امرالله احمد جو

امرالله احمدجو : آثار حاضر در جشنواره باید با فرهنگ ملی و انقلابی سنخیت داشته باشند.

به گزارش مشرق،  امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: آثار حاضر در جشنواره باید با فرهنگ ملی و انقلابی سنخیت داشته باشند؛ قطعاً فیلم هایی که راجع به انقلاب و مسائل پیرامونی آن یا مسائلی که بعد از انقلاب پیش آمده ساخته شده باشند تناسب بیشتری با این رویداد سینمایی دارند هرچند که بنده معتقدم مانیفست جشنواره فجر باید تکیه بر کیفیت آثار باشد تا این رویداد سینمایی سال به سال بتواند رشد بیشتری داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخه های بید» افزود: یکی از وظایف اصلی هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر که سال ها است به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور شناخته می شود این است که به خوبی آثار را رصد کنند و با بررسی دقیق ببینند کدامیک از فیلم هایی که متقاضی حضور در جشنواره هستند نقش مثبت تری در راستای ارتقای فرهنگ عمومی دارند و می توانند برای کشور به عنوان یک دستاورد فرهنگی محسوب شوند.

وی ادامه داد: فیلم های حاضر در جشنواره فجر باید بوی بومی بودن و بوی ایرانی بودن بدهند. هیأت انتخاب جشنواره قطعاً می تواند نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد تا فیلم هایی که بر اساس دیدگاه های فرهنگ های سایر ملل ساخته شده و یا به نوعی کپی برداری از آثار غربی هستند در این جشنواره جایی برای نمایش نداشته باشند.

این سینماگر متذکر شد: اعضای هیأت انتخاب باید از عملکرد سلیقه ای بر اساس نام اشخاص و رابطه های پشت پرده حذر کنند چرا که چنین اتفاقاتی قطعاً با فرهنگی و هنری بودن جشنواره در منافات است و کیفیت جشنواره را به شدت زیر سوأل می برد.

احمدجو در بخش دیگری از این گفتگو جشنواره فیلم فجر را جشن برداشت محصول توصیف کرد و گفت: اگر سینماگران به جشنواره فجر با این دیدگاه نگاه کنند که قرار است چند روزی در سال دور هم جمع شوند، با یکدیگر دیدار تازه کنند، محصولات یکدیگر را ارزیابی کنند و... قطعاً دیگر حرفی از حق کشی و حق خوری در جشنواره و تحریم این رویداد و... نمی زنند!

این کارگردان ادامه داد: واقعاً متوجه نمی شوم چطور برخی فیلمسازان دم از حق کشی و حق خوری می زنند. یکی نیست به این دوستان عزیز بگوید مگر شما چه حقی در این جشنواره دارید که از شما خورده شده است؟

وی در پایان این گفتگو افزود: به هر حال همه ما باید بدانیم هیأت های انتخاب و داوری در تمامی جشنواره های سینمایی متشکل از افرادی با سلیقه های ناهمگون هستند و بدترین قسمت ماجرا این است که در برخی مواقع بعضی افراد به صورت ویترین در این هیأت ها گذاشته می شوند که هیچ اشرافی بر سینما ندارند و از این رو قطعاً سلیقه آن ها است که نقش تعیین کننده ای در انتخاب یا عدم انتخاب آثار دارد و اینکه یک فیلمی در جشنواره پذیرفته نشود یا پذیرفته شود و کاندید نشود به هیچ وجه ملاک خوب یا بد بودن یک فیلم نیست.

منبع: سینما پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    جناب امراله احمدجو بسیار سپاسگزاریم برای کارهای زیبای شما : روزی روزگاری ، پشت کوهای بلند و ...پاینده باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس