کارشناسان خارج از دولت، پارسال نسبت به برآورد اشتباه قیمت نفت در لایحه بودجه 1394 هشدار داده بودند با این حال، دولت به آن هشدارها توجهی نکرد.

نوبخت 93: با نفت 34 دلاری هم اوضاع به راحتی قابل کنترل است/ جهانگیری 94: کشورهای نفتی با نفت ۴۰ دلاري آسيب مي‌بينندگروه اقتصادی مشرق- چند روز پیش اسحاق جهانگیری معاون اول  رئیس جمهور با بیان این که «فکر نمی‌کردیم قیمت نفت کمتر از 60 دلار شود» تلاش کرد مقصر عدم تحقق برخی وعده‌های اقتصادی دولت را به کاهش قیمت نفت ربط دهد.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت:‌ با توجه به كاهش قيمت نفت يك شرايط غيرقابل پيش‌بيني براي كشور اتفاق افتاد. ما فكر مي‌كرديم كه درآمد نفت كاهش پيدا كند و كاهش آن جدي باشد، ولي هيچ وقت فكر نمي‌كرديم كه قيمت نفت از ۶۰ دلار پايين‌تر بيايد. جهانگيري بيان داشت:‌اين در حالي است كه قيمت نفت به حول و حوش ۳۰ دلار رسيد و برخي مي‌‌گويند كمتر هم خواهد شد.

معان اول رئيس‌جمهور تصريح كرد: اين موضوع يعني كاهش قيمت نفت بحثی جدي است كه اتفاقي افتاده است و كشورهاي توليد‌كننده نفت از اين موضوع به شدت آسيب ديده‌اند و آسيب مي‌بينند، بنابراين وقتي اقتصادي بزرگ شود و خود را متناسب با نفت ۱۰۰ دلاري تنظيم كند، برگشت آن به اقتصادي با نفت ۴۰ دلاري به اين آساني‌ها امكان‌پذير نيست و حتي در هزينه‌هاي جاري هم دچار مشكل و كمبود مي‌شود.


علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز چندی پیش علت سقوط رشد اقتصادی کشور در سال جاری را کاهش قیمت نفت عنوان کرده بود.

سایر مسئولان دولتی نیز در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، کاهش قیمت نفت را عامل کسری بودجه دولت و کسری بودجه را مسبب عدم تحقق برخی خواسته‌ها و انتظارات مردم و فعالان اقتصادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور معرفی کرده‌اند.

نوبخت 93: با نفت 34 دلاری هم اوضاع به راحتی قابل کنترل است/ جهانگیری 94: کشورهای نفتی با نفت ۴۰ دلاري آسيب مي‌بينند* مقصر کیست؟

مسئولان دولتی در روزهای کنونی کاهش قیمت نفت را مقصر بر زمین ماندن برخی وعده‌های اقتصادی معرفی می‌کنند که نگاهی به وقایع سال گذشته نشان می‌دهد همان زمان کارشناسان خارج از دولت نسبت به برآورد اشتباه قیمت نفت در لایحه بودجه 1394 به دولت هشدار داده بودند.

با این حال، دولتی‌ها به آن هشدارها توجهی نکردند و بر تنظیم بودجه با نفت 80-70 دلاری اصرار داشتند.

از آنجا که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسئول تنظیم نهایی لایحه بودجه است، طبیعتا ریاست این سازمان نیز باید نسبت به تصمیمات آن درباره لایحه بودجه پاسخگو باشد.

محمدباقر نوبخت سال گذشته در چنین روزهایی که انتقادات نسبت به بیش‌برآورد قیمت نفت در لایحه بودجه 94 بالا گرفته بود، از این تصمیم سازمان مدیریت دفاع می‌کرد.

او مدعی بود که قیمت نفت در سال 94 حتما به بالای 80 دلار خواهد رسید.


چه کسی مقصر برآورد اشتباه قیمت نفت است؟


نوبخت در پاسخ به انتقادات درباره این که سایر کشورهای نفتی بودجه خود را بر مبنای قیمت پایین نفت تنظیم کرده‌اند، تصریح کرد: عربستان به‌خلاف کشور ما که با صراحت اعداد و ارقام بودجه را می‌آورد، سرجمع عدد و میزان و مبالغ و مقادیری که باید نفت فروخته شود، آورده است و در رسانه‌های مختلف هم آمده که مشاور اقتصادی عربستان گفته نفت این کشور در بودجه بالای 80 دلار پیش‌بینی شده است.

اظهارات نوبخت درباره قیمت نفت 80 دلاری در بودجه عربستان در حالی بود که بررسی رسانه‌ها نشان داد بهای نفت در بودجه سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی 60 دلار بوده، نه 80 دلار.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز سال گذشته قیمت نفت 72 دلاری برای سال 94 را منطقی  کارشناسی می‌دانست. اواخر دی‌ماه 93 زنگنه از قیمت نفت در بودجه ٩٤ دفاع کرد و گفت: اخیراً مجلس کلیات بودجه سال آینده که قیمت نفت ٧٢ دلاری را که در آن گنجانده شده است، تصویب کرده است. به نظر من نیز قیمت نفت ٧٢ دلار برای هر بشکه در بودجه منطقی است.

چه کسی مقصر برآورد اشتباه قیمت نفت است؟ 

* روز آزمون

نکته دیگر درباره قیمت نفت در بودجه امسال، اظهارات مکرر نوبخت مبنی بر آمادگی برای کاهش قیمت نفت به زیر 35 دلار بود.

اوایل دی‌ماه سال گذشته نوبخت گفت:‌ حتی اگر قیمت نفت به 34 یا 35 دلار هم برسد می توانیم به راحتی کشور را اداره کنیم.

او گفته بود: منابع نفتی مندرج در بودجه 94 بالغ بر 71 هزار میلیارد تومان است و بودجه عمومی نیز 267 هزار میلیارد تومان می‌باشد. بودجه کل کشور 838 هزار میلیارد تومان است.

در این بین سهم نفت در بودجه 70 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، بنابراین اگر قیمت نفت به پایین‌ترین رقم یعنی بشکه‌ای 34 تا 35 دلار برسد، درآمد حاصل از فروش نفت 35 هزار دلار می‌شود که باز هم اوضاع به راحتی قابل کنترل است،زیرا ما از ابتدا کاملا حواس‌مان در مورد تخصیص‌هایی که بر روی اعتبارات جاری و عمرانی داده‌ایم، بوده است و آن مقدار که در خزانه می‌آید را تخصیص داده‌ایم.

بنابر اعلام آمادگی سال گذشته نوبخت برای اداره اقتصاد حتی در شرایط سقوط قیمت نفت به زیر 35 دلار، اکنون که قیمت نفت به 35 دلار کاهش یافته، این سوال مطرح است که چرا مسئولان دولتی همچون جهانگیری به فرافکنی درباره کاهش درآمدهای نفتی روی آورده‌اند؟

اگر دولت از سال قبل برای نفت 35 دلاری آماده بود، پس اینگونه اظهارات این روزها برای چیست؟ سوال پایانی این است که نوبخت و زنگنه درباره اشتباه فاحش خود در برآورد قیمت نفت در بودجه 94 چه توضیحی دارند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آخه یکی نیست به اینا بگه شما با نفت 143 دلاری چی کار کردید که حالا به اینا گیر میدید!؟
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مقصر اونیه که با نفت صد و چهل دلاری کاری برا مملکت نکرد
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    یادش بخیر دکتر پیش بینی کرده بود که دیگه نفت از صد دلار پایین تر نمیاد
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مقصراشتباه براورد نفت بی برو برگشت شخص شخیص احمدی نژاده قتل هابیل به دست قابیل هم زیرسر احمدی نژاده کودتای 28مرداد تقصیراحمدی نژاده حمله عراق به ایران با دستور مستقیم احمدی نژاد بوده شکست تیم فوتبال ایران به آرژانتین به خاطر احمدی نژاد بوده اصلا کامنت گذاشتن من هم زیرسراحمدی نژاده و هوووووووووووووووووووووووووووووو احمدی نژاد علت العلل بدبختی های شرق و غرب عالمه
  • رصا از مشهد ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    نغت۳۵دلار.....زمان احمدی نژاد شد۱۴۰دلار!!!!بابااا عجب روزی ای داشت احمدی نژاذ...ولی حبف..اصن نفهمیدیم پولا چیشد من طرفدار دولت نیستم ولی منطقم میکه باید به این دولت یک دوره فرصت داد...هشت سال خرابکاری در دوسال درست نمیشه...همین که مشکله هسته ای حل شد مشکلش برا این دولت کافیه...لطفا اب به اسیاب دشمن نریز مشرق جان مااااا بیشتر از هر زمانی به اتحاد نیاز داریم.
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    حرف هر دوتا هم درسته.. اما از اون مهمتر اینه که با یک دهم درامد دولت احمدی نژاد کشور رو سرپا نگه داشتن اونم با وجود گرانی و تورم چند برابری که یادگار دولت احمدی نژاده!!
  • ناشناس ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    تمام طرحهای عمرانی و زیربنایی در این دولت تعطیل شده و فقط به زور حقوق کارمندان و یارانه ها رو پرداخت میکنند و رکود تورمی هم بر اقتصاد حاکم شده و این از نتایج تدبیر است !
  • ناشناس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    بهتر است بدانید در 8 سال دولت قبل صنایع هسته ای و هوافضا و موشکی و نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی و فولاد و سیمان و پتروشیمی توسعه یافت و فازهای مختلف پارس جنوبی به پیشرفت 90 درصدی رسید و هزاران کیلومتر خطوط ریلی و اتوبان احداث شد و 4 میلیون مسکن مهر ساخته شد و رشد علمی کشور در منطقه و جهان ارتقاء یافت و صادرات غیرنفتی 10 برابر شد .
  • ناشناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    در این دولت تمام طرحهای عمرانی و زیربنایی تعطیل شده است اما بیشترین کارهای عمرانی در دولت نهم و دهم اجرایی شد .
  • ناشناس ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    دلیل اصلی کاهش قیمت نفت دیپلماسی لبخند و تعامل با کدخدا و دسیسه عربستان بود .
  • ناشناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    رضا مشهدی عزیز مسئله هسته ای حل نشد بلکه با جمع آوری سانتریفیوژها و اورانیوم غنی شده صورت مسئله رو پاک کردند !
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اول اینکه هر روز طرحهای جدید شروع میشه و اونایی هم که تعطیل شده به خاطر بی برنامه گی دولت قبله و رکود هم که یادگار دولت قبله!.، پس به روحانی چه ربطی داره!! این به حمایت از قشر مستضعف بر میگرده و کسی که ابروی قشر مستضعف رو برد ناشناس 10:11... تا امثال شما ادمای بی عقل و عقده ای هستن گناه ها همه تقصیر روحانیه!!
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس وقتی در سال 92 بعد از 10 سال به ایران سفر کرد گفت که من از اینهمه پیشرفت و توسعه کشور شما در شرایط تحریم شگفت زده شده ام .
  • ناشناس ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    با کاهش قیمت نفت سال 95 برای مردم ایران بسیار سخت خواهد بود و انشاءالله که سال 96 انتخاب بهتری داشته باشیم .
  • ایرانی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    8 سال احمدی نژاد کشور در همه ی امور پیشرفت کرد مثل فریب خورده ها کامنت نگذار یک نگاه به اطرافت بکن
  • ایرانی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    گرانی و تورم و تحریم هم یادگار فتنه گریهای سال 88 هست
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    جالبه هروقت اصولگرایان سرکار هستن نفت قیمتش بالا میره و اصلاح طلبها میان سرکار اوضاع نفت رو داغون میکن
  • شاپرک ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    نفت چه 35 دلار باشد چه 140 دلار مهم اینه که به حال ملت فرقی نمیکنه و جز 5 دلارش باقیش میره تو جیب آقازاده ها و اختلاسگران
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    چرا هر وقت زنگنه وزیر میشود قیمت نفت کاهش پیدا میکند ؟!!
  • majid ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    احسنت به نظرت
  • وحید ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    لطفا توجیه نکنید اگه توان اداره کشور و ندارید جمع کنید تدبیر و امیدتون رو. .. رو به احمدی نژاد گره بزنید من خودم منتقد سرسخت احمدی نژاد هستم ولی کمی منطق داشته باشید. یک سال تقصیر احمدی نژاده دو سال تقصیر احمدی نژاده بس کنید مردم رو چی فرض کردید؟؟!!
  • وحید ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اینا روشون نمیشه وگرنه تمام بدبختیهای دنیا رو مربوط به احمدی نژاد میدونن.
  • وحید ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    هسته ای حل شد!!!! یا منحل شد. اخبار رو بیشتر پیگیری کن.
  • وحید ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    تدبیر و امیدم آرزوست.
  • وحید ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    این به خاطر روحیه سازش و ضعف نشون دادن اصلاح طلبان است.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آفرین . آقای احمدی نژاد بد بود چون برای میلیونها نفر خانه ساخت که فقط آرزو بود طرحی که وزیر با سواد غیر روستایی آن را مزخرف خواند طرحی که کشور را از رکود خارج ساخت و باعث ایجاد شغل و تداوم تولید کارخانجات کشور شد . یارانه به مردم داد پولی که سالها بلوکه شده بود و معلوم نبود کجا استفاده می شود که امروز می شنوی در فلان روستاهایی دور افتاده سیستان و بلو چستان که حتی آقایان غیر مسئول نام آن رانیز نشنیده اند مردم مستضعف روزگارشان را با این مبلغ اندک یارانه سر می کنند چقدر آدم به بد بودن او پی می برد حتما می گویید اگر یارانه نمی داد همه چیز ارزان بود شاید ؟!!!!. بد بود چون وقتی می رفت به خوشگذرانی در استانها به نام سفر های استانی دولت به جاهایی سر می زد که قبلا حتی پای فرماندار و یا استاندار آن منطقه به آنجا نرسیده ویا نخواسته اند و یا نامش را نیز حتی نشنیده اند مردم وقتی می دیدند که رئیس جمهورشان به آنها سر می زد به کشورشان افتخار می کردند . بد بود چون برای تبلیغ خودش هم که شده سیب زمینی رایگان داد به مردم نه اینکه آنها را چال کند و میلیارد ها تومان ضرر به بیت مال بزند . بد بود چون مقابل استکبار سر خم نمی کرد . بد بود چون نچاپید . اصلا بد بود و هست کسی که مردم را ولی نعمت خود خواند و خود را خدمت گذار آنها . آخر کلام اینکه به غیر از معصوم کسی از اشتباه مبرا نیست او هم که معصوم نبود اما در حق کشوش خدمت کرد . تاریخ به قضاوت خواهد نشست .
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    کاری نکرد پس این همه کار عمرانی انجام شد پشم بود اشتباه احمدی نژاد این بود که پروژه های زیادی را کلید زد باید پروژه ها را متناسب کلید میزد و به اتمام می رسوندشون
  • امیر تبریز اوغلی ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    کاری کردن که دنیا در برابر ایران عاجز ماند.... کاری کردن که ایران به 5کشور هسته ای تبدیل کردن.. کاری کردن که عزت اران برای همه قابل هضم نبود.. اما اکنون بحرین هم سفیر ایران رو اخراج میکنه... سفیر ایران رو با سازمان ملل راه نمیدن.... 600نفر رو تر منا له میکنن. 2جوان ایرانی رو بهش تجاوز میکنن... دریغ از یک تشر... بازم بگم.
  • ناشناس ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    در دولت قبل که رکودی وجودی نداشت و بازار تمام مشاغل پر رونق بود اما از سال 92 به بعد رکود تورمی شروع شد که علتش گره زدن چرخ اقتصاد به مذاکرات بود و سیاست انقباضی دولت هم علت دیگرش بود .
  • ناشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    چقدر دکتر الکی زیاد شده تو فضای مجازی ! خخخخ .
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اصل اقتصاد یعنی چرخش پول در کشور تا زمانی که شما یک نفر بی کار در کشور داشته باشی سیاست درهای باز اقتصادی یا واردات صادرات معنی نمی دهد بازارکشور هشتاد میلیون نفره اگر دولت به فکر مردمه باید با نظارت سفت و سخت جلوی قاچاق را بگیره نظارت را وحشتناک بالاببره من اگر ریس جمهور بودم یک فرصت شش ماهه به بازار می دادم و از همین امروز جلوی ورود اجناس را به کشور می گرفتم(( مثلا اگر تولید یک پیچ در کشور هزار تومن تمام بشه و نمونه خارجی اش 500 تومن تموم بشه ما نباید بخاطر اینکه بگویم صرفه اقتصادی نداره تولید را بخوابانیم چون این پول در کشور می چرخه و شغل از بین نمیره ولی باخروج پول از کشور نتیجه اش می شه فقر و بیکاری باید تولید کرد و سعی کرد تا هزینه را به ان نمونه خارجی نزدیک کرد ان هم با مدیرت و استفاده از توان نخبگان و جوانان این مرز و بوم )) منظورم اجناسی است که توانایی ساخت ان را در کشور داریم و با اون فرصت شش ماههه تمام محصولات در بازار مورد مصرف قرار می گرفت و بعد از شش ماه هر چی در بازار میماند را جمع می کردم ما هشتاد میلیون بازار را ول کردیم به امون خدا رفتیم سراغ صادرات اگر می خواهید اقتصاد درست بشه نیازمند جبریم باید با جبر هم که شده کارخانه ها را راه اندازی کنیم محصول داخلی تولید کنیم البته نه به مدت طولانی سپس در عرض یک برنامه زمانبندی تکنولوژی را وارد کنیم و یا واردات را کنترل شده و با زمانبندی خاص انجام بدیم تا شرکت ها به خودشون بیایند و محصولات با کیفیت تولید کنند تا بتوانند با خارج رقابت کنند می دونید اقتصاد ما خصوصی نشده بلکه اختصاصی شده و این درد امروز کشور ماست اقتصاد ایران الان مثل یک بیماری است که بی هوش شده نیازمند احیای قلبی است چین و ژاپن و کشور های دیگه هم همین راه را رفتند و وقتی قوی شدند سیاست در های باز اقتصادی را انجام دادند ما یا از این ور بوم می افتیم یا از ان ور بوم یا جلوی واردات می ایستیم که نتیجه اش می شه رانت و فساد در کارخانه های ماشین سازی که محصولات هیچ کیفیتی ندارند و برای این کارخانه ها حاشیه امن درست شده و می دونند هر چی تولید کنند مردم می خرند چون راهی ندارند یا واردات را باز کردیم به امون خدا که تولید کننده داخلی بدبخت بشه چون توان رقابت را بانمونه خارجیه نداره خلاصه مدیریتی در اقتصاد ما وجود نداره و اکثرا سیاسی کاری فساد سومدیریت و دزدی و اختلاص در کشور ما ریشه دوانده و جلوی رشد این کشور را گرفته
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    به گفته یکی از اعضای دولت دهم (آقای دکتر کامران دانشجو) ما حاضریم همه تقصیرهای گذشته حال و آینده کشور را بر عهده بگیریم. شما فقط برای مردم کار کنید. این دولت همگی شان امید شان به برجام و آن سوی آب ها است.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مسکن مهر- طرح هدفمندی یارانه ها- اتوبان ها مختلف و... همه اینها کار آن مرد بود. کار تدبیری ها چیه؟ کیهان تیتر جالب و قشنگی زده بود: دولت در زنگ حساب انشاء خواند.
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    منتظر بازگشت دکتر در سال 96 هستیم تا ببنیم این حقوقدان باز هم می توانند ...
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    نمی دانم چه کسی تو را وارد مقطع دکتری کرده. ولی من مناظرهای تلویزیونی و وعده حل کردن مشکلات را در 100 روز یادم هست. (البته نمی دانم 100 روز به زمان زمین یا زمن سیاره اورانوس - که هر روزش 84 سال طول می کشه-)
  • وحيد ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اينكه قيمت نفت در بودجه بالاتر برآورد بشه اتفاقا بهتره چون باعث ميشه كاهش بودجه از طريق صرفه جويي و كاهش ريخت و پاشها انجام بشه و ديگه شاهد اختلاس هاي 3000 ميلياردي و 12000 ميلياردي نخواهيم بود
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آقا این حقوق بدبخت بازنشته ها چی شد ما که از دنیا زده شدیم
  • نا شناس ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    لطفا سخنرانی استاد حسن عباسی گوش کنید دوسال قبل پیش بینی این روزها می کرد.
  • ناشناس ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    رکود از سال 93 شروع شد پس ربطی به دولت قبل ندارد و دلیل اصلی رکود گره زدن چرخ اقتصاد کشور به مذاکرات بود و دلیل دیگر هم سیاست انقباضی دولت است و جناب دکتر الکی بی عقل و عقده ای خودت هستی .
  • ناشناس ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    بعد از توافق ژنو 4 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران آزاد شد و در عوض 40 میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت متضرر شدیم .
  • l ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    دولت 100 روزه میخواست اقتصاد درست کنه الان که 2.5 سال شد وضع داره بدتر میشه خدا به دادمون برسه اگه این دولت تا 8 سال باشه نصف مردم از گرسنگی میمیرن
  • ناشناس ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    تازه هروقت هم آخوندی میشه وزیر،مسکن اوضاعش میریزه به هم و میره توی خواب ابدی
  • ایران ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    یعنی روحانی نفت رو ارزون کرد؟
  • مخلوق خدا ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    ایشالا با مدیریت مدیران به جهت کاهش تقاضا از محل های مشترک با عربا بیشتر نفت استخراج شه در چاه داخلی رو ببندن تا سو استفاده نکنن شرکا عرب در محل مشترک استخراج بشه تا مقدار این تقاضا تو چاه مشترک اوکی شه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس