اگرچه باید از دکتر روحانی بابت نگارش نامه به وزیر دفاع، بواسطه اتخاد موضع در خور شأن تشکر و قدردانی کنیم ولی باید این سؤال را از ایشان بپرسیم چرا هنگامی که اوباما قانون «محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران» را امضا کرد، برای دفاع از مردم ایران هیچ واکنشی نشان ندادید.

گروه سیاسی مشرق - بالأخره بعد از اظهارنظرهای مکرر و رفتارهای خصمانه مقامات آمریکایی (از اوباما گرفته تا کنگره و سنا)، رئیس جمهور در نامه‌ای خطاب به وزیر دفاع دولت، از ماهیت و ادامه توسعه صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران، دفاع کرد.

نامه‌ای که در نگاه کلی نیازمند تشکر و قدردانی از رئیس‌جمهور است زیرا رئیس دولت یازدهم حسب وظیفه قانونی، در کوتاه‌ترین زمان و بااقتدار، جواب تحریم جدید یانکی‌ها را پاسخ داده و موضع درخور شأنی گرفتند.

نامه روحانی در حالی برای وزیر دفاع نوشته‌شده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه 7 دی (28 دسامبر) اعلام کرد قصد دارد چند فرد و شرکت ایرانی مرتبط با برنامه موشکی را تحریم کند.

این اقدام به بهانه پاسخ به آزمایش موشک بالستیک عماد توسط ایران صورت می‌گیرد. بنابراین گزارش، این تحریم‌ها هنوز اعمال نشده‌اند، اما دولت باراک اوباما تصمیم خود برای این کار را به نمایندگان کنگره اعلام کرده است[1]

اسامی زیر نیز به‌عنوان کسانی که نامشان در فهرست تحریم‌ها درج خواهد شد، منتشر شد:

شرکت بازرگانی «مبروکه» Mabrooka (مستقر در دوبی)

 شرکت «آنهوی لند گروپ» Anhui Land Group Co (مستقر در هنگ‌کنگ)

«حسین پورنقش‌بند» مالک شرکت مبروکه

«جواد موسوی» مدیر اقتصادی گروه صنعتی شهید همت

«مهدی فرحی» از مقامات پشتیبانی نیروهای مسلح

«محمد هاشمی» از مقامات پشتیبانی نیروهای مسلح

دو کارمند دیگر وزارت دفاع که نام آن‌ها هنوز منتشر نشده است.[2]

با توجه به اتفاقات پس از تأیید برجام و تحریم‌ها آمریکا علیه مردم جمهوری اسلامی ایران آن‌هم باوجود اعتماد کامل دولت یازدهم به مقامات آمریکایی، ذکر چند نکته برای ادامه روند اجرای برجام، لازم است.

1- حسن روحانی در نامه خود به وزیر دفاع می‌نویسد " ازآنجاکه ظاهراً دولت آمریکا در نظر دارد، در ادامه سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به افزودن افراد و مؤسسات جدیدی در فهرست تحریم‌های ظالمانه قبلی نماید؛ لازم است در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های موردنیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

همچنین در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از کلیه امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به عمل آورد."

به نظر می‌رسد استفاده از عبارت "در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه" نشان می‌دهد که دولت در مرز اعتماد و بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا قرارگرفته است زیرا در فضای فعلی آن‌هم بعد از تصویب برجام توسط مجلس و دولت، باوجود کارشکنی‌های متعدد آمریکا ازجمله تصویب قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران و امضای اوباما پای این نامه، کمتر کسی آن‌هم در میان مردم کوچه و بازار نسبت به دشمنی، رفتار مداخله‌جویانه و اقدامات غلط آمریکا تردید داشته باشد.

لذا جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه منتظر روابط دوستانه آمریکا نبوده و توسعه صنعت موشکی خود را مشروط به دشمنی دوباره ایالات‌متحده نخواهد کرد و همانند سابق، با استفاده از کلیه امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به عمل آورد.

2- از رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اصلی تصویب برجام، انتظار می‌رفت هنگامی‌که اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهور طرف مقابل، پای قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران را امضا کرد، ایشان‌ هم موضع درخور شأنی برای پاسداشت مقام ایرانی اتخاذ می‌کرد، قانونی که هم توهین به مردم زجرکشیده ایران در مبارزه با تروریسم بود و هم کلاه گذاشتن بر سر دولت یازدهم، قانونی که عملاً حداقل‌های منافع برجام اعم از رفع تحریم‌های احتمالی، سرمایه‌گذاری خارجی، صنعت توریسم، توسعه علم و فناوری، توسعه صنعت پزشکی و ... را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم خنثی کرد.

3-بنا بر بندهای 28، 29 و 30 برجام، ایالات‌متحده، کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا موظف هستند از اتخاذ هرگونه تحریم جدید علیه ایران، اجتناب کنند حال‌آنکه بنا بر اعتراف وزیر خارجه، رفتار جدید آمریکا و اوباما، به‌نوعی نقض برجام محسوب می‌شود ولی معاون وزیر خارجه بعد از ارسال نامه جان کری به ظریف، اعلام می‌کند: "نامه آقای کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره در خصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت‌آمیز برجام و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه‌دار کند."[3]

در بندهای ذکر شده برجام آمده است:

28- گروه 1+5 و ایران متعهد هستند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر مبنای احترام متقابل اجرا نمایند و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و نیت این برجام که اجرای موفقیت‌آمیز آن را مختل سازد، خودداری کنند. مقامات ارشد دولتی در گروه 1+5 و ایران تمام تلاش خود را برای اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، ازجمله در بیانات عمومی خود، به کار خواهند بست.گروه 1+5 کلیه اقدامات لازم را برای لغو تحریم‌ها به نحو مقتضی به عمل خواهند آورد، و از تحمیل مقررات آئین‌نامه‌ای استثنائی یا تبعیض‌آمیز و الزامات شکلی به‌جای تحریم‌ها و اقدامات محدودیت ساز تحت پوشش این برجام، خودداری می‌ورزند.

29- اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات‌متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست باهدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.

30- گروه 1+5 هیچ تحریم یا اقدام محدودیت سازی را نسبت به افراد و یا نهادها به دلیل مبادرت به فعالیت‌هایی که مشمول لغو تحریم‌های مندرج در این برجام شده است، اعمال نخواهند کرد مشروط بر اینکه این فعالیت‌ها با سایر قوانین و مقررات جاری گروه 1+5 منطبق باشد. به دنبال لغو تحریم‌ها وفق این برجام به نحو مشخص‌شده در پیوست 2، تحقیقات در دست رسیدگی در خصوص نقض‌های احتمالی تحریم‌ها و/یا اقدامات محدودیت ساز می‌تواند طبق قوانین ملی مربوطه مورد بازبینی واقع شود.[4].

حال باید از آقای روحانی به‌عنوان مسئول تصویب برجام و به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی پرسیده شود که این رفتار آمریکا، خلاف برجام است یا ربطی به برجام ندارد؟

اگر خلاف برجام است که هست، چرا هیچ‌کسی در دولت اعم از روحانی و ظریف از اجرای هرچه بیشتر تعهدات ایران در برجام جلوگیری نمی‌کند و هنوز به دنبال اجرای یک‌طرفه برجام هستند؟

اگر این قانون و تحریم اخیر سپاه پاسداران و صنایع نظامی خلاف برجام نیست، چرا وزیر خارجه به‌صراحت اعلام می‌کند اگر عین قانون کنگره رفتار شود حتماً نقض برجام است؟ چرا هیچ‌کس این سؤال را جواب نمی‌دهد که اگر ایالات‌متحده و اوباما اهل عمل به قول‌های خود در برجام بودند، اجازه تصویب و امضای چنین قانونی را نمی‌دادند؟

4- با توجه به رفتارهای اخیر آمریکا به‌خصوص دو تحریم اخیر، دشمنی و بدقولی آمریکایی‌ها بیش‌ازپیش برای مردم ایران تأییدشده است و این وظیفه دولت و شخص رئیس‌جمهور است که فرمان لغو اجرای برجام را صادر کند، فرمانی که به نظر می‌رسد طرف‌های دولتی از اتخاذ و نام برن از آن، بیم دارند، ترس از لغو اجرای تعهدات ایران در برجام در حالی است که بنا بر فرمایشات انقلابی رهبری معظم در نامه‌ای که خطاب به رئیس‌جمهور صادر شد، دولت وظیفه دارد بر اساس قانون مصوب مجلس، بعد از وضع هرگونه تحریمی به دلایل واهی، اجرای تعهدات ایران را متوقف کند.

ایشان در این نامه خطاب به روحانی فرمودند: در سراسر دورهٔ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (ازجمله بهانه‌های تکراری و خودساختهٔ تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوبهٔ مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد دولت جمهوری اسلامی ایران باتوجه به رفتارهای خصمانه ایالات متحده، اجرای تعهدات ایران در برجام را لغو کرده و نقض برجام توسط آمریکا را اعلام می‌کند یا خیر.



[1] -http://www.mashreghnews.ir/fa/news/515891

[2] -http://www.irannuc.ir/content/2843

[3] - http://www.irna.ir/fa/News/81887586/

[4] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940425000976


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 51
  • ناشناس ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    شما همیشه یه بهانه‌ای برای انتقاد از روحانی دارید. حتی زمانیکه به اقدامات مثبت دولت اشاره میکنید.
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    بابا ایها الناس. جواب حرکت آمریکایی ها این نامه با یه دستور صوری به چند تا وزیر و وکیل نبود. طبق قانون ابلاغ شده از طرف رهبری باید اجرای برجام متوقف می شد،وگرنه هر بچه ای هم می دونه نامه رییس جمهور ایران صرفا مصرف داخلی داره تو این مدت اجرای هر نوع تحریمی خلاف برجامه
  • احمد ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    زحمت کشیده اند رئیس جمهور معتدل !ً روغن ریخته را نذر امام زاده کرده اند . مگر نظام در بحث موشکی منتظر دستور ایشان بود که دستور فرموده اند .
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اونها برجام رو نقض کردند اونوقت پرزیدنت روحانی به وزیر دفاع گفته فعالیت موشکی رو تعطیل نکنید آخه این چه مقابله به مثلیه
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اگه برجام متوقف بشه وضعیت فعلی بدترمیشه
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    از دولتی که باگذشت بیش از نصف عمر مفیدش به جز یک قرارداد بدون تضمین و ناقص الخلقه که آن را برجام نام گذاری کرده اند هیچ دستاورد قابل توجهی ندارد توقعی بیش از این هم نباید داشت.
  • ناشناس ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اقدامات خصمانه امریکا تهدید و تحریم همچنان ادامه دارد پس دولت باید با شجاعت و قدرت برجام رو لغو نماید .
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    دیگه آمریکابایدچیکار کنه که شمابه اون خوش بین نباشید. بطور علنی میگن که شما رو تحریم میکنیم. چی دادیم و چیگرفتیم ؟ تحریم ها روی کاغذ تعلیق شد.! ما واقعا 11تن اورانیوم غنی شده رو ادادیم رفت! دوباره تحریم شدیم به یه بهانه دیگه! ...
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    بیخودشلوغش نکنید قرارنیست برجام شکست بخورد.فعلاتحریمی صورت نگرفته اگرهم بشه طبق بیانیه وزارت امورخارجه ربطی به برجام نداره دلواپسان دلشان رو بیخودصابون نزنند وپایکوبی نکنندکه برجام شکست بخوره!
  • مسعود ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    تو مملکتی که ملت و بعضی مسئولین ریاست جمهوری منتخب خودشون و وزیر امور خارجه تائید شده مجلس را مورد اهانت و تمسخر قرار دهند امریکا هر بلائی سرمون بیاره حقمونه . مقام رهبری امسال را سال همدلی ملت دولت و مسئولین نام نهادنند حد اقل اقایون مسئولین نمایندگان محترم از ایشان خجالت بکشید .
  • ناشناس ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    وقتی بعد از توافق ژنو 100 مورد تحریم جدید اعمال کردند نباید با خوشبینی مذاکرات رو ادامه میدادند که دادند ! و اگر برجام رو کامل اجرایی کنیم باید منتظر تحریمهای شدیدتری به بهانه های موشکی و تروریسم و غیره باشیم .
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    جناب مشرق ، این ایراد شما زیاد بر حق نیست چون برنامه موشکی ایران خیلی حساس تر و جدی تر از " محدودیت صدور روادید برای مسافران ایرانی " است و حالا که آقای رئیس جمهور این قدم را برداشته باید از همه طرف تشویق بشه تا قدمهای بعدی را هم برداره ، هدف اینه که به امریکا هیچ امتیازی داده نشود .
  • محسن ف ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    تو رو به خدا به دولت بگید تا کی میخواهید توهین و تحقیر یانکی ها رو ماستمالی کنید بسه دیگه ، از شرف مردم دفاع کنید البته ما وقتی قافیه رو باخیم که آب خوردن مردممون رو هم به توافق گره زدیم و به غربی ها عجز و لابه کردیم حالا فلسفه کاغذ پاره خواندن تحریم ها رو بیشتر میفهمیم باید اونا رو از تحریم نا امید میکردیم نه امیدوار که فشار بیشتر بیار ، بعدش امتیاز بیشتر بگیر
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    کاش منم اندازه طرفداری مشرق پول داشتم همش میگفتم مرگ بر امریکا
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مشرق واقعا مثل اینکه خودتون رو زدید به اون راه....برجام اجرا نشه ایران میخواد چیکارکنه؟ بمب اتمی بسازه؟ ...پیش بسوی گرسنگی و فلاکت
  • مهدی ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    جناب روحانی پاسخ آمریکا در یک نامه مبهم و مشروط و بدون مشخص بودن میزان و کیفیت واکنش نیست ، پاسخ مناسب اجرای یک رزمایش موشکی گسترده و توقف اجرای برجام است ، بدانید اگر پاسخ دندان شکن باشد عقب نشینی خواهند کرد و الا ......
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    جناب روحانی میدانید خداوند چرا باد را مسخر حضرت سلیمان کرد؟ ... تا اینکه بداند در اوج قدرت ظاهری هیچ چیز زیر پایش نیست. بهمین سادگی ... حالا برگردید نگاهی به آرای متفاوت مردم در انتخاب روسای جمهور بیاندازید به رای العین خواهید یافت که: " در عهد جهان اگر وفایی بودی - نوبت به تو خود نمیرسید از دگران " و از آنجا که " کل شئی هالک الا وجهه " فاعتبروا ... بیایید بجای ملاحظات گروهی رضای خدا را وجهه همت کنید؛ " الیس الله کاف بعبده ... "
  • فلانی ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اسم سال اینه : دولت و ملت , همدلی و هم زبانی ! مردم همدلی میکنند . اما گویا حاج حسن به وجدان مردم که فریاد میزنه آمریکا شیطان بزرگ است توجه نمیکنه.
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    خاک تو سرت کنم آمریکایی! اگه کدخداتون آمریکا همه چیزتون رو هم ازتون بگیره باز هم میگید به برجام ربطی نداره و برجام موفق بود! برجام مایه مباهات و افتخار ماست!
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    ما که از ازل تا ابد به دشمنی خودمون با آمریکا با شدت تمام ادامه خواهیم داد ، اما اون الکی خوش هایی که فکر می کردن بعد برجام باید آمریکا رو " عموی مهربون " صدا بزنن صبر کنن ببین آمریکا چه بلایی سرشون میاره.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    من به وعده خود عمل کردم ! چی شد؟
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    همینشم مارو متعجب کرد ..
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    یعنی من عاشق اونایی ام که تعصب بی خودی چشاشونو این طور حتی روی منافع ملی شونم بسته نوابغ! وضع تحریم جدید از هر نوع نقض متن صریح برجام هست اینو روحانی هم فهمیده ولی گویا ...
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    آمریکایی ها اسم مسئولان وزارت دفاع رو از کجا آوردند ؟
  • حسن ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اصلا بحث موشکی به حضرت آقامربوط میشه نه یه ایشون که بخوادمتوقف بشه یانه
  • محمد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    باز هم یک حرکت پوپولیستی دیگر ، اصلا برنامه موشکی مگر با دستور رئیس جمهور کم و زیاد میشه ، این نظام مگه فرمانده کل قوا نداره ؟؟؟ اقای روحانی خودتون هم می دونید برجام شکست خورده ، ولی می خواهید یک جوری لفتش بدید تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نتیجتون رو بگیرید اما مثل اینکه که فراموش کردید که این مملکت صاحبش چه کسی است!!!
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مگر دولتیها در همین چند ماه اخیر پسابرجام بارها نگفته اند که برجام تأثیر زیادی روی وضعیت اقتصادی کشور ندارد و مردم انتظار زیادی نداشته باشند؟؟؟!!! پس چطور وضعیت بدتر یشود؟
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مصوبه اخیر کنگره که اوباما هم آنرا امضاء کرد بدترین تحریمی است که اعمال کردند چرا که مانع ورود گردشگران و سرمایه گذاران و تجار خارجی به ایران میشود .
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    برنامه موشکی بسیار مهم است اما این تحریم جدید کنگره هم مانع گشایش در اقتصاد ایران در پسا برجام میشود و مانع جذب سرمایه گذاران خارجی به ایران میشود .
  • ناشناس ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    چه برجام اجرا بشود و چه اجرا نشود تحریم و تهدید ادامه دارد پس بهتر که اجرا نشود و حداقل فناوری روز دنیا رو داشته باشیم و برق ارزان قیمت تولید کنیم.
  • ناشناس ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اتفاقا"سرمایه داران مملکت طرفدار امریکا هستند و طبقات متوسط و ضعیف جامعه شعار مرگ بر امریکا میدهند .
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مطابق دستور رهبری اجرای برجام باید متوقف شه چون اونا تحریم های جدید وضع کردند
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    آخه این جوابه ؟ مثبته ؟ مگر بحث موشکی ربطی به ایشون داره که دستور دادند ؟ اونها شمشیر از رو بستند آقای روحانی به فکر اجرای برجامه به هر قیمتی ! عزت ایرانی داره پرپر میشه ...
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    چه جوری بدتر میشه ؟
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    برجام به هر قیمتی از طرف ما اجرا میشه و ما بدترین کار را میکنیم که فقط اعتماد سازی میکنیم و چشم خود را بر روی واقعیات میبندیم ما داریم تقاص انفعال دولت را میدهیم و تاوانش را سالهای سال خواهیم داد
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    برو بابا حال داری تو اصلا میدونی منافع ملی چیه؟فقرگرونی اقلام حیاتی و تعطیلی صنایع نظام رابیشتر تهدید میکنه.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    فعلا که آمریکا داره ما را مسخره میکنه و هر روز یک تحریم جدیدی برامون دست و پا میکنه و میدونه رئیس جمهورمون هیچ واکنشی نشون نمیده ! تمسخر این بیشتر ؟
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    بنده خدا ما که این همه امتیاز دادیم قراره دیگه چه امتیازی بده که نداده ؟ رئیس جمهور چه قدمی برداشته ؟برنامه موشکی ما زیر نظر رهبری داره ادامه پیدا میکنه و متوقف نشده بود که حالا منتظر دستور ایشون بوده باشه !
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اشتباهی مثبت زدم
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اشتباهی اومدی !!! مردم مستضعف میگن مرگ بر آمریکا مردم مستکبر عملگی آمریکا را میکنند و پول پارو میکنند
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مگر هر کشوری که بخواد انرژی هسته ای داشته باشه برای ساخت بمب اتمیه ؟ حالا انرژی هسته ای هم تعطیل میشه تا شکم تو گرسنه با مک دونالد پر بشه و دهنت بسته !
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    تا قبل چیکار میکرد همون کار را ادامه میده ... یعنی فکر میکنی اگر با یزید زمان دست بده و توافق را یکطرفه اجرا کنه از بدبختی و فلاکت ساخته ذهن بیمار تو نجات پیدا میکنه ؟
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اگر دولت برجام را اجرا کنه و با این تحریمها جدید نتونه به خواسته های خودش برسه اونوقت باید چه خاکی بر سرش کنه ؟ دیگه هیچی تو دستش نیست که بخواد مقاومت کنه
  • 0 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    خواب شکست برجام رو ببینید افراطیها...
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    چطور شما به رای اکثریت 70 درصدی مردم دردوره قبل بی احترامی کردید !!!!!!!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    داداش حرف اضافی نزن این عزته میفهمی عزت!!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    معیارت چیه؟؟
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    یه دستاورد دیگه هم داشت: آلودگی کشنده هوا !!!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    چی میگی عمو؟؟ گرونی از این بدتر؟ دلار ارزون که نشده گرونتر هم شده! اقلام حیاتی مسکن مهر بود که داره تعطیل میشه. ما جوونا چی کار کنیم؟؟؟
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    شما کی هستین؟ فکر کنم همونایی هستین که وقتی از بوسنی باختیم ریختن بیرون خوشحالی کردن؟؟ یا اونایی که 88 ریختن بیرون؟؟ شما ایرانی هستین که از باخت و فتنه و برجام خوشحال میشین؟ حداقل ناراحت نیستین، خوشحالی هم نکنید... آدم از خودش خجالت میکشه بگه با امثال شما هموطنه...
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    داداش اینا همونایین که bbc و صدای آمریکا میبینن...
  • مرتضیsk ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    یعنی اگه الان زمان انتخابات مهمی در ایران و ترس از دست دادن رای نبود ، این نامه هرگز صادر نمی شد از شروع دولت یازدهم رزمایش های موشکی و همچنین تلاش های فضائی تعطیل شد ، چی شده الان با یک نامه داخل کابینه ائی دولت که شدیدا مانور رسانه ائی می شود بعد از دوسال نیم بفکر افتاده !
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اگر اینطور است رهبری خود جلوی اجرای برجام را میگیرند. پس معلوم است رهبری نماینده نمیخواهد و در مجموع اجرای برجام را خواهانند.
  • msx ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    عزیزم برنامه موشکی ربطی به رییس جمهور نداره و اگه این نامه هم نمیدادند به جد پیگیری میشد !به قول جناب ظریف این نامه رییس جمهور صرفا مصرف داخلی داره !!
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    ما با عقل کل هایی مثل احمدی نژاد تیمش جلیلی کیش و مات شدیم رفت اونم به خاطر نظارت های بسیار زیاد بر معجزه هزار سوم بود
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    یک سنگی رو داخل چاه انداختین برادر که حالا حالا ها باید براش هزینه بدیم....
  • عدالت ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    در هر حال این کار روحانی قابل تقدیر است.
  • اهوازی ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    باید برد موشک هایمان را بجایی برسانیم که اسراییل و تاسیسات گازی آن از خراسان و سیستان بلوچستان با دقت بالا بزنیم.
  • ناشناس ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    هیلاری کلینتون : تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود .
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    شما آمریکایی نیستی ؟ هر روز تحریم کنید بعدش بگید افراطی ها خواب ببینید برجام شکست بخوره
  • گمنام ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    کسانی را که خواب آمریکا می بینند، خدا بیدارشان کند. امام خمینی
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    ناشناس 13:05 رهبری در مذاکرات سال 1382 مگر مخالف نبود؟ آیا از همون اول جلوی مذاکراتو گرفت؟! تا حالا چند بار رهبری گفتند که آمریکا قابل اعتماد نیست و من خوشبین نیستم. تا حالا غیر مستقیم خواست به شما بفهمونه اما متوجه نمیشید. رهبری زمانی موضع خواهند گرفت که دشمنی آمریکا بیش از پیش بر همگان آشکار بشه و دیگه حرفی نباشه.
  • ریاستی ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    چی شد پس این پسا برجام.ما کلی به شکممون صابون زدیم!!!!!!گارسون یک پسا برجام دیگه اضافه کن!!!!
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    بیشتر از ما پول داری اما چیزهای دیگری نداری!
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    برای ما ایرانی ها برجام شکست خوردست برای شما ها قطعا یک پیروزیه.
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    کیش و مات بشیم بهتره تا تحقیر شیم!!
  • جاهد ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اصولا موضوع توسعه صنایع دفاعی به ویژه موشکی در سالهای اخیر حتی یک روز هم تعطیل نشده که با این نامه بخواد ادامه پیدا کنه . جناب آقای روحانی اگر میخواست جوابی به این عهد شکنی آریکا بدهد باید در موضوعی که اختیار آن در حوزه دولت هست بدهد . نه اینکه حرفی بزند که همه عالم میدانند اصولا فرماندهی کل نیروهای مسلح در اختیار مقام معظم رهبری هست. به عبارت دیگر آمریکایی ها هم این نامه را تهدید تلقی نخواهند کرد و تعبیر مصرف داخلی در مورد این نامه تعبیر دقیقی است.
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    بهتر بود برد اقتصادمان را به جایی می رساندیم که اسیر قیمت نفت وتحریمهای اینجا و آنجا نبودیم
  • 888 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    دولت بجز عملکرد وزیر بهداشت چه عملکرد مثبتی داشته؟
  • ناشناس ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    بازی2-1 برنده داره میشه 6-0 بازنده ما از رکود یا روکود عبور کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس