پس از دبه آمریکا، جان کری با زرنگی تمام، در نامه‌ای به ظریف اعلام کرد آمریکا به تعهدانش عمل می‌کند اما هیچ اشاره‌ای نکرد چرا اوباما چنین تحریمی را امضا کرد. جای تأسف است که مدافعان آمریکا، وزن نامه کری را بیش از امضای اوباما می‌دانند و آن را تعهد محکم معرفی می‌کنند.

گروه سیاسی مشرق - در حالی که روزهای آتی برجام به مرحله اجرایی شدن می‌رسد؛ مقامات آمریکایی اولین گام‌ها برای نقض برجام را آغاز کرده‌اند؛ دبه آمریکایی از لایحه بودجه آغاز شد.

براساس آنچه در بند ۲۰۳ از لایحه بودجه آمریکا تحت عنوان «محدودیت استفاده از برنامه لغو روادید برای خارجی‌هایی که به کشورهایی خاص سفر کرده‌اند»، چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شده‌اند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند. بر این اساس شهروندان ۳۸ کشوری که تاکنون می‌توانستند برای تجارت یا توریسم، مدت ۹۰ روز بدون اخذ ویزا در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند، حالا اگر در ۵ سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مثل قبل بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

پس از تصویب لایحه بودجه 2016 در سنای آمریکا، باراک اوباما نیز آن را امضاء کرد تا نگرانی‌ها پیرامون شکل‌گیری تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی در قالب نوین شکل بگیرد و عیار تعهد آمریکا در ماه‌های اولیه برجام برای افکار عمومی آشکار شود. اما آنچه در این رخداد اهمیت مضاعفی دارد؛ نوع واکنش مسئولین ایرانی به رفتارهای خارج از چارچوب توافقی در برجام است که در این نوشتار به آن می‌پردازیم.

• اولین اقدام برای نقض برجام ؛ ابهام در بهشت اقتصادی پسابرجام

آنچه پس از برجام برای دولت یازدهم باید دارای اهمیت باشد؛ عدم اعمال تحریم‌های جدید از سوی طرف مقابل و جلوگیری از مانع برای گشایش‌های اقتصادی که دولت آن را پاشنه آشیل خود می‌داند و بارها در گفتارهای سیاسی از بهشت اقتصادی در دوران پسابرجام سخن گفته است. اما بند 203 مانع از هر دو این موارد استراتژیک برای دولت یازدهم است.

در بند ۲۹ برجام نیز تاکيد شده است که آمريکا بايد از هرگونه اقدام که بر روابط اقتصادي با ايران اختلال ايجاد کند خودداري کند: «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهدات‏شان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‏ آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.» و همچنین در بند ۲۶ از برجام آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ به عمل خواهد آورد.» و از سوی دیگر این بند از لایحه بودجه روند گشایش اقتصادی پسابرجام برای افراد سرمایه‌گذاری خارجی را به شدت تضعیف می‌کند و همچنین به صنعت گردشگری ایران با توجه به شرایط امن آن نسبت به دیگر مناطق غرب آسیا ضربه می‌زند.

• عراقچی: قانونی که دیشب اوباما امضا کرد با برجام تناقض دارد

واکنش طرف ایرانی به این اقدام آمریکا برای اولین‌بار قدری از لاک محافظه‌کاری خارج شد؛ محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با المانیتور اظهار داشت: « متأسفانه پیام‌های متناقضی از سوی واشنگتن می‌بینیم که اغلب آن‌ها هم منفی هستند، نمونه آن نیز همین محدودیت برنامه لغو روادید که توسط مجلس نمایندگان تصویب شد و سنا هم امروز آن را تائید کرد، که از نظر ما با تعهدات ایالات متعهده ذیل برجام هم راستا نیست. اکنون منتظر تصمیم دولت (آمریکا) هستیم تا ببینیم که چطور می‌خواهد خود را با تعهداتش در برجام، همخوان کند.» و همچنین عراقچی دیگر عضو ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا برای مسافران به ایران گفت: "این قانون قطعاً مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موضع ایران این است که این قانون با برجام تناقض دارد.»

• نامه تعهد کری بر ضد امضا نقض برجام

گلایه‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خطاب به طرف آمریکایی مانع از امضاء این بند که نقض‌کننده برجام است؛ نشد و آنان برای تسکین مجریان برجام نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان نوشتند؛ جان کری در این نامه از استمرار اجرای برجام خبر داد: « از ملاقات سازنده دیروز تشکر می‌کنم. می‌خواستم با شما در پاسخ به سوالی که جنابعالی در مورد اصلاحیه «برنامه لغو روادید» از ما داشتید مکاتبه کنم.
ابتدا، می‌خواهم خطاب به جنابعالی تایید کنم که ما به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام کاملا متعهد هستیم. ما به اجرای کامل تعهدات‌مان طبق توافقات پایبند می‌مانیم. تیم ما سخت کار می‌کند تا خود را بدین منظور آماده کند و به محض آن که به روز اجرایی شدن برسیم ما تحریم‌های مربوطه را برخواهیم داشت. اینجانب همچنین اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است، و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما این تغییرات را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل (صدور) ویزاهای تجاری ده ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در (صدور) ویزاهای تجاری و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می‌شوم که در این خصوص باز هم صحبت کرده و توضیحات بیشتر ارائه کنم.»

• تعهد جان کری؛ تردید ظریف، خوش خیالی عراقچی

این‌بار داستان متفاوت بود؛ دلواپسی و تردیدهای ظریف از تعهد نامه جان کری با خوشبینی مضاعف عراقچی همراه بود.

 محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری با همتای بلغارستانی خود با دیده تردید به نامه جان کری نگریست؛ وی از راه‌های برای کسب اطمینان برای اجرای تعهد سخن گفته است و در همین راستا اظهار داشت: «امیدواریم با تعهدی که دولت آمریکا داده مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد این قانون به هیچ وجه مانع رفت و آمدی به ایران شود و تعهدات مندرج در نامه‌ای که روز گذشته وزیر خارجه آمریکا به من ارسال کرد بتوانیم این سنگی که انداخته شده را حرکت بدهیم. البته ما احتیاج داریم که اطمینان حاصل کنیم آمریکا تا چه حد به تعهد خود عمل می‌کند و از روش های مختلف این اطمینان را حاصل می‌کنیم که تعهدی که وزیر خارجه در نامه ارائه کرده است به اجرا بگذارد.»
اما معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه معتقد است که نامه کری «تعهد محکمی» است؛ وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «نامه آقای کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت آمیز برجام و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه‌دار کند».
وی همچنین در گفت‌وگوی خبری پیرامون دلایل اطمینان به نامه وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «زمانی که وزیر امور خارجه نامه ای را امضا می‌کند، برای کشورش تعهد حقوقی و سیاسی ایجاد می‌کند. آقای کری دیروز با این تعهد که برای دولت آمریکا ایجاد کرده اجرای موفق برجام را در حقیقت تضمین کرده و گفته آمریکا به تعهداتش در برجام به گونه‌ای عمل می‌کند که نقضی در آن وجود نداشته باشد و قانون مربوط به لغو روادید که کنگره تصویب کرده را به گونه ای اجرا خواهد کرد که منافع اقتصادی ایران متاثر نشود ولو این که قانون مذکور را اجرا نکند. این اطمینان برای ما به وجود آمده که اجرای قانون لغو روادید تاثیری بر اجرای برجام نمی‌گذارد اگر تاثیر بگذارد مکانیزم‌هایی در این زمینه پیش بینی شده است.»

• خوشبینی به دشمن در معامله بزرگ! / تردید از احقاق حقوق ایران در مکانیزم اعتراضی برجام

اولین تقابل پیرامون روند اجرای برجام زودتر از آنچه تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کردند؛ رقم خورد؛ همانند گذشته آمریکایی‌ها پیش‌قدم نقض عهد بودند؛ این کشور که بنا بر تعهدهای برجام نباید این چنین قانونی را امضاء می‌کرد تا با یک نامه رفتار متناقض خود را توجیه کند.
اما آنچه باعث شگفتی است نوع واکنش خوش‌بینانه اعضای وزارت خارجه است، در حالی که اوباما قانونی در نقض برجام را تصویب کرده است؛ آقای عراقچی از «تعهدمحکم» طرف آمریکایی خبر می‌دهد که این ضریب بالای خوشبینی به اقدامات دشمن همیشگی ملت ایران است. از سوی دیگر وزارت خارجه کشورمان آگاه است که مکانیزم شکایت نسبت به رفتارهای در نقض برجام به منزله حمایت از طرف ایرانی نیست و شرایط به نحوی دیگر در برجام چیده شده است که در این باره گفتنی ها بسیار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 44
  • مرصاد ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    اینا خودشونو زدن به خواب خرگوشی.. بابا امریکا شیطانه بزرگ است وجز حیله دغل کاری کار دیگه ای بلد نیس واصلا قابل اعتماد نیس
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آقاجون شما که میگفتید برجام نفوذ امریکاست و با گسترش روابط و بازشدن پای غربی ها به ایران ، نفوذ دشمن شکل میگیره...حالا خود امریکا با قانون جدیدش این در و دریچه رو بست...مشکل شماها چیه؟ میبینید که صادق نیستید؟
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ببخشید آقای کری چجوری میتواند "اجرای قانون" مصوبه سنا و کنگره را که به تصویب رئیس جمهور رسیده "متوقف" کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    عراقچی میگه نقض برجامه بعد با یک نامه میگه تعهد محکم ! والا تعهد محکم برجام بود که اینا دارن نقض می کنند فردا اگر کری مرد این نامه یعنی کشک
  • مسعود رضایی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    8سال با این مطالب مردم را سرکار گذاشتید،حالا هم این دولت را از این حرفهای بیهوده ومنفعت طلب رها نمیکند
  • امین ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    یه سلامی بکنیم به خوش خیالان پسا برجامی که کدخدا حالشونو گرفته سلام خوش خیالا ما میخوایم بریم سوریه واسه دفاع از ناموس شیعه نقض برجام که نیست یه وقت
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    غرب با قرار دادن. صالحی جزو ده دانشمند برتر برای همکاری صالحی با غربیها از او تشکر کرد از عراقچی و ظریف هم به نحو دیگری تشکر خواهد کرد
  • يک نظر ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    اونچه از حوادث و اتفاقهایی که پیرامون مبحث هسته ایی ما باروی کار آمدن دولت اعتدال میگذره بسیار پیچیده، متزلزل و بغرنج هستش،از سویی ما به اما هاو اگر هادل خوشیم و از سویی دروغگویی مکار و جرار در مقابل تمام حقانیت،اراده و همت ما قد الم کرده، ببینید تاپیش از انعقاد معاهده ی برجام ما مثلا در بحث فلان شرکت،فلان بانک،فلان فرد،فلان بیمه، فلان صنعت و .... مورد تحریم بودیم و این مصادیق بصورت فرد فرد اعمال میشد، اما با این اقدام سنا و مجلس وتاید و امضاء این قانون توسط شخص اول ایالات متحده امریکا به واقع ما با قانونی مواجه هستیم که تمام این موارد رو در یک پک با کیاست،فراست و سیاسی تمام گنجاندند،یعنی بااجرای این قانون اینها فعالین عرصها ی سیاسی، اقتصادی،فرهنگی،صنعتی،گردشگری و... رو که باجمهوری اسلامی وارد مراوده میشن رو مورد مجازات قرار دادن، به زبان ساده یعنی یک تیر و هر آنچه نشان که به ذهن خطور میکنه و نمیگنه رو موردهدف قرار دادن!؟ اونوقت عزیزان ما نقد،نقد رو میدن و در انتظار سراب نسیه ایی به سر میبرن که موهوم و متاثر از افکار خوشبینانه که خیر ساده لوحانه و ابوموسی مسلکانه هستش، برای من قابل هضم نیست که قوه ی مقننه ی یک کشور یک قانون،بله تاکید میکنم ،یک قااااااانون رو تصویب کنن سپس شخص اول اون مملکت پای اون قااااااااانون رو امضاکنند،بعد دیپلمات مملکت مادل به نامه ی وزیر خارجه کشور متخاصم ببنده و این نامه رو یک تعهد بین المللی قلمداد کنه¡¡¡¡¡¡¡¡ که این به زعم من در دنیای سیاست بین الملل نه یک اشتباه بلکه یک بلاهت تام هستش. بخدا قسم که حب جاه و قدرت ارزش این رو نداره که مردم و مملکت ایران رو در تنگناقرار بدیم و در معرض خطر قرار بدیم که قدرت رو قبضه کنیم، به والله که این خیانت به امام،شهدا،اسلام و مملکت و مردم، آقایون باید فردای قیامت جوابگو باشن، ماهمین حالا هم داریم جونای دسته گلمون میبینیم که هر روزه خبر شهادتشون در کوی برزن میپیچه به و الله ما به مادران این شهدا باید روز قیامت جوابگو باشیم، آقایان مسئول به کجا دارید میرید.....
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حتی با فرض اینکه کری راست بگه بعد اتمام ریاست جمهوری اوباما این قانون بر علیه ایران و ایرانیان اجرا خواهد شد واین هم نتیجه سکوت ویا عکس العمل دیر هنگام مسئولین هستش.
  • ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    من به آمريكا خوش بين نيستم نه تن اورانيوم داديم رفت به جاش محدوديت ويزا براى هركى بياد ايران
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    همون شما و دولت هاله نوریتون و رسانه های زنجیره ایتون به دولت اخوان المسلنین خوشبین بودید واسه هفت پشتمون کافیه تو سیاست از شماها نظر بخوایم. .....
  • بابک خرمدین ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ایشان(آقای عراقچی)سیاستمداری ورزیده وکارکشته هستند.به ایشان ایمان کامل داریم.
  • شناس ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دیگه امیدی برای ملت نمانده.بس کنید آقایان اعتدالی
  • ایرانی ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کاری که آمریکا کرده از ماهیتی که در آن است ماهیت امنیتی بیشتر است تا محدودیت -هر کشوری میتواند برای حفظ امنیت داخلی کشور خود قوانینی از جمله درخواست روادید ویزا و غیره تعیین و تصویب کند و این خلاف عرف بین المللی به نظر نمی آید.
  • مجید ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    نه اینکه در این مدت، ایران در زمینه نقض برجام هیچ کاری نکرده ؟؟!!!!
  • مجید ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    نه اینکه در این مدت، ایران در زمینه نقض برجام هیچ کاری نکرده ؟؟!!!!
  • قاسم ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کری چطور میتونه از اجرای قانونی که تصویب شده جلوگیری کنه؟اگر این کار را انجام بده براش گرون تموم می شه.خیلی جالبه دولت ما به متتقدین داخلی توهین می کنه و گوش به حرفشون نمیده ولی حرف دشمن درجه یک ما را بعنوان سند محکم می پذیره!!!
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    باز دروغهای مشرق شروع شد!!!
  • سید عباس قاسمی از تربت حیدربه ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    بخاطر خوشبینی به دشمن است که هر روز شاهد عقب نشینی از واضع اصولی هستیم و این عقب نشینیها را فتح الفتوح مینامند و برای آن کف میزنند و به یکدیگر تبریک میگویند ...
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    باز تیتر زرد از طرف مشرق اگه یه کم بذاری مردم خوش باشند بد نیستا تیتر دلگرم کننده بذار خواهشا مشرق جان
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    منافع اقتصادی مشروع ایران ؟ پس مشروع بودن رو امریکا تعیین میکنه قانون هم که شده
  • ناشناس ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    اگه خوش خیال و ضعیف نبودن که از این توافق کذا و کذا اینقدر تعریف نمیکردن و فتح الفتوح حسابش نمیکردن
  • عبدالمهدی ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    بازهم خوشخیالی طرفداران برجام شروع شد!!
  • فوق تخصص ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    واقعا آمریکا نامردی کرد مرگ بر آمریکا
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    فکرمی کنید ازهمه بهترمی فهمیدو
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    تو راستش رو بگو
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    باور کنید شاید امریکا هم به این همه شکسته نفسی وتواضع مسئولان راضی نیست.... جای تاسف است که دشمن بیدار است ولی برخی مسئولین ما خواب....
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    در پاسخ به کسی که گفت : "باز دروغهای مشرق شروع شد" شما راحت بخواب ببخشید خوابتون پریشون شد.
  • سلام ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حالا گلی به روی جناب ظریف فک کنم این وسط تمام دردسرهاشو ایشون باید بکشه. سخنگوی وزارت خارجه از عراقچی هم خوش خیال تره گفتن: سند ضد ایرانی آمریکا ربطی به ما نداره. به گمانم به نظرش همه ی دنیا از امضای این سند آسیب میبینه غیر ایران.
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    شما دروغ میدونی یعنی چی؟؟؟
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دیگه مثل روز روشنه که تندرهای امریکا و تندروهای ایران با هم همکاری میکنند تا زیر برجام بزنند و بعدشم زیر اب ایران..!!
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حضرت امام خمینی ره در وصیت نامه خود فرموده اند : " باید هوشیار و مراقب باشیدکه سیاست بازان پیوسته به غرب و شرق با وسوسه های شیطانی شما را به سوی این چپاولگرایان بین المللی نکشانند ."
  • mohamad ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    خدایا تا کی ما باید از این همه بی تدبیری تحقیر بشیم کاش برگردیم به انتخابات 92 تا دوباره رای میدادیم
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    مهم رفع تحریم ها و خروج کشور از انزوا است که این هم محقق شده است - سایت مشرق تلاش مذبوحانه و بی فایده می کند برای انداختن آب دهان به خورشید
  • بهزاد ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    خونی که در رگ ماست/ هدیه به رهبر ماست این روز ها به هر بنگاه اقتصادی که سر می زنید صحبت از شراکت با طرف های خارجی و انتفاع از فضای پسا برجام است . از شرکت های کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ همه به نوعی دنبال فرصتی هستند تا از قافله شراکت با شرکت ها و موسسات خارجی عقب نمانند . . .افسوس و صد افسوس ، آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد . . . . قانون جدید آب سردی بود که بدن همه شیفته گان غرب و خوش خیالانی که فکر می کنند غرب خواستار پیشرفت صنایع و در صدد انتقال تکنولوژی به ایران است را حسابی یخ کرد . . . برادران و خواهران تنها راه پیشرفت عمل به گفته آن پیر فرزانه است (( اقتصاد مقاومتی ))
  • حسن م ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دقت نکردی این طرح نوعی فلج کردن گردشگری ایرانه نفوذ هم جای خود میخان راه بندازند عجله نکن یعنی هر کسی میخاست بیاد ایران باید قید آمریکا رو هم بزنه جاسوسه که وقتی نذارن بیاد ایران جلوی نفوذ گرفته میشه.خیلی تحلیل پشمکی کرده ذهنت
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    از عراقچی بپرس ...
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    چند هفته پیش که مقاله می زدید ورود گردشگران و غربی ها به ایران باعث تغییر فرهنگی و تغییر نظام میشه که حتی آیت الله ها و مراجع هم نسبت به آمدن گردشگران غربی به ایران هشدار دادن...با وجودی که ترکیه اندازه نفت ایران از این صنعت پول درمیاره که خیلی بد بود....حالا که این قانون عملا صنعت گردشگری و سرمایه گزاری در ایران رو نابود خواهد کرد بد شد!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    وجود نداری یه مثال بزنی! بعید می دونم حتی سواد خوندن متن برجام رو هم داشته باشی...
  • ناشناس ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آقای عراقچی گفته ما حق اعتراض داریم در حالیکه طبق برجام اگر ما اعتراض کنیم و یا 1+5 اعتراض نماید در هر صورت ایران محکوم است و قطعنامه ها و تحریمهای قبلی بطور خودکار باز میگردد !
  • ناشناس ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    این تحریم جدید اقتصاد ایران رو نشانه گرفته است و مانع ورود توریست ها و بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی به ایران میشود .
  • ناشناس ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ایران در قرارداد سعد آباد سال 82 و قرارداد ژنو سال 92 حسن نیت نشان داد و به تمام تعهداتش پایبند بود اما امریکا و غرب به هیچکدام از تعهداتشون عمل نکردند !
  • ناشناس ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    تحریمی از این آشکارتر وجود ندارد و فهمش خیلی مشکل نیست !
  • ناشناس ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    این تحریم جدید مانع ورود سرمایه گذاران و تجار خارجی و توریست به ایران میشود و برای جلوگیری از بهبود اقتصاد ایران در پسا برجام اعمال شده است .
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    معلومه که تو ایران کیا حرفای رادیو اسرائیل و بی بی سی و صدای آمریکا رو تکرار میکنند. عمو؛ بحث تند روی و کند روی نیست، بحث به کجا ... رفتنه ...
  • ناشناس ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    تندروهای ایران که به این تحریم جدید اعتراض کردند و مشخص شد که بدنبال رابطه و تعامل با دنیا هستند .
  • سلام ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    چقد از عمر سیاسی اوبا و کری مونده؟ خیلی کم. پس به سر کار گذاشتن سران دولت ایران می ارزید
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    خزعبلات مشرق و عقده های طرفداران سادیسمیش
  • ناشناس ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آخ که چقدر شما ساده لوحی عزیزم !! این شاید بدترین تحریمی باشد که برای ایران اعمال کرده اند چرا که عملا"مانع ورود گردشگران و سرمایه گذاران خارجی به ایران میشود .
  • سلام ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آقا محمد خیلی میبخشی، به زور این تقریبا سه سال رو دراریم پشت سر میذاریم لطفا با کاش هات ما رو سر خونه اول نیار بدوره بعد چشم و گوشتونو بیشتر باز کنید.
  • ناشناس ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    هنوز برجام کاملا"اجرا نشده امریکا دبه کرد وای به روزی که کامل اجرا بشود .
  • ناشناس ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    قرار بود عزت و اعتبار به پاسپورت ایرانی برگردد اما حالا عزت و اعتبار پاسپورت 38 کشور دیگر هم خدشه دار شد !
  • ناشناس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ما نگران نفوذ سیاسی و فرهنگی امریکا بودیم و هستیم اما مشتاق روابط تجاری و اقتصادی با دنیا هستیم که با این مصوبه غیر ممکن میشود .
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ما کاری به ایمان ایشان داریم صحبت سر هوش و ذکاوت و دقت است
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ایران به برجام احتیاج دارد لذا آن را نقض نمی کند
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    این تضمین محکم رو کجای روح مذاکرات بگذاریم؟
  • ناشناس ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    تو 8 سال گذشته حداقل اتباع ایرانی مقیم امریکا و خانواده هاشون راحت به ایران و امریکا سفر میکردند اما حالا از این به بعد دچار مشکل خواهند شد .
  • ناشناس ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    انشاء الله انتخابات 96 انتخاب بهتری داشته باشیم .
  • ناشناس ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    شما ادامه بده ،محکم و استوار فقط چشمتو باز کن
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دست ناشناس اول ... بحث سر اینه که اویاما نباید این لایحه رو امضا میکرد گرنه کریکه در حال ماست مالی کردنه کاری ازش بر نمیاد البته بدون شک اگه کاری هم میتونست بکنه یه بهانه ای می آورد
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کدوم نقض؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    قارقار قارقار
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کدخدا مچکریم!
  • ناشناس ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    هیچ کس در ایران با ورود گردشگر و بازرگان خارجی مخالف نبوده و نیست بلکه نگرانی از نفوذ سیاسی و فرهنگی هست که از طریق دانشگاه ها و غیره صورت میگیرد .
  • ناشناس ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    بعد از توافق ژنو هم بیش از 100 مورد تحریم جدید وضع شد که آقایان هی گفتن با اصل توافق مخالف نیست با روح توافق مخالف است !!
  • کیان ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    وقتی درخواستهای ما در برجام به صورت دقیق و مو به مو لیست نمی شود و کلی گویی می شود نتیجه اش همین است دیگر. ولی آنها درخواستهایشان را مو به مو سانت به سانت جزء به جزء با نام و محل و مقدار تعیین کردند، آنچنان که چیزی از قلم نیفتد حتی اگر شد بیشتر هم انجام دهند.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    امضای وزیر خارجه بیشتر تعهد ایجاد میکنه یا امضای رئیس جمهور؟
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حالا با این حرف میخواهی وطن فروشیت را اثبات کنی یا نوکری غربیها را ؟
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    هنوز هم میگیم ... اما با این قانون نه تنها هیچ تاجر و توریستی از هیچ کشوری نمیتونه پاشو بذاره ایران بلکه برای گرفتن ویزا از آمریکا بازخواست خواهد شد و این آرزوهای دولت را که به آن دلخوش کرده آشفته خواهد کرد
  • شهاب ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آقای عراقچی چطور شما یک قانون که در کنگره تصویب شده و رئیس جمهور کینه توز آمریکا امضا کرده را بی اثر می بینید اما نامه وزیر امور خارجه آمریکا را مطمئن ؟ این به خوش خیالی بیش از اندازه و اعتماد بیجای شما به شیطان بزرگ برنمیگردد ؟
  • ناشناس ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حالا به حرف رهبر معظم انقلاب میرسیم که فرمودند من به مذاکرات خوش بین نیستم .
  • کوروش ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    برای اولین بار با شما افراطی ها در این زمینه موافقم. این موضوع عملا چوب لای چرخ برجام میزاره و نباید ساده بگیرن
  • مرتضی ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    به نظرم اسم مشرق رو باید گذاشت کیهان2 !!!!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    گل گفتی روزمو ساختی
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    شاید ما افراطی نبودیم شما تفریطی بودید .... علتش نخوندن قرانه ... امام درست میگفت شیطان بزرگ امریکا ....
  • مهدی 90085 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    جانم به فدایش که حرف آخر را اول زد: من به این مذاکرات خوشبین نیستم...........
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    الان هم میگوئیم برجام حیله ای برای نفوذ به ساختارهای ما است اما بحث بر سر صداقت نداشته آمریکائی ها است ما از قبل هم با تمام کشورها بجز اسرائیل روابط اقتصادی و فرهنگی داشته ایم حتی آمریکا البته بجز سیاسی ولی اینکه قانون تصویب بشود خیلی جای بحث است البته بازهم این قانون بنفع آمریکا است چون خودشان و تجارشان نیازی به بررسی برای سفر به ایان و برگشت به خود آمریکا ندارند .....البته از فحوای مطلبتان قصد دفاع از دولت مشخص است ولی خواهشا کمی ایرانی فکر کنید نه جناحی
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    این یعنی همون برد - برد خیالی دیگه
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کدخدا فقط با حالگیری داره برخورد میکنه-
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    وقتی دشمن از کسی تعریف کرد جای ابهام بوجود میاد
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    این یه قانونه هر جا شل وایستی سفت میخوری
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آرزوهایی بر باد رفته را شاهدیم - نتیجه مذاکره با کدخدا تا حالا افتخاری برای مردم همراه نداشته 159 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران چه شد؟ پول مردم کجاست؟
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حالا شما چرا از واقعیت گفتن کیهان و مشرق بدن میاد- سرت رو از تو برف بیرون بیاری بد نیست
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    "بسیاری از ایرانیان از برخورد دوگانه آمریکا احساس توهین می‌کنند و در یک قضاوت اولیه نوعی بدجنسی و انتقام جویی بی هدف را در پشت این قانون می‌بینند. از سویی٬ تصویب این قانون در قضاوت اولیه، شکل جدیدی از تحریم را دوباره علیه ایران برقرار می‌کند که مانند تحریم‌های اقتصادی به صنایع ایران ضربه می زند. این قانون به صنعت توریسم ایران آسیب می‌رساند زیرا توریست‌های ثروتمند اروپایی عطای سفر به ایران را به لقای دردسرهای بعدی‌اش می‌بخشند. از این به بعد سفر به ایران مانند سفر به سودان و سوریه یا عراق برای اتباع همه کشورها نوعی سابقه بد پاسپورتی و به نوعی انگ امنیتی تلقی می‌شود. در دنیای امروز یک سر همه فعالیت‌های مطبوعاتی، اقتصادی٬ هنری٬ علمی و سرمایه گذاری در سطح جهان به نظام ثروتمند و فعال آمریکا متصل است و شاغلان همه این عرصه‌ها اگر به ایران سفر کرده باشند برای رفت و آمد به آمریکا دچار مشکل می‌شوند٬ در نتیجه احتمالا قید سفر به ایران را خواهند زد و ایران باز هم منزوی خواهد ماند." دقت کنید این رو بی بی سی گفته نه دلواپسان
  • ناشناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    شما فقط نظرات کدخدا رو قبول دارید،وطن فروشی یکی از خصلتهای شماست
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    باخنده كار درست نميشه بايد توي دهن اين ابرقدرتها زد
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ضربه کاری کدخدا به شعار روحانی در ورود توریست به ایران و رونق اقتصادی حالا میگی چکار کنم بازم مدرسه ام دیر شد
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    تو همون سرت زیر برف باشه بهتره،یه وقت سرتا نیاری بیرونا اونوقت میفهمی چه خبرشده
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    لبخند ظریف هم به عنوان زیباترین لبخند سال انتخاب شده !
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کاش کمی از الفبای سیاست چیزی میدونستی
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    پس کی قراره ظریف بشه دبیر کل سازمان ملل و عراقچی معاونش - اصلا به تعهدات طرف نمیشه اعتماد کرد
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ناراحتی برو شبکه های ماهواره را ببین که برای تو همش راسته و همونی است که دوست داری بشنوی!!!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 0
    فقط شما دلواپسان در همه امور متخصص و دلسوزید. بقیه همه از دم ساده لوحند !!!!!!!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    و آمریکایی ها اهل دبه کردن و خنجر از پشت زده هستند !
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    تو هرچی دوست داری بذار ... مهم اینه که واقعیت را میگه که شما و دولت از آن گریزان است و سرشون رو کردند زیر برف !
  • معز ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    اگر امشب جان کری افتاد و مرد نامه اش رو هم با خودش دفن می کنند. ولی قانونی که مجالس آمریکا و رئیس کاخ سفید امضا کردند به این راحتی که آقای عراقچی فکر می کنند لغو نخواهد شد خواهش می کنم دستگاه دیپلماسی مردم را احمق نپندارند
  • مرتضیsk ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    اِمریکاجوون من یکی که خـیـلـی دوسِت دارم که خودت با دست خودت جلوی نفوذ خودتو گرفتی ، واقعاً تو گُلی محشری یه دونه ایی اَصَن تو ماهی
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حالا عراقچی در دسترس بنده نبود ولی دوستان ذوق زده کسی هست جواب منو بده؟
  • ناشناس ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    حداقل تو دولت قبل محدودیت برای ورود توریست و تاجر به ایران از طرف کدخدا صورت نگرفت و اینقدر تحقیر نشدیم .
  • ناشناس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    تمام کشورهای اروپایی هم به این تحریم جدید بر علیه ایران اعتراض کرده اند آیا آنها هم دلواپس هستند ؟!!
  • ناشناس ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    محدودیت ورود گردشگران و بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی به ایران نتیجه برجام است ! عجب تدبیری ! عجب امیدی !
  • ناشناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    عواقب خطرناک برجام و قطعنامه 2231 و گزارش سیاه آمانو در آینده دامن کشور رو خواهد گرفت .
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    یک نگاهی به نظرات بنداز. متاسفانه احمق زیاد هست برادر من.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    معلومه که اصلا نمیدونی منظور از نفوذ چی هست! کسی که قرارباشه نفوذی باشه حتما لازم نیست که یک خارجی باشه! مگه همه جاسوسان و نفوذیهایی که داشتیم و داریم خارجی هستند؟! واقعا فکر می کنی این محدودیت شامل جاسوسان و نفوذیهای اونها هم میشه؟!
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دولت اخوان المسلمین هنوز تشکیل نشده بود و مانند یک هندوانه دربسته بود اما شما چرا به آمریکایی که کارش جنایت و تحریم و دروغ و ... هست اعتماد می کنید. ساده لوحی از این بیشتر؟!
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    اگر الکی به به چه چه به به چه چه کنیم خوبه؟ خوشحال میشی؟!
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    مگه غیر از تندورها کسی هست که جواب آمریکایی ها رو بده؟
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 0
    اگر درک ناشناس 09:24 از نفوذ سیاسی و فرهنگی اینه من دیگه حرفی ندارم!
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    از مازوخیسمی بودن که بهتره!
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ادبیات اصلاح طلبی رو تحویل بگیرید. هرچند بیشتر شبیه ابوعطایی است که موقع سربالا رفتن آب می خوانند
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    با این قانون میشه به راحتی اقتصاد مقاومتی رو اجرا کرد وبه ان عمل کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس