یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب خبر از «دولتی در سایه» می‌دهد که به حکم «آتش زیرخاکستر» است و این دولت در سایه دستور عدم همراهی حامیان دولت را با اصلاح‌طلبان می‌دهد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز شنبه را با تمرکز خبری- تحلیلی پیرامون افراد ثبت‌نام کننده در انتخابات مجلس خبرگان که در راس آنان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی است؛ آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از :

1. بازتاب ثبت نام افراد شاخص در انتخابات مجلس خبرگان رهبری

2. با وجود اعلام حضور مستقل حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، اصلاح‌طلبان ایشان را گزینه این جریان معرفی می‌کنند

3. بازتاب نشست شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاحات؛ ابلاغ دستور العمل‌های انتخاباتی به استان‌ها

4. بازتاب پاسخ سعید مرتضوی به نامه 5 نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون خروج از کشور وی

5. از منظر اصلاح‌طلبان پایان PMD به منزله آغاز فتح المبین است

6. بازتاب سخن کاظم جلالی مبنی بر عدم ائتلاف سیاسی یاران لاریجانی با دیگر طیف‌های اصولگرایان

7. دلواپسی اصلاح‌طلبان نسبت به عدم شعار انتخاباتی مشترک در این جریان سیاسی

8. آغاز بازتاب یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها با گزینه‌های نامزدی اصلاحات در انتخابات آتی بهارستان

9. تاکید بر حضور سی درصدی زنان در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان

· هشدارهای نسبت به فعالیت انتخاباتی دولت/ اصلاح‌طلبان؛ مراقب مرتضی بانک باتحلیلی بر روزنامه های اصلاحات؛شید

روزنامه اصلاح‌طلب قانون خبر از «دولتی در سایه» می‌دهد که به حکم «آتش زیرخاکستر» است و این دولت در سایه دستور عدم همراهی حامیان دولت را با اصلاح‌طلبان می‌دهد.

روزنامه قانون راس این دولت در سایه را مرتضی بانک از اعضای حزب اعتدال و توسعه می‌داند و معتقد است که رفتارهای انتخاباتی این طیف از دولت منجر به تاراج اعتدال خواهد شد و سپس پیرامون رفتار انتخاباتی دولت نوشت: «اخبار منتشره مبنی بر این است كه یکی از مقامات نهاد‌ رياست جمهوري، تلاش خود‌ را به کار بسته تا تحت عنوان «جریان د‌ولت» د‌ر شهرستان‌ها کاند‌ید‌اهای نزد‌یک را شناسایی کند‌ و مورد‌ حمایت قرار د‌هد‌. این خبر از جايي حساس‌تر شد‌ که د‌ر برخی شهرستان‌ها کاند‌ید‌اهای بالقوه، د‌ر نشست‌های خود‌ و د‌ر میان حامیان‌شان شروع به اعلام نامزد‌ی با حمایت د‌ولت کرد‌ند‌. همزمان با اين روند‌ استراتژی حامیان د‌ولت د‌ر انتخابات حمایت از نامزد‌هایی اعلام می‌شود‌ که برند‌ خاص اصلاح‌طلبی ند‌ارند‌.» این روزنامه اصلاح‌طلب در راستای فعالیت‌های انتخاباتی دولتی‌ها در مطلب دیگر نوشت: «تحرکات ایشان د‌ر سایر استان‌ها را از قبیل سفارش های خاص ایشان به استاند‌اران برخی استان‌ها د‌ر حالی که بیشتر سفارشات ایشان نیز برای استاند‌اران بارگران است. به نظر می‌رسد‌ بانک درتلاش است تا جایگاهی به قد‌ر نوبخت د‌اشته باشد‌ و تاثیرش کمتر از او نباشد‌ و این یعنی آفت یک د‌ولت و نیاز ضروری است تا د‌ولت و شخص روحانی هرچه سریع‌تر د‌ر این زمینه تذکرات لازم را بد‌هند‌ که مثلا سفارش به استخد‌ام غیرقانونی یک فرد‌ د‌ر فلان استان هرگز نمی ارزد‌ به بد‌نامی د‌ولت که د‌ولت آمد‌ه است تا خود‌ را از این بد‌نامی ها نجات د‌هد‌ و بی شک راه علاج را باید‌ قبل از ایجاد‌ د‌رد‌ چاره کنیم.»

تحلیلی بر روزنامه های اصلاحات؛· برزخ سیاسی در انتظار کارگزاران سازندگی و حامیان دولت

هشدارهای اصلاح‌طلبان جدی است؛ از سخنان محمدرضا عارف که همگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 را تابع وحدت حامیان دولت با اصلاحات می‌داند؛ هرچند عارف یارانش را از بیان جملات اختلاف‌برانگیز دور می‌سازد اما خود آغازگر این راه بوده است و حالا گلایه‌‌های اصلاح‌طلبان رساتر شده است؛ آنانی که خود عامل اصلی پیروزی دولت یازدهم در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم می‌بینند، حالا پاستورنشینان را همراه خود نمی‌بینند، یاران روحانی تصمیم دیگر دارند.

در همین راستا روزنامه شرق هدف سیاسی حامیان دولت را این‌گونه توصیف می‌کند: «حسن روحانی همچون کارگزاران به‌دنبال احیا و ارتقای راست سنتی است؛ راستی که با واژه نومحافظه‌کار همخوانی دارد و درگیری و تنش برایش به ارمغان نمی‌آورد.» سردبیر روزنامه شرق حزب کارگزاران سازندگی را اصلی‌ترین نیرو سیاسی برای جدای حامیان دولت از اصلاح‌طلبان تلقی می‌کند و آن را حزب قوام می نامد و پیرامون فعالیت سیاسی واگرایانه آن نوشت: «این حزب بی‌شباهت به حزبِ قوام نیست و این ویژگی‌هاست که می‌تواند کارگزاران را بیش از اصلاح‌طلبان به دولت اعتدال و محافظه‌کاران نزدیک کند.

تحلیلی بر روزنامه های اصلاحات؛ وجه افتراق اصلاح‌طلبان با آنها در این است که اصلاح‌طلبان هیچ سرمایه‌‌ای جز مواجهه مستقیم و بی‌واسطه با مردم ندارند. آنها هستند و یک دست لباس و مانیفستی منتشرنشده و رقبایی که چشم دیدنشان را ندارند و دوستانی که به‌دشواری تا پایان راه در کنارشان بمانند.»

روزنامه شرق هشدار محمدرضا عارف به حامیان دولت را مجدد تکرار می‌کند؛ آنان معتقدند که اگر حامیان دولت سهم بیشتری از کیک قدرت را بخواهند؛ به سرعت از به مقصد برزخی سیاست خواهند رسید و در همین راستا احمدغلامی نوشت: «اصلاح‌طلبان نیستند که راه سختی در پیش دارند، راه سخت پیشِ‌روی نومحافظه‌کاران و دولت است. هرگونه اخلال در بازی سیاست و یا جدایی از اصلاح‌طلبان، آنها را در مسیر «برزخی» سیاست قرار می‌دهد. اینجاست که باید به انتظار نشست و دید حسن روحانی به سلوک دیپلماتیک‌اش ادامه می‌دهد یا تصمیمی از سنخ دیگر می‌گیرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اصلاحات ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    کرباسچی مرعشری و ....
  • ناشناس ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    ایکاش سید حسن هم همانند مرحوم پدرش حاج احمد آقا هرگز وارد سیاست و بازیهای چپ و راست نمیشد !
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    هدف گرفتن نام خمینی از این انقلاب و کشور است بدنبال محو نام خمینی اند ولی خمینی یک شخص نبود خمینی یک تفکر و یک اندیشه بود نمونه های کوچکتر از ان هم بودند مانند گاندی و ماندلا کسی به خانواده و اسم کاری ندارد به تفکر و اندیشه کار دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس