ثریا در برنامه زنده امروز، مدل توسعه مناطق آزاد را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی شبکه یک، در برنامه امروز چهارشنبه دوم دی، دکتر محمد خوش چهره، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مهمان حضوری برنامه خواهد بود. همچنین روح الله ایزدخواه، کارشناس ارشد توسعه منطقه ای، به صورت تلفنی ثریا را همراهی خواهد کرد. عدم تحقق اهداف اولیه ایجاد مناطق آزاد درکشور و انحراف از آن اهداف، همواره مورد توجه و نقد کارشناسان توسعه بوده است.

 آمارها حاکی از آن است که به طور میانگین ارزش واردات به مناطق آزاد بیش ده برابر ارزش صادرات از این مناطق بوده است و به این ترتیب این مراکز به سکوهای واردات به کشور تبدیل شده اند. به علاوه همواره ایجاد منطقه آزاد تجاری جدید با افزایش قیمت زمین، رشد مفاسد و زمین خواری در این مناطق همراه بوده است. در عین حال با وجود هزینه‌های زیاد انجام شده همچنان رنگ محرومیت از چهره این مناطق پاک نشده است.

این در حالی است که همواره ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید در مناطق مرزی، یکی از گزینه های جدی دولت ها جهت رفع محرومیت از این مناطق بوده است که معمولا با همراهی و مطالبه از سوی مردم ساکن در این مناطق همراه بوده است. از این رو ثریا در برنامه زنده امروز، با حضور کارشناسان اقتصادی مدل توسعه مناطق آزاد را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. شایان ذکر است از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز برای حضور در برنامه دعوت شده است که تاکنون پاسخ مثبتی از سوی آن دبیرخانه شنیده نشده است.

 «برنامه ثریا» امشب به منطقه آزاد خواهد رفت
عدم تحقق اهداف اولیه تولیدی در مناطق آزاد، توسعه کمی بیش از حد مناطق آزاد جدید به رغم مشکلات مناطق آزاد قبلی و نیز آثار فرهنگی اجتماعی و تغییر سبک زندگی در مناطق محروم از محورهای برنامه امروز خواهد بود. لازم به ذکر است منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالباً در محدوده داخل یک بندر یا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته شده است. چنانچه کالاها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق صادر کرد یا به این مناطق وارد نمود و آنها را برای مدتی در انبار ذخیره و در صورت لزوم بسته بندی و مجدداً صادر کرد. کالاهایی که از منطقه آزاد تجاری به کشور میزبان وارد می‌شوند، حقوق و عوارض گمرکی مقرر را می‌پردازند.

در ایران سابقه ایجاد مناطق آزاد تجاری به سال 1372 باز می گردد. در آن زمان سه منطقه جزیره کیش، قشم و چابهار به عنوان مناطق آزاد تجاری شناخته شدند. با تصمیم دولت دهم، چهار منطقه ارس، اروند، ماکو و انزلی نیز به لیست مناطق آزاد تجاری ایران اضافه شده است تا تعداد این مناطق به عدد هفت برسد. همچنین اخیرا نیز زمزمه هایی از ایجاد هشت منطقه آزاد جدید در نواحی مرزی کشور شنیده می شود.

برنامه ثریا به تهیه کنندگی محسن مقصودی چهارشنبه ها، ساعت 19:35 از شبکه یک پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس