اوباما در حالی طرح مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر محدودیت برای سفر به ایران را در کنار سودان و عراق امضا کرد که بسیاری از جمله ظریف و بروجردی این مصوبه را نقض برجام دانسته‌اند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز خبری- تحلیلی پیرامون نامه جان کری برای قوت دل نسبت دلواپسی تیم مذاکره کننده مبنی بر نقض برجام با قانون جدید ویزا در آمریکا آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. بازتاب ثبت نام افراد شاخص در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی

2. سلام اصلاحات به انتخابات با انتشار اولین بیانیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات

3. القای انشقاق در اردوگاه اصولگرایان با اعلام مخالفت فراکسیون رهروان ولایت با حضور در شورای ائتلاف اصولگرایان

4. بازتاب سخنان معاون اول قوه قضاییه مبنی بر اینکه منافقین خودی‌ها را تحقیر و آنها را کلاغ می‌خوانند

5. آمادگی زنان اصلاح‌طلب برای حضور انتخابات مجلس دهم با نهضت ثبت نام حداکثری

6. حضور رییس مجلس فرانسه در تهران؛ درخواست برای رفع کدورت‌ها میان تهران و پاریس با میانجیگری هاشمی رفسنجانی

7. تکذیب نامزدی فرزند رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجلس خبرگان با تیتر « نجبای گریزان از قدرت»

8. فشار به وزارت کشور ؛ خبرسازی مبنی بر تغییر استانداران در آستانه انتخابات

9. حمایت از نامزدی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی

10. ترغیب فعالیت سیاسی دختران در تشکل‌های دانشجویی کشور

11. بازتاب خبری روزنامه دولت از پرونده احسان مازندرانی از اعضای شبکه نفوذ و نقض حکم طاهری از گروه انحرافی حلقه عرفان

12 . احتمال حضور موسوی خوئینی‌ها، مردخاکستری اصلاحات، و آیت‌الله محقق داماد در انتخابات مجلس خبرگان

تحلیلی بر روزنامه‌های زنجیره‌ای؛
· اعتدالگرایی از بهارستان تا خبرگان!

«رقابت انتخاباتی در مجلس خبرگان سیاسی نیست.» این گزاره‌ی همیشگی از سوی سیاستمداران کشور است؛ اما اصلاح‌طلبان خواهان تنش در انتخابات مجلس خبرگان هستند و از هم‌اکنون رقابت خبرگان را به میدان برای اختلافات سیاسی خود با علما کرده اند و خواستار مجلس خبرگان اعتدالی هستند که این به معنای حضور اعضای تندرویی در این مجلس مهم است.

روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت: « تا امروز تقریبا تكليف كانديداهاي مجلس خبرگان مشخص شده است، اگر چه تا امروز از سه ضلع اعتدال، آيت‌ا... سيدحسن خميني به وزارت كشور رفته و ثبت‌نام كرده است اما مشخص است كه آيت‌ا... هاشمي و حجت‌الاسلام حسن روحاني هم ظرف امروز و فردا براي نام‌نويسي اقدام خواهند كرد تا اين مثلث به بهترين نحو شكل بگيرد. اگرچه بيراه نيست كه حماسه‌سازان 24خرداد تمايل به نقش‌آفريني در مجلس خبرگان دارند اما بيش از آنها ملت هستند كه انتظار دارند اين اعتدال‌طلبان با ورود به مجلس خبرگان به دليل داشتن افكار جديد و روشن خود در كنار ديگر اعضاي خبرگان تحول‌آفرين شوند. البته پس از مشخص شدن تصميم سه ضلع اعتدال براي حضور در مجلس خبرگان بود كه ديگر روحانيون اعتدالي داراي انگيزه‌اي مضاعف براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان شدند تا در خلق حماسه دوم داراي نقش باشند. ميانه‌روهايي مانند آيت‌ا... امجد، آيت‌ا... دستغيب، آيت‌ا... بجنوردي، آيت‌ا... اميني، آيت‌ا... غرويان، آیت‌ا...علوي و... همه به وزارت كشور رفتند تا حضورشان را ثبت كنند. حضور علماي ميانه‌رو در مجلس خبرگان سبب خواهد شد تا تصميمات اين مجلس بيش از گذشته رنگ اعتدال به خود گيرد، هر چند در تمام دوره‌هاي اين مجلس عقلانيت و منطق شرط اول بوده اما با تزريق نیروی جوانی چون یادگار امام به اين مجلس و يادآوري انديشه‌هاي امام‌خميني در تصميمات شاهد نتايج موثر‌تري خواهيم بود.»

تحلیلی بر روزنامه‌های زنجیره‌ای؛تناقض آمریکایی

درحالی رئیس جمهور آمریکا طرح مجلس نمایندگان این کشور مبنی بر محدودیت برای سفر به ایران را در کنار سودان و عراق امضاء کرد که بسیاری از جمله جواد ظریف وزیر امور خارجه و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس این مصوبه را نقض برجام دانسته‌اند.

اما آمریکایی‌ها که در این روند خود برجام را با تحریمی تازه نقض کرده‌اند به وسیله نامه‌نگاری سعی کردند که موضوع را به گونه‌ای ماست مالی کرده و جان کری با سیاست فریب برخلاف طرح سخن گفت و بیان داشت که«متعهديم كه بر‌اساس برجام مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نشود.»

روزنامه اعتماد با عنوان تناقض آمریکایی به این عهده شکنی مردان کاخ سفید پرداخت و نوشت: «  اين مساله با توجه به تلاش‌هاي دو سال اخير كنگره تا دندان مجهز به جمهوريخواهان نشان از عزم تندروهاي امريكايي براي تخريب روند تعامل پيرامون برجام ميان تهران و امريكا دارد؛ تندروهايي كه در سال ٢٠١٣ نتوانستند مانع از حصول توافق موقت ژنو شوند و در سال ٢٠١٤ هم نتوانستند با استفاده از تمام ابزارهاي اتهام زني‌هاي منطقه‌اي و تخريب روند مذاكرات مانع از پيشروي ايران و جامعه جهاني در مسير توسل به ديپلماسي شوند و در نهايت با حصول برجام در ماه جولاي سال ٢٠١٥ هم عملا در وضعيت انجام شده قرار گرفته و تلاش‌هاي‌شان با تصويب برجام در سنا به شكست منتهي شد. بر اين اساس اين بار همان تندروها به سبك و سياق گذشته بند ٢٠٣ كه كاملا بي‌ربط به اصل لايحه بودجه است را در آن گنجانده و پيش بردند. »

روزنامه اعتماد البته بنا بر سخنان عراقچی سعی کرد که این مساله را یک موضوع داخلی و معطوف به طیف تندروهای آمریکایی قلمداد کند اما با توجه به اینکه امضای اوباما تایید کننده لازم الاجرا بودن این طرح است به نظر می‌رسد که بایستی نظری غیر از نظر این روزنامه را قبول کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جواد ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    اش برجام ان قدر شور شده که این طیف ذوق زده که در تعریف از برجام " افراط میکردند " هم فهمیده اند که امریکایی ها " پابند برجام نیستند .
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    امریکایی ها یعنی چقدر ا دورو و بی حیا هستن ذره ای شرف ندارن
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    جناب عراقچي كجاي نامه كري تضميني محكم است ؟ ما را مسخره كرديد ؟
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    چیه مگه زوره دوست نداره به هرکسی ویزا بده مگه زوره مگه شما نمیگید امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه پس چرا حالا جیغ و فریاد میکنید شما موشک هوا میکنید اونها هم با نوک خودکار اینجوری تلافی میکنند..شما با زور بازو کار میکنید اونها با فکر..!!!!
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آره حقشه دوست نداره اما این خلاف برجامه پروفسور مغلطه نکن آزمایش موشکی خلاف برجام نیست استاد
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    چرا چرت میگی. آمریکا با فکر! پس کی هیروشیما و ناکازاکی رو دود کرد. کی ویتنام رو با خاک یکسان کرد. کی عراق رو شخم زد کی صدام رو تجهیز کرد. کی سلاح به آل سقوط میده که زن و بچه یمنی رو به خاک و خون کنه. کی بمب شیمیایی به صدام داد کی هواپیمای مسافر بری ما رو زد و مردم بی دفاع رو به قعر آبهای خلیج فارس فرستاد و بعد به مسئولش مدال داد. و....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس