میلادی و خواندن فرمایشاتی از این پیامبر الهی نشست را آغاز کرد.

محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در سخنانی گفت: فراخوان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بر اساس نیازهای سینمای ایران تدوین شد و آنچه نیاز بود پس از بررسی‌ها در فراخوان گنجانده شد. دبیرخانه جشنواره از خردادماه آغاز به کار کرد و با برگزاری جلسات متعدد گروهی و انفرادی با حضور کار‌شناسان سینما و نمایندگان و اقشار مختلف سینمایی و اهالی رسانه و مطبوعات، با بیش از ۲۰۰ صاحب نظر گفت‌و‌گو کردیم که حاصل این مهم تغییرات ایجاد شده در فراخوان جشنواره بود.

وی یادآور شد: بحث‌های زیادی درباره کم کردن جوایز جشنواره فیلم فجر داشتیم همانطور که می‌دانیم جشنواره علاوه بر جشن سینمای ایران، رویدادی رقابتی است که سی و سه دوره آن تا کنون سپری شده و بخش زیادی از تولیدات سینمای ایران در این جشنواره رونمایی می‌شود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: بر اساس اتفاقات رخ داده در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر، همه سینماگران، آغاز به کار آثار خود را از جشنواره فیلم فجر می‌دانند و در هر دوره اغلب تولیدات سینمای ایران برای حضور در جشنواره به دبیرخانه این رویداد ارسال می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه هر سال بسیاری از فیلم‌ها به دلیل محدودیت پذیرش آثار در بخش مسابقه، پشت دیوار جشنواره جمع می‌شوند یادآور شد: قطعا مدت زمان برگزاری ۱۰ روزه جشنواره فیلم فجر پاسخگوی نمایش همه تولیدات سینمای ایران در یکسال نیست.

وی با بیان اینکه فراخوان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بر اساس نیازهای سینمای ایران تدوین شد، عنوان کرد: آنچه نیاز بود پس از بررسی‌ها در فراخوان گنجانده و تغییراتی از جمله حذف جوایز مشترک انجام و بخش فیلم اولی‌ها به سودای سیمرغ اضافه شد، جوانانی که آینده سینمای ایران در اختیار آن‌ها خواهد بود و ایده‌ها نو و آثار به روزی را به سینمای ایران بیاورند.

دلیل انتصاب شهاب حسینی و مهتاب کرامتی

حیدری درباره انتصاب شهاب حسینی و مهتاب کرامتی به عنوان مشاوران جشنواره توضیح داد: شاید بحث‌های زیادی در برخی رسانه‌ها در خصوص استفاده از دو مشاور سینمایی مطرح شده باشد که حضور و مشارکت هنرمندان در روند برگزاری جشنواره ملی دلیل این انتصاب ها بود. جشنواره فیلم فجر به صورت کاملا حرفه‌ای برگزار می‌شود و حضور نماینده‌ای از اهالی سینما در این رویداد می‌تواند دیوار بین مدیران دولتی و هنرمندان را بردارد.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: این جشنواره متعلق به سینماگران و استفاده از چهره‌های سینمایی در جشنواره‌های دنیا مرسوم است و حضور شهاب حسینی و مهتاب کرامتی به عنوان دو بازیگر خوب و نام آشنای سینمای ایران برای مردم نقشی اساسی دارد. مردم چهره‌های محبوبشان را دوست دارند و ارتباط بهتری با آنان برقرار می‌کنند. شهاب حسینی و مهتاب کرامتی می‌توانند ارتباط جشنواره و مردم را بیشتر کنند و بخش بیشتری از مردم به واسطه این دو بازیگر خوب سینما با جشنواره ارتباط برقرار کنند.

حیدری تاکید کرد: امیدواریم این اتفاق در جشنواره فجر در ادوار آینده نیز ادامه داشته باشند و اقشار مختلف سینمایی در جشنواره در کنار مدیران نماینده‌ای داشته باشند.

دلیل معرفی نکردن نام اعضای هیات انتخاب

محمد حیدری در نشست رسانه‌ای خود به برگزیدن هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: انتصاب هیات انتخاب در هر دوره از جشنواره فیلم فجر فراز و نشیب زیادی دارد و بسیاری از فیلمسازانی که می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند به دلیل حضور آثارشان در این رویداد سینمایی نمی‌توانند در ترکیب هیات انتخاب قرار گیرند. از بین فیلمسازانی که در جشنواره حضور ندارند بر اساس گفتگوهایی که انجام شد به ترکیبی هفت نفره رسیدیم که همه این افراد در این بخش سابقه خوبی دارند و کوشیدیم شرایطی برای هیات انتخاب فراهم شود که در فضایی آرام و بی‌حاشیه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بنشینند.

فیلم‌ها فقط توسط هیات انتخاب دیده می‌شود/ معرفی آثار تا ۲۰ دی


حیدری یادآور شد: برگزیدن هیات انتخاب کنونی تجربه موفقی بود و در فاصله‌ای کوتاه، همه فیلم‌ها دیده شده و پس از معرفی آثار بخش‌های مختلف، هیات انتخاب رسما معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: با معرفی نکردن نام هیات انتخاب، از اظهار نظر شخصی این عزیزان به عنوان هیات انتخاب جلوگیری شد. نظرات شخصی هریک از اعضای هیات انتخاب در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسیده باشد می‌تواند برای یک فیلم شرایط حاشیه‌ای ایجاد کند که در سال‌های گذشته شاهد این اتفاق بودیم.

وی همچنین گفت: همه اهالی سینمای ایران درارتباط با یکدیگر «رفاقت» دارند اما در جشنواره فیلم فجر بر اساس کیفیت آثار به «رقابت» با یکدیگر می‌پردازند و این موضوع بدیهی و طبیعی است. در نقد جشنواره و در نقد آثار سینمایی باید تفاوت این رفاقت و رقابت‌های عادلانه مورد توجه قرار گیرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: تلاش شد هیات انتخاب درباره هیچ فیلمی اظهار نظری انجام ندهد و از فیلم‌ها صیانت شود. قصد دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مخفی نگاه داشتن اسامی هیات انتخاب نیست بلکه معتقدیم عدم معرفی اسامی موجب شد هیات انتخاب در فضایی آرام کار بازبینی آثار را انجام دهد.

جاری شدن جریان سفارش از جوانب مختلف به هیات انتخاب

وی گفت: اعلام اسامی هیات انتخاب هر چند موجب گرمی بازار اخبار می‌شود اما روی دیگر معرفی هیات انتخاب، آشفتگی فکری در بازبینی فیلم‌ها برای افراد هیات است که اغلب ناشی از فشار برای مصاحبه و اظهارنظر از سوی مطبوعات و جاری شدن جریان سفارش از جوانب مختلف برای فیلم‌ها می‌شود. مسلما این دست تماس‌های شبانه‌روزی اعضای هیات انتخاب را در موقعیت ارزیابی عادلانه قرار نمی‌دهد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با رد بازبینی آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد از سوی گروه‌های مختلف گفت: تنها هیات انتخاب این فیلم‌ها را دیده و درباره آثار رسیده به بخش مسابقه تصمیم گرفتند.

محمد حیدری درباره آغاز به کار هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب از ۱۲ آذر کار خود را آغاز کرده و طبق جدول زمانبندی تا ۱۸ دی ماه فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.

وی درباره انتشار اخبار نادرست از سوی برخی رسانه‌ها و افراد مبنی بر بازبینی آثار رسیده به جشنواره از سوی گروهی غیر از هیات انتخاب یادآور شد: صحبت‌هایی که در این باره شد غیرمنصفانه بود. همه ما در برابر کاری که می‌کنیم مسوول هستیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: در فضایی که همه تولیدات سینمای ایران به دست ما سپرده شده بود، گروهی یا شخصی بجز ترکیب هفت نفره هیات انتخاب فیلم‌ها را ندیدند و راجع به فیلم‌ها اظهار نظری نکردند. بعد از پایان انتخاب فیلم‌ها اهالی رسانه می‌توانند با هیات انتخاب وارد گفت‌و‌گو شوند. جشنواره از فیلم‌ها تمام و کمال صیانت کرده و تنها نتیجه نهایی از سوی هیات انتخاب اعلام خواهد شد.

بزرگداشت رضا کیانیان، مهدی فخیم‌زاده، رویا تیموریان و محمد مهدی دادگو

حیدری در ادامه نشست خبری این رویداد سینمایی به بزرگذاشت جشنواره فیلم فجر برای رضا کیانیان، مهدی فخیم‌زاده، رویا تیموریان و محمد مهدی دادگو اشاره کرد و گفت: شاید سینماگران بسیاری برای برگزاری بزرگداشت در جشنواره فیلم فجر مورد نظر باشند اما برای برخی از دو یا سه بار بزرگداشت گرفته شده بود به همین دلیل برای بزرگداشت چهار تن از بزرگان سینما به سراغ عزیزانی رفتیم که تاکنون برای آنان در جشنواره فیلم فجر بزرگداشتی برگزار نشده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: افرادی که نام برده شد در سینما شناخته شده هستند و قطعا آنان جز کسانی هستند که تلاش‌های موثری برای سینما داشتند. حضور دو بازیگر نام آشنای سینمای ایران و با سابقه درخشان و حضور یک کارگردان با سابقه سینما که فعالیت‌هایی در حوزه بازیگری داشته و همچنین تقدیر از یکی از تهیه کنندگان زحمتکش سینمای ایران که فیلم‌های خوبی را تقدیم سینما کرده مجموعا چهار بزرگداشت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را تشکیل می‌هد.

حیدری با اشاره به اینکه برگزارکنندگان جشنواره میزبانان این مهمانی باشکوه هستند، بیان کرد: مردم و سینمادوستان ایران وظیفه اصلیشان در این عرصه رونق دادن به این جشن باشکوه است و همانطور که می‌دانید خبررسانی و نقد منصفانه ارتقا و بالندگی کل سینما را موجب می شود.

گلایه از رسانه‌هایی که خبرها را زودتر منتشر می‌کنند


دبیر جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه هدف ما این بوده که هیچ گونه اظهار نظر رسمی درباره فیلم‌ها پیش از انتخاب کامل آثار وجود نداشته باشد، اظهار کرد: این روزها خبرهایی در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف وجود دارد، من به همه خبرنگاران و افراد رسانه‌ای که در این جمع هستند و یا نیستند می‌گویم، چیزی که ما و شما را در یک میزانسن قرار می‌دهد، این است که می‌خواهیم با هم یک رویداد بزرگ را برگزار کنیم. متاسفم برای خبرگزاری ها و خبرنگارهایی که البته از آنها انتظار بیشتری داریم، چون ما نمی توانیم اخبار را در گاوصندوق نگه داریم. خیلی از خبرنگارها با من تماس گرفتند که ما هیات انتخاب را می‌شناسیم و اما به این تصمیم احترام می گذاریم و این خبر را اعلام نمی کنیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم همه این اخبار را مخفی نگه داریم. اینکه جایی اعلام شود که اسامی فیلم‌های بخش «نگاه نو» اعلام شده، اتفاق خوبی نیست و باید با یکدیگر همکاری کنیم. همه تلاش ما این است که بگوییم ما هم می‌توانیم مانند همه دنیا از پس برگزاری رویداد بزرگ برمی‌آییم.

حیدری همچنین بیان کرد: انتقادها می‌تواند سازنده باشد تا جشنواره در سال‌های بعد بهتر و بزرگتر برگزار شود. به هر حال اخبار اعلام می‌شود و اگر دوستان اجازه بدهند که اخبارمان بر اساس جدول و برنامه‌ریزی خودمان انجام شود بهتر است. کمک کنیم که این اخبار در زمان خودشان منتشر شوند، هدف ما جمع کردن اخبار و منتشر نکردن آن‌ها نیست.

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ادامه این نشست خبری بیان کرد: می‌خواهیم شان اصحاب رسانه حفظ شود و ازدحام در سانس‌های نمایش فیلم به حداقل برسد.

سیدصادق موسوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ما در کشور کاخی برای اهالی مطبوعات نداریم، تاکید کرد: برج میلاد به عنوان کاخ اصلی جشنواره برای عوامل تولید، خبرنگاران و اهالی رسانه، منتقدان و هنرمندان برپا خواهد بود.

وی ادامه داد: ایده ما احترام به رسانه‌ها بود و ممکن است این تصور وجود داشته باشد که برخی سانس‌ها در زمان نمایش فیلم‌ها پر نمی‌شود، ولی خیال ما آسوده است که ازدحام غیر قابل کنترلی که باعث بشود برخی روی سکوها بنشینند نداشته باشیم.

موسوی تاکید کرد: ما به دنبال احترام و نظم توامان هستیم و با این برنامه مطمئن هستیم در شلوغ ترین سانس‌ها هم شان شما اهالی رسانه از بین نمی‌رود. همچنین باید از انعطاف دوستان رسانه‌ای تشکر کنم چون سهمیه‌های امسال در مقایسه با سال گذشته حدود یک سوم شده است.

همکاری جشنواره فجر با بنیاد خیریه

موسوی در این نشست گفت: امسال برای اولین بار جشنواره فیلم فجر برای تمرکز بر امر نیکوکاری با بنیاد خیریه «کمک» همکاری می کند. این بنیاد توسط کتایون ریاحی بازیگر سینما طی دو سال گذشته به بیش از صد کودک ناشنوا کمک کرده است.

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره در بخشی از صحبت‌هایش نیز به رویکرد اهالی رسانه برای یافتن اخبار دست اول اشاره کرد و گفت: من این موضوع را درک می‌کنم که اهالی رسانه می‌خواهند اخبار را پیش از اعلام رسمی بدست بیاورند و به هرحال جشنواره فیلم فجر مهمترین رخداد فرهنگی کشور است و تنها از اهالی رسانه می‌خواهیم هیجان‌ها را بالا ببرند، نه اینکه با گمانه‌زنی‌ها تنور جشنواره را خاموش کنند.

هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجراعلام شد

محمد حیدری هم در ادامه این نشست گفت: در بخش مستند ۸۵ فیلم شرکت کردند که ۹ فیلم به جشنواره نرسید. هیات انتخاب بخش مستند شامل افرادی همچون محمدرضا شعبانی، مجید خالقی سروش، آرش لاهوتی و آزاده بیزارگیتی هستند و آثار راه یافته به بخش مستند روز سه شنبه اعلام خواهند شد.

۷۳ فیلم در بخش «هنر و تجربه» بازبینی شد

وی درباره بخش «هنر و تجربه» نیز گفت: در بخش «هنر و تجربه» ۷۶ فیلم فرم پر کردند که پنج فیلم به جشنواره نرسید که در نهایت ۷۳ فیلم مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفتند. با توجه به زمان بندی و نظم و انضباط تاکید کردیم تا بیستم دی ماه همه اسامی فیلم های بخش های مختلف اعلام می‌شوند. جدول پیش فروش این آثار نیز به زودی اعلام خواهد شد تا مردم بدانند کدام فیلم ها در جشنواره حضور خواهد داشت. آنچه مورد تاکید ما است اینکه امسال باید به شعاری که دادیم صد در صد عمل کنیم که آن هم نظم و انضباط است.

«آشغال های دوست داشتنی» پذیرفته نشد

حیدری درباره فیلم «آشغال های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی توضیح داد: فیلم «آشغال های دوست داشتنی» به دلیل اینکه دوره سی و دوم فرم شرکت در جشنواره را پر کرده بود در دوره سی و چهارم به هیات بازبینی ارسال نشد.

اضافه شدن بخش انیمیشن های سینمایی به فجر

حیدری در ادامه نشست رسانه‌ای خود از افزوده شدن بخش انیمیشن به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و یادآور شد: با توجه به تاکیدات ریاست سازمان سینمایی در جهت حمایت از آثار انیمیشن و توسعه و رشد این نوع آثار و همچنین جشنواره فیلم فجر، بخشی را به آثار تولید شده در این بخش اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه ۷ فیلم انیمیشن در این بخش حضور دارند، توضیح داد: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در راستای حمایت از آثار انیمیشن بخشی را به این آثار اختصاص داده و فیلم‌های حاضر در این بخش با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حیدری تاکید کرد: سازوکار داوری و جزئیات این بخش در روزهای آتی از طریق روابط عمومی جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.

* مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس