گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

اشک تمساح انگلوفیل‌ها برای آرمان‌های انقلاب!

مدیر یک روزنامه زنجیره‌ای توقیف شده گفت سیدحسن خمینی می‌تواند نسل جدید جمهوری اسلامی را به نسل اول گره بزند.
روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی نوشت: حسن خمینی یک میانه‌رو است اما معلوم نیست تندروها چه واکنشی به نامزدی او نشان خواهند داد. اصلاح‌طلبان می‌گویند تندروها، میراث آیت‌الله خمینی را از زمان درگذشت او در سال 1989 دزدیده و انقلاب را منحرف کرده‌اند.(!)
این روزنامه آنگاه از قول سعید لیلاز (از بازداشتی‌های فتنه‌سبز و یکی از 50 مهره جذب شده توسط حسین رسام همکار سفارت انگلیس که اکنون در شورای مرکزی حزب کارگزاران حضور دارد) نوشت: نامزدی نوه آیت‌الله خمینی حرکت دیگری به سوی بازگشت به آرمان‌ها و اصول انقلاب و جلوگیری از افتادن ایران به دست اولیگارشی نظامی- مالی سپاه پاسداران است.
روزنامه انگلیسی سپس از قول محمدصادق جوادی حصار مدیر روزنامه توقیف شده توس نوشت: نام حسن خمینی می‌تواند نسل جدید جمهوری اسلامی را به نسل اول گره بزند. درگیری او در سیاست‌، امید به ظهور یک شخصیت فرهمند و پرجاذبه را احیا می‌کند.
اظهار غصه روزنامه غربی برای اصول و آرمان انقلاب و به صف کردن عناصر بدسابقه‌ای نظیر لیلاز و جوادی‌حصار در حالی است که عطا‌ءالله‌ مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات، به دنبال توقیف روزنامه توس، مهرماه 77 تصریح کرد «اگر من عضو هیئت منصفه مطبوعات بودم، رای به بستن توس می‌دادم. این روزنامه به جای آگاهی‌بخشی به افکار عمومی، اوضاع سیاسی را متشنج و با چاپ مقاله‌های روزنامه‌نگاران و نویسندگان دوره شاه، نسبت به برخی اصول و ارزش‌های دینی که عموم مردم ایران به آنها ایمان دارند، ابراز شک و تردید کرد و به مراجع دینی توهین نمود... دست‌اندرکاران توس به بازی خطرناکی دست می‌زنند زیرا تلاش می‌کنند خود را طرفدار خاتمی جلوه دهند حال آن که گروه توس در واقع سخنگوی نهضت آزادی به ریاست ابراهیم یزدی است... این گروه به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی خاتمی گورباچف و آنان یلتسین هستند که قدرت را در دست خواهند گرفت. کسانی که روزنامه را برای متشنج کردن اوضاع سیاسی به کار می‌گیرند، باید بهای آن را بپردازند.»
مشابه تحلیل نجمه بزرگمهر در فایننشال تایمز را مرتضی کاظمیان همکار متواری گروهک ملی-مذهبی در بی‌بی‌سی ارائه کرده و مدعی شده «هر چند حسن خمینی کمتر در قامت یک بازیگر سیاسی ایفای نقش کرده اما می‌تواند نقش مهمی در مجلس خبرگان ایفا کند... تجلیل چند ماه پیش هاشمی رفسنجانی از حسن خمینی و علامه خواندن وی، نمایشگر وجهی از مناسبات نزدیک این دو است».

امام مگر با منتظری تعارف کرد که با فتنه‌گران تعارف بکند؟

اگر امام خمینی(ره) امروز حضور داشتند با فتنه‌گرانی مانند میرحسین موسوی چه برخوردی می‌کردند؟
روزنامه جوان با طرح این پرسش، به ارزیابی برخی تحرکات انحرافی در مراسم 16 آذر امسال پرداخت و نوشت: در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی که محمدرضا خاتمی و علی مطهری به عنوان سخنران حضور پیدا کرده بودند، این شعار سر داده شد: «اگر امام زنده بود موسوی تنها نبود!» البته در کنار این شعار، شعارهای ساختارشکنانه هم سر داده شد. در بعضی از مراسم امسال روز دانشجو نیز، عکس‌های سران فتنه از سوی یک جریان خاص بین دانشجویان توزیع شد.
بدیهی است که از چنین مراسم‌هایی با عنوان روز دانشجو در ایران، آمریکایی‌ها و دیگر مستکبران، نه تنها به خشم نمی‌آیند بلکه ضمن خوشحال شدن، نسبت به آینده تحولات در ایران، بعضاً امیدوار هم می‌شوند، اما در خصوص این شعار گفتنی‌های فراوانی وجود دارد و از آن جمله است:
1- کسانی این شعار را سر می‌دهند که در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، عکس حضرت امام(ره) را پاره کرده و آتش زدند. در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند. در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، شعار نه غزه نه لبنان سر دادند. در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، شعار جمهوری ایرانی سر دادند. آیا این افراد که امروز این شعار را می‌دهند، به امام اعتقاد دارند؟ به کدام امام؟ امام حقیقی یا امام تحریف شده؟
یدالله جوانی در ادامه این تحلیل می‌افزاید: کسانی که شعار مذکور را سر می‌دهند، در شناسنامه خود و پیشینه خود، ادعای اصلاح‌طلبی دارند و همان مدعیان اصلاحات که پس از دوم خرداد سال 1376، با تشکیل جبهه اصلاحات با صراحت دوران امام خمینی(ره) را پایان یافته تلقی کردند و معتقد بودند از این پس باید خمینی را در تاریخ مطالعه کرد. آیا اینان که می‌گویند اگر امام زنده بود، منظورشان همان امامی است که می‌خواستند روانه موزه تاریخ کنند، یا منظورشان امامی است که با تحریف مکتب، شخصیت و خطوط فکری امام اصلی به عنوان یک امام بدلی و قلابی در حال ساختن او هستند؟ واقعاً اگر امام(ره) زنده بود، با موسوی چگونه رفتار می‌کرد؟ با این مختصات از امام واقعی و اصیل، می‌توان حدس زد که اگر امام(ره) زنده بود با موسوی چگونه رفتار می‌کرد؛ حضرت امام(ره) حفظ جمهوری اسلامی را اوجب واجبات می‌دانست و بر همین اساس با هیچ کس تعارف نداشت و عقد اخوت دائمی نبسته بود. حضرت امام(ره) بر این مبنا با نوه خودش سید حسین خمینی که از صراط مستقیم منحرف شده بود برخورد جدی و حتی دستور حبس خانگی او را صادر کرد. امام(ره) باهمین مبنا با مرحوم منتظری که به تعبیر خود آن عزیز سفر کرده، حاصل عمرشان به حساب می‌آمد، آن برخورد صریح و قاطع را نمود و وی را از قائم مقام رهبری عزل کرد. حال که در سال 1388 آقای موسوی در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاد، اگر امام زنده بود، با وی چگونه رفتار می‌کرد؟
حضرت امام(ره)، می‌فرمود، پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشورتان آسیب نرسد. حضرت امام خمینی(ره)، ولایت فقیه را همان ولایت رسول‌الله(ص) و در امتداد ولایت الهی دانسته، اطاعت از ولی فقیه را بر هر مسلمان واجب می‌دانستند. حال که موسوی در سال 1388، برخلاف ادعای قبل از انتخاباتش که بر ولایتمداری تأکید داشت، رو در روی ولایت ایستاد و کشور را با این ایستادگی در برابر ولایت با چالش و بحران رو به رو ساخت، اگر امام زنده بود با وی چگونه رفتار می‌کرد؟
حضرت امام خمینی(ره) بارها بر این نکته تأکید داشتند که ملاک حال فعلی افراد است. براین اساس حضرت امام خمینی(ره)، یک ملاک اساسی را هم به همگان برای سنجش این حال ارائه فرمودند که به درد امروز ما می‌خورد. ایشان می‌فرمودند، اگر روزی دشمن از شما تعریف کرد، به خودتان شک بکنید. ببینید چه کاری کرده‌اید که به خاطر آن کار دشمن دارد از شما تعریف می‌کند. از سال 1388 به این طرف، رفتار آقای موسوی، تعریف و تمجیدهای دشمنان را در پی داشته، یا آنان را به خشم و غضب درآورده است؟ پاسخ خیلی روشن است. با وضوح در این پاسخ، اگر امام(ره) زنده بود، با موسوی چگونه رفتار می‌کرد؟ آیا این دلایل مختصر، ما را به این وادی جهت نمی‌دهد که اگر امام(ره) زنده بود، موسوی حتی عمرش به پایان سال 1388 هم نمی‌رسید؟

16 تحریم لغو شده؟ 3 موردش را اسم ببرید

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت به خاطر برجام، 16 مورد تحریم لغو شده است.
به گزارش رجانیوز، مجید انصاری ضمن سخنانی  در جمع مردم قزوین که به دعوت علیخانی صورت گرفت، گفت: «دولت در این رابطه (برجام)  کاری کرد کارستان و با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه، سایه شوم 16 تحریم پی‌در پی و فلج‌کننده که برخی آنها را کاغذ پاره می‌خواندند را از سر ملت و کشور برداشت.»
رجانیوز نوشت: در صورتی که آقای انصاری همچنان بر نظر خود اصرار دارد، بهتر است تا با صدور بیانیه‌ای رسمی، ضمن شمارش تنها 3 تحریمی که تاکنون بر اساس برجام لغو شده است، افکار عمومی را دراین‌باره روشن کند.  در عین حال سوال دیگری هم مطرح است و آن اینکه اگر واقعا 16 مورد تحریم لغو شده، اثر و مابه‌ازای واقعی اقتصادی آن چه بوده است؟!

پادوی گروهک‌های برانداز اعتدال ‌شناس شد!

عضو مشترک حزب منحله مشارکت و گروهک ملی- مذهبی می‌گوید روحانی یک اعتدالگرای عمیق است.
روزنامه دولتی ایران در صفحه اول خود، حمیدرضا جلایی‌پور را «جامعه‌شناس» معرفی کرد و بدون معرفی هویت واقعی نامبرده، یادداشتی را با عنوان «اعتدالگرایی طیف روحانی» به چاپ رساند. جلایی‌پور در این نوشته از اصرار روحانی بر ادامه سیاست‌های وزرای علوم برکنار شده تمجید کرد و افزود: هر چند دانشگاه‌ها تا وضعیت قابل دفاع فاصله دارند اما تلاش‌های روحانی باعث شد فضای امنیتی دانشگاه‌ها بشکند و فضای فعالیت دانشجویی شکوفاتر شود. همه دیدیم مراسم 16 آذر امسال اصلاً قابل مقایسه با دوره‌های دولت قبل نبود.
در مراسم سخنرانی رئیس جمهوری دانشجویان مخالف دولت که 10 درصد جامعه دانشگاهی هم نیستند، 60 درصد وقت را گرفتند و هر چه می‌خواستند، گفتند.
وی می‌افزاید: سطح دوم، توجه به محتوای سخنان رئیس جمهوری در روز دانشجو مبنی بر نقد قدرت از سوی دانشگاه بود. سخنانی که نشان می‌دهد روحانی یک اعتدالگرای سطحی نیست. زیرا اعتدالگرای سطحی موضعی می‌گیرد که به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب؛ اظهارات او بر اعتدالگرایی عمیق حکایت داشت. زیرا از لزوم نقد قدرت دفاع کرد و ضمن اینکه گفت «اشکال ندارد ابتدا از نقد دولت شروع کنید» ولی در واقع همه ارکان حکومت به نقد نیاز دارند... در مجموع دفاع روحانی از ضرورت نقد در جامعه نشان می‌دهد که او دنبال حکمرانی و اداره سطحی و تبلیغاتی جامعه نیست.
یادآور می‌شود روحانی در مراسم روز دانشجو برای مهندس بازرگان که حضرت امام(ره) منافقین را فرزندان عزیز وی معرفی کرده بود، درود فرستاد. در این مراسم و برخی مراسم مشابه در روز 16 آذر شعارهایی در حمایت از فتنه‌گران و آشوبگران سال 88 سر داده شد.
آنچه روزنامه ایران در معرفی حمید رضا جلایی مسکوت گذاشته، سوابق افراطی‌گری و نفاق وی و همچنین نقش‌آفرینی در برابر تب نشریات رادیکال و آشوب‌طلب است. وی مدیر روزنامه زنجیره‌ای جامعه در دوره اصلاحات و از مسافران کنفرانس ننگین برلین بود. جلایی‌پور که بعدها به وسیله پسر و عروسش نقش بیشتری در فتنه‌گری ایفا کرد، در کنفرانس برلین و در جمع عناصر ضد انقلاب سال 1379 گفت: ما صرفاً در روزنامه خودمان یک محدودیت داریم و آن در مورد کسانی است که در خارج از کشور هستند و به خاطر مسائل اوائل انقلاب نمی‌توانیم اسم آنها را با مطالبشان درج کنیم، لیکن چنانچه آنها هم مطالب خود را تحت اسم دیگری (مستعار) بنویسند ما آنها را چاپ می‌کنیم!
او البته بی‌راه نمی‌گفت چنان که بعدها معلوم شد با اسامی مستعار از حسین باقرزاده سازمان منافقین و محسن حیدریان عضو حزب توده مطالبی در روزنامه‌های زنجیره‌ای مورد اشاره چاپ شده است.
رضا علیجانی از اعضای مرکزیت گروهک ملی-مذهبی که هم اکنون متواری است و در فرانسه اقامت دارد 5 خرداد 81 در جلسه مشترک گروهک ملی- مذهبی و حزب مشارکت می‌گوید «شمس‌الواعظین، جلالی‌پور، گنجی و تعداد دیگری از آقایان که فعلاً نمی‌خواهند نامشان فاش شود در جلسه‌ای با ملی مذهبی‌ها بیعت کرده و به ما پیوستند». ابراهیم نبوی از همکاران روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در مصاحبه با جرس (89/2/15) اذعان کرد برخی از عناصر فراری ضد انقلاب که با رسانه‌های بیگانه همکار شدند، همکار روزنامه جامعه بوده‌اند. او برخی اعضای نهضت آزادی، روند جدایی، سلطنت‌طلبان و... و از جمله مسعود بهنود، نوشابه امیری، محسن سازگارا، قاضی‌زاده، مهین گرجی و... را به عنوان همکاران روزنامه جامعه که در بی‌بی‌سی، رادیو فردا و صدای آمریکا مشغول به کارند نام برد.
اعلام «ختم انقلاب»، حمله به مبانی اسلام و انقلاب اسلامی، حمله به دفاع مقدس، و تشویق به اغتشاش و آشوب از جمله کارکردهای مطبوعات زنجیره‌ای مورد اشاره است. کار به آنجا رسید که عطاءالله مهاجرانی وزیر وقت ارشاد با وجود حمایت از این نشریات، ششم دی ماه 77 در مصاحبه با روزنامه اخبار روز تصریح کرد: «روزنامه جامعه ]متعلق به جلایی‌پور[ به چتر حمایتی گروه‌هایی تبدیل شده بود که برای تشکیل یک جبهه سیاسی از این روزنامه سود می‌بردند... به آنها درباره رعایت مبانی دینی تذکر داده و گفته بودم چه دلیلی دارد از کسانی که با نفس دین مسئله دارند دعوت به همکاری کنید؟ شاهد بودیم در این روزنامه گروه‌هایی که از سال 60 به هم پیوستند و در برابر انقلاب قرار گرفتند، تک‌تک داشتند در این رشته گرد می‌آمدند تا سامان یابند؛ مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و حتی گروه‌های مارکسیست».

غیبت روحانی در 65 درصد جلسات شوراهای عالی

از 21 شورایی که آمار آنها در رسانه‌ها منتشر شده، روحانی در بیش از نیمی از شوراها شرکت نکرده و در 65 درصد جلسات غیبت داشته است.
به گزارش مشرق، غیبت‌های متوالی رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از آنجایی خبرساز شد که برخی از رسانه‌ها توجه افکار عمومی را به این موضوع جلب کردند. رسانه‌ها با ارائه تصاویری که به طور ملموس صندلی خالی و غیبت‌های متوالی روحانی را نشان می‌داد مطرح کردند که رئیس‌جمهور که «یکی از اعضای حقوقی این مجمع است که بایستی در جلسات حضور داشته باشد، همچون رئیس جمهور پیشین، محمود احمدی‌نژاد، غیبت‌های زیادی در این زمینه دارند و به بهانه‌های مختلف در جلسات این مجمع مهم شرکت نمی‌کنند.»
این خبر واکنش محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم را در پی داشت. آقای سخنگو درباره علت غیبت طولانی مدت رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «علت عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشغله کاری است.»
مشرق با مرور حضور روحانی در 21 شورای عالی که عضو یا رئیس آن است، نوشت: از بین 20 شورای دیگر غیر از شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور بیشترین حضور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی داشته است که در اولی حداکثر 32 و در دومی حداکثر 16 حضور از سوی رئیس جمهور ثبت شده است که البته همین تعداد نصف میزان قانونی برگزاری جلسات این شوراهاست که آیین‌نامه آنها در جدول ذکر شده است.
از 21 شورایی که آمار آنها در رسانه‌ها منتشر شده، رئیس جمهور در 13 شورایی که ریاست آنها را برعهده داشته، هیچ حضوری طی دو سال و سه ماه گذشته نداشته است. نام این شوراها به قرار زیر است: شورای عالی اطلاع‌رسانی، شورای عالی اداری، شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی صادرات غیر نفتی، شورای عالی ورزش، شورای عالی جوانان، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، شورای عالی فضایی، شورای عالی انرژی، شورای عالی حج، شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است.
در بین بقیه شوراها، رئیس جمهور در 4 شورا تنها یک بار شرکت داشته که نام این شوراها عبارت است از: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، شورای عالی اشتغال، شورای عالی آب و شورای اقتصاد.

** وطن امروز

محسن رضایی: گزارش آمانو موذیانه بود

پس از علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گزارش آمانو درباره پی‌ام‌دی و ادعای او درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در سال‌های 2002 تا 2003 را غیر قابل قبول دانست. محسن رضایی گفت: گزارش اخیر آمانو موذیانه بود و معلوم است آنها علیه ایران مقاصد خطرناکی دارند. به گزارش تسنیم، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه نگاه یک و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش اخیر آمانو از نظر شما سیاه بود یا سفید؟ اظهار داشت: باید اسم پرونده پی‌ام‌دی را اتهامات هسته‌ای نامگذاری کرد. از گزارش آقای آمانو پیداست که آنها قبل از برجام به آن پرونده امید بسته بودند و گزارش آمانو موذیانه است و حکایت از حیوان درنده‌ای دارد که از طعمه‌اش ناامید شده است. وی ادامه داد: معلوم است که آنها علیه ایران مقاصد خطرناکی داشتند یعنی به دنبال این بودند که با این پرونده اقدامات بیشتری علیه ما انجام دهند. ما از این موضوع عبور کردیم و ادعاهای آقای آمانو در گزارش اخیر هیچ سندیتی نخواهد داشت و قابل استفاده علیه ما نخواهد بود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اشاره گزارش آژانس مبنی بر تلاش ایران برای استفاده از سلاح هسته‌ای تا قبل از سال 2003 پاسخ شما به این ادعا چیست، گفت: ما اگر این کار را می‌کردیم، حق داشتیم؛ چرا که طرف مقابل ما صدام بود که به شیمیایی مجهز شده بود و به سمت سلاح‌های میکروبی و اتمی پیش می‌رفت. رضایی افزود: اگر ما به سمت سلاح هسته‌ای می‌رفتیم، حق داشتیم منتها ما در زمان جنگ روی این موضوع بحث کردیم که اگر صدام خواست با بمب اتم تهران را تهدید کند ما چه کاری انجام دهیم ولی با همه این وجود هیچ اقدامی نکردیم. چطور می‌شود بعد از آن شرایط ما به دنبال سلاح هسته‌ای رفته باشیم؟ رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرش ادعای آژانس درباره تلاش ایران برای ساخت بمب اتم قبل از سال 2003 می‌تواند برای ما بار سیاسی و حقوقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بله، ما نباید مسیر حقوقی را در این زمینه رها کنیم. دولت ایران باید به این ادعا اعتراض کند و یادداشت رسمی حقوقی بدهد و در مجامع بین‌المللی ثبت شود. ما نباید صرف اینکه زبانی چیزی گفته شود، اکتفا کنیم. وی تأکید کرد: ما به هیچ وجه نباید زیر بار گزارش آمانو درباره پرونده هسته‌ای ایران برویم.

احتمال بازگشایی مجدد پی‌ام‌دی از سوی شورای حکام وجود دارد

استاد دانشگاه تهران پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵ درباره بسته شدن پی‌ام‌دی را خاکستری توصیف کرد و گفت: در بندهای ۴ و ۱۴ مواردی دیده می‌شود که شورای حکام مایل است پرونده پی‌ام‌دی را باز بگذارد. فؤاد ایزدی درباره ادعای یک نشریه غربی مبنی بر احتمال ادامه‌دار بودن بررسی‌های آژانس در قبال ابعاد نظامی، به رادیو گفت‌وگو گفت: «این مساله قابل استناد است چرا که در مفاد ۴ و ۱۴ پیش‌نویس ادبیاتی را شاهد هستیم که نشان می‌دهد شورای حکام علاقه‌مند است پرونده پی‌ام‌دی را باز نگه دارد». ایزدی در توضیح این مطلب افزود: «اگر رئیس آژانس نسبت به فعالیت‌های ایران دغدغه‌ای داشته باشد، می‌تواند به پرونده هسته‌ای ایران بازگردد و در ماده ۱۴ نیز تصریح شده که این مباحث تا ۱۰ سال قابل بازگشت است». وی ادامه داد: «شورای حکام این حق را برای خود نگه داشته که به این مباحث بازگردد و متن فعلی این قابلیت را برای مدیر کل آژانس و شورای حکام باز می‌گذارد».  ایزدی گفت: «در اساس برجام نباید تحریم جدیدی را شاهد باشیم ولی کاری که در مجلس نمایندگان آمریکا درباره ویزای مسافران به ایران تصویب شد، خلاف برجام است». وی افزود: «برجام هنوز اجرایی نشده ولی آمریکایی‌ها به تصویب قوانینی اقدام می‌کنند که خلاف متن برجام است. آژانس نیز تحت تاثیر دولت‌های غربی است و حتی اقدامات بدتری را می‌تواند اجرایی کند». ایزدی ادامه داد: «متاسفانه طرف مقابل این روند را پیش گرفته و با اینکه 2 سال مذاکره کردیم و امتیازات خوبی دادیم، این سیاست سیاه و سفید را شاهد هستیم». کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: شورای حکام استخوان لای زخم را همچنان نگه داشته است.

** خراسان

ابتکار يک وزير براي نظارت بر مديران وزارتخانه

بر اساس ابلاغيه يکي از وزراي کابينه به تعدادي از مديران آن دستگاه، اعلام شده است که با توجه به ضرورت اطلاع و اشراف بر نحوه عملکرد مديران مياني وزارتخانه، مسئولان مربوطه بايد در اسرع وقت نسبت به انجام يک نظرسنجي محرمانه از عملکرد اين مديران در محورهايي چون داشتن روحيه مشارکت پذيري و پذيرش انتقاد، حضور فعال و مثمر ثمر در محل کار، رعايت نظم و مقررات، توجه به شعائر اسلامي و استفاده صحيح از منابع مالي اقدام کنند و نتيجه را به بالاترين مقام مسئول آن بخش ارجاع دهند.

هشدار به مسئولان درباره همکاري با برخي تعاوني هاي مسکن

بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي به تعدادي از مسئولان اجرايي، اعلام شده است که حسب شکايات و بررسي هاي صورت گرفته، برخي شرکت هاي تعاوني مسکن متعلق به ادارات دولتي به علل مختلف از جمله عدم آشنايي با مباني حقوقي و همچنين بي اطلاعي از مقررات مرتبط با خريد اراضي، معضلاتي را براي اعضاي خود به وجود آورده اند که اعضاي اين تعاوني ها به عنوان مالباخته اقدام به شکايت در دستگاه قضايي از مديران اين تعاوني مي کنند. در اين گزارش از مسئولان اجرايي خواسته شده قبل از تشکيل و يا همکاري با اين تعاوني ها، از وجاهت قانوني فعاليت هيئت مديره و گردش کار قانوني اقدامات آنها اطلاع حاصل کنند.

** رسالت

سيد علي خميني: تضعيف ارکان نظام، تضعيف امام است

سيد علي خميني با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد: «اميدواريم نتيجه دو انتخابات پيش رو، مجالسي باشد که در راه تقويت و تاييد نظام و رهبري معظم انقلاب و ساير ارکان نظام گام بردارد، چرا که به جد معتقديم که نام امام با نظام و ولايت ‌فقيه گره ‌خورده و تضعيف ارکان نظام، تضعيف امام راحل خواهد بود.» وي در اين اطلاعيه گفته است: «براي انتخابات پيش رو ثبت نام نمي کنم.» وي از نامزدي برادرش حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني خبر داد و اعلام کرد: «حاج سيد حسن آقا به طور مستقل در انتخابات شرکت مي کند.» وي در اين اطلاعيه تاکيد کرده است: «انتخابات يک فريضه سياسي است.» وي مي افزايد: «بيت امام به خوبي مي ‌دانند که اگر محبتي نسبت به ايشان صورت مي ‌گيرد، به برکت امام است. همه ما صفرهايي هستيم که با عدد وجودي امام، ارزش و احترام پيدا مي ‌کنيم و هر قدر از راه و رسم و انديشه امام فاصله بگيريم، به همان اندازه از چشم مردم مي افتيم. اگر هويتي داريم، از امام است.»

روسياهي اين روزهاي  نفت

قيمت نفت به کمترين قيمت طي هفت سال اخير، يعني به 30 دلار رسيد. دولت بايد راهبرد خود را در اوپک مورد بازخواني قرار دهد. آنچه مسلم است تروريسم در منطقه يکي از دلايل کاهش قيمت نفت است. داعشي ها نفت را مفت مي فروشند و 
آمريکايي ها هم ذخاير استراتژيک خود را متکي به نفت آلاسکا کردند و با برخي رقباي خود در آمريکاي لاتين هم تصفيه حساب مي کنند. هم با كاهش قيمت نفت جنگ پنهان اقتصادي با ايران را دنبال كنند .

آبي از برجام تا کنون گرم نشده است!

407 نماينده مجلس نمايندگان آمريکا با هماهنگي با کاخ سفيد، طرحي را تصويب کردند که نتيجه آن تحريم تجاري ايران است. اين طرح عملاً نقض مفاد برجام است. فقط 19 نفر از مجلس نمايندگان آمريکا به آن راي منفي دادند! اين طرح، سفر افرادي را که اخيراً در يکي از چهار کشور ايران، سوريه، عراق و سودان حضور داشته اند، به آمريکا، محدود مي کند. تصويب نهايي اين طرح مي تواند حجم ورود گردشگران و فعالان تجاري به ايران از اروپا و آمريکا را محدود کند. جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد گفته؛ دولت از اين طرح حمايت مي کند! مجلس نمايندگان آمريکا با تصويب اين طرح، ايران را همچنان در «محور شرارت» نگه داشته است. اين طرح به بهانه مبارزه با تروريسم تهيه شده، در حالي که دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکا خبر مي دهند تروريست ها از دو کشور عربستان و پاکستان، امنيت آمريکا را به خطر انداخته اند. نام اين دو کشور در شمار طرح مزبور نيست. آمريکايي ها از هر بهانه اي براي نشان دادن خصومت خود عليه ملت ايران استفاده مي کنند. برجام، آنها را سر عقل نياورده است و همچنان بر طبل خصومت مي کوبند. تصويب چنين طرح هايي نشان مي دهد از برجام، آبي براي بهبود روابط دو کشور، گرم نمي شود.

نامه اي حساس از تهران

هفته گذشته نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غرب در دبيرستان‌ها، تشکل‌هاي دانشجويي و احزاب در بسياري از کشورهاي اروپايي توزيع شد. پس از اين اقدام، مطبوعات و خبرگزاري‌هاي اتريش نيز نسبت به اين نامه واکنش نشان دادند،‌ يکي از مهم ترين اين واکنش‌ها گزارش روزنامه «دي پرسه» مهمترين روزنامه اتريش است. اين روزنامه در مطلبي با عنوان «نامه‌ اي حساس از تهران» به بررسي نامه دوم رهبر انقلاب به جوانان غربي بعد از حملات تروريستي پاريس پرداخت.‌ در بخشي از اين گزارش آمده است: «رهبر انقلاب اسلامي در يک نامه که خطاب به جوانان اتريشي نيز بود حملات تروريستي پاريس را محکوم مي‌کند. اين اتفاق که رهبر ايران آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي به جوانان غربي نامه بنويسد، واقعه‌اي نيست که هر روز اتفاق بيفتد. اما حالا وي به خاطر حملات تروريستي پاريس آنگونه که ايراني‌ها اعلام کردند اين کار را انجام داده است؛ اين نامه خطاب به همه جوانان در کشورهاي غربي نوشته شده است.» اين روزنامه اتريشي در بخش ديگري از اين گزارش به بخشي از نامه رهبر انقلاب اشاره و مي‌نويسد:‌ «رهبر انقلاب همچنين از نامه‌اش در اين راستا استفاده کرد تا به سياست‌هاي آمريکا و اسرائيل انتقاد وارد کند. به گفته رهبر انقلاب ايران ماهيت متناقض سياست غرب همچنين در حمايت از تروريسم دولتي اسرائيل ديده مي‌شود. مردم ستمديده فلسطين بيش از 60 سال است که بدترين نوع تروريسم را تجربه مي‌کنند. اگر مردم اروپا اکنون چند روزي در خانه‌هاي خود پناه مي‌گيرند و از حضور در مجامع و مراکز پرجمعيت پرهيز مي‌کنند، يک خانواده فلسطيني ده‌ها سال است که حتي در خانه خود از ماشين کشتار و تخريب رژيم صهيونيستي در امان نيست. امروزه چه نوع خشونتي را مي‌توان از نظر شدت قساوت با شهرک ‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي مقايسه کرد؟» «دي پرسه» در کنار روزنامه «استاندارد» يکي از مهم ترين روزنامه‌هاي مستقل حوزه آلماني زبان به شمار مي ‌رود.

تاسف براي يک رفتار مثلا ديپلماتيک

ترکيه در روزهاي اخير ميزبان معاون اول رياست جمهوري اسلامي ايران بود. باشگاه خبرنگاران نوشت: در يک حرکت کودکانه و به دور از عرف ديپلماتيک ترکيه، اين ديدار با حذف پرچم کشورمان از محل نشست طرفين و نشاندن مقام ارشد ايران به روي يک صندلي ساده، علاوه بر يادآوري حرکت امير قطر در ديدار با احمدي نژاد که با دمپايي لاي انگشتي وارد ايران شد، قصد دارند با دهن کجي به مقامات ايران، حرکت وزارت خارجه کشورمان را به بوته آزمايش بگذارند. استقبال اردوغان از جهانگيري بسيار سرد و بي رمق بود و باعث دلخوري مقامات ايران شد و در رسانه هاي اجتماعي مجازي بازتاب گسترده اي داشت. مخصوصا کاريکاتور يکي از نشريات ترکيه که به ساحت کشورمان توهين کرد. 
اينکه يک کشور از تريبون رسمي خود يک کشور و مردم آن را مورد تهديد قرار مي دهد و با زبان طنز به توهين و تمسخر آن مي پردازد يک اشتباه فاحش ديپلماتيک است و البته ايران و رهبر معظم انقلاب به تمام دنيا هشدار داده اند که مواظب مکالمات خود با ايران باشند و ايران را در صحنه نظامي امتحان نکنند! 
ايران بدون اعتنا به اين رجزخواني ها و مجيزگويي ها به فعاليت‌هاي ضد استکباري خود ادامه مي دهد و جوانان اين مرزوبوم با تأسي به سيدالشهدا (ع) همواره در راه آزادي و آزادگي خواهند ايستاد.

تفاوت شعور تا غرور

به گزارش پارسينه، داريوش سجادي، اصلاح طلب مقيم آمريکا در وبلاگ خود نوشت: سفر اخير ولاديمير پوتين به ايران و اصرارش بر ديدار بيرون از پروتکل با آيت الله خامنه اي مؤيد تيزهوشي و آداب داني و آشنايي وي با ظرايف دنياي سياست است. در مقام قرينه، عملکرد پوتين را مي توان در نقطه مقابل رفتار احمقانه محمد مُرسي رئيس جمهور برآمده از انقلاب مصريان قرار داد که طي سفرش به ايران در تابستان 91 به منظور شرکت در اجلاس غير متعهدها در يک گستاخي آشکار با تعمدش در کوتاه کردن اقامتش در ايران (اقامت 4 ساعته) و فرارش از ديدار با رهبر ايران نشان داد از حداقل هاي تدبير و درک و شعور سياسي نيز بي بهره بود. اين در حالي است که به احترام حمايت ايران از انقلاب مصر و به اعتبار خطبه مهم و اثرگذار نماز جمعه آيت الله خامنه اي در اعلام حمايت از «انقلاب تحرير مصريان» در تير ماه 91 ابتدايي ترين ملاحظات ديپلماتيک نيز به مُرسي ديکته مي کرد تا در مقام پاسداشت چنان حمايتي ملتزمانه به ملاقات موظفانه با رهبر ايران برود. 
خصوصاً آنکه بي تدبيري مُرسي اکنون به وضوح و آنگاه روشن شد که بي وقعي وي به ايران و رهبر ايران را اينک در کنج زندان و در روزشماري تاريخ اعدامش سپري مي کند. در حالي که مي بيند اگر نامدبرانه حمايت ايران را به طمع دلارهاي عربستان و مواعيد آنکارا نمي فروخت، اکنون مانند بشار اسد مي توانست محکم و استوار بر کرسي قدرت اتکا داشته باشد. تفاوت پوتين تا مُرسي، تفاوت شعور تا غرور است! آن هم غروري که آغشته به حماقت و توهم باشد.

** جمهوری اسلامی

برگزاری مراسم عید یهودی با مشارکت صهیونیست ها توسط شاه بحرین

شاه بحرین اخیراً در مراسمی عید یهودی حانوکاه (عید انوار) را با مشارکت عناصر صهیونیستی و نمایندگان اقلیت یهودی در کاخ خود در منامه برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، در این مراسم که با حضور «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین برگزار شد «موشه لوین» و نمایندگان اقلیت یهودی در بحرین در کاخ خود برگزار کرد. لوین از عناصر صهیونیست و مدیر انجمن خاخام‌های اروپاست که به‌ دعوت ویژه پادشاه بحرین در این مراسم حاضر شد و مورد استقبال گرم پادشاه بحرین قرار گرفت. وی در طول مراسم کنار پادشاه بحرین نشسته بود. پادشاه بحرین در این مراسم طی سخنانی گفت: «در بحرین طوایف مختلف بدون ترس و نگرانی زندگی می‌کنند. ما از اقلیت یهودی محافظت و شرایط ادای مناسک شان را بدون ترس و نگرانی برای آنها فراهم می‌کنیم.» رژیم منامه طی سال‎های اخیر اعتراضات مسالمت آمیز شیعیان این کشور را به بدترین نحو سرکوب نموده است. مقامات ارشد صهیونیست اخیراً بر لزوم تشکیل ائتلافی با حضور اسرائیل و کشورهای عربی برای تضعیف ایران و محور مقاومت تاکید کرده بودند.

یک زن برای نخستین بار عضو شورای شهر مکه شد

برای نخستین بار، یک زن عضو شورای شهرمنطقه مکه مکرمه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته انتخابات شهرداری عربستان دیروز یکشنبه اعلام کرد سالمه العتیبی موفق شد از شهرک مدرکه به شورای شهر منطقه مکه مکرمه راه یابد. خبرگزاری رسمی عربستان نیز به نقل از اسامه البار رئیس کمیته انتخابات شورای شهرداری اعلام کرد: نتایج اولیه شمارش آرا حکایت از پیروزی سالمه بنت حزاب العتیبی در شهرک مدرکه در منطقه مکه دارد. رای گیری برای انتخابات شورای شهرداری‌های عربستان روز شنبه در حالی آغاز شد که برای نخستین بار به زنان این کشور اجازه داده شد نامزد انتخابات شوند و پای صندوق‌های رای بروند و شخص مورد نظر خود را انتخاب کنند. عربستان تنها کشور جهان به شمار می‌رود که تاکنون فقط مردان در آن حق رای دادن و نامزدی برای انتخابات را داشته‌اند. بیش از 900 زن نامزد کسب کرسی‌های شوراهای شهرداری‌ها شده بودند و این تنها شورای همگانی این کشور به شمار می‌رود که به صورت انتخابی تشکیل می‌شود و حدود شش هزار مرد نیز برای کسب کرسی‌های 284 شورای شهرداری نامزد شده‌اند. اختیارات این شورا محدود به امور محلی از جمله وضعیت خیابان‌ها، بوستان‌های همگانی و جمع آوری زباله است.


** ایران

استقبال از نامه دوم رهبر انقلاب در «واتیکان»

رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی را نامه‌ای مهم و تأثیر گذار خواند.
«کاردینال پیتر تورکسان»، وزیر دادگستری واتیکان با تأکید بر اینکه« نامه آیت‌الله خامنه‌ای در ایجاد فضای گفت‌و‌گو میان ملت‌ها مؤثر است»، گفت: « به هیچ وجه نباید اسلام و یا هر دین دیگری را با خشونت یکی دانست چرا که پیام ادیان توحیدی پیام الهی و صلح است و هر نوع خشونت را باید به افراد نسبت داد و نه به دین. یکی از عموهای من مسلمان بود و من بخوبی می‌دانم اسلام دین صلح و دوستی است.»  «کاردینال تورکسان» تأکید کرد: «ایران و واتیکان باید برای کمک به برقراری صلح و  عدالت در جهان با یکدیگر همکاری کنند». رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان، قرار است به دعوت مدیریت حوزه علمیه قم، بهمن ماه برای شرکت و سخنرانی در همایش نقش ادیان الهی در تحقق صلح و عدالت جهانی به قم  سفر کند.

اظهارات نماینده آبادان در مورد برگزاری دادگاه رئیس دولت قبل

نماینده آبادان در نطق میان دستور خود با بیان اینکه «نباید مبارزه با فساد را با اغراض سیاسی آلوده کرد»، گفت:«چرا نباید دادگاهی تشکیل شود و آقای احمدی‌نژاد پاسخگوی  انتصاب‌ها و قانون‌گریزی‌های دوران خود باشد که منجر به فسادهایی شده است؟».
به گزارش «خانه ملت»، سید حسین دهدشتی افزود:« پرونده‌های متعدد وقطوری همانند فساد 3 هزار میلــــــیارد تومانی، دکل‌های گم‌شده و آهن‌پاره، بابک زنجانی و تخلفات متعدد در تأمین اجتماعی وجود دارد، متهمانی که در دادگاه نقش شاکی را بازی می‌کنند  و از جمهوری اسلامی طلبکار می‌شوند مسأله‌‌ای است که از کنار آن نمی‌توان بی‌تفاوت عبور کرد».
نماینده آبادان ادامه داد: «آقای خاوری هم پیش از خروج از کشور محاسن داشت، چفیه برگردن می‌انداخت، در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد؛ همین ظاهرپسندی‌ها موجب ازبین رفتن هزاران میلیارد از سرمایه‌های کشور شد».  وی افزود:«بنده به عنوان مسئول تحقیق درباره پرونده شستا در کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی به رویه پیش گرفته شده در مورد آقای مرتضوی اعتراض دارم.»

محسن مهاجرانی با قید وثیقه آزاد است

وکیل مدافع محسن مهاجرانی که بتازگی و پس از ۲۱ روز بازداشت، آزاد شده  گفت: « اتهام موکلم، افشای اسناد پرونده دکل نفتی که در یک سایت ضد انقلاب منتشر شده بود؛ اما موکلم، مستند و محکم اثبات کرده که این موضوع، ارتباطی به وی ندارد.»
محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با«تسنیم» افزود: «موکلم با صدور قرار وثیقه از سوی بازپرس پرونده آزاد است اما بنا به درخواست بازپرس نمی‌توانیم میزان وثیقه را اعلام کنیم.»

اردوغان: ایران و روسیه عراق را تحریک کردند

رجب طیب اردوغان در واکنش به شکایت بغداد به شورای امنیت از حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه‌ای در خاک عراق مدعی شد: «بغداد به تحریک ایران و روسیه به شورای امنیت متوسل شد».  
رئیس جمهوری ترکیه بر ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ای در عراق تأکید کرد و افزود: «حضور این نیروها برای تأمین امنیت سربازان ترکیه‌ای که هزاران نفر از داوطلبان از نیروهای پیشمرگ‌ها را آموزش می‌دهند، ضروری است.»

** شرق

هاشمی سخنان دونالد ترامپ را محکوم کرد


ایرنا: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه در دیدار اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون هندبال، با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و گرامیداشت تقارن تولد حضرت محمد(ص) و میلاد مسیح، گفت: باید از این اتفاق مبارک به منظور افزایش وحدت بین پیروان همه ادیان الهی، به‌ویژه مسلمانان و مسیحیان استفاده کرد. او ضمن محکوم‌کردن اظهارات دونالد ترامپ، نامزد انتخابات حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: این اتفاق در وهله نخست برای دولتمردان آمریکا، زیان‌بار است که البته کاخ سفید این اظهارنظر را سریعا محکوم و کاملا مغایر با ارزش‌های آمریکا دانسته است. هاشمی‌رفسنجانی، با اشاره به حضور مسیحیان در بیش از ٦٠ کشور اسلامی، بر زندگی مسالمت‌آمیز پیروان همه ادیان تأکید کرد و گفت: همه پیامبران الهی و به طریق اولی پیامبر اسلام، بر مهربانی انسان‌ها نسبت به یکدیگر توصیه‌های فراوانی دارند و سخنان اختلاف‌برانگیز، برخاسته از تعصب‌های جاهلی است که متأسفانه در اسلام هم بعضی از گروه‌های تندرو، کارهای خشن افراطی می‌کنند که نمونه‌های آن را این روزها در اقدامات طالبان، داعش، القاعده، بوکوحرام و... می‌بینیم.

احمد خاتمی: با برهم‌زدن مجالس مجوزدار مخالفم


ایرنا: حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، گفت: بنده با برهم‌زدن مجالسی که دارای مجوز قانونی است به‌شدت مخالفم؛ چون ما نظام و دولت اسلامی هستیم و فعالیت‌ها باید در چارچوب قانون باشد. او در آیین اولین سالگرد خاک‌سپاری هشت شهید گمنام در تکیه امیرچقماق یزد به موضوع انتخابات پیشِ‌رو اشاره کرد و افزود: برای اینکه انتخابات به‌خوبی برگزار شود باید از هرکاری که در جامعه تنش ایجاد کند به‌شدت پرهیز کرد. مسئولان باید فضای کشور را در انتخابات آرام نگاه دارند و نباید اجازه داد کسانی در دانشگاه‌ها و جاهای دیگر فضای کشور را ناآرام کنند و مقدسات را زیر سؤال ببرند. خاتمی ادامه داد: برخی فکر نکنند در کشور جاده صاف و اتوبان صاف است و می‌توانند یکی- یکی ارزش‌ها و مقدسات را زیر سؤال ببرند و این بدون‌شک از هیچ‌کس پذیرفته نیست. او افزود: اینکه افرادی نیروهای مؤمن و ارزشی را افراطی بدانند و زیر سؤال ببرند خلاف اهداف انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری و ولایت فقیه است. امام جمعه موقت تهران گفت: جریاناتی که در کشور به ‌دنبال اصل مذاکره و ارتباط با آمریکا باشد برخلاف اهداف انقلاب اسلامی و توصیه‌های مقام معظم رهبری حرکت می‌کند و یک حرکت و جریان ضدارزشی است. خاتمی از وضعیت برخی دانشگاه‌ها و حضور برخی افراد در مراکز آموزش عالی برای سخنرانی علیه مقدسات و ارزش‌ها انتقاد کرد و گفت: حجت شرعی ما منویات ولایت فقیه است که در وجود مقام معظم رهبری متجلی شده است. او افزود: برخی احزاب و گروه‌های سیاسی در دانشگاه‌های کشور تور پهن کرده‌اند و می‌خواهند از جوانان به عنوان سکو برای اهداف خود استفاده کنند. او ادامه داد: جریانی که در کشور می‌گوید همه باید نقد شوند، به‌دنبال حریم‌شکنی و اهداف خود هستند درحالی‌که برخی مسائل نباید تریبونی شود.

اولین و آخرین جلسه غیرعلنی دادگاه زنجانی


تسنیم: وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی گفت دادگاه دیروز متهمان، اولین و آخرین جلسه غیرعلنی بود. رسول کوهپایه پس از پایان بیست‌ودومین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که به صورت غیرعلنی در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور هر سه متهم پرونده برگزار شد، گفت: دلیل اصلی برگزاری جلسه به صورت غیرعلنی، طرح مسائلی بود که منافع ملی و مصالح کلان کشور را تحت‌تأثیر خود قرار می‌داد. براساس تأکید سه‌باره ریاست دادگاه، همه افراد حاضر در دادگاه مکلف هستند به هیچ عنوان مطالب جلسه امروز را در جایی درج نکنند. او اضافه کرد: دادگاه برای کشف حقیقت و احراز واقعیت تلاش می‌کند و جلسه امروز هم به این صورت برگزار شد تا متهمان با آرامش بیشتر و بدون اینکه آفتی متوجه مسائل کشور شود، صحبت‌های خود را ارائه دهند. کوهپایه جلسه غیرعلنی دادگاه را بسیار مثبت و پربار دانست و گفت: امروز اولین و آخرین جلسه غیرعلنی بود و این جلسه هم به درخواست هر سه متهم برگزار شد. وکیل‌مدافع متهم ردیف اول پرونده متهمان نفتی افزود: هر سه متهم امروز صحبت کردند و من نیز چند دقیقه‌ای در دادگاه مطالب موردنیاز را ارائه کردم.


** آرمان

سيد حسن به قم مي‌رود

شنیده شد که حسين طلا عضو جبهه پايداري در مجلس نهم درباره شرايط انتخابات مجلس خبرگان با حضور هاشمي، روحاني و سيد حسن خميني گفت: در حال حاضر، هم سر موضوع رياست مجلس و هم سر موضوع سرليستي خبرگان در مجموعه اصلاح‌طلبان اختلافات زيادي وجود دارد. نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: معلوم نيست در موضوع مجلس خبرگان در تهران آقاي روحاني مي‌خواهد سرليست شود يا آقاي هاشمي يا سيد حسن خميني. وي گفت: ‌گر آقاي روحاني سرليست نشود، قطعا اين موضوع در راي وي براي انتخابات رياست‌جمهوري بعدي موثر است زيرا وي علاقه‌مند است كه بالاترين راي را بياورد و از آن طرف هم اصلاح‌طلبان مانده‌اند كه با مساله‌اي مانند آقاي هاشمي چه‌كار كنند. گرچه گويا به دنبال اين هستند كه آقاي هاشمي و سيدحسن را از حوزه انتخابيه قم داوطلب كنند و همين باعث اختلافاتي شده است.

تجمع مربيان پيش دبستاني مقابل مجلس

شنیده شد که تعدادي از معلمان پيش دبستاني براي چندمين بار در اعتراض به وضعيت استخدامي خود مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. ايلنا نوشت؛ مربيان پيش دبستاني صبح ديروز در اعتراض به وضعيت استخدامي خود مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. يكي از تجمع‌كنندگان با اشاره به مصوبه‌ مجلس درباره وضعيت معلمان پيش دبستاني كه هنوز اجرايي نشده است، گفت: معلمان تجمع‌كننده سابقه چندين سال فعاليت در حوزه پيش دبستاني را دارند اما وزارت آموزش و پرورش با توجه به مصوبه مجلس هنوز آن را اجرايي نكرده است.

مهدي هاشمي در زندان است

شنیده شد که وكيل مهدي هاشمي عكس منتشره درباره حضور موكلش در مراسم عزاداري 29 صفر در منزل غلامحسين كرباسچي را تكذيب كرد. فرارو نوشت؛ سيد محمود عليزاده طباطبايي درباره انتشار تصويري در كانال تلگرامي يكي از خبرگزاري‌ها كه در آن گفته شده مهدي هاشمي به همراه حجت‌الاسلام سيد حسن خميني در مراسم عزاداري آخر ماه صفر در منزل غلامحسين كرباسچي حضور داشته است، گفت: موكلم پس از آنكه براي اربعين به مرخصي آمده بود، در شنبه هفته گذشته خود را به زندان معرفي كرد و بعد از آن ديگر به مرخصي نيامده است. وكيل مهدي هاشمي ادامه داد: تصوير منتشره براي مراسم سال گذشته است و نمي‌دانم به چه نيت اين عكس را منتشر كرده‌اند.

واكنش كارگردان شهرزاد به انتقاد كرماني‌ها

شنیده شد که حسن فتحي، كارگردان سريال شبكه نمايش خانگي «شهرزاد» در آستانه انتشار قسمت نهم سريال، به انتقادات برخي هموطنان كرماني نسبت به يك ديالوگ در اين مجموعه واكنش نشان داد. فرارو نوشت؛ كارگردان اين سريال، ضمن اظهار تاسف از سوءتفاهم پيش آمده در رابطه با شهر كرمان در يكي از قسمت‌هاي اين سريال اظهار كرد: جايگاه فرهنگي و اقتصادي رفيع مردم هنرپرور كرمان در تاريخ ايران بر كسي پوشيده نيست و مايه مباهات است. او با توجه به قسمت‌هاي بعدي سريال شهرزاد، اينچنين توضيح داد: در بخشي از قسمت يازدهم سريال نه تنها معلوم مي‌شود كه خانواده شيرين كه در واقع - شخصيت منفي و افاده‌اي قصه است - كرماني نيستند بلكه مردم نجيب و نازنين كرمان مورد ستايش قرارمي گيرند. چندي پيش پس از انتشار قسمت هشتم سريال «شهرزاد»، برخي هموطنان كرماني نسبت به ديالوگ شخصيت شيرين در اين مجموعه انتقاد كردند.

نامه كامرون به روحاني

شنیده شد که نخست‌وزير انگليس در نامه‌اي به رئيس‌جمهور ايران خواستار آزادي جاسوس انگليسي شده است. فرارو نوشت؛ ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس در نامه‌اي به حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، خواستار آزادي يك جاسوس كشورش شده است. به گزارش ديلي‌تلگراف، كامرون در اين نامه آزادي كمال فروغي را خواستار شده كه بعد از دستگيري در سال 2011 به جرم جاسوسي به تحمل هفت سال حبس محكوم شده است. روزنامه تلگراف مي‌نويسد با از سر گرفته شدن روابط ديپلماتيك كامل ميان تهران و لندن امكان طرح موضوع «كمال فروغي»، در تماس‌هاي سطح بالا ميسر شده است. كمال فروغي، در سال 2011 دستگير و پس از احراز جرم در دادگاه به جاسوسي به تحمل هفت سال زندان محكوم شد.

بنياد مسكن منحل مي‌شود؟

شنیده شد که ستاد برنامه ششم در لايحه پيشنهادي برنامه ششم كه به دولت ارائه داده و هنوز به تصویب دولت و مجلس نرسیده، آورده است: دولت موظف است براي بهبود كيفيت زندگي و پايداري توسعه مناطق روستايي و جوامع عشايري و كاهش نابرابري‌ها و عدم تعادل‌هاي بين جوامع روستايي، عشايري و شهري، نسبت به ادغام سازمان‌هاي امور روستايي و عشايري در سطح ملي، منطقه‌اي و محلي (معاونت توسعه روستايي عشايري و مناطق محروم معاون اول رياست‌جمهوري، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، سازمان امور عشايري، سازمان تعاون روستايي و دواير و ادارات مرتبط در سطوح استاني و محلي) به عنوان سازمان توسعه روستايي و عشايري تا پايان سال اول برنامه ششم اقدام نمايد.

كمبود برف در پيست اسكي همدان

شنیده شد که رئيس هيات اسكي استان همدان با بيان اينكه پيست اسكي «تاريك دره» همدان هنوز راه‌اندازي نشده است، گفت: برف مورد نياز براي راه‌اندازي اين پيست وجود ندارد. پارسينه نوشت؛ كاظم عرب با اشاره به شرايط رشته اسكي در استان همدان اظهار داشت: شهر همدان با داشتن آب و هوايي كوهستاني و پيست اسكي تاريك دره از استان‌هاي داراي پتانسيل ورزش اسكي است. وي افزود: در سال گذشته ورزش اسكي در همدان رشد قابل‌ملاحظه‌اي داشت و ۱۰ نفر از همدان به اردوي تيم ملي راه پيدا كردند و بعد از گذشت ۳۰ سال موفق به كسب كاپ تيمي در اين رشته شديم.

شرط حضور كانديداها در دانشگاه‌ها

شنیده شد که دبيركل امور فرهنگي وزارت علوم درباره چگونگي حضور چهره‌ها و شخصيت‌ها در ايام انتخابات در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها تابع هرگونه ضوابطي كه در قوانين رسمي پيش بيني شود يا مراجع قانوني ابلاغ كنند، هستند. الف نوشت؛ فضل‌ا... ايرجي درباره قوانين ابلاغي به دانشگاه‌ها درباره چگونگي حضور چهره‌ها و شخصيت‌ها در ايام انتخابات در دانشگاه‌ها گفت: در اين موارد تابع قانون هستيم، هرگونه ضوابطي كه در قوانين رسمي پيش بيني شود يا مراجع قانوني ابلاغ كنند، طبق آن عمل مي‌كنيم. وي افزود: براساس قوانين دانشگاه‌ها هر برنامه‌اي كه توسط تشكل‌هاي دانشجويي، انجمن‌هاي علمي و كانون‌هاي فرهنگي برنامه‌ريزي شود بايد داراي مجوز باشد، ضمن اينكه ما تابع قانون كشور هستيم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    کیهان: (( اشک تمساح انگلوفیل‌ها برای آرمان‌های انقلاب)) کیهان جان کمی مهربان باش به خدا در یک مملکت زندگی می کنیم... برادر و خواهریم.
  • سوسن ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ممنون مشرق خوب وکامل بود
  • جناب خان ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    اخی.....
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    زیاد بود نخوندم
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مردم ایران منتظر محاکمه سران فتنه هستند
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مرگ بر فتنه گران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس