گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

فایننشال تایمز: طرح کنگره نقض توافق هسته‌ای با ایران است


اعمال محدودیت‌های صدور ویزا از سوی آمریکا به منزله نقض توافق هسته‌ای با ایران (برجام) است.
فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های اروپایی درگیر در مذاکرات باایران نگران هستند طرح کنگره آمریکا، برای محدود کردن روند معافیت درخواست ویزا برای برخی مسافرانی که قصد سفر به آمریکا دارند، ناقض توافق جامع هسته‌ای با ایران (برجام) باشد.
مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که ورود بدون ویزای اتباع بیشتر کشورهای اروپایی به آمریکا در صورت سفر به ایران، سوریه، عراق و سودان را ممنوع می‌کند.
بعضی مقام‌های اروپایی معتقدند این که مدیران شرکت‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند باید برای ورود به آمریکا درخواست ویزا کنند، خود می‌تواند ناقض تعهدی باشد که امضا کنندگان توافق هسته‌ای ایران داده‌اند.
فایننشال تایمز افزود: این نگرانی بخشی از ناخشنودی گسترده‌تر اروپایی‌ها از برقرار ماندن بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که تجارت با این کشور را، حتی پس از اجرای توافق هسته‌ای در سال آینده میلادی، مشکل کند.
این روزنامه نوشت: طرح اولیه مصوبه مجلس نمایندگان فقط افرادی را هدف گرفته بود که به عراق و سوریه سفر کرده بودند، اما ایران و سودان بعداً به آن اضافه شدند. مجلس سنا پیشنهاد مشابهی را در دست بررسی دارد که فقط به عراق و سوریه اشاره می‌کند. کاخ سفید به طور کلی از تغییرات پیشنهادی در ساز و کار صدور ویزا حمایت می‌کند. کشورهایی که توافق هسته‌ای ایران را در تیر ماه امضا کردند- آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه، چین و اتحادیه اروپا- پذیرفتند که «هیچ سیاستی را در پیش نگیرند که هدف از آن مشخصاً تأثیر گذاشتن بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران باشد.»
مقام ارشد یکی از کشورهای اروپایی درگیر در مذاکرات با ایران می‌گوید اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود، تهران ممکن است شکایتی مشروع داشته باشد. به گفته او «آنها ممکن است بگویند این قانون باعث می‌شود تجار اروپایی که نمی‌خواهند ورودشان به آمریکا سخت شود، نسبت به سفر به ایران تمایلی نشان ندهند.»
دولت‌های اروپایی آشکارا از محدودیت‌های پیشنهادی بر برنامه معافیت از اخذ ویزا انتقاد کرده‌اند. 28 سفیر اروپایی در آمریکا در مقاله‌ای در روز دوشنبه در این باره نوشتند که «چنین اقدام فاقد تشخیص صحیح علیه بیش از 13 میلیون شهروند اروپایی که هر سال به آمریکا سفر می‌کنند، غیرسازنده خواهد بود.» این طرح همچنین می‌تواند به «فعال شدن اقدامات متقابل مندرج در قانون» از سوی اتحادیه اروپا علیه آمریکا بیانجامد.
بعضی مقام‌های اروپایی نگرانند که تحریم‌های آمریکا شامل بخش بزرگی از اقتصاد ایران شود این مقام‌ها می‌گویند، ادامه محدودیت‌ها در استفاده از دلار در تجارت با ایران هم ممکن است بانک‌های اروپایی را از کار با تهران منصرف کند.
این مقام‌ها در عین حال نگران هستند که بعضی دادستان‌های ایالتی آمریکا تحریم‌های باقی مانده آمریکا علیه ایران را با شدتی بیشتر از آنچه دولت اوباما در نظر داشته است، پیگیری کنند.


شرق: دولت روحانی در حال تکرار خطاهای دولت سازندگی است


«بخشی از لایحه برنامه ششم توسعه تحت تأثیر شتابزدگی دولت سازندگی است و همچنان از خطاهای آن دولت عبرت گرفته نشده است.»
روزنامه اصلاح‌طلب شرق این مطلب را از قول کمال‌الدین اطهاری اقتصاددان منتشر کرد. اطهاری گفته است: به عقیده من لایحه‌ای که به عنوان لایحه برنامه ششم ارائه شده از اساس سند برنامه نیست. یک سند مدیریتی و تشکیلاتی است و به نظر من بخش مدیریت از سازمان مدیریت و برنامه، آن را تدوین کرده و بخش برنامه‌ریزی در آن هیچ نقشی نداشته است. در واقع این یک سند سازمان‌گراست و نه یک سند نهادگرا. «نهاد» مشخص کردن قواعد بازی است و برنامه‌ها و قوانین در چارچوب نهاد می‌گنجند. «سازمان» نحوه چیدمانی است که این برنامه‌ها و قوانین و... را اجرائی می‌کند و در واقع استراتژی‌ها و راهکارها را شامل می‌شود.
وی می‌افزاید: این دیدگاه سازمان‌گرا دیدگاه بوروکرات‌هاست که البته در درون خود نیز دارای تضاد هستند و هر یک به حوزه دیگری چنگ می‌زند. بوروکرات‌ها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را به صورت نیم‌بند، به سازمان مدیریت تغییر داده‌اند.
وی در پاسخ این پرسش که «ایجاد بانک صنایع کوچک را راهکاری معقول می‌دانید؟ درحالی که بانک صنعت و معدن وجود دارد و از کارایی لازم خبری نیست.» می‌گوید: در مورد این بانک هم نگاه سازمان‌گرا حاکم است. با این کار قصد دارند بوروکرات‌ها را جابه‌جا کنند و برای آنها حوزه امنیت ایجاد کنند. این لایحه ملغمه‌ای است از بوروکرات‌هایی که جایگاه‌های مختلفی از دولت را در اختیار دارند.
اطهاری در مقایسه برنامه پنجم و ششم می‌گوید: برنامه ششم، از برنامه پنجم هم تقلیل‌گراتر است، زیرا حداقل ردپایی از قوانین قابل حساب را هم نمی‌توان در آن پیدا کرد یا بسیار ناچیز است و در عوض به تشکیلات پرداخته است. دولت قبل هم هر از چند گاهی به ادغام می‌پرداخت و بخشی را جایگزین بخشی دیگر می‌کرد که هیچ ثمری نداشت و هیچ تحولی را هم ایجاد نکرد. در واقع به نظر می‌رسد این دولت به جای اینکه دنباله‌روی دولت اصلاحات باشد، تأثیر سوء دولت قبلی را به خصوص در نظام برنامه‌ریزی خود بیشتر پذیرا بوده است.
وی در پاسخ این سؤال که آیا می‌توان گفت این لایحه به دنبال خصوصی‌سازی دولت است؛ حتی پیش‌دستانه‌تر از سازمان متولی خصوصی‌سازی در کشور؟ گفت: بخشی از این برنامه تحت‌ تأثیر شتابزدگی است که دولت سازندگی داشت و به نوعی ادامه آن محسوب می‌شود و از خطاهایی که رخ داد، عبرت نگرفته است. هر عملکردی اصولی دارد و اگر اصول را رعایت نکنید، همه چیز بر باد می‌رود و اعتماد اجتماعی و اقتصادی و... آسیب‌ می‌بیند، تا حدودی نیز چنین شد.
این نکته را باید به این بخش از مدیریت که در اختیار پیروان دولت سازندگی است، بارها و بارها یادآور شد. اگر این سند لایحه برنامه ششم را در دهه 80 تجربه می‌کردیم، اشتباهاتی که در این لایحه وجود دارد را می‌توانستیم توجیه کنیم، اما وقتی در سال 2015 بعد از اینکه بحران جهانی نیز به خاطر همین شتابزدگی، رخ داد را دیدیم، قابل توجیه نیست. برای من بسیار عجیب است که برخی از این دولتمردان تا چه اندازه خود را دانای کل می‌دانند.
گویا این افراد یک بار توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول را در دوره سازندگی شنیده‌اند و دیگر گوش خود را بسته‌اند و حتی چیز جدید دیگری هم نخوانده‌اند، زیرا توصیه‌های این صندوق در آن زمان همان بود که در این سند لایحه قابل مشاهده است، درحالی که آن نگاه اکنون تصحیح شده است.


بازار با خبرهای تبلیغاتی دیگر هیجانی نمی‌شود


روزنامه دولتی ایران درباره واکنش منفی بازار بورس و ارز بر هیاهوی بسته شدن ‌پی‌ام‌‌دی نوشت: واکنش بازارها به دیپلماسی هیجانی نیست.
این روزنامه نوشت: در ادامه موفقیت‌های دولت در پیگیری پرونده هسته‌ای روز سه‌شنبه این پرونده به آخرین برگ‌های خود رسید و با رأی شورای حکام آژانس این پرونده برای همیشه مختومه شد و بر همین اساس از دو هفته آینده فرآیند لغو تحریم‌ها آغاز خواهد شد ولی بازارهای ارز، طلا و بورس واکنش مثبتی به آن نشان ندادند و حتی بورس پس از رشد ابتدایی در میانه روز منفی شد. نرخ ارز نیز اندکی با افزایش همراه شد. این در حالی است که سال گذشته به واسطه انتشار هر خبری این بازارها به سرعت واکنش نشان می‌دادند.
ایران از قول رئیس‌ اتحادیه طلا و جواهر اذعان کرد: بازار در مقابل اخبار واکسینه شده است و واکنش مثبت نشان نمی‌دهد. از ماه‌ها قبل تمام شواهد حکایت از به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها داشت و بر همین اساس در همین دوره‌ قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا بر مبنای این پیش‌بینی مثبت تعیین شده است و اتفاق تازه‌ای نیفتاده است. محمد کشتی آرای تأکید کرد: طی ماه‌های اخیر بازارهای ایران نسبت به اخبار واکسینه شده است و تنها به واقعیات قابل لمس واکنش نشان می‌دهد. این در حالی است که در گذشته با انتشار هر خبر مثبت و منفی بازارهای ارز، طلا و بورس واکنش نشان می‌داد و به این اتفاق‌های هیجانی پاسخ می‌داد، ولی هم‌اکنون بازارها تا زمانی که اتفاق عملی نیفتد به روال طبیعی خود حرکت می‌کنند.


مدیرانی که ذی‌نفع وضع موجودند نمی‌توانند اقتصاد را متحول کنند


رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت کسانی که در وضعیت موجود اقتصادی ذی‌نفع هستند نمی‌توانند تحول اقتصادی ایجاد کند.
یحیی آل‌اسحاق (وزیر بازرگانی در دولت سازندگی) درباره برخی ناهماهنگی‌ها در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت می‌گوید: با وجود این که تیم اقتصادی دولت یازدهم، تیم نسبتا خوبی بود و افراد کاربلدی انتخاب شده بودند، اما حوزه سیاسی‌اش قوی‌تر شد و تصمیمات و تئوری‌های اقتصادی، در فضای جریانات سیاسی رفت. در واقع اجازه داده نشد که دیدگاه‌های اقتصادی با متر و مدیریت اقتصادی عملیاتی شود و در نهایت اقتصاد را سیاسی کردند، بنابراین متاسفانه نشد از دانش، علم و انسجام آن کاربلدها استفاد بهینه شود. از سوی دیگر، با توجه به چهره اعتدالی دولت، به نظر می‌رسید که از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند، چون یکی از شعارهای آقای روحانی، استفاده از ظرفیت کامل نیروها بود. اما باز اگر نگاه کنید، می‌بینید که در مجموع یک جریان غالب‌تر است.
وی در مصاحبه با خبر آن‌لاین می‌افزاید:  نکته بعد، به مسایل بین‌المللی برمی‌گردد. در واقع دست‌اندرکاران مدیریت اقتصادی کشور، انتظاراتی را در جامعه ایجاد کردند و یک چنین تصوری ایجاد شد که اگر مشکل تحریم حل شود، همه مسایل حل می‌شود.
وی درباره این نظر که «آقای دکتر نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور چندی پیش درباره بالا بردن انتظارات مردم برای دوران بعد از لغو تحریم‌ها هشدار داده و عنوان کرده بود که متاسفانه با دستان خودمان، بحران‌هایی برای کشور درست می‌کنیم که خطرناک است» می‌گوید: دقیقا درست است؛ در واقع جریانات سیاسی‌ای که دنبال می‌شود، فضا را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که ما داریم موفقیت بزرگی کسب می‌کنیم و این موفقیت حلال همه مسایل خواهد بود.
 به نظر شما ایجاد انتظارات در مردم، چه خطراتی را در حوزه اقتصاد به دنبال دارد؟ آل اسحاق در پاسخ این سوال گفت: کسی که الان می‌خواهد یک کالا خریداری کند، می‌گوید صبر می‌کنم تا دو ماه دیگر حتما جنس خارجی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر می‌آید. تاجری که می‌خواهد از کارخانه کالا بخرد، دست نگه می‌دارد. تولیدکننده هم اقدام به تولید نمی‌کند و مواد اولیه نمی‌خرد، چون می‌گوید شرایط تغییر می‌کند. در حال حاضر یکی از مشکلات ما، سمت تقاضا است. یکی از دلایل کاهش تقاضا نیز ایجاد انتظارات در بازارها است. یعنی ایجاد این انتظارات، یک ترمز ایجاد کرده است که یک دفعه به دنبال آن، رکود ایجاد شد. یعنی ایجاد انتظارات، به رکود کمک کرد. بر این اساس، انتظارات بیش از حد ایجاد کردن، یک چنین خسارت‌هایی را به دنبال دارد. پس یکی از مسایلی  که دولت یازدهم در آن گرفتار شد، ایجاد انتظار و توجه بیش از حد به مسایل بین‌المللی بود.
وی اظهار داشت: تحریم در مجموعه روابط، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، خرید و فروش و کیفیت تولید در حد 30 درصد اثر دارد. 70 درصد به نظام تدبیر و چگونگی بینش ما نسبت به مسایل اقتصادی برمی‌گردد.
وی ادامه داد: ما اگر اقتصاد مقاومتی را نخواهیم یا نتوانیم اجرا کنیم، دوباره با چالش مواجه می‌شویم. راه نجات اقتصاد کشور این است که همه دست به دست هم بدهیم و این نسخه ملی را اجرا کنیم. قطعا نسخه انتزاعی که در ترکیه و کره اجرایی شده، نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند. این نسخه‌ها نقاط مثبتی دارد، اما آنچه که مربوط به ما است، این 24 ماده‌ای است که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. در حال حاضر باید باور داشته باشیم و «طَوعاً و کرها» اقتصاد مقاومتی را پیاده‌سازی کنیم؛ نه به عنوان یک شعار. واقعیت این است که مجموعه کشور به این نتیجه رسیده که اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند.
«مساله‌ای که وجود دارد، این است که کسانی که می‌خواهند وضعیت را به حالت مطلوب سوق دهند، خودشان ذی‌نفع هستند». آل‌اسحاق درباره این دیدگاه گفت: درست است، کسانی که تصمیم‌گیر هستند، نباید ذی‌نفع باشند. دولتی که می‌خواهد تغییرات ساختاری بدهد، باید هزینه‌ها را قبول کند و برخورد محافظه‌کارانه با مسایل تحول اقتصادی در یک کاسه نمی‌گنجد و مسایل تحول اقتصادی احتیاج به یک برخورد قاطع هزینه‌زای ملی دارد.
او می‌گوید در حال حاضر فرمان اقتصاد کشور در دست ذی‌نفعان زیرزمینی است.


بورس منتظر نتایج واقعی است نه اخبار سیاسی درباره توافق


علت وضعیت قرمز بورس و واکنش منفی آن نسبت به گزارش بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی در آژانس، این است که دولت بورس را رها کرده است.
دکتر سید حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افت 86 واحدی شاخص بورس در آخر هفته گذشته به «فرارو» گفت: «با توجه به توافق برجام و اجرای آن تا چند هفته دیگر، این انتظار وجود دارد که آثار ناشی از این توافق را کم‌کم ببینیم. منتهی باید گفت بازار سرمایه نسبت به اخبار سیاسی و به خصوص هسته‌ای تا حدودی واکسینه شده و منتظر نتایج واقعی و عملی ناشی از توافق است.»
وی با بیان اینکه اجرای برجام می‌تواند بر محدودیت‌های مالی و بانکی، اقدام صادراتی از جمله نفت، پول‌های بلوکه شده و سرمایه‌گذاری خارجی اثر بگذارد، افزود: «اما از آنجا که هنوز اتفاقی روی نداده تأثیری هم بر روی سودآوری شرکت‌های بورسی نمی‌گذارد.» وی ادامه داد: «از یکسو فعالین بازار به این نتیجه رسیده‌اند که حرکت صعودی بازار بدون پشتوانه اقتصادی محلی از اعراب ندارد و از سوی دیگر دولت هم هیچ برنامه‌ای برای دوران پس از تحریم اعلام نکرده که این موضوع هم برای فعالین بازار ایجاد ابهام می‌کند.»
میرمعینی در پاسخ به این سؤال که چرا شاخص بازار سرمایه علی‌رغم خبرهای خوب سیاسی کاهش پیدا می‌کند؟، گفت: «مهم‌ترین دلیل آن این است که دولت هیچ نگاه مناسبی به بازار سرمایه ندارد. یعنی علی‌رغم آنکه دولت مهم‌ترین فعال بازار سرمایه است امانگاهی هماهنگ به بازار سرمایه ندارد.»
وی ادامه داد: «در حالی که بازار سرمایه اثرات روانی بسیار زیادی بر رفتار اقتصادی آحاد جامعه دارد اما به نظر می‌رسد دولت آن را رها کرده است و نقش مؤثر بازار سرمایه در رفتار اقتصادی جامعه به صورت مناسب دیده نمی‌شود و این نقش کاملاً مغفول مانده است.»

** خراسان

هشدار درباره فعالیت های انتخاباتی کارمندان در تلگرام

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر مسئولان برخی ادارات دولتی به کارمندان مربوطه، تاکید شده است که با توجه به نزدیک شدن ایام ثبت نام و تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، هرگونه فعالیت و تحرک در فضای مجازی از قبیل ایجاد سایت و وبلاگ و تشکیل گروه در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و واتس آپ برای تبلیغ له یا علیه یک کاندیدا یا گروه سیاسی و نیز انتشار اخباری درباره فراخوان های صنفی ممنوع بوده و در صورت مشاهده یا گزارش مستند، موجب پیگیری اداری و قضایی خواهد بود.

دستور دولت برای ایجاد بانک متخصصان مالی

بر اساس ابلاغیه جدید یکی از مسئولان اقتصادی دولت به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است که با توجه به برنامه دولت برای ایجاد «بازار بدهی» و گسترش ابزارهای تامین مالی برای دستیابی به مقاصد اقتصادی خود، ضمن اعلام این موضوع به متخصصان و افراد علاقه مند به فعالیت در این حوزه، نسبت به جمع آوری لیست این کارشناسان جهت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع اقدام شود تا این بانک برای کشف ابزارهای جدید تامین مالی، به کمک دولت بشتابد.

** وطن امروز

علی لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان پیوست

علی لاریجانی به ائتلاف حداکثری اصولگرایان پیوست.  به گزارش تسنیم، علی لاریجانی بر همین مبنا، ائتلاف‌هایی را که سابقاً در آن حضور داشت منحل کرده است. گروه 4نفره‌ای که با حضور علی لاریجانی، آیت‌الله مقتدایی، علی اکبر ناطق نوری و علی‌اکبر ولایتی برای چند نوبت تشکیل جلسه داده بود، رسماً جلسات خود را پایان داد، خبری که آیت‌الله مقتدایی روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم آن را تایید کرد. علاوه بر علی لاریجانی، سایر چهره‌های شاخص اصولگرا نیز به ائتلاف نیروهای انقلاب پیوسته‌اند.

آمریکا پاسخ به آزمایش موشکی ایران را بررسی می‌کند

آمریکا اعلام کرد در حال بررسی پاسخ به آزمایش موشک بالستیک ایران است. به گزارش تسنیم، خبرگزاری رویترز چندی پیش به نقل از یک گزارش محرمانه سازمان ملل اعلام کرد شلیک موشک عماد ایران در ماه اکتبر نقض قطعنامه سازمان ملل است. سیدعباس عراقچی معاون امورحقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز گفته بود آزمایش موشک عماد مسلما نقض برجام محسوب نمی‌شود.

فرار ظریف از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا

جواد ظریف از توضیح درباره واکنش ایران در مقابل مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا طفره رفت. در حالی که مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا یک تحریم جدید اقتصادی و اجتماعی را علیه ایران اعمال می‌کند، جواد ظریف تاکنون نسبت به این تحریم واکنش مقتضی نشان نداده است. ظریف که برای شرکت در گفت‌وگوهای حل بحران سوریه در نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما درباره مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره نحوه دریافت ویزای شهروندانی که قصد سفر به این کشور را دارند، گفت: درباره اجرای برجام اقداماتی که می‌تواند مخل اجرای برجام باشد مثل تصمیمی که در مجلس نمایندگان آمریکا درباره ویزای آمریکا برای شهروندان کشورهایی که در واقع از رفع ویزا برخوردار هستند گرفته شده، بحث‌هایی شد.  آقای ظریف البته به همین اندازه بسنده کرد و توضیح نداد اساسا فارغ از موضوع برجام، ایران در مقابل این تحریم جدید چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

مصوبه شورای حکام تمام اتهامات علیه ایران را رسمیت بخشید

رئیس کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: مصوبه شورای حکام تمام اتهامات گذشته علیه ایران را رسمیت بخشید.  علیرضا زاکانی با اشاره به قطعنامه شورای حکام درباره پی‌ام‌دی به خبرگزاری بسیج گفت: در رابطه با قطعنامه ما باید از بسته شدن پرونده استقبال کنیم و این را مهم بدانیم چراکه بخشی از آن هوشمندی مقام معظم رهبری را در نامه‌ای که رئیس‌جمهور نوشتند نشان می‌دهد آنجا که رهبر انقلاب بسته شدن پی‌ام‌دی را شرط تغییر رآکتور اراک و خروج مواد از کشور عنوان کردند. زاکانی ادامه داد: ما معتقدیم این اتفاق از قبل هم پیش‌بینی می‌شد. بنده دو هفته قبل در یک سخنرانی اعلام کردم آنها حتما پی‌ام‌دی را خواهند بست.  وی در توضیح پیش‌بینی خود از این مساله بیان داشت: این یک گلوگاه است برای طرف مقابل و آنها برجام را به باز بودن پی‌ام‌دی ترجیح می‌دهند. لذا آنها ترجیح می‌دهند برجام حتما باشد اما پی‌ام‌دی بسته شود. نماینده مردم تهران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری بسیج به نحوه مواجهه شورای حکام با مساله پی‌ام‌دی اشاره کرد و گفت: آنها در بستن پی‌ام‌دی شیطنت کردند؛ هم در گزارش اولیه‌ای که آقای آمانو ارائه کرد بنده مکرر عرض کردم این سیاه‌ترین گزارشی بود که آژانس تاکنون ارائه کرده است و همه ادعاهای قبلی را دوباره تکرار کرد و هم در این قطعنامه که در بند هشتم آن شرایطی را طراحی کرده است که باز شدن مساله پی‌ام‌دی دوباره مهیا باشد.  وی ادامه داد: گزارش سیاه آژانس علیه ایران توسط قطعنامه اخیر شورای حکام تایید شده و عملا همه اتهامات گذشته علیه ایران را که در نامه آمانو هم اشاره شده رسمیت بخشیده است.  وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی می‌گویند کمیسیون ویژه برجام منحل شده و رسمیت ندارد، گفت: خیر اینطور نیست. کمیسیون ویژه برجام برای ارائه گزارش توسط صحن علنی مجلس شکل گرفت و گزارش مختصر اول خود را ارائه کرد و الان در حال گزارش تفصیلی خود است و طبق آیین‌نامه داخلی در حال ادامه کار است.

** رسالت

پاسخ  به يك سئوال مطرح نشده !

محمد هاشمي، برادر آيت الله  هاشمي رفسنجاني، به يادداشت روز چهارشنبه روزنامه رسالت واکنش نشان داد. پايگاه‌  اطلاع‌رساني هاشمي رفسنجاني مدعي شد سردبير روزنامه رسالت  در سرمقاله خود  پرسيده است «آيا سرنوشت آقاي هاشمي مثل  منتظري است؟»،  محمد هاشمي  پاسخ داده است: «در پاسخ به سئوال آقاي انبارلويي که پرسيده‌اند: آيا سرنوشت آقاي هاشمي مثل  منتظري است؟  فقط به کلامي از امام راحل بسنده مي‌کنم که وقتي گروه کوردل فرقان حضرت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را  هدف گلوله کينه و خشم خود قرار دادند، در واکنش به اين اقدام رذيلانه و منافقانه کوردلان جاهل فرمودند: «بدخواهان بدانند  هاشمي زنده است چون نهضت زنده است». امروز 36 سال از کلام گهربار امام راحل مي‌گذرد و بدخواهان همچنان به ‌دنبال  ترور شخص يا شخصيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هستند و ايشان همچنان همانند گوهري تابناک بر تارک نظام و انقلاب  اسلامي مي‌درخشد و تعداد کثيري از بدخواهان ايشان رسوا شده و به‌ خاک سياه نشسته‌ اند و سرنوشت کينه‌ توزان امروزي نيز  غير از آن نخواهد بود. وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ  وَاللَّهُ خَيرُ الماکِرينَ.» اين در حالي است كه سرتاسر سرمقاله رسالت اصلا چنين سئوالي مطرح نشده است البته سئوالات كليدي زيادي مطرح شده است كه آقاي محمد هاشمي ترجيح داده اند آن‌را بي پاسخ بگذارند.

يك خاطره خواندني در مورد امام (ره)

به مناسبت برگزاري اولين کنگره شيخ مجتبي قزويني در استان قزوين، خاطره‌اي از آيت الله مرواريد درباره اين مجتهد  بزرگوار که از عالمان برجسته استان قزوين است، بيان شد. مهدي احمدي، مديرکل اداره ارشاد قزوين در نشست خبري خود  درباره برگزاري همايش بزرگداشت شيخ مجتبي قزويني با اصحاب رسانه به خاطره‌اي از زبان آيت الله مرواريد اشاره کرد و  وي گفت: زماني که براي ديدار با آيت الله مرواريد و مصاحبه با وي درباره زندگي شيخ مجتبي قزويني به دفترش رفتيم، تعريف  کرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي امام راحل به قم تشريف آوردند و ما به آيت الله شيخ مجتبي قزويني اين موضوع را اطلاع  داديم، ايشان با جمعي از شاگردان خود آماده شده و براي ديدار نزد امام خميني(ره) آمدند. با ورود شيخ مجتبي قزويني، امام خود  به استقبال وي رفتند و براي چند دقيقه يکديگر را در آغوش گرفته و گريه کردند.
 وقتي صحبت‌هاي اين دو عالم بزرگوار به اتمام رسيد هنگام بازگشت شيخ مجتبي  قزويني، امام خميني(ره) پيشقدم شدند و کفش ايشان را برايشان جفت کردند تا آنها را بپوشند. آقاشيخ مجتبي وقتي اين اقدام امام  خميني(ره) را مشاهده کرد کفش‌هاي خود را به پا نکرد و آنها را در دست گرفت و بوسيد و در بغل گرفت و شروع به حرکت  کرد. امام به وي فرمود: "چرا کفش‌هايت را نمي‌پوشي؟" شيخ مجتبي جواب داد کفشي را که شما جفت کرده ايد لايق بوسيدن  است نه پوشيدن. امام خميني(ره) رو به وي فرمودند: "همان کسي که کفش‌هايت را جفت کرده مي‌گويد آنها را به پا کني و  بروي." با اين کلام امام راحل، شيخ مجتبي کفش‌هاي خود را پوشيدند و خداحافظي کردند. آيت الله مرواريد در پايان گفت: امام  خميني(ره) براي هر شخصي به اين ميزان احترام قائل نمي‌شد و اين حرکت امام نشان از جايگاه علمي و معرفتي اين عالم  بزرگوار در نزد امام داشت.

مشكلات كشور به خاطر مديريت مردانه است

فائزه هاشمي كه به مناسبت 16 آذر به دانشگاه تهران رفته بود، در بخشي از سخنان خود درخصوص انتخابات مجلس گفته بود: مشكلات كشور به خاطر مديريت مردانه است.
به گزارش رجانيوز، وي با اشاره به انتخابات آينده پيشنهاد داد: كمپين «زنان به زنان راي دهند و مردان هم به زنان راي دهند» راه بيندازيم. هرچه تعداد كانديداي زن بيشتر داشته باشيم، نتيجه بهتري در انتخابات مي‌توانيم بگيريم.كشف علت مشكلات كشور را بايد به ايشان تبريك گفت و آن را به نام ايشان ثبت كرد. اميدواريم با راه‌اندازي اين كمپين مشكلات كشور حل شود.

پول عامل تعيين کننده در انتخابات مجلس است!

صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران، پول را از مهمترين عوامل تعيين کننده در انتخاب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دانست. زيباکلام در نشستي با موضوع انتخابات و جايگاه مجلس در نظام سياسي ايران، در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد اظهار  کرد: نقش تعيين کننده پول در انتخاب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به تدريج از مجلس سوم به بعد افزايش يافته و هرچقدر به  مجلس نهم نزديک مي شويم اين نقش پررنگ تر مي شود. وي در پاسخ به پرسشي در خصوص اينکه چرا برخي کانديداها براي  پيروزي در انتخابات مبلغ بسياري را هزينه مي کنند، گفت: بديهي ترين پاسخ اين است که اين گونه افراد پيش بيني مي کنند که  در چهار سال نمايندگي مي توانند اين مبالغ را جبران و از مواهب مادي خوبي برخوردار شوند.

سخني که در دو روز 180 درجه تغيير داده شد!

نوش آبادي که  در نشست خبري، ممنوع التصويري رئيس دولت اصلاحات را غير قانوني خوانده بود، چرخشي  180 درجه‌اي در مواضع خود پيدا کرد. سخنگوي وزارت ارشاد گفت: اينکه مرجع قضائي در رابطه با اين موضوع حکم و  راي داده قابل احترام است. وزارت ارشاد قصد دخالت در موضوعاتي را که قوه قضائيه پيگيري مي‌کند ندارد و بر اساس  مصالحي که قوه قضائيه تشخيص داده و حکم صادر کرده است ما نيز آن را اجرا مي کنيم. بحث ما تقابل با قوه قضائيه نيست.  ما به عنوان وزارت ارشاد وظيفه داريم پيگير مسائل و جرائمي که در حوزه مطبوعات پيش مي آيد باشيم و هر کسي تخلف يا  تخطي انجام دهد بر اساس قانون با آن برخورد مي شود. در مورد ممنوع التصويري شخص مورد نظر،  قوه قضائيه راي خود  را صادر کرده و آن حکم و راي به مطبوعات و رسانه ها ارسال شده است و مطبوعات آن را رعايت مي کنند، هر کس هم  برخلاف قانون عمل کند با آن برخورد مي شود. گفتني است نوش آبادي دو روز پيش در نشست خبري خود گفته بود:  ارشاد وظيفه دارد بر اساس قانون مطبوعات عمل کند. مصوبه اي در شوراي عالي امنيت ملي که به تاييد رهبري رسيده باشد  در اين خصوص نداريم.

نوه هيتلر را مسلمان کردم

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدداوود موسوي طي سخناني در آيين تشرف يک بانوي تايلندي به دين مبين اسلام تصريح کرد: با  وجود موج اسلام‌ ستيزي و جريان فکري مسموم داعش، هنوز دين اسلام به عنوان والاترين ارزش انساني براي نجات  جوامع بشري مطرح است. وي ويژگي‌هاي اخلاقي جوانان ايراني را عامل جذب افراد از اقصي‌نقاط جهان دانست و گفت: اين  هنر جوانان ايراني است که با ادب و متانت و نوع دوستي و اخلاقيات متاثر از معصومين ما دل‌هاي زيادي را جذب مي‌کنند. امام‌ جمعه محمودآباد اظهار کرد: من نوه هيتلر صدراعظم آلمان را مسلمان کردم. وقتي از او عامل تشرف به دين مبين اسلام را  پرسيدم گفت که حس نوع دوستي ايرانيان و اصالت خانواده نزد آنان باعث جذب من شد.

ممنوعيت کالاهاي آمريکايي؛ از آدامس تا تانک

وب سايت سي ان اس نيوز در گزارشي با عنوان "ايران از آدامس گرفته تا تانک هاي آمريکايي را ممنوع کرده است" نوشت:  در روزهايي که به نظر مي رسد راي آژانس بين المللي هسته اي راه را براي رفع تحريم هاي ايران و افزايش تجارت باز  خواهد کرد، ايران واردات بيش از 200 کالاي آمريکايي از آدامس گرفته تا تانک را به ايران ممنوع اعلام کرده است. سي ان اس نيوز در ادامه افزود: رسانه هاي ايراني در روز دوشنبه اعلام کردند که سازمان توسعه تجارت ايران ليستي از 227  کالاي آمريکايي آماده کرده است که واردات آنها به ايران ممنوع خواهد بود. 
مي توان گفت در اين ليست کالاهايي از جمله  سيگار هاي آمريکايي نيز درج شده است. اين وب سايت آمريکايي در ادامه افزود: از زماني که خبر رفع تحريم هاي ايران در  ماه جولاي اعلام شد، رهبر عالي ايران آيت الله علي خامنه اي در مورد ادامه دار بودن تهديدات آمريکايي ها مخصوصا جنگ هاي  فرهنگي هشدار داد. سايت راديو فردا نيز نوشت: ايران کالاهاي زيادي از آمريکا را ممنوع اعلام کرد و ممنوعيت کالاها از  دستمال توالت گرفته تا تانک نشان مي دهد که ايران زنگ خطر را در مورد افزايش نفوذ آمريکا در ايران به صدا در آورده  است.


** جمهوری اسلامی

بیانیه یک دانشجویان یک دانشگاه به اتفاقات روزدانشجو

در پی اتفاقات روز دانشجو و ایجاد اخلال و حمله به سخنرانان برنامه مجوزدار و قانونی در دانشگاه شهید چمران اهواز 16 تشکل و حزب در خوزستان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدامات خشن و غیرقانونی از دستگاه قضایی، شورای تامین استان و نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس خبرگان خواسته‌اند آنها نیز این اقدامات غیرقانونی، را محکوم نموده و با عاملان درگیری‌های اخیر برخورد نمایند. در این بیانیه گفته شده است حمله به تجمعات سیاسی مجوزدار از سوی هر فرد یا جریانی قابل قبول نیست و قطعاً خلاف فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری است. در این بیانیه همچنین از اهتمام مدیریت عالی اجرایی استان برای ایجاد شرایط برگزاری مراسم تشکر شده است و از دیگر نهادهای مسئول در حفظ امنیت نیز خواسته شده استانداری خوزستان را در ایجاد فضای مناسب برای حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده یاری دهند.

مشاور قذافی: مقادیر زیادی گاز از لیبی سرقت شده است

یک مشاور معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی اعلام کرد که افراط‌گرایان در این کشور مقادیر زیادی گاز سارین‌ را سرقت کردند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه الشرق‌الاوسط، این گاز اعصاب در انباری در جنوب لیبی ذخیره شده بود و از آنجا به شهرهای شمالی از جمله طرابلس قاچاق شده است. احمد قذاف الدم، یک دستیار حکومت معمر قذافی گفت: مقادیر زیادی از گاز سارین از مناطق بیابانی در جنوب به شمال لیبی و حومه طرابلس منتقل شده است. وی در مصاحبه خود با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن اعلام کرد که این گاز نخستین بار در سال 1393 در لیبی مورد استفاده قرار گرفت، اما برخی کشورهای غربی از آن چشم‌پوشی کردند. گاز سارین گازی بیرنگ و بی‌بو اما به شدت کشنده است و به سرعت در هوا پخش می‌شود. مقدار کشنده گاز سارین نیم میلی گرم است که حدود 500 برابر سمی‌تر از سیانور است.

زمین گیری هواپیماهای سوریه به دلیل نیاز به تعمیرات

شرکت هواپیمایی مسافربری سوریه اعلام کرد هم اکنون تنها یکی از هواپیماهایش می‌تواند پرواز کند و بقیه به دلیل نیاز به تعمیرات، زمین گیر شده‌اند. به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، «شرکت هواپیمایی عربی سوریه» تنها شرکت دولتی حمل و نقل هوایی مسافر و بار در سوریه است. تا قبل از این، تعداد هواپیماهای این شرکت، 2 فروند بود اما یکی از این هواپیماها به دلیل نیاز به تعمیرات زمین گیر و از پرواز خارج شد. قبل از آغاز بحران در سوریه در سال 1390، شرکت هواپیمایی سوریه پروازهای خود را به بیش از 48 مقصد در آسیا، اروپا و شمال آفریقا ارائه می‌کرد. تا قبل از بحران، تعداد هواپیماهای شرکت هواپیمایی سوریه به 12 فروند رسیده بود.

اعدام قریب الوقوع نوجوانان مخالف آل سعود

گزارش‌ها از اعدام قریب الوقوع نوجوانان مخالف آل سعود از جمله عبدالله ظاهر، معترض عربستانی که به هنگام شرکت در تظاهرات ضد آل سعود 15 ساله بوده است، حکایت دارند. به گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت، گروه حقوق بشری «استمهال» اعلام کرد عبدالله ظاهر که اکنون 19 ساله است، جوان‌ترین فرد محکوم به اعدام در میان گروهی از نوجوانان است که در انتظار اعدام قرار دارند. گروه استمهال افزود عبدالله ظاهر در چارچوب سرکوب بی‌رحمانه مخالفان سیاسی در این کشور پادشاهی محافظه کار، حکم اعدام دریافت کرده است. براساس این گزارش، عبدالله ظاهر به سلول انفرادی در یک مرکز جدیدِ نگهداری متهمان منتقل شده و هر لحظه ممکن است گردن زده شود. پدر و مادر عبدالله در آخرین تلاش‌ها برای نجات فرزندشان و به رغم خطر برخورد مقامات عربستان به دادستانی عمومی مراجعه و درخواست تجدید نظر داده‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند. رسانه‌های دولتی عربستان چند هفته پیش از اعدام قریب الوقوع 52 زندانی از جمله سه نوجوان به نام‌های عبدالله ظاهر، داوود المرهون و علی محمد النمر در آینده‌ای نزدیک خبر دادند. شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی در عربستان و برخی بستگان وی نیز از جمله افراد محکوم به اعدام در عربستان هستند که به دلیل انتقاد از آل سعود به اعدام محکوم شده‌اند.

** ایران

علی اکبر صالحی در میان 10 چهره برتر نیچر

 نشریه معتبر «نیچر »، علی اکبر صالحی را به عنوان یکی از 10 چهره تأثیرگذار در سال 2015 معرفی کرد. به گزارش « ایرنا »، این نشریه نام صالحی را به عنوان «دیپلمات هسته ای» در فهرست خود قرار داده است. «نیچر» در معرفی صالحی نوشته است: «وی رئیس برنامه هسته‌ای ایران است که به انعقاد قراردادی در زمینه صلح‌آمیز ماندن این برنامه کمک کرد». «نیچر» همچنین به مرور سوابق تحصیل صالحی در «دانشگاه امریکایی بیروت» و «انستیتوی فناوری ماساچوست» و بازگشت به وطن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انتصاب وی در مقام‌های دانشگاهی و دولتی بلندپایه پرداخته و افزوده است: «صالحی چهره بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران است، مردی که بشدت وفادار به کشورش و در عین حال فردی منطقی است، به طوری که مذاکره کنندگان توانستند در دوران بحران به وی رو آورند.»  به نوشته این نشریه «گفته می‌شود صالحی فردی عمیقاً معنوی و مورد اعتماد آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران است.»

پاسخ نوبخت به یک ادعا
 
بخش‌های خبری مختلف تلویزیون پنجشنبه صحنه مواجهه خبرنگار خود با محمد باقر نوبخت را به نمایش گذاشتند که در آن نماینده تلویزیون تلاش کرد تا نوبخت ادعای اخیر شهردار مبنی بر اینکه  وام خروج از رکود صنعت خودروسازی باید به این سازمان داده می‌شد را تأیید کند اما سخنگوی دولت که گویی آمادگی شنیدن چنین ادعایی را داشت، پاسخ داد: «ادعای مذکور مردود و سخنی بی‌ربط است.» سخنگوی دولت هنگامی که با اصرار غیر معمول خبرنگار صدا وسیما روبه‌رو شد او را به تأمل و دقت بیشتر فراخواند و گفت که او باید تجربه بیشتری کسب کند. رسانه‌ها و محافل ضد دولت طی چند روز گذشته تلاش کردند موضوع آلودگی را سوژه انتقاد از دولت قرار دهند، در همین رابطه ارگان شهرداری و صدا وسیما به‌طور همزمان این ادعا را مطرح کردند که اگر دولت اعتبار مسکن و خودرو را به شهردار می‌داد او مشکل آلودگی هوا را حل می‌کرد.

شرط تحویل «اس-300» روسیه به ایران

«دیمیتری راگوزین»، معاون نخست‌وزیر روسیه ادعا کرد که« قرار است ایران پس از دریافت نخستین محموله سامانه موشکی «اس – 300» از پیگیری شکایتش علیه روزوبورن اکسپرت، آژانس صادرات تسلیحات نظامی روسیه صرفنظر کند.»

رأی «مجمع عمومی» سازمان ملل علیه ایران

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه به قطعنامه‌ای  حقوق بشری علیه ایران رأی داد.به گزارش «فارس»، این قطعنامه با  ابتکار دولت کانادا مطرح شده بود.

تکذیب پیوستن علی لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان

خبر پیوستن علی لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان تکذیب شد. کاظم جلالی از نزدیکان رئیس مجلس که ریاست فراکسیون اکثریت مجلس  را نیز برعهده دارد ضمن رد خبرهای منتشره شده در این زمینه به «خانه ملت» گفت:«هرچند ائتلاف اقدامی پسندیده است، باید توجه داشت این مباحث، فضاسازی‌های رسانه‌ای است و درعالم واقعی سیاست، اتفاق خاصی نیفتاده است.» گفتنی است، خبرگزاری«تسنیم» در خبری مدعی شده بود که علی لاریجانی تمام جمع‌های انتخاباتی را که پیش از این در آن حضور داشت، کنار گذاشته و به ائتلاف حداکثری اصولگرایان پیوسته است.

پاسخ مرتضوی به انتقاد پنج نماینده مجلس


دادستان سابق تهران به نامه پنج نماینده مجلس خطاب به رئیس قوه قضائیه درباره پرونده اش  پاسخ داد. سعید مرتضوی ضمن رد مجدد اتهامات وارده به خود گفت: «یکی دیگر از بحث‌ها و سروصداهای اینها به خاطر کربلا رفتن ماست. تا زمانی که قسمت نشود و آقا نطلبد کسی در این راه توفیق نمی‌یابد، مسأله دوم اینکه نه ممنوع‌‌الخروج بودم و نه ایراد قانونی داشتم ضمن اینکه با قاضی پرونده و مسئولان قضایی هماهنگ کردم.»


** آرمان

بيطرف كانديداتوري از يزد را رد كرد

شنیده شد که حبيب‌ا... بيطرف از چهره‌هاي ملي و يزدي تبار، پس از تشكيل كمپيني به منظور دعوت از وي براي حضور در عرصه انتخابات مجلس دهم از حوزه يزد و اشكذر، نظر قطعي خود را مبني بر انصراف از كانديداتوري در اين حوزه اعلام كرد. وزير اسبق نيرو در پاسخ به شهروندان يزدي، اين مطلب را عنوان كرده است. وي در عين حال، 3 گزينه را به اصلاح‌طلبان معرفي و بر اجماع روي آنان تاكيد كرده است. بيطرف پس از انصراف، آقايان احمد دوست حسيني، غلامعلي سفيد و علي اكبر اوليا را به اصلاح‌طلبان و حاميان دولت پيشنهاد كرده و تصريح كرده كه شانس موفقيت در صورت اجماع بالاست. وزيراسبق نيرو كه به تازگي رياست سازمان نظام مهندسي استان تهران را عهده‌دار شده، به اين دليل و همچنين مسائل شخصي از كانديداتوري انصراف داده است.

تكذيب شايعه استيضاح شهردار كرمانشاه

شنیده شد که يك عضو شوراي شهر كرمانشاه گفت: شايعات مطرح شده پيرامون استيضاح شهردار كرمانشاه كذب است. محمد شهپرست اظهار داشت: هر شهرداري كه به تازگي بر سر كار بيايد همواره در شهرداري موافق و مخالفاني خواهد داشت و آقاي شعباني نيز در اين زمينه مستثنا نيست. وي با تكذيب شايعاتي مبتني بر استيضاح شهردار كرمانشاه افزود: در ابتداي انتخاب شهردار ۷ نفر از اعضای شوراي شهر مخالف انتصاب آقاي شعباني بودند اما آقاي شعباني بعد از چند ماه ارائه گزارش در نشست‌هاي خبري متعدد توانست نظر مخالفان را به خود جلب كند. شهپرست افزود: در حال حاضر در شوراي شهر بحثي پيرامون استيضاح شهردار كرمانشاه مطرح نيست و از آنجا كه قانون گذار اختياراتي به شوراي شهر داده، ممكن است يكي از اعضای شورا به هیات رئيسه نامه‌اي را درباره طرح سوال از شهردار ارائه كرده باشد.

هيچ‌كس از محتواي ديدار رهبري با پوتين اطلاع ندارد

شنیده شد که رئيس قرارگاه عمار با بيان اينكه خداوند متعال در نقطه‌اي حساس پوتين را به ياري آورد، اظهار داشت: اين شخص براي رهبر انقلاب قرآن هديه مي‌آورد، كارهاي پوتين بازي نيست بلكه داراي معاني و مفاهيم است؛ پوتين به محض ورود به ايران مستقيم خدمت رهبر انقلاب رفت. مهدي طائب ادامه داد: پوتين در ديدار رهبر انقلاب از ايشان خواست تا به صورت خصوصي با رهبر انقلاب گفت‌وگو كند. حتي رئيس‌جمهور روسيه مترجم خود را نيز از محل ديدار بيرون كرد و از رهبر انقلاب درخواست كرد تا مترجمي را براي ترجمه كردن بياورند؛ هيچ كس از محتواي ديدار رهبر انقلاب با پوتين اطلاع ندارد.

شب یلدا هندوانه را تحریم کنید

شنیده شد که رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: در حال حاضر قیمت هندوانه در میادین میوه و تره‌بار کیلویی ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است که امکان افزایش قیمت آن در شب یلدا وجود دارد لذا توصیه می‌شود با توجه به کمبود و گرانی این محصول مردم از خریدش خودداری و میوه‌های دیگر را جایگزین کنند.سید محسن محمودی با بیان این که هندوانه و پس از آن انار بیشترین میزان مصرف را در شب یلدا دارند، اظهار کرد: بهتر است مردم شب یلدای امسال هندوانه نخرند و میوه‌های دیگری مثل انار، پرتقال، لیموشیرین و در کنار آن آجیل را برای مراسم شب یلدا استفاده کنند.وی تاکید کرد: باید این فرهنگ‌سازی صورت گیرد که اگر کالایی گران می‌شود، مردم آن کالا را تحریم کنند و نخرند.

قتل نامزد انتخابات مجلس دهم

شنیده شد که کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان لرستان کشته شد. وی هنگامی که به دعوت یکی از اهالی منطقه فلک‌الدین که از نزدیکانش بود به آن‌جا می‌رود، از ناحیه‌ چپ گردن مورد اصابت ضربه‌ چاقوی میزبان قرار ‌می‌گیرد. فرمانده انتظامی شهرستان خرم‌آبادگفت: هویت قاتل با مشخصات «الف.م» مشخص است و تلاش برای دستگیری او ادامه دارد. وی افزود: مقتول ‌با سلاح سرد چاقو به قتل رسیده و هنوز علت و انگیزه این قتل مشخص نیست. مرحوم «هوشیار ملکی‌طولاب» ساکن تهران بود و قصد داشت چند روز دیگر جهت حضور در انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه زادگاهش، نام‌نویسی کند.

صالحي در بين 10 چهره برتر 2015

شنیده شد که نشريه معتبر نيچر علي اكبر صالحي را به عنوان يكي از 10 چهره تاثيرگذار در سال 2015 معرفي كرد. پارسینه نوشت؛ اين نشريه نام صالحي را به عنوان ديپلمات هسته‌اي در فهرست ياد شده قرار داده است. كريستينا سيگرز فعال آب و هوايي، جنجيو هوانگ زيست شناس، آلن استرن دانشمند ستاره شناس، ژنان بائو مهندس شيمي، جوان اشملز فعال زنان، ديويد ريش انديشمند، ميخاييل ارمتز فيزيكدان، كريستينا اسمولك زيست شناس و برايان نوسك روانشناس، اعضاي ديگر فهرست نيچر هستند. نيچر در معرفي دكتر صالحي نوشته است: وي رئيس برنامه هسته‌اي ايران است كه به انعقاد قراردادي در زمينه صلح آميز ماندن اين برنامه كمك كرد.

حاتمي كيا تماشاچي مستند پسرش

شنیده شد که ابراهيم حاتمي‌كيا كارگردان شناخته شده سينماي ايران براي تماشاي مستندي كه پسرش كارگرداني كرده به جشنواره سينما حقيقت رفت. خبرآنلاين نوشت؛ اين مستند «چشم جنگ» نام دارد و به كارگرداني يوسف حاتمي‌كيا و مهدي برجيان ساخته شده است. سوژه اين مستند سعيد صادقي عكاس سرشناس دفاع مقدس است. صادقي از حدود سه سال پيش با همكاري خبرگزاري خبرآنلاين به جست‌وجوي آدم‌هايي رفت كه حدود سه دهه پيش از آنها عكاسي كرده بود. اين جست‌وجو و فعاليت‌هاي اين هنرمند عكاس در زمان جنگ تحميلي حالا در قاب دوربين حاتمي‌كياي جوان و همكارش برجيان به تصوير كشيده شده است. اين مستند شب گذشته در جشنواره سينما حقيقت رونمايي شد.

ارائه مشاوره رايگان به كانديداها

شنیده شد که رئيس هيات مركزي بازرسي انتخابات از برنامه وزارت كشور براي ارائه مشاوره حقوقي رايگان به داوطلبان انتخابات از آغاز نام نويسي تا پايان راي‌گيري در انتخابات اسفند خبر داد. فرارو نوشت؛ سيدسلمان ساماني با بيان اينكه براي نخستين‌بار در تاريخ وزارت كشور، فرمانداران كشور در آزمون جامع قانون انتخابات شركت كردند تا بتوانيم ميزان تسلط فرمانداران را به عنوان روساي هيات‌هاي اجرايي در موضوع انتخابات احراز كنيم گفت: بر اساس سوابق موجود در وزارت كشور آنچه داوطبان انتخابات بايد از آن آگاه باشند اعم از حقوق و تكاليفشان را جمع‌بندي كرده‌ايم و هنگام نام نويسي در اختيارشان قرار مي‌دهيم.

بي‌اطلاعي پدر‌زكزاكي از وضعيت پسرش

شنیده شد که پسر شيخ ابراهيم زكزاكي، روحاني برجسته شيعيان در نيجريه مي‌گويد از زمان دستگيري پدرش به دست نيروهاي ارتش، موفق به تماس با وي نشده‌اند. پرس‌تي‌وي به نقل از «صحرا ريپورتر» نوشت؛ ، وي گفت: «ما نگرانيم [كه پدر زنده نباشد]. ما مي‌خواهيم پزشك معتمدي با وي صحبت كند. » اين گزارش همچنين مي‌افزايد خانواده زكزاكي نتوانسته‌ است با هيچ مقامي كه با اين روحاني شيعه در تماس بوده است، صحبت كند.


** شرق

وکیل بابک زنجانی: جلسه غیرعلنی نتایج خوبی داشت


فارس: وکیل بابک زنجانی گفت: جلسه‌ غیرعلنی هفته گذشته نتایج بسیار خوبی داشت و هر سه متهم در این جلسه مطالبی عنوان کردند که می‌تواند زوایای جدیدی از واقعیت را نشان دهد. رسول کوهپایه‌، درباره روند برگزاری جلسات دادگاه گفت: نسبت به روند برگزاری دادگاه خوشبین هستم؛ زیرا ریاست دادگاه اقدامات لازم را برای کشف حقیقت انجام داده است. وکیل زنجانی همچنین درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی موکل خود گفت:‌ ما اقداماتی را انجام داده‌ایم که دادگاه از آن مطلع است اما به دلیل اینکه موضوع محرمانه است، امکان‌ رسانه‌ای‌کردن آن وجود ندارد.

احمدی‌نژاد: من انقلاب را از دست سکولارها نجات دادم


مثلث آنلاین: در حالی که محمود احمدی‌نژاد همچنان ترجیح می‌دهد مقابل رسانه‌ها سکوت پیشه کند اما بعضا نقل‌هایی از او در فضای رسانه‌ای و سیاسی مطرح می‌شود که در صورت درستی می‌تواند حاکی از نوع نگاه او به فضای سیاست داخلی ایران باشد. اما به‌تازگی نقل‌قولی تازه از رئیس سابق دولت شنیده شده است. شنیده شده است که در جلسه محرمانه طیف مشاوران احمدی‌نژاد كه با حضور ۳۰ نفر از مدعوین در ساختمان ولنجك در تهران برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد با حمایت همه‌جانبه از اسفندیار رحیم‌مشایی گفته است كه مشایی هركس باشد دوست و رفیق من است. من او را از سال ۶۳ می‌شناسم. به من می‌گویند كه چرا با او دوست هستی و با ما دوست نیستی؟ خب او به دل می‌نشیند و شما به دل من نمی‌نشینید. عده‌ای می‌گویند كه مشایی، احمدی‌نژاد را از ما جدا كرد. مگر شما با ما بودید كه كسی شما را از ما جدا كند. اینها در سال ۸۴ اصلی‌ترین رقبای من بودند. آقای باهنر در سفر تبلیغی به كرمان من را به باد فحش و ناسزا گرفت كه با بودن آقای لاریجانی چطور جسارت می‌كنی و نامزد انتخابات می‌شوی. اما همین آقایان لاریجانی، باهنر، توكلی و... وقتی من سال ۸۴ رئیس‌جمهور شدم آمدند و من چاره‌ای نداشتم و چون افراد دیگری در جبهه انقلاب نبودند بخشی از امورات را برعهده آنها سپردم. من به اینها خدمت كرده و دوباره آنها را به مسئولیت برگرداندم و انقلاب را از دست خاتمی و سكولارها نجات دادم. البته مشایی كسالت شدید دارد و برای همیشه از دنیای سیاست كنار رفته است. البته از اول هم روحیه سیاسی‌كاری نداشت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بیات ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    طولانی می نویسید فقط میرسم کیهان رو بخونم...
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    صالحی بین 10 چهره برتر نیچر شد. آفرین دکتر صالحی
  • یارانه خوار ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    مشرق از یارانه بگو یارانه خوبه یارانه...
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    چی بگیم از دست روزنامه ها... عح -.-
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    خخخخخ چه حرفا از سیاست بدم میاد فقط اخبار فناوری.
  • باشناسنامه ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    چی میگی مشرق؟ حرف حسابت چیه؟ دیگه تحریم ها هم داره میره و قراره ارزونی بیاد
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    همون کیهان رو بخون برات کافیه بیاتی
  • بیژن ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    ولی اومدی پایین نظر گذاشتی.
  • ساره ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    خودت هم ایشالا یه کسی بشی به جای مشرق اومدن...
  • خخخ گو ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    خخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس