برنامه ثریا امشب با موضوع خصوصی سازی خدمات آموزشی و با حضور صاحب نظران و نماینده وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن می رود.

به گزارش مشرق، با توجه به تاکیدات قانون اساسی مبنی بر گسترش آموزش و پرورش رایگان و نیز برنامه ها و اقدامات گذشته متولیان آموزش کشور در راستای خصوصی سازی خدمات آموزشی کشور، ثریا در برنامه زنده امشب خود، به چالش های این حوزه می پردازد. راهکارهای گسترش عدالت آموزشی درکشور از مسائلی است که با تفسیرها و اقدامات متفاوتی در فضای برنامه ریزی کشور روبه رو شده است.

اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گویـد: دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل‌ تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان‌ گسترش دهد. دولت های مختلف نیز تلاش داشته اند با استفاده از مشارکت های مردمی به گسترش امکانات آموزشی در مناطق مختلف مبادرت ورزند؛ به گونه ای که استفاده از ظرفیت خییرین مدرسه ساز الگویی موفق در این راه محسوب می شود. همچنین گسترش مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی نیز با همین نگاه در سال های گذشته دنبال شده است و حتی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با عناوین مختلف در دستور کار دولت ها قرار گرفته است.

در این راستا و همزمان با بررسی لایحه «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» در مجلس شورای اسلامی، ثریا در برنامه زنده خود به آسیب شناسی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی می پردازد. در این برنامه، دکتر عادل پیغامی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق مهمان حضوری برنامه خواهد بود. همچنین خانم گرد، رییس سازمان امور مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش و نیز حجت الاسلام علی ذوعلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت تلفنی ثریا را همراهی خواهند کرد.

خصوصی سازی آموزش و پرورش زیر ذره بین «ثریا»

در برنامه امروز تلاش می شود نسبت خصوصی سازی و واگذاری مدارس دولتی با پیاده سازی عدالت آموزشی در مناطق محروم و اقشار کم درآمد و نیز مدل ها و نمونه های موفق و ناموفق مشارکت مردمی در آموزش و پرورش بررسی شود. همچنین بررسی لایحه دائمی کردن قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی و نسبت آن با قانون اساسی، سند تحول آموزش و پرورش و نظرات حضرت امام و رهبر انقلاب درباره خصوصی سازی آموزش و پرورش از محورهای برنامه امروز خواهد بود. در نظرسنجی پیامکی برنامه امشب از مردم پرسیده شده است: «آیا واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، منجر به دسترسی عادلانه به آموزش و پرورش با کیفیت برای همه اقشار جامعه خواهد شد؟ 1-  آری 2-  خیر

که از هم اکنون می توان با ارسال عدد گزینه مورد نظر به شماره پیامک 300001435 در این نظرسنجی شرکت کرد.

برنامه ثریا، با شعار «دیدبانی برای پیشرفت» چهارشنبه ها ساعت19:30 بعد از خبر ساعت نوزده، از شبکه یک سیما به صورت زنده به روی آنتن می‌رود که سعی دارد با نگاهی انتقادی و در عین حال امیدآفرین، به چاره جویی مهم ترین مسائل روز کشور بپردازد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس