هرچند انتشار خبر فرمان لاريجاني براي لغو تاسيس حزب رهروان ولايت در لابه‌لاي اخبار گم شد اما انتشار همين خبر نشانه‌اي بود از اينكه علي لاريجاني ترجيح داد به عقبه‌سياسي خود پشت‌نكند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب اولین روز هفته را با تمرکز بر حضور فرزندان حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی و عهد اخوت اصلاح طلبان در کانون توحید آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. انتقاد از سخنان آیت الله جنتی در نماز جمعه پیرامون نامزدی افراد غیرمرتبط با مجلس خبرگان

2. انتقاد زودهنگام از رویکرد صدا و سیما؛ جام‌جم فرا جناحی نیست!

3. بازتاب سخن علی لاریجانی مبنی بر حضور «مستقل» در انتخابات مجلس شورای اسلامی

4. تصویر فرزندان حجت الاسلام هاشمی در صفحه اول روزنامه‌های اصلاحات

5. تغییر استراتژی اصلاح‌طلبان از اقلیت اثرگذار به کسب اکثریت کرسی بهارستان؛ مجلس پنجم به آرزوی مجلس ششم رسید.

6. پرداختن معنادار به بازگشت احمدی‌نژادی‌ها و خبرسازی و گمانه‌زنی‌های جناحی در این مورد

7. تمرکز بر سرلیست‌های جریان اصولگرا و ایجاد خدشه در وحدت اصولگرایان

8. بازتاب اظهارات حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی مبنی بر اینکه «سخن و راه درست هزینه دارد»

· احمدی‌نژادی‌ها آمدند!

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلبدر حالی که هیچ‌یک از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور دولت نهم و دهم، از ساختمان ولنجک در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نکردند؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب مدعی هستند که وزرای دولت نهم و دهم اسب تروا احمدی‌نژاد در میان اصول‌گرایان هستند و در تکاپو برای یکسان‌سازی حامیان احمدی‌نژاد با اصولگرایان با کارت بازی جبهه یکتا هستند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق با غلط املایی واژه خاستگاه نوشت: « احمدی‌نژادی‌ها از سراسر کشور آمدند. ثبت‌نام وزرا و مدیران دولت قبلی در این چند روز حاصل تلاش دو جریان از یک خواستگاه است که به موازات یکدیگر از بهار و تابستان گذشته فعال شده‌اند؛ اگرچه هر دو مدعی بودند نه برنامه‌ای برای انتخابات دارند و نه ارتباطی با یکدیگر. اما اسامی منتشرشده از ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌ها در این چند روز خلاف این را می‌گوید. جریانی با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» و «جبهه یکتا» که اولی به‌طور مشخص زیر نظر محمود احمدی‌نژاد فعال شد و دومی را وزرای سابقش راه‌اندازی کردند. «جبهه یکتا» بهار گذشته با برگزاری همایشی پرسروصدا و دو ماه زودتر از «گفتمان انقلاب اسلامی» احمدی‌نژاد، اعلام موجودیت کرد و بعد از آن وارد یک سکوت خبری شد. حالا اخبار رسیده حاکی از این است که برخی از چهره‌های شاخص آن برای مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.»

همچنین در این خط رسانه‌ای روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: « برخی یاران و حتی مبغوضین دولت احمدی‌نژاد در اندیشه بازگشت هستند، اما اگر تا چندی قبل باید آنها را در اتوبوسی توصیف می‌کردیم اکنون دچار ریزش نیرو هستند و تعدادشان برای یک مینی‌بوس هم کافی است. واژه «احمدی‌نژادها» را که می‌گویند منظور خود احمدی‌نژاد و شاید هم حلقه اول او نباشد، بلکه باید احمدی‌نژاد‌ها را طیفی معرفی کرد که به‌هر‌صورت در دولت‌های نهم و دهم بسیار کوشیدند تا جایگاهی برای خود تبیین و تعریف کنند؛ اما معمولا موفق نبوده و در رده‌های خیلی پایین ساختار نزدیکان به دولت قرار می‌گرفتند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب· حمله سنگین رسانه‌های اصلاحات به شورای ائتلاف اصولگرایان

«جدایی لاریجانی؛ تردید قالیباف ، سکوت جلیلی» توصیف اصلاح‌طلبان از وضعیت حاکم بر اردوگاه رقیب سیاسی خود است؛ اصلاح‌طلبان حملات سنگین رسانه‌ی خود را علیه شورای ائتلاف اصولگرایان آغاز کرده‌اند. خط رسانه‌ای روزنامه‌های اصلاح‌طلب پیرامون القای واگرایی ساختاری در بدنه اصولگرایان در دو محور پیش می‌رود:

1. عدم حضور اعضای برجسته اصولگرایی به این نحوی که اختلاف پایداری و علی لاریجانی را اختلافی مبانی و غیر قابل حل بیان می‌کنند که در این تله رسانه‌ی برخی اعضای فراکسیون رهروان فریب خوردند و با اظهارنظرهای اختلافی در زمین بازی تعریف شده رسانه‌های رقیب بازی می‌کردند تا پازل ادعایی جدایی علی لاریجانی از اصولگرایان تکمیل شود و از سوی دیگر بیان عدم حضور قالیباف در شورای ائتلاف اصولگرایان است در حالی که نماینده شهردار تهران در این جلسات شرکت کرده است و همچنین سيد‌كمال‌الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان اظهار داشت:« من شنيده بودم آقاي جلالي به نمايندگي از ايشان در يكي از جلسات حاضر شده بودند اما عبور آقاي لاريجاني از فراكسيون رهروان ولايت نشان داد كه ايشان به محوريت جامعه روحانيت مبارز در انتخابات اعتقاد دارد.»

در راستا همین خط تخریب گروه سیاسی روزنامه دولتی ایران نوشت: « شکاف سیاسی لاریجانی و تندروها البته به ماجرای برجام محدود نمی‌شود. تندروهای حامی دولت قبل، پیش از این ماجرای موسوم به «غائله قم» را رقم زده بودند. برخی نیروهای نزدیک و حامی دولت قبل در قم روز 22 بهمن سال 91 با ایجاد آشوب مانع سخنرانی رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه(س) شده و اشیایی همچون مهر و کفش به سوی وی پرتاب کردند. چند روز پیش‌تر از آن هم (17 بهمن 91) رئیس دولت دهم در صحن بهارستان با پخش فیلم و نسبت دادن اتهام‌های سنگین به خانواده لاریجانی، رئیس مجلس را آماج حملات تند خود کرده بود.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلباما گروه سیاسی روزنامه اعتماد با دید واقع‌گرایانه نسبت به دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب به وضعیت سیاسی علی لاریجانی در سپهر سیاست اصولگرایان نگریسته است و در همین راستا نوشت: «هرچند انتشار خبر فرمان لاريجاني براي لغو تاسيس حزب رهروان ولايت در لابه‌لاي اخبار ثبت‌‌نام كانديداهاي انتخابات گم شد اما انتشار همين خبر نشانه‌اي بود از اينكه علي لاريجاني از ميان همكاري با شوراي ائتلاف اصولگرايان و ادامه مديريت فراكسيون رهروان ولايت ترجيح داد تا به عقبه سياسي خود پشت نكند و به شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان كه جبهه پايداري از جمله گروه‌هاي حاضر در آن هستند بپيوندد. شايد اين تصميم لاريجاني بيش از همگان اعضاي فراكسيون رهروان ولايت و نمايندگان اين فراكسيون را در حال حاضر در شوك فروبرده باشد. علي لاريجاني با اين تصميم خود نشان داد كه براي استمرار سياست ورزي‌اش حاضر است از اعوان و انصارش هم عبور كند. البته پايان عمر نمايندگي اعضاي فراكسيون رهروان ولايت و مشخص نبودن اينكه چه تعداد از اعضاي اين فراكسيون مجددا مي‌توانند منتخب مردمي پارلمان دهم باشند به همراه جلوگيري از عبور اصولگرايان از علي لاريجاني مي‌تواند دلايلي باشد كه فيلسوف اصولگرايان را مجاب كرده تا چنين تصميمي بگيرد.»

2. خط دیگر تخریب ایجاد تقابل میان علی لاریجانی و حدادعادل با این بهانه که سخنگویی حداد عادل در شورای ائتلاف اصولگرایان به منزله پذیرش او به عنوان ریاست مجلس شورای اسلامی آینده از سوی اصولگرایان است؛ این در حالی است که اصولگرایان همه تمرکز خود را بر گسترش چتر وحدت نیروهای انقلابی در دوران انتخابات آتی قرار داده‌اند تا تجربه مجلس ششم که به منافع ملی ضربه وارد شد، تکرار نشود و برخلاف اصلاح‌طلبان از هم اکنون برای ریاست مجلس به یکدیگر حمله نمی‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    هر وقت اسمی از کشمکش اصولگرایان و اصلاح طلبان میشنوم عقم میگیردجایی خواندم تفاوت اصولگرایی و اصلاح طلبی تفاوت ماست و شیر است هردو سروته یه کرباس اند من به عنوان یک فعال سیاسی و به عنوان کسی که از بیرون به جریانات سیاسی نگاه میکند صرفا یک تقسیم را قبول دارم انقلابی و ضدانقلابی هم در اصولگرایان و هم در اصلاح طلبان ضدانقلاب الی ماشالله داریم اجازه بدهید نام نبرم چرا که توهین به شعور ملت ایران است
  • کیان ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    اصلاح طلبان هنوز هم دست از ضدیت با احمدی نژاد و تبلیغات علیه او برنمیدارند. زیرا می دانند که هیچ کس مانند او شجاعت برخورد با غربزدگان و دشمنان ملت و منافقین را ندارد. هرچقدر که اصلاح طلبان از احمدی نژاد بد می گویند و با او ضدیت می کنند و اتهامات بی سند که هیچکدام تا حال اثبات نشده را ارائه می کنند و علیه او جو منفی درست می کنند تا مبادا او بیاید و دوباره به مردم و کشور کمک کند، حقانیت و صحت احمدی نزاد برایم بیشتر مشخص می شود، دوستان انقلاب نیز به اشتباه سوار بر این موجی که زنجیره ای ها درست می کنند خوب سوار می شوند و بصیرت به خرج نمی دهند. امام فرمودند: هرگاه دیدیم دشمن از ما تعریف می کند باید بدانیم که مشکلی داریم. حال ببینیم طرفداران فتنه با چه کسی مخالفت می کنند.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق ضد انقلاب وتفرقه افکن یکش
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    حجت الاسلام هاشمي!!!!! مشرق عرض خود ميبري فقط
  • ناشناس آذری ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    ببینم تو مطمئنی تازه مسلمان نروژی مقیم ایران هستی؟ به نظر می آد جاسوس انگلیسی باشی !! تو چقدر خوب سیاست ایران و ایرانی رو فهمیدی؟ آدرست کجاست؟
  • yas ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    توانایی کنترل فرزندانش رو نداره بعد موندم چطور میخواد باز مسیولیت تو انقلاب بگیره
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    افرین زنده باشی درود بر احمدی نژاد خار چشم بعضیا سلامت باشه هرجاهست
  • امیر تبریز اوغلی ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    یاشاسن دکتر محمود احمدی نژاد
  • ناشناس ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مردم ایران هاشمی رو از اول انقلاب به خوبی میشناسند ایشان حجت الاسلام بوده و هستند .
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    عزیزان اشتباه نکنید، دلواپسی مال خودتونه. دیگه موند روی شما این دلواپسی سعی نکنید صادرش کنید :D
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق اینقدر با نیش و کنایه علیه احمدی نژاد تیتر نزن
  • عرفان ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    من به عنوان یک فعال سیاسی !!!!! کدام فعال سیاسی بودین شما؟
  • عرفان ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    احمدی نژاد در مناظرات انتخاباتی: من در مقابل آقای رفسنجانی /خاتمی و ناطق نوری ها ایستاده ام. این سخن یعنی شجاعت و بازی با امنیت جان! هنوز هم این گروه ترس دارند از آن مرد.
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    منتظر آمدن دكتر هستيم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس