یک هفته پس از اجلاس اوپک که رسانه‌های حامی دولت تلاش کردند زنگنه را پیروز آن بنامند قیمت نفت به کمترین رقم در سال‌های اخیر سقوط کرده؛ از آنجا که ایران از مهمترین بازنده کاهش قیمت نفت است آیا هنوز هم می‌توان زنگنه را پیروز این اجلاس خواند؟

گروه اقتصادی مشرق- یک هفته پس از اجلاس اوپک که رسانه‌های حامی دولت، زنگنه را پیروز آن اجلاس دانستند، قیمت نفت به کمترین رقم در سال‌های اخیر سقوط کرد.

از آنجا که ایران از مهمترین بازندگان کاهش قیمت نفت است، آیا هنوز هم می‌توان زنگنه را پیروز اجلاس اوپک خواند؟

مسئولان وزارت نفت دولت در 2 سال اخیر بارها از عملکرد مسئولان وزارت نفت دولت قبل در سطح بین‌الملل خصوصا اوپک انتقاد کرده‌‌اند.

با این حال، در 2 سال اخیر قیمت نفت به عنوان مهمترین شاخص مدنظر ایران از بازار جهانی نفت به شدت سقوط کرده است.

مسئولان دولت بارها با مقایسه قیمت کنونی نفت با قیمت بالای 100 دلار در دوره دولت قبل، تلاش کرده‌اند توقعات و انتظارات مردم از دولت فعلی را کاهش دهند.

آیا کاهش نفوذ ایران در اوپک نسبت به سال‌های قبل، یک رخداد کاملا اتفاقی بوده و سیاست‌های دولت فعلی هیچ تاثیری در این موضوع نداشته است؟

از سوی دیگر، آیا در سقوط بی‌سابقه قیمت نفت در 2 سال اخیر، مواضع و سیاست‌های نفتی دولت خصوصا وزیر نفت آن، کاملا بی‌تاثیر بوده است؟ برای پاسخ به این سوالات، می‌توان به نتایج اجلاس اخیر اوپک مراجعه کرد.

* کارنامه اجلاس اوپک

هفته گذشته اجلاس اوپک در وین برگزار شد و در حالی که خواسته‌ اصلی ایران از این اجلاس، اقناع سایر اعضا برای کاهش تولید نفت به منظور جلوگیری از ادامه سقوط قیمت نفت بود، این خواسته به علت مخالفت عربستان، محقق نشد.

شایان ذکر است که عربستان سعودی از سال گذشته نقش اصلی را در توطئه کاهش قیمت نفت برای ضربه زدن به اقتصاد ایران داشت.

با این حال، زنگنه همان زمان هم با تاخیر واقعیت جنگ نفتی را پذیرفت و در ماه‌های ابتدایی مدعی بود که کاهش قیمت نفت نتیجه عوامل اقتصادی بازار جهانی است، نه یک توطئه سیاسی دشمنان انقلاب اسلامی ایران.

زنگنه در ماه‌های اخیر نیز با اصرار بر برنامه دولت ایران برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت با اجرای برجام، از عوامل روانی کاهش قیمت نفت بوده است.

با این حال، رسانه‌های حامی دولت به گونه‌ای خبرهای مربوط به اجلاس اخیر اوپک را منعکس کردند که گویی به مدد تدابیر زنگنه، تمامی خواسته‌های ایران از اجلاس اوپک برآورده شد و عربستان سعودی به عنوان مانع اصلی سیاست‌های نفتی ایران، یک بازنده تمام‌عیار بوده است.

ناکامی دیگر برای زنگنه با سقوط قیمت نفت
 
به عنوان مثال، روزنامه شرق 14 آذرماه امسال پس از اجلاس اوپک در تیتری انحرافی با عنوان «شكست سعودي‌ها در اوپك» با استناد به سخنان منابع آگاه و مطلع از جلسات اوپک (که طبیعتا همان اعضای تیم ایرانی به ریاست زنگنه بوده‌اند) اینگونه ادعا کرد که زنگنه به خوبی مانع تحقق اهداف عربستان از اجلاس اوپک شده است.

در این مطلب ادعا شده بود که بی‌نتیجه پایان یافتن اجلاس اوپک به معنای شکست عربستان و پیروزی سیاست‌های زنگنه است.

اینک با گذشت یک هفته از اجلاس اوپک که با سقوط بی‌سابقه قیمت نفت همراه بوده، بهتر می‌توان قضاوت کرد که آیا سیاست‌های نفتی زنگنه موفق بوده است یا نه.

آیا جز این است که هنوز هم هدف ایران برای توقف سقوط قیمت نفت، محقق نشده و اوضاع بازار نفت کاملا برعکس منافع ملی ایران پیش می‌رود؟

به نظر می‌رسد؛ شکست سیاست نفتی زنگنه در اوپک، به تدریج آنقدر علنی شده که حامیان دولت نیز چاره‌ای جز به اعتراف آن ندارند.

مثلا روز یکشنبه 22 آذرماه روزنامه اصلاح‌طلب مردم‌سالاری در سرمقاله‌اش نوشت: «با تقدير از مرد قدرتمند نفت ايران، جناب آقاي مهندس زنگنه، بايد اين گله را كرد كه در اين وانفساي بازار نفت، صحبت كاملا بحق ايشان در بازگشت به توليد سه ميليون و هشتصد هزار بشكه پس از ورود ايران به تجارت آزاد نفت، با سناريوي مجبور ساختن پذيرش آن توسط عربستان در يك سلسله جنگهاي لفظي، سياست از ابتداء شكست خورده‌اي بود بخصوص در دوران پس از ملك عبدالله كه فقط دولتمردان كشور عربستان، بازي در نقش منفي و غير‌سازنده را پذيرا شده‌اند. اين مهم، با سياست اجراي عملي افزايش توليد و بدون نياز به تحريك عربستان، كاملا در دسترس بود به ويژه با تاكيد بر اينكه اوپك، پس از 2011 سيستم سهميه‌بندي را تاكنون تعليق كرده و سطح توليد 30 ميليون بشكه‌اي را براي اوپك اعلام كرده كه عملا به يك شوخي در اين دو سال گذشته، تبديل شده است. در اين سناريو، بازار فشار بيشتري را از ناحيه ايران تجربه نمي‌كرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناشناس ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    سیاستهای غلط دولت یازدهم باعث کاهش قیمت نفت به کمتر از 35 دلار شده است و اصرار بر افزایش تولید ایران هم به ضرر ما تمام شد .
  • ناشناس ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    بعد از توافق ژنو در سال 92 مبلغ 4 میلیارد دلار پولهای بلوکه شده ایران آزاد شد و در عوض بابت کاهش قیمت نفت 40 میلیارد دلار متضرر شدیم .
  • شناس ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    تلاش زنگنه برای افزایش سهم تولید ما در اوپک و حفظ مشتریان ما (که عربستان ، عراق و ونزوئلا و بقیه کشورهای غیر اوپک مثل روسیه تلاش می کنن این مشتریان رو طرف خودشون بکشونن) قابل توجه هست، ولی خوب قیمت نفت هم باعث می شه کاهش پیدا کنه
  • ناشناس ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    یکی از دلایل کاهش قیمت نفت تعامل با کدخدا و دیپلماسی لبخند است .
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    زمان احمدی نژاد یک مشکل رو ده برابر می کردن الان که هم تورم هم رکود اقتصادی و حتی قیمت دلار از آن زمان داره بیشتر میشه سکوت کردن چون الان دستشون به قدرت میرسه اون موقع نمی رسید...تا زمانی که فقط سیاسی ها در ایران برای انتخابات تایید بشن و افرادی مثل کارفرمایانی که در همین برنامه پایش شرکت می کنن رد صلاحیت بشن که دردشون اقتصاد هست نه قبیله و منافع حزبی خودشون وضع همینه
  • اصلاحات ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    به هر حال هر اتفاقی بیفته شما فحش تون رو می دین . دیگه با پیروزی و شکست چکار دارید ؟
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    به نظر من آسیب های اقتصادی مثل همین ارزان شدن نفت یکی دیگر از انواع آسیب هست که گریبان کشور ما رو گرفته چون یه مدتی هست که به خدا و آقا امام زمان(عج) کم توجه شدیم و از ولی فقیه که نایب عام آقا امام زمان(علیه السلام) هست پشتیبانی نکرده ایم امام خمینی قدس سره : « پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.»
  • ali ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مگه دولت قبلی با نفت بشکه ای 130 دلار به غیر از تورم و حاضر جوابی به ملت چه کار کرد
  • رضا ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مطمئنا عربستان با 10 الی 11 میلیون بشکه نفت در برابر ایران با 1 میلیون بشکه نفت بیشتر ضرر میکنه ما تقریبا دیگه به نفت متکی نیستیم ولی اونا در حاله جنگن و این قیمتها بزودی کمرشونو میشکنه انشالله
  • ناشناس ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    سوال اصلی این است که چرا هر وقت اصلاح طلبان بر سرکار میایند قیمت نفت دچار کاهش محسوس میشود ؟!!
  • ناشناس ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    و این از نتایج تدبیر است !
  • محمد رضا ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    این قصه سر دراز داره. اصلا چرا باید نفت رو به این قیمت فروحت؟ الان بعد شرایط تحریم بهترین وقته که کشور با باز شدن مراودات جهانی بجای افزایش خام فروشی،رو بیاریم به افزایش فراورده فروشی. حالا که کشور به شرایط درامد حاصل از فروش کمتر نفت عادت کرده،بهتر نیست برنگردیم به عقب؟ الان کارخانه های پتروشیمی ما با تمام ظرفیت فعالیت نمیکنند،اما اگر تحریم ها برداشته بشه میشه باوجود متخصص های فارغ التحصیل دانشگاه های کشور و با رویکرد اقتصاد مقاومتی در مدتی کمتر از یک دهه جهشی شگرف در این ضمینه داشت. بنده به شخصه کاهش قیمت نفت رو یک فرصت میدونم،اگر دولت مردان ما کمر همت رو ببندند برای کار سخت و رو آوردن به صنایع تبدیلی،وگرنه دلخوش کردن به درامد های راحت و کم دردسر حاصل از خام فروشی در جازدن و چه بسا به عقب برگشتنه.
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    خداوکیلی خیلی بی انصافین. دلیل افزایش قیمت نفت سیاست عربستان در افزایش تولیده. قاعدتا پس از تحریم ها ایران باید تلاش کنه بازارشو پس بگیره و این یعنی تولیدشو افزایش بده. البته تاثیر جانبی اون کاهش قیمته و این ربطی به بنده خدا زنگنه نداره. چه میشه کرد که حداقلی از انصاف و تعمق در تحلیل ها تون و نظرات خوانندگانتون نیست.
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    به امید نفت 15 دلاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس