نگاهی به پرونده حوادث پزشکی از ابتدای سال 94 تا کنون نشان می‌دهد که وزارت بهداشت برای حفره بزرگی به نام «عدم نظارت صحیح» بر کارکنان خود هیچ راه‌کاری نداشته و به زودی باید منتظر شدت یافتن عدم بی‌اعتمادی مردم نسبت به خود باشد.

گروه اجتماعی مشرق- نزدیک به دو سال و نیم از آغاز دولت تدبیر می‌گذرد. ظواهر امر نشان می‌دهد که طی این مدت تلاش‌هایی برای بهبود اوضاع ممکلت انجام شده و در برخی موارد هم برخی از دستگاه‌های اجرایی دولت روحانی برای بهتر نشان دادن خود اقدامات خوبی را به منصه ظهور گذاشته‌اند. اما در میان همه این مسابقات بهتر دیده شدن، وزارت بهداشت به سردمداری دکتر قاضی‌زاده هاشمی توانسته با اختلاف سال نوری از بقیه دستگاه‌های اجرایی دولت یازدهم پیشی بگیرد.

و شاید همین سرعت بهبود رسانه‌ای وزارت بهداشت در از بین بردن کاستی‌ها باعث شده است تا نگارنده زیرمجموعه‌های این وزارت‌خانه را به زیر تیغ بکشاند. مشهور است که گفته‌اند «املای نانوشته غلط ندارد» و لذا اگر بقیه همتایان دکتر قاضی‌زاده هاشمی در درولت هم تلاشی برای بهبود اوضاع می‌کردند اکنون زیر تیغ نگاه‌های کنجکاو بودند.

کوتاه‌تر آنکه جناب آقای دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی! مردم و رسانه‌ها نسبت به عملکرد مجموعه شما حساس شده‌اند و به جرأت می‌توان گفت اکنون در وضعیتی هستید که خطاهای سرزده از زیرمجموعه شما (عمدا یا سهوا) حیثیت حرفه‌ای شخص جنابعالی را زیر سوال خواهد برد.

هر رسانه‌ای ممکن است از خدمات و تلاش‌های یک مسئول برای رسیدن به اهداف خود صرف‌نظر کرده و در عوض کاستی‌هایش را بزرگ نشان دهد یا گاهی هم برعکس آن عمل کند؛ اما در اینجا با تشکر از همه زحماتی که طی سال‌های اخیر کشیده‌اید نگارنده قصد دارد شما را متوجه فاجعه‌ای کند که می‌رود تا همه تلاش‌های جناب‌عالی را محو کند. آنچه که اکنون در حال شکل‌گیریست، از میان رفتن اعتماد مردم به بیمارستان‌ها، پزشکان، وزارت بهداشت و در رأس همه شخص شما است.

بد نیست نگاهی بیاندازیم به برخی از اخبار حوادث که از آغاز سال 1394 تا کنون روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است و یک سر آن قصور و کوتاه‌های جامعه پزشکی مشهود بوده است:

29 فروردین

مرگ مادر پس از زایمان و جابجایی دو نوزاد

یک مادر 28 ساله در سردشت به دلیل نامشخصی در بیمارستان این شهرستان پس از خارج کردن جنین از شکمش، جان خود را از دست داد. شنیده‌ها حکایت از قصور پزشکی و تأخیر در تشخیص علت خونریزی منجر به مرگ دارد.

جابجایی عجیب و غیرمنتظره دو نوزاد در یکی از بیمارستان‌های درجه یک خصوصی تهران، ماجرایی غم‌انگیز و بحرانی را برای دو خانواده و مسئولان بیمارستان رقم زد. در اين پرونده، صلاحيت مسئول فني بيمارستان مذكور به مدت ۲ سال به حالت تعليق درآمد و نامبرده به دادسراي انتظامي سازمان نظام پزشكي معرفي شد.

23 خرداد

بیمارستان متخلف قاچاق اعضای بدن، تعطیل شد

بیمارستانی که وزارت بهداشت از کارهای غیرقانونی آن از جمله پیوند غیرقانونی شکوائیه داشت در نهایت تعطیل و پزشکان متخلفش نیز محروم از طبابت شدند، فعالیت‌ غیرقانونی‌ای که در یک پلاکارد پارچه‌ای خلاصه شد "درمانگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل است".

6 تیر

یک حادثه شرم‌آور در جامعه پزشکی

دکتری جوان عکس مریض اورژانسی‌اش را از سرِ خوشی در اینستاگرامش آپلود کرده و با همکارهایش در مورد این کِیس حرف می‌زند.

آقای هاشمی! مردم نسبت به خرابکاری‌های زیرمجموعه شما حساس شده‌اند/// در حال ویرایش


12 تیر

مرگ نوزاد ایذه‌ای به دلیل سهل‌انگاری

با وجود خبر منتشر شده «فوت نوزاد ایذه‌ای به دلیل سهل‌انگاری پزشکان» در شبکه‌های مجازی و تلاش برای روشن شدن صحت و سقم این خبر، متاسفانه هیچ‌یک از مسئولان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان حاضر به پاسخگویی نشدند. آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های پیش از تولد، صحت و سلامت نوزاد و مادر را تایید کرده بودند.

1 شهریور

زنان مناطق محروم در نبود پزشک، هنوز هم سر زا می‌روند

یک مادر ٢٨ ساله در سردشت پس از خارج‌کردن جنین از شکمش، به‌دلیل قصور پزشکی و تأخیر در تشخیص علت خونریزی، جان خود را از دست داد. مرگ زن باردار در بیمارستان اهواز به دلیل نبود پزشک متخصص؛ مرگ زن باردار در لوداب به خاطر نبود پزشک؛ مرگ سه تازه‌مادر گنابادی در شش ماه و... این‌ها همه خبرهایی است که نشان می‌دهد هنوز که هنوز است زنان زیادی جان خود را به دلیل زندگی‌ در مناطق محروم از امکانات و پزشک متخصص، از دست می‌دهند. زایشگاه، سونوگرافیست زن، پزشک زنان و ماما در رأس خواسته‌های زنان مناطق محروم است.

17 شهریور

مرگ دردناک مادر کردستانی زیر اشتباهات متعدد پزشکی

مادر 19 ساله قروه‌ای به دلیل اشتباهات متعدد پزشکی مانند استفاده بیش از حد از آمپول‌های فشار و قرص‌های محرک، انجام همزمان اپی زیوتومی و سزارین روی بیمار، عدم تشخیص آمبولی ریه، بدون اکسیژن ماندن و ... دار فانی را وداع گفت. وزارت بهداشت این پرونده را نیز مورد بررسی قرار داد تا با متخلفان آن برخورد شود.

15 آذر

یک اتفاق تلخ در تاریخ خدمات پزشکی/ درآوردن بخیه کودک به دلیل ناتوانی مالی

مدیرکل دفتر شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درآوردن بخیه به‌دلیل ناتوانی مالی در تاریخ خدمات پزشکی ایران تأسف‌بار و نادر است، گفت: واقعاً مسئولان وزارت بهداشت در شوک هستند، زیرا اگر پزشک چنین دستور غلطی را داده چرا پرستار آن را اجرا کرده است؟

آقای هاشمی! مردم نسبت به خرابکاری‌های زیرمجموعه شما حساس شده‌اند/// در حال ویرایش

29 آذر

20 دقیقه جان دادن در 20 قدمی بیمارستان

تصادفی در میدان فاطمی و در مجاورت بیمارستانی رخ داد که شاهدان عینی از اقدام دیرهنگام مسئولان آن بیمارستان که بر سر بالین مصدوم نیز حاضر بودند گلایه داشتند و مدعی بودند با وجود فاصله چند متری مصدوم با بیمارستان؛ در انتقال سریعش اهمال‌کاری شده است. این مصدوم همان شب فوت کرد.

آقای هاشمی! مردم نسبت به خرابکاری‌های زیرمجموعه شما حساس شده‌اند/// در حال ویرایش

هم آقای وزیر و هم مخاطبان محترم به خوبی می‌دانند که این موارد تنها تعدادی از اخبار کوتاهی‌ها و قصور عوامل وزارت بهداشت در کمک‌رسانی به مردم است و چه بسا که تعداد چنین پرونده‌هایی بیش از این‌ها باشد و به هر دلیلی پایش به رسانه‌ها باز نشود.

نقص بزرگ وزارت بهداشت شبیه یک حفره است

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت با اشاره به معالجه کودک اصفهانی (صدرا) در ماجرای بخیه، توسط جراحان پلاستیک گفت:‌ بزرگترین نقد وارده به وزارت بهداشت در حادثه تلخ بخیه که کاملاً نیز به مردم حق می‌دهیم، این است که ما ماجرا را از رسانه‌ها فهمیدیم که این ضعف سیستم ما را نشان می‌دهد.

باید از این مدیر وزارت بهداشت پرسید که شما جز رسانه‌ها و شکایات مردم از بیمارستان‌ها و پزشکان چه دریچه دیگری برای پی بردن به وضعیت بیماران دارید و چطور متوجه می‌شوید که فلان پزشک در طول روز چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ اساسا سیستم نظارتی وزارت بهداشت به چه صورت کار می‌کند؟

اگر از نخوت بی‌حد و حصر، درآمدهای آنچنانی و زیرمیزی‌های غیرقانونی برخی از پزشکان بگذریم، از کوتاهی در حفظ جان، سلامت و آبروی بیمار نمی‌توان گذشت.

جناب آقای دکتر هاشمی، رنگ پرونده پزشکان شما نزد مردم خاکستری شده و دوست داشته باشید یا نه، اعتماد مردم به عوامل شما در حال کم شدن است. ضمن قدردانی از همه پزشکان متعهد، خاطر نشان می‌کنیم که راهی برای الفت مجدد میان مردم و پزشکان بیابید تا تشت بی‌آبرویی برخی از آنان، حیثیت حرفه‌ای همه شما را به باد نداده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    احسنت
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    احسنت به این مقاله آفرین
  • حسین ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    در حیرتم که چرا کسی از آمار 256 هزار موردی سقط جنین در سال که توسط مسئولین وزارت بهداشت ارائه شده است، صحبت نمی کند. آن هم در حالی که کشته های تصادف های جاده ای در کشور 18 هزار نفر است. آیا این جنایت بزرگ که دست کمی از نسل کشی ندارد بیشتر توسط کارکنان و تربیت شدگان وزارت بهداشت صورت نمی گیرد؟ جای نظارت در این میان کجاست؟ اگر نصف این تعداد سقط جنین در کشور گربه یا سگ کشته می شد کسانی بودند که به غیرتشان بر بخورد و تظاهرات راه بیندازند...
  • سید حامد ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام مشرق حرفت حقه درست اما حیف که نصفه است جامعه پزشکی ما متاسفانه امروز دریایی است از مشکلات
  • یک پزشک ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یکی از دهها آفت طرح تحول سلامت : انتقال فرهنگ تا پول ندی از درمان خبری نیست از بخش خصوصی به دولتی! ظاهرا سوغات وزیر دارای بیمارستان خصوصی همین چیزهاست! در کنار آسیب جدی به آموزش و تحقیقات چون هم پولی برایشان نمیماند و هم اساتید وقت نمیکنند آموزش و تحقیق نمایند! و غفلت از بهداشت و پیشگیری و... محاسن طرح پوپولیستی و گذرا معایب ریشه ای و خطرناک...
  • ناشناس ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    طرح تحول سلامت تبدیل شده به طرح تحول حقوق پزشکان. یک پزشک عمومی به اندازه یک مهندس فوق لیسانس درس خوانده. چرا پزشک عمومی بی دغدغه کار، راحت ماهی بیست میلیون در می آورد ولی یک فوق لیسانس مهندسی یا دکترا مهندسی باید دنبال کار بگردد تا شاید کاری با حقوق یک و نیم میلیون در ماه درآورد. این از عدالت به دور است. در کشورهای پیشرفته پزشکان اصلا به اندازه ما حقوق متفاوت گاهی تا چند ده برابری نسبت به سایر اقشار ندارند و کمی بیشتر از مهندسان یا پرستاران میگیرند.
  • ناشناس ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مستحضر هستید که مقدار کارانه ها و حقوق های پزشکان در حال حاضر واقعا رقم بسیار بالاتری از نرم مردم و حتی به گفته برخی 7 برابر کشور آلمان است. ولی در این بین برخی پزشکان حریص به همین هم راضی نیستند. چند راهی که پزشکان ناسالم و حریص برای کسب پول بیشتر استفاده میکنند: 1- عدم قبول کردن بیمه به منظور شناسایی نشدن مقدار درامد توسط اداره مالیات و در نتیجه فرار مالیاتی 2-زیر میزی 3-بستن قرارداد با داروخانه ها و رادیولوژیها و آزمایشگاههای خاص و فرستادن مریض ها به آن داروخانه های خاص و گرفتن پورسانت 4-گرفتن آزمایشات و تستهای پزشکی غیر ضرور در مطب و اخذ وجوه بیشتر از بیماران 5-فرستادن بیماران از بیمارستانهای دولتی به مطبهای شخصی خود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس