فرمانده مرزبانی کردستان گفت: اشرافیت عملیاتی ما بر مرز موجب شده است بسیاری از ناامنی‌ها را قبل از ورود به خاک کشورمان رصد نماییم و تدابیر لازم را برای مقابله با آن بیندیشیم.

به گزارش مشرق، مرزهای سرزمین پهناور ایران از گذشته تا به امروز به شکل‌های مختلف محافظت و حراست شده است، حراست از مرزها در قرن‌های پیش توسط ساکنین مرزی که عمدتاً از بین طوایف شجاع و وفادار به حکومت انتخاب می‌شدند، انجام گرفته است و این روند سیری تاریخی و بلند تا قبل از به وجود آمدن دستگاه‌های اداری در کشور داشته است.

با تثبیت نسبی مرزها و تنظیم قراردادهای مشترک، رسیدگی به تجاوزها و اتفاق‌های مرزی از طریق وزارت امور خارجه انجام گرفته و این مهم با تنظیم قراردادهای انتظامات مرزی به کمیسرهای مرزی یا کلانتران مرز واگذار شده و در این راستا پاسگاه‌های مرزی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پس از تشکیل نیروی انتظامی، در سال 1370، اداره مرکزی مرزبانی با عنوان اداره‌کل مرزبانی ناجا زیرمجموعه معاونت امنیت قرار گرفت و مناطق مرزی و حوزه‌های مرزی با توجه به نوع قراردادهای مرزی و حوزه سرزمینی به‌عنوان مرزبانان درجه 1و2 تعیین شدند.

کردستان 220 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد، امنیت مقوله بسیار مهم و باارزشی است، ایجاد امنیت در مرزهای آبی، هوایی و خاکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با تشکیل مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سال 1389، این وظیفه خطیر و بسیار سنگین به مرزبانی محول شد.

فرمانده مرزبانی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج بابیان مختصری از وضعیت جغرافیایی استان کردستان و مرزهای این استان، گفت: استان کردستان از غرب با کشور عراق هم‌مرز بوده و دارای 227 کیلومتر مرز مشترک با این کشور است، که از این رقم 15 کیلومتر مرز رودخانه‌ای و مابقی خشکی و به‌وسیله 92 میله مرزی مشترک با کشور عراق مشخص شده است.

امنیت کشور منبعث از امنیت در مرزهاست

کیومرث شیخی با اشاره به اهمیت امنیت و آرامش در جوامع بشری، عنوان کرد: امنیت در جامعه، مقوله بسیار مهم و باارزشی است که در هر شرایطی به آن نیاز داریم و مردم نیز واقف‌اند که امنیت در هر جامعه‌ای نشأت گرفته از وجود امنیت در مرزهای آبی، هوایی و خاکی آن جامعه است که با تشکیل مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سال 1389، این وظیفه خطیر و بسیار سنگین به مرزبانی محول شد و امروز مرزبانی از مهم‌ترین ارکان تأمین امنیت کشور است.

وی همچنین به تشریح وظایف مهم مرزبانی در مرزها پرداخت و تصریح کرد: ما چهار وظیفه اساسی و مهم بر اساس قانون در مرزها داریم که اولین وظیفه، کنترل نوار مرز و محافظت و مراقبت از حدودوثغور مرزهای کشورمان است.

سردار شیخی دومین وظیفه مرزبانی را اجرای قراردادهای انتظامات مرزی و پروتکل‌های مرزی بین کشور ما با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: سومین وظیفه ما، استیفای حقوق دولت و اتباع مرزنشین و چهارمین وظیفه نیز مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از تردد متجاوزین مرزی و عابرین غیرمجاز است.

فرمانده مرزبانی استان کردستان درباره نحوه تعامل با مرزبانان کشور مقابل، گفت: ما با کشور عراق دارای قرارداد انتظامات مرزی معروف به قرارداد 1975 الجزایر هستیم که برابر مفاد این قرارداد، مرزبانان دو کشور هر سه ماه یک‌بار جلسه مشترک تشکیل داده و در خصوص مسائل و مباحث مرزی بحث و تبادل‌نظر می‌نمایند و تصمیمات لازم برای کنترل بهتر مرز گرفته می‌شود و در مواقع اضطراری و وقوع موارد خاص نیز اقدام به برگزاری جلسه می‌کنیم و در خصوص وضعیت مرزها و همکاری فی‌مابین بحث و تبادل‌نظر می‌شود.

مرزنشینان در محدوده مرز بدون هماهنگی با مرزبانی تردد نکنند

این مقام مسئول در مرزبانی کردستان همچنین به نقش مرزنشینان در برقراری امنیت نوار مرزی و انتظارات مرزبانان از مرزنشینان اشاره کرد و افزود: نقاطی از مناطق مرزی استان به دلیل هشت سال جنگ تحمیلی، آلوده به میادین مین بوده که گاهی موجب حوادث ناگوار می‌شود لذا از مرزنشینان انتظار داریم در محدوده مرز بدون هماهنگی با مرزبانی تردد نکنند.

وی افزود: ازآنجایی‌که یکی از عوامل رونق اقتصادی مناطق مرزی، استقرار امنیت در این مناطق است و پایداری امنیت  در مرزها تأثیر مستقیم بر اقتصاد و وضع معیشت مرزنشینان دارد، بنابراین همه ما باید برای تثبیت امنیت در مرز همت نماییم.

فرمانده مرزبانی استان گفت: انتظار می‌رود مرزنشینان فعالیت‌های اقتصادی خود را در چهارچوب قوانین انجام داده و از فعالیت غیرقانونی به‌ویژه ورود کالای ممنوعه جداً خودداری نمایند.

اجرای عدالت در مرزها با اجرای صحیح قانون حاصل می‌شود

وی تصریح کرد: اجرای عدالت در مرزها با اجرای صحیح قانون حاصل می‌شود و مرزبانان همواره در تلاش‌اند عدالت را در میان آحاد مردم مناطق مرزی اجرا نمایند و ازآنجایی‌که تحقق عدالت بدون همکاری و مشارکت مردم مرزنشین میسر نخواهد بود، لذا از عموم مرزنشینان عزیز انتظار داریم در رسیدن به این هدف متعالی، خادمان خویش را همراهی نمایند.

وی در ادامه به بیان پاره‌ای از مهم‌ترین اقدامات مرزبانی کردستان در راستای کنترل نوار مرزی استان پرداخت و بیان داشت: نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی تلاش شبانه‌روزی برای کنترل مرز دارند و اشرافیت عملیاتی ما بر مرز موجب شده که ما بسیاری از ناامنی‌ها را قبل از ورود به خاک جمهوری اسلامی رصد نمائیم و تدابیر لازم را برای مقابله بیندیشیم و در جلسات شورای تأمین در استان و شهرستان‌های مرزی همواره بهترین تصمیم و تدبیر برای مدیریت مرز اتخاذ شده است.

مردم کردستان در کنترل مرز به مرزبانان کمک می‌کنند

سردار شیخی اضافه کرد: مرزبانی کردستان برای پوشش خلاءهای مرزی، بحث انسداد مرز را با جدیت در دستور کار خود قرار داده و با استقرار پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی و خدمت شبانه‌روزی مرزبانان مستقر در نوار مرز استان، شاهد مرزهایی آرام هستیم.

فرمانده مرزبانی کردستان گفت: عموماً مرزهای کشور امروزه با همکاری و مشارکت مرزنشینان و مرزبانان کنترل و حراست می‌شوند و در استان کردستان، همچنان که مردم در دوران 8 سال دفاع مقدس در مقابل تهاجم دشمنان مقاومت کردند، هم‌اکنون  نیز در مراقبت از مرزهای استان همواره خدمت‌گزاران خودشان را در مرزبانی یاری می‌کنند.

وی در خصوص نحوه کنترل مرزها نیز توضیحاتی ارائه و اظهار داشت: بخش زیادی از مرزهای استان، با ایجاد فنس و سیم‌خاردار و حفر کانال به‌طور کامل مسدود شده است که علاوه بر این، نقاط بسیاری از نوار مرز به‌وسیله فناوری‌های جدید حفظ و حراست می‌شود و باوجود تمام این تجهیزات، مرزبانان غیور نیز با هوشیاری کامل بر کنترل مرز اشراف کامل دارند.

11 میلیون نخ سیگارت قاچاق در سال جاری کشف شد

فرمانده مرزبانی استان کردستان در بخش پایانی سخنانش به اقدامات و کشفیات مهم مرزبانان استان اشاره کرد و افزود: در هشت‌ماهه نخست امسال در راستای کنترل نوار مرزی، مأموران این فرماندهی موفق به کشف و ضبط 11 میلیون و 65 هزار و 579 نخ سیگارت خارجی که در حال ورود به خاک جمهوری اسلامی بود را کشف و 222 هزار و 346 لیتر سوخت قاچاق را نیز توقیف کردند و مانع خروج این سرمایه ملی از کشور شدند.

وی همچنین از مهار و توقیف 721 رأس احشام خبر داد و اضافه کرد: همچنین طی همین مدت، یک‌میلیون و 537 هزار و 179 قلم داروی قاچاق و 12 هزار و 182 قلم لوازم‌آرایشی بهداشتی نیز کشف و ضبط شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن از اصفهان ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    دم همه ی مرزبانان و مرزنشینان غیور و شجاع گرم. درود خدا بر همه ی مدافعان این آب و خاک.
  • بسیجیان پایگاه مقاومت شهدای لر ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    درود خدا بر سردار شیخی ومرزبانان دلیر ایران اسلامی.سردار دوستداریم
  • بسیجیان پایگاه مقاومت شهدای لر ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    سردار دوستداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس