کد خبر 512772
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

دادگاه موسوم به دادگاه عالی اسرائیل با تخریب خانه‌های دو شهید فلسطینی که عملیات شهادت طلبانه در قدس اشغالی انجام داده بودند، موافقت کرد.

 به گزارش مشرق، رسانه های خبری فلسطین گزارش دادند: دادگاه عالی اسرائیل با تخریب منزل شهید علاء ابو جمل که در خیابان «مالخی اسرائیل» با سلاح سرد یک خاخام صهیونیست را به قتل رسانده بود، موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، همچنین قرار است منزل علاء بهاء علیان که در تاریخ 30 دسامبر با تیراندازی در داخل اتوبوسی در محله «ارمون هانتسیف» در قدس سه صهیونیست را به قتل رسانده بود، تخریب شود.

این دو شهید در تاریخ 13 اکتبر گذشته طی عملیات تیراندازی، زیر گرفتن با خودرو و حمله با سلاح سرد در قدس اشغالی چهار شهرک نشین را به قتل رسانده و تعدادی دیگر را زخمی کرده بودند.

یورش 55 شهرک نشین به مسجد الاقصی

55 شهرک نشین صهیونیست تحت حمایت پلیس رژیم اشغالگر و در میان اعتراضات فلسطینیان به مسجد الاقصی یورش بردند.

فراس الدبس مسئول اطلاع رسانی اداره اوقاف اسلامی قدس گفت که روز گذشته 55 شهرک نشین در دو نوبت صبح و بعد از ظهر از سمت باب المغاربه به مسجد الاقصی یورش آوردند.

الدبس اشاره کرد که شهرک نشینان صهیونیست با یورش به مسجد الاقصی دست به اقدامات تحریک آمیز از جمله تلاش برای به جا آوردن مراسم تلمودی زدند که با اعتراض نگهبانان مسجد مواجه شد.

وی افزود: تعدادی از شهرک نشینان سعی داشتند نگهبانان مسجد الاقصی را مورد حمله قرار دهند اما نمازگزاران فلسطینی با سر دادن شعارهای الله اکبر اعتراض خود به این تجاوزات صهیونیست ها را اعلام کردند.

راه اندازی کمپین بین المللی حمایت از تحصن کنندگان در مسجد الاقصی

اتحادیه جهانی علمای مسلمان دیروز سه شنبه کمپین بین المللی حمایت از زنان تحصن کننده در مسجد مبارک الاقصی را راه اندازی کرد.

"علی قره داغی" دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمان با ارسال نامه ای فوری از اعضای این اتحادیه خواست روز جمعه آینده 25 دسامبر جاری را روز همبستگی با مسجد الاقصی قرار دهند و در زمینه اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب تمامی آثار اسلامی به منظور فراهم کردن شرایط برای احداث معبد کذایی سلیمان بر روی ویرانه های مسجد الاقصی اطلاع رسانی کنند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان همچنین خواستار اختصاص خطبه های نماز جمعه و کلاس های درس دینی به نقش زنان و مردان تحصن کننده در مسجد الاقصی شد و بر اهمیت حمایت از آنها و مشارکت در این کمپین تاکید نمود.

مسجد الاقصی در معرض حملات تقریبا روزمره شهرک نشینان و نظامیان صهیونیست قرار دارد و تحصن کنندگان در داخل آن با وجود تمامی مشکلات با تجاوزات روزمره جمعیت های یهودی به این مسجد مقابله می کنند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی احکام مختلف تبعید و بازداشت برای تحصن کنندگان در مسجد الاقصی صادر کرده است.

بازداشت 10 فلسطینی در چند شهر کرانه باختری

نیروهای اشغالگر اسرائیل بامداد امروز چهارشنبه دستکم 10 فلسطینی را در استان های الخلیل، بیت لحم و قدس اشغالی بازداشت کردند.

منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر بامداد امروز چند شهروند از جمله وسام الهیمونی و علاء الکرکی را در الخلیل بازداشت کردند.

در استان بیت لحم نیز نیروهای اشغالگر چند شهروند اعم از طارق عیاد، شادی عیاد، مهند عسکره و طارق الهریمی از شهر بیت لحم و محمود فیصل ثوابته، شاکر طقاطقه و محمد شاهر دیریه از بیت فجار را بازداشت کردند.

برخی منابع محلی نیز گفتند که نیروهای اشغالگر بامداد امروز چهارشنبه یک جوان به نام احمد خالد عیاد از شهرک ابودیس در قدس اشغالی را بازداشت کردند.

نیروهای اشغالگر همچنین به منزل وصفی کبها وزیر اسبق اسرا در شهر جنین یورش برده و از وی بازجویی بعمل آوردند.

هشدار سازمان ملل نسبت به فقدان امنیت غذایی در باریکه غزه

آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل متحد "آنروا"  با انتشار گزارشی اقتصادی اعلام کرد که 47 درصد از خانواده های نوار غزه در سال 2014 از فقدان امنیت غذایی رنج می برند.

در گزارش با عنوان "وضعیت فوق العاده در غزه ـ گزارش شماره 123" آمده بود که نتایج جدید نظرسنجی درباره وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیت غذایی در ماه دسامبر گذشته از سوی مرکز امنیت غذایی در اراضی اشغالی فلسطین در شهر رام الله ارائه شده است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده در این نظرسنجی، 47 درصد از خانواده های باریکه غزه در سال 2014 با مشکل امنیت غذایی مواجه بودند که این آمار نسبت به سال قبل 2 درصد افزایش داشت.

در گزارش آنروا آمده است که فقدان امنیت غذایی در میان شهروندان فلسطینی 49 درصد و در میان آوارگان 45 درصد است و هر دو آمار در مقایسه با سال 2013 وخیم تر شده است که این مساله نشانگر کاهش میزان دسترسی به غذا در نوار غزه در نتیجه افزایش بیکاری و گرانی قیمت مواد غذایی و نیز نابسامانی اوضاع اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، دسترسی به مواد غذایی در مناطق شهری سخت تر شده است؛ به طوری که میزان فقدان امنیت غذایی در فاصله سال ای 2013 و 2014 تا 3 درصد افزایش داشته است.

اما خانواده های ساکن مناطق روستایی وضعیت شان به صورت جزئی بهتر شده است و آنها در مقابل کاهش میزان اشتغال و دسترسی به مواد غذایی، اقدام به تولید مستقیم مواد غذایی کرده اند و می توانند یا مستقیما از این مواد استفاده کنند و یا با فروش آنها برای خود مواد غذایی جایگزین تهیه کنند.

در این گزارش آمده است که نظرسنجی درباره وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیت غذایی تنها وسیله سنجش فقدان امنیت غذایی در سطح ملی؛ چه در میان آوارگان و چه در میان شهروندان است.

در این گزارش آژانس آنروا آمده است که نتایج نظرسنجی درباره وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیت غذایی تنها در صورت سرشماری صحیح از خانواده ها مورد استفاده است، اما آنروا معیارهای استحقاق خانواده ها برای بهره مندی از کمک های غذایی را از طریق برنامه خود برای ارزیابی فقر که مبتنی بر بازدید از منازل است، مشخص می کند.

این سازمان بین المللی در گزارش خود تاکید کرده است که افزایش فقدان امنیت غذایی در غزه بیشتر نتیجه مستقیم محاصره رژیم صهیونیستی است که در آستانه نهمین سال خود قرار دارد.

علاوه بر این، گزارش آنروا تاکید کرده است که محدودیت های طولانی مدت بر سر راه تردد افراد و کالاها باعث تضعیف بیشتر شرایط معیشتی در غزه و کاهش دسترسی خانواده ها به شیوه های معمول معیشتی شده است و سال های محاصره به صورت تدریجی باعث تضعیف روند توسعه و رشد و افزایش وابستگی خانواده ها به کمک های غذایی و بالا رفتن نرخ بیکاری شده است.

بر اساس سازمان مرکزی آمار فلسطین، نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال 2015 به 42.7 درصد رسیده است که نشانگر افزایش 1.2 درصدی در مقایسه با سه ماهه دوم سال جاری است.

نرخ بیکاری در میان آوارگان فلسطینی در سه ماهه سوم سال 2015 هم به 61.5 رسیده است که این آمار در میان جوانان به 79.6 درصد نیز می رسد.

ترکیه خروج یکی از رهبران حماس از این کشور را تکذیب کرد

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه اخبار برخی رسانه ها در خصوص اینکه ترکیه «صالح العاروری» یکی از رهبران جنبش حماس را از استانبول اخراج کرده است، تکذیب کرد.

وی همچنین اظهارات برخی مقامات اسرائیلی درباره گفت وگوهای بین دو طرف ترکی و اسرائیلی برای عادی سازی روابط پس از گذشت 5 سال از حمله اسرائیل به کشتی مرمره در سال 2010 را تکذیب کرد.

وی طی اظهاراتی در یک برنامه تلویزیونی که از یکی از شبکه های ترکیه پخش شد، تصریح کرد که ترکیه از همان ابتدا سه شرط را برای بازگشت روابط دیپلماتیک با اسرائیل به سابق تعیین کرد که عبارت است از: عذرخواهی، پرداخت غرامت و رفع محاصره غزه.

وی اشاره کرد که اسرائیل در سال 2013 از ترکیه عذرخواهی کرد و تحولات مهمی نیز در خصوص دو شرط دیگر رخ داده است اما پرداخت غرامت از اهمیت ویژه ای برای ترکیه برخوردار است زیرا نوعی اذعان اسرائیل به مسئولیت پذیری در خصوص قتل فعالان ترک است که یک اقدام مثبت به شمار می رود.

تظاهرات زنان در مقابل گذرگاه رفح و درخواست بازگشایی گذرگاه

ده ها نفر از زنان فلسطینی در نوار غزه شب گذشته برگزاری تظاهراتی در مقابل این گذرگاه از مسئولان مصری خواستند تا گذرگاه را بازگشایی نمایند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که بنا به دعوت «جنبش اسلامی زنان» وابسته به جنبش حماس، برگزار شد پلاکادرهایی در دست داشتند که طی آن بازگشایی گذرگاه و کاهش مشکلات بیماران و دانشجویان را خواستار شدند.

در همین رابطه «امیره النحال» سخنگوی جنبش زنان طی سخنانی اعلام کرد: ما همچنان در انتظار تصمیم مصری- عربی برای رفع محاصره نوار غزه هستیم.

وی اظهار داشت که محاصره غزه تجاوز به کرامت انسانی، محرومیت از حقوق انسانی و مخالفت با قانون بین المللی است.
از سوی دیگر «حسین ابوعیاده» از رهبران جنبش حماس از مصر خواست تا گذرگاه رفح را بازگشایی نمایند.

در همین رابطه اسماعیل رضوان از رهبران حماس طی سخنانی گفت که استمرار تعطیلی گذرگاه مرزی رفح یک تصمیم آمریکایی – اسرائیلی است تا به این ترتیب مردم را علیه جنبش حماس و مقاومت در نوار غزه تحریک کنند.

وی افزود: آمریکا و اسرائیل گمان می کنند که با افزایش فشار بر ملت فلسطین، می توانند این ملت را به سمت شورش علیه جنبش حماس هدایت کنند به خصوص اینکه طرح آنها برای محاصره و جنگ های متوالی اسرائیل علیه نوار غزه با هدف شکست دادن حماس و تحریک علیه مقاومت نیز با شکست مواجه شده است.

رضوان در عین حال این مسئله را بعید دانست که بحران گذرگاه رفح به تحرکات مردمی علیه حماس منجر شود و افزود که تلاش های آمریکا و اسرائیل در این باره هرگز موفق نخواهد شد.

طی چند روز گذشته کشمکش و نزاع بین فلسطینیان بر سر بحران گذرگاه رفح رخ داد و در حالیکه برخی ها مدعی هستند که جنبش حماس مسئول بحران گذرگاه رفح است و خواهان واگذاری مدیریت این گذرگاه به دولت وفاق ملی فلسطین هستند، برخی دیگر نیز معتقدند که بحران این گذرگاه یک مسئله انسانی است و مسئولان مصر بایستی برای بازگشایی مستمر و دائمی آن اقدام کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس