گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

مدیران حزبی دولت در انتخابات چه‌قدر بی‌طرف می‌مانند؟

در حالی که تنها دو ماه به انتخابات مجلس باقی مانده و فضای سیاسی کشور و موضع‌گیری‌ها و آرایش سیاسی کشور، همه متاثر از انتخابات مجلس است، به نظر می‌رسد دولت در حال کامل کردن روند حرکت خود برای تاثیرگذاری در انتخابات است.
به گزارش رجانیوز، دولت به طور شائبه‌برانگیزی - بی‌توجه به مسائل کلان اقتصادی و سیاسی کشور که حل آنها عزم دولت را می‌طلبد - در حال دامن زدن به حواشی پیرامون انتخابات مجلس است تا بیش از گذشته گمانه‌زنی‌ها را در خصوص احتمال دخالت دولت در انتخابات مجلس تقویت نماید. شاید اولین استارت صحبت‌های انتخاباتی بدنه دولت را بتوان سخنان علی یونسی دستیار رئيس‌جمهور دانست. دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام - که سابقه بیان اظهارات هزینه‌ساز را نیز در پرونده خود دارد - در حالی که بیش از یک سال به انتخابات مجلس باقی مانده بود، نتوانست اشتیاق دولت برای تسخیر مجلس را پنهان کند و طی اظهاراتی پرحاشیه در جمع اصلاح‌طلب‌ها با ارائه دستورالعمل‌هایی برای بقای سیاسی این جمع، این‌گونه از تسخیر مجلس گفت: «مهم‌ترین برنامه‌ای که اکنون
 باید آن را پی بگیریم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که باید همان‌گونه که در انتخابات ریاست جمهوری با شعار اعتدال مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند در انتخابات مجلس نیز چنین اتفاقی بیفتد.»
اما صریح‌ترین و شائبه‌برانگیزترین اظهارنظر و رفتار سیاسی میان بدنه دولت را می‌توان رفتار عجیب و دور از آداب سیاسی جهانگیری دانست. در حالی که حدود هفت ماه به انتخابات مجلس باقی مانده بود، جهانگیری در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران، اظهارات پرحاشیه‌ای در خصوص انتخابات بیان نمود که به باور بسیاری می‌توان آن را به قصد دولت برای دخالت در انتخابات مجلس تفسیر کرد.  جهانگیری روز 29 فروردین بی‌توجه به مقام و جایگاه حقوقی خود - به عنوان معاون  اول رئیس‌جمهور - جلسه‌ای انتخاباتی با شورای مرکزی حزب کارگزاران برگزار کرد و از دغدغه‌های انتخاباتی این حزب و دولت پرده برداشت. وی در جمع حزب کارگزاران تهران گفته بود: «کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کنند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. باید به یک هم‌گرایی بین اصلاح‌طلب‌های معتدل و اصو‌لگرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم‌ و موثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای به وجود بیاید.»
اظهارات وی واکنش‌ها و حواشی بسیاری در پی داشت و صحبت‌های وی باعث شد تا دولت و بدنه آن بیش از قبل به دخالت در انتخابات متهم شود. اما جلسه جهانگیری با حزب کارگزاران پایان این دست جلسات حزبی و انتخاباتی بدنه دولت نبود و مدتی بعد حضور نوبخت و مولاوردی در همایش‌های جوانان حزب اعتدال و توسعه و همایش حزب اتحاد ملت، به شدت شعارهای دولت مبنی بر عدم دخالت در انتخابات را زیر سؤال برد.

سفیر اتحادیه اروپا: آمریکا برجام را نقض کرد

«قانون اعمال محدودیت علیه ویزای سفر به آمریکا برای کسانی که به ایران می‌روند، نقض توافق هسته‌ای است.»
روزنامه آمریکایی هیل که به کنگره نزدیک است در تحلیلی اذعان کرد سفرای 29 کشور اروپایی به آمریکا در اعتراض‌هایی تند به مقام‌های این کشور، طرح پیشنهادی تشدید برنامه کنونی لغو روادید را به باد انتقاد گرفتند.
دیویداسولیوان، سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن در مقاله‌ای که نشریه هیل آن را منتشر کرد به نیابت از همکارانش هشدار داد: «چنین اقدام ناعادلانه و تبعیض آمیزی در قبال بیش از 13 میلیون شهروند اروپایی که هر ساله به آمریکا سفر می‌کنند غیرسازنده است. این اقدام علاوه بر آسیب زدن به کشورهای هر دو سوی اقیانوس اطلس نه تنها موجب افزایش امنیت نمی‌شود بلکه می‌تواند سرمنشأ اقدام‌های متقابلی باشد که منشأ حقوقی و قانونی دارند.»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هیل می‌افزاید: مصوبه جدید نقص‌های جدی دارد. نخست اینکه اگر این قانون به اجرا گذاشته شود نقض آشکار تعهدهای آمریکا در قبال اروپا براساس قانون تجارت بین‌المللی، و به طور مشخص براساس قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی اتفاق می‌افتد که هم اکنون بر روابط بازرگانی بین شرکای آن سوی اقیانوس اطلس حاکم است. در حقیقت، این قانون تجار و بازرگانان اروپایی، پیمانکاران، مدیران و کارکنان شرکت‌های بزرگ را در موقعیتی قرار می‌دهد که باید بین مسافرت به کشورهای ممنوعه و یا تجدید نظر در روابط‌شان با آمریکا یکی را انتخاب کنند.
ایجاد چنین شرایطی در بازار آزاد جهانی با استفاده از روند قانونگذاری داخلی غیرقانونی است چرا که مستقیماً با اصل ملی رفتار و نیز قانون دلخواه‌ترین ملت در تضاد است. این دو اصل، دو ستون اصل عدم تبعیض به شمار می‌آیند که بنیان نظام تجاری سازمان تجارت جهانی بر آن پایه‌گذاری شده است. اتحادیه اروپا از گذشته‌های دور با چنین اقدام‌هایی مخالفت می‌کرده است.
دوم اینکه این قانون در صورت اجرایی شدن، نقض آشکار برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و یا توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید. هم اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس و هم آمریکا، چین و روسیه از امضا کنندگان این توافق هستند. براستی توافق هسته‌ای، اقدامی برای مقابله به مثل بین ایران از یک سو و گروه 5+1 از سوی دیگر به شمار نمی‌آید بلکه برجام توافقی است چند جانبه که در آن عملکرد هر یک از طرف‌ها منافع دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که برای ادامه یافتن کل فرایند ضروری است. به عبارت دیگر، معاهده‌ای چند جانبه و یا نظامی حقوقی است که تعهداتی وابسته به هم دارد و همه طرف‌ها موظف شده‌اند به تعهدات طرف مقابل خود احترام بگذارند. بنابراین اگر کنگره و یا دولت اوباما چنین قانونی را برای اجرا ابلاغ کند نه فقط ایران بلکه همه طرف‌های توافق هسته‌ای، بویژه کشورهای اروپایی وظیفه دارند پای برجام را وسط بکشند و همه اقدام‌های شایسته را در جهت ناکام گذاشتن قانون مصوب دولت آمریکابه اجرا بگذارند. اگر لازم شد می‌توانند کمیسیون مشترک برجام را برای نشست اضطراری فرا بخوانند و نگرانی‌های خود را درباره پایبند نماندن به توافق مطرح کنند.
این تحلیل می‌افزاید: با مصوبه کنگره نقض واقعی اتفاق افتاده است. در حقیقت، فوری‌ترین اثر قانون شدن این مصوبه زمانی روی می‌دهد که اعضای هیئت‌های تجاری اروپایی، استرالیایی، ژاپنی و کره‌ای که پس از امضای توافق هسته‌ای قصد دارند به ایران سفر کنند دلزده می‌شوند. در حقیقت این قانون برای هر کسی که آرزو دارد به ایران سفر کند هزینه‌برخواهد شد. به عبارت دیگر، سیاست تازه دولت آمریکا بند 29 برجام را که می‌گوید: «اتحادیه اروپا، اعضای اتحادیه و دولت آمریکا براساس قوانین خود از تصویب هر سیاست تازه‌ای که مخصوصاً بخواهد بر روند عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران اثر مستقیم و معکوس بگذارد اجتناب می‌کنند.» نقض می‌کند.

نقره‌داغ کردن مردم با سیاست آزاد کردن قیمت‌ها

آزادسازی قیمت‌ها، مصرف‌کننده‌ها را نقره داغ کرده است.
به نوشته تابناک، چند وقتی است که شنیدن کلماتی مانند آزادپزی نانوایی‌ها یا آزادسازی نرخ ارز، و آزادسازی نرخ هواپیما و آزادی‌هایی نظیر اینها، نه تنها باعث بال در نیاوردن می‌شود، بلکه سنگینی بیشتری را بر روی شانه‌های افراد می‌آورد. اوایل همین ماه بود که شرکت هواپیمایی کشوری، دستور‌العمل نرخ آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را ابلاغ کرد که البته همزمانی این اتفاق با وجود تقاضا برای سفرهای زیارتی اربعین و شهادت امام رضا، مزید بر علت شد تا قیمت‌ها نجومی افزایش یابد؛ هر چند دلیل این همزمانی نیز جای بحث زیادی داشت.
البته تنها نرخ بلیت هواپیما شامل آزادسازی نشد و بعد از بلیت هواپیما قیمت بلیت اتوبوس، قطار و حتی برخی کالاهای اساسی از جمله روغن نیز افزایش پیدا کرد. کسانی که طرفدار آزادسازی قیمت‌ها هستند، عموما افراد ذینفع در شرکت‌ها بوده و بر این باورند که آزادسازی نرخ‌ها شرایطی را ایجاد می‌کند تا خدمات بهتری از سوی شرکت‌های مسافربری برای مسافران صورت گیرد. اما چیزی که در این میان عملا نصیب مردم می‌شود، رقابت برای بالا بردن قیمت‌هاست و نه تنها خبری از افزایش کیفیت در خدمات به چشم نمی‌خورد، بلکه در روزهای اخیر، شکایات از دیرکرد پروازها و برخوردهای نامتعارف با مسافران به خصوص مسافران پروازی بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.
جالب آنکه پس از ورود مجلس به این موضوع و جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند، افزایش قیمت‌ها به دلیل آزادسازی نبود و به این ترتیب همه تقصیرات بر گردن بلیت‌های چارتری انداخته شد و در واقع عذری بدتر از گناه را حواله مشتریان کردند.
با شرایط موجود و با توجه به گفته‌های مسئولان می‌توان به این نتیجه رسید که آزادسازی تنها به نقره داغ کردن مصرف‌کننده‌ها انجامیده است، زیرا در ازای پول بیشتر نه تنها خدمات بیشتری دریافت نمی‌کند، بلکه همان امکانات قبلی هم کاهش پیدا می‌کند، پس تنها آسیب به خدمات گیرنده وارد می‌شود و کسی هم پاسخگوی آن نیست.
پرواز قیمت‌ها و فرود نظارت‌ها به وضوح قابل لمس است و نتیجه آن بلیت یکسره 700 هزار تومانی به کیش و بلیت رفت و برگشت یک میلیونی به مشهد مقدس است که در روزهای اخیر رکورد افزایش‌ها را شکسته‌اند.
یادآور می‌شود سیاست آزادسازی قیمت‌ها پیش از این یک بار در دولت سازندگی اعمال شد که به رکورد بی‌سابقه تورم 49/4  درصد منجر شد. کارشناسان اقتصادی و حتی حامیان دولت نسبت به تکرار آن سیاست‌های خطرناک هشدار داده‌اند.

برنامه‌ریزی توسعه لوث شده دولت فاقد قاعده‌مندی اقتصادی است

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس گفت در شرایط فعلی ضعف مدیریت اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی فقط برای غارت می‌آیند.
محمد قاسمی در نشست علمی چالش‌ها و چشم‌انداز میان مدت کشور به برخی نابسامانی‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: به یکباره همه بحث‌ها به لغو تحریم‌ها مربوط می‌شود و طبیعی است برای مردم نیز انتظاراتی در قبال رفع تحریم‌ها ایجاد می‌شود و البته شده است و فرض را بر این گذاشته‌اند که اگر تحریم‌ها لغو شود. در کوتاه مدت چنین و چنان خواهد شد. اما واقعیت این است که مشکلات ساختاری در اقتصاد قبل از تحریم‌ها به وجود آمده بود و تحریم‌ها، کانالی بود تا ما بفهمیم مشکلات ساختاری اقتصادی در کشور چقدر جدی است.
به نظر می‌رسد که در وضعیت فعلی در بین سیاست‌گذاران تشتت آرای زیادی داریم. اگر این تشتت آرا ادامه پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که تحول اقتصادی رخ دهد یا خیر.
به گزارش شرق، وی اضافه کرد: ابهام در قیمت‌های کلیدی مانند نرخ سود، قیمت انرژی و نرخ ارز، هیچ پروژه‌ای را قابل تحلیل هزینه و فایده نمی‌کند. بحث بر سر کاهش یا افزایش قیمت‌های کلیدی نیست بلکه انتظار حداقلی این است که نظام سیاست‌گذاری اقتصادی قواعدی را برای یک مدت زمان مشخص معرفی کند تا فعال اقتصادی توان برنامه‌ریزی برای آینده را داشته باشد. اگر واقعاً قرار باشد تحولی ایجاد شود، باید حداقل قواعد تصمیم‌گیری در حوزه‌های کلیدی اقتصاد را روشن کنیم تا تکلیف سرمایه‌گذار نیز مشخص شود. سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط فعلی وارد نمی‌شود مگر برای غارت. اگر دولت در این حوزه‌هاکاری نکند واقعیت این است که رونق به وجود خواهد آمد و به سرعت نیز از بین خواهد رفت.
فرشاد مؤمنی اقتصاددان نیز در همایش مذکور گفته است: در مقام تصویر و توصیف واقعیت‌های اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم. سطح تناقض‌آلود بودن این تصویرها تا جایی پیش رفته که در ربع پایانی سال گذشته، در حالی که تمام مقامات رسمی اقتصادی دولت هشدار می‌دادند در سال 94 دوباره به رشد منفی باز خواهیم گشت، یک باره گزارشی که مرکز آمار منتشر می‌کند، حکایت از این دارد که اوضاع، زیادی خوب است؛ یعنی در حالی که درآمد نفت کاهش چشمگیری داشته و هیچ تحول معناداری هم در بخش حقیقی اقتصاد نیفتاده است و گزارش‌های رسمی دولتی نیز می‌گوید میزان موجودی انبار تولیدکنندگان در سال 93 به قله پنج ساله رسیده و با بحران بی‌سابقه رکود روبه‌رو هستیم، ادعا می‌شود در شش ماهه ابتدایی سال 94 با رشد اقتصادی یک درصدی مواجه بوده‌ایم. طنز تلخی در این ماجرا وجود دارد؛ چرا که سال گذشته، بانک مرکزی شبیه به این شیرین‌کاری را درباره نرخ رشد فصلی اقتصاد ایران ارائه کرده بود و مرکز آمار که برآوردهایش بسیار کمتر از آمار بانک مرکزی بود، در واکنش به آمار بانک مرکزی، هنوز گزارش‌های فصلی مربوط به رشد 93 و جزئیات رشد ادعایی برای شش ماهه اول 94 را نیز اعلام نکرده است. این بسیار تلخ و غم‌انگیز است که گویی نهادهای رسمی که باید محل اعتماد باشند و نظام تصمیم‌گیری کشور را به واقعیت‌های کشور حساس کنند، با این طرز برخورد در ارائه گزارش و آمارهای رسمی، به جای واقعی کردن حساسیت‌ها، حساسیت‌زدایی می‌کنند. به نظر من،‌لطمه بزرگ‌تر به نظام کارشناسی کشور را چنین برخوردهای سیاست‌زده باعملکرد اقتصاد ملی، می‌زند.
وی تصریح کرد: تأسف بیشتر برای این است که چرا دولت و رئیس دولت به این طرز برخوردها واکنش نشان نمی‌دهند؛ چرا که اگر امروز درباره رشد اقتصادی این کار را انجام داده‌اند، تردیدی نیست که مرکز آمار در آینده نیز ممکن است برای مسئله اشتغال همین ادعا را داشته باشد و گزارش بدهد میزان خلق فرصت‌های شغلی هم‌افزایشی چشمگیر پیدا کرده است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه می‌افزاید: چندی پیش در جریان مطالعه‌ای قرار گرفتم که درصد تحقق پیش‌بینی مقامات دولتی و کارشناسان درباره شوک قیمت حامل‌های انرژی را ارزیابی کرده و نشان داه بود پیش‌بینی‌های مسئولان اقتصادی کشور کمتر از دو درصد تحقق یافته، در حالی که پیش‌بینی‌های کارشناسان بالای 95 درصد تحقق یافته است. این یعنی ذخیره دانایی موجود در کشور تاحدی هست که بتواند گره‌هارا باز کند، اما ملاحظات اقتصادی پیچیده اجازه نمی‌دهد با مسائل آن گونه که وجود دارند، روبه‌رو شویم. به گواه آنچه تا امروز از طرز برخورد دولت محترم با برنامه میان مدت مشاهده می‌کنیم این نگرانی وجود دارد که در ابعادی بسیار فراتر از آنچه در گذشته مطرح بوده است، برنامه‌ریزی توسعه و خود توسعه لوث شود.

** خراسان

ذره بین مسئولان روی انتقالات دقیقه 90 دولت سابق


بر اساس درخواست یک مقام مسئول از تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است که با توجه به بروز برخی مشکلات و ابهامات درباره نقل و انتقال کارمندان و مدیران دستگاههای اجرایی در اواخر فعالیت دولت دهم، مسئولان مربوطه نسبت به ارسال لیستی از آمار نیروهای منتقل شده در سالهای 91 و 92 با ذکر مواردی چون نوع استخدام آنها، تاریخ انتقال، واحد مبدا و مقصد و آخرین پست سازمانی این افراد اقدام کنند.


درخواست عجیب یک وزیر درباره گواهینامه های 60 سال قبل


بر اساس نامه یکی از مسئولان مهم کابینه از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است که هیئت دولت نسبت به اصلاح آیین نامه اجرایی ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب ۱۳۳۵ و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۶۷ اقدام کند که این درخواست به عللی چون نبود دلایل کافی برای طرح و پیگیری آن در شرایط فعلی و تعیین تکلیف برای برخی نهادهای انقلابی ذیل این پیشنهاد، مورد موافقت قرار نگرفته است.


** وطن امروز


کنایه بذرپاش به ظریف درباره مصوبه اخیر آمریکا

جواد ظریف اخیرا با انتقاد از منتقدان مذاکرات هسته‌ای او و نیز برجام، آنها را کثیرالشک دانست. روز گذشته مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا که با امضای اوباما، صراحتا برجام را نقض کرده است؛ با کنایه به جواد ظریف گفت ما از اول نسبت به آمریکا با یقین بی‌اعتماد بودیم نه کثیرالشک! بذرپاش با اشاره ابلاغ قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران به سوریه، عراق، سودان و ایران توسط اوباما به فارس گفت: متاسفانه این مصوبه توسط کنگره و از آن بدتر عدم وتوی آن توسط اوباما جسارتی به فرهنگ والای ایرانیان بود. وی افزود: اینکه با توجیهاتی به نام نامه آقای کری این موضوع حل می‌شود و حل شده است یک جوک بسیار خنده‌دار روز است. قانون مصوب کنگره و عدم وتو توسط رئیس‌جمهور با نامه وزیر خارجه از بین نمی‌رود و فقط برای دلخوش کردن بعضی‌ها که زمان آنها را اهل یقین خواهد کرد خوب است. عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: این مساله به طور قطع ناقض برجام است، ولی حد نقض و ابطال برجام فعلا در دست دوستان است و شورای نظارت بر اجرای برجام حتما این موضوع را بدون ملاحظه پیگیری می‌کند. بذرپاش همچنین تاکید کرد: ایرانی‌های بسیاری خارج از کشور زندگی می‌کنند بویژه در کشورهایی که طبق این قانون این محدودیت برای آنها در نظر گرفته شده است. دانشمندان، اساتید، دانشجویان، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی، تاجران و بسیاری از شهروندان که در آن سرزمین‌ها زندگی می‌کنند و مرتب بین ایران و آن کشورها در تردد هستند؛‌ این بی‌احترامی به این قشر به هیچ‌وجه پسندیده و در شأن  آنها نیست. وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به نظر من ما هم در مجلس کم گذاشتیم و فقط به محکوم کردن و مصاحبه اکتفا کردیم. حتما ما باید اقدام متناظر در مجلس شورای اسلامی انجام دهیم ولی به دلیل ملاحظات که مجلس متهم نشود اقدام علیه برجام انجام می‌دهد این اتفاق رخ نمی‌دهد. عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کمیسیون برجام بود حتما این موضوع به گونه‌ای دیگر پیگیری می‌شد.

اخبار تعداد داوطلبان «مجلس» و «خبرگان» تا پایان دوشنبه

رئیس ستاد انتخابات کشور آخرین آمار ثبت‌نام داوطلبان خبرگان و مجلس را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، محمدحسین مقیمی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور گفت: تاکنون 350 نفر داوطلب نمایندگی انتخابات مجلس خبرگان پنجم شده‌اند که از این تعداد ثبت‌نام 262 نفر تکمیل شده و ثبت‌نام 88 نفر دیگر در حال تکمیل است. وی گفت: 5 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان پنجم زن و 345 نفر دیگر مرد هستند.  مقیمی درباره‌ آخرین آمار داوطلبان انتخابات مجلس دهم نیز گفت: تاکنون 2702 نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس مراجعه کرده‌اند. ثبت‌نام 2237 نفر انجام شده و ثبت‌نام 464 نفر در حال تکمیل است. وی گفت: 186 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان کاندیداتوری انتخابات مجلس دهم زن و 2062 نفر دیگر مرد هستند. گفتنی است، روز گذشته آیات و حجج‌ اسلام مصباح‌یزدی، محسن قمی، هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند.

بیانیه 212 نفر از نمایندگان در محکومیت شهادت سمیر قنطار

212 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن سمیر قنطار را محکوم کرده و خواستار انتقام از رژیم صهیونیستی شدند.  ضرغام صادقی با قرائت این بیانیه اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی جنایت صهیونیست‌ها در حملات اخیر و شهادت چهره درخشان و ماندگار سید اسرای لبنان با بیش از 30 سال اسارت سمیر قنطار را به سید مقاومت حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله تبریک و تسلیت گفته و خواستار انتقام خون این شهید عزیز از رژیم جنایتکار صهیونیستی شدند.

** رسالت

سلام بر بازرگان ها!

دور جديد طنز دکتر سلام پس از دو ماه تعطيلي منتشر شد. اين يکصد و يکمين نقد تصويري و صوتي است که شبکه خبري دانشجو منتشر مي کند. دکتر سلام در ابتداي اين نقد، اين جمله حجت الاسلام والمسلمين روحاني در سخنراني روز دانشجو در دانشگاه شريف را گذاشت که وي گفته بود: «سلام بر همه شهيداني که دانشگاه را متحول کردند، سلام بر طالقاني ها، مطهري ها، بهشتي ها، مفتح ها، بازرگان ها و...» دکتر سلام مدعي شد که دکتر حسن روحاني در 5 آذر 64 - به نقل از روزنامه جمهوري اسلامي - سي سال پيش گفته بود: «دولت بازرگان اگر خائن نبود، نادان بود»! دکتر سلام اين دگرگوني در مواضع رئيس جمهور را علي رغم ديدگاه امام (ره) در مورد بازرگان، مورد دقت قرار داده بود و اين سئوال را مطرح کرده بود که؛ آقاي رئيس جمهور! آيا اين جمله خودتان در مورد بازرگان، يادتان هست؟!

ديدار قابل تأمل خالد مشعل با اردوغان

جام نيوز نوشت: منابع خبري در کاخ رياست جمهوري ترکيه اعلام کردند خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس روز شنبه با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور اين کشور در استانبول ديدار کرد. به نوشته پايگاه خبري تايم اسرائيل (timesofisrael) اين ديدار تنها چند روز پس از اعلام خبر سلسله اقدامات رژيم صهيونيستي براي برقراري مجدد روابط با ترکيه اتفاق مي‌افتد. 
گزارش ها حاکي از آن است که خالد مشعل در اين ديدار اطلاعاتي در باره تحولات اخير در خاورميانه به اردوغان ارائه کرده است. اين در حالي است که منابع خبري صهيونيستي تاکيد دارند که مسئله تقويت روابط ميان ترکيه و رژيم اشغالگر قدس موضوع اصلي گفتگوهاي اين دو بوده است.

غرضي: ممکن است ايران مکزيکوسيتي شود

محمد غرضي پس از ثبت نام براي انتخابات خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران گفت: از خبرگان سئوال کردم که چه‌کساني مي‌توانند کانديدا شوند که آنها گفتند هرکس شرايط امتحان را داشته باشد مي‌تواند کانديدا شود که من هم بر همين اساس براي انتخابات ثبت نام کردم. وي افزود: بنده در مناظره‌هاي رياست جمهوري به عرض همه رساندم که ظرف 100 سال گذشته معيشت مردم تأمين نشده است و بايد به فکر بود و حاضر به پاسخگويي به روش‌هاي اداره کشور هستم. غرضي با بيان اينکه معيشت مردم در راه درست تدبير شود، گفت: اگر در کشور حقوق خاصه بر حقوق عامه پيشي بگيرد مشکلات زيادي پيش خواهد آمد. وي ادامه داد: اگر همچنان به‌روش گذشته کشور اداره شود ظرف 20 سال به‌جز 15 شهر بزرگ بقيه شهرها تخليه مي‌شود و ايران مي‌شود مکزيکوسيتي که در آنجا دانش آموزان را مي‌کشند و معلوم نمي‌شود چه عواملي اين کار را کرده‌اند.

هديه داعش به مسيحيان!

همزمان با پايان يافتن سال 2015 و آغاز جشن‌هاي سال نوي ميلادي در نقاط مختلف جهان، اعضاي گروه تروريستي داعش به شيوه خودشان در اين جشن شرکت کردند. نيروهاي داعشي براي ايجاد وحشت در ميان مردم اروپا، در صفحات مجازي خود تصويري از بريدن سر بابا نوئل را در آستانه جشن کريسمس منتشر کردند! 

پاي وام 25 ميليوني خودرو به آلودگي هوا باز شد

ماجرا و حواشي وام 25 ميليون توماني که بانک مرکزي با هزينه‌اي بالغ بر 2500 ميليارد تومان در اختيار خودروسازان قرار داد تا انبارهاي آنها تخليه شود تمامي ندارد. اين بار صداي مسئولين از اثرگذاري اين طرح در افزايش آلودگي هوا و ناديده گرفته شدن ساير بخش هاي حمل و نقل که مي توانست با اين تسهيلات ترميم شده و از آلودگي موجود بکاهد، درآمد. به گزارش ايسنا، شدت آلودگي هوا در برخي بخش هاي کشور به ويژه تهران در روزهاي اخير موجب اعلام شرايط اضطراري و تعطيلي مدارس در پايتخت شده است. به روال هميشگي و هرساله با چنين 
رخدادي پيدا کردن عامل موثر و تشديد کننده شرايط موجود از سوي مديران و کارشناسان شروع شده و هر يک دليلي در اين رابطه اعلام کرده اند. اين در حالي است که قناعتي -عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران- در اين رابطه به وام 25 ميليون توماني که اخيرا بانک مرکزي در قابل بسته تسريع رونق اقتصادي ارائه کرد، اشاره داشته است. وي با انتقاد از بودجه محدود حمل و نقل براي کاهش آلودگي هوا عنوان کرد که اگر دولت و ساير سازمان‌ها درصدي از اعتبارات خود را به سلامتي مردم در راستاي کاهش آلودگي هوا تخصيص مي‌ دادند الان در وضعيت هشدار قرار نداشتيم.

حضور در ائتلاف؛ بدون اطلاع!

چند کشور وارد شده در فهرست ائتلاف ضد ترور به رهبري عربستان سعودي، از حضور در آن ابراز شگفتي کرده يا در مورد نقش خود در آن پرسش‌هايي را مطرح کرده‌اند. عربستان با نام بردن از 34 کشور اسلامي، اعلام کرد ائتلافي تشکيل داده است که هدف از آن مبارزه با تروريسم است و مرکز فرماندهي آن نيز در رياض قرار خواهد داشت. کشور دومي که در اين فهرست از آن نام برده شده، پاکستان است، اما پاکستان از اين موضوع ابراز شگفتي کرده است. احمد چوهدري، قائم‌مقام وزير خارجه پاکستان، گفته است: «من از اينکه عربستان نام پاکستان را به عنوان عضوي از ائتلاف آورد، شگفت‌ زده شده‌ام.» وزارت خارجه پاکستان از سفارت خود در رياض خواسته است تا توضيحاتي در اين مورد از مقام‌هاي سعودي بگيرد. در لبنان، واکنش مقام‌هاي ارشد آن کشور با يکديگر در تناقض بود؛ در حالي‌که نخست‌وزير از آن حمايت کرده است، وزارت خارجه حضور لبنان در اين ائتلاف را رد کرده است. مالزي، ديگر کشور واردشده در فهرست عربستان، گفته است تعهد نظامي در اين جريان وجود ندارد. اندونزي نيز به فهرست عربستان واکنش نشان داد و يک مقام ارشد آن کشور گفت جاکارتا تمايلي به عضويت در اين ائتلاف ندارد.

** جمهوری اسلامی


ممنوعیت حجاب در ازبکستان

حجاب در ازبکستان ممنوع شد. در ادامه سیاست‌های دین‌ستیزی برخی کشورهای آسیای مرکزی، دولت ازبکستان تصمیم گرفته با افراد محجبه در خیابان‌های این کشور برخورد کند. به گزارش خبرنگار «اسلام اس ان گ»، هر زنی که در خیابان‌ها با حجاب ظاهر شود 700 توم (واحد پول ازبکستان) جریمه خواهد شد. ازبکستان 30 میلیون جمعیت دارد که اکثریت با مسلمانان است و این اقدام خلاف اسلام موجب تضییع حقوق آنان خواهد شد. زنان ازبکستان به دلیل سنگین بودن جریمه، می‌گویند ما مجبور هستیم در خانه بمانیم. گفته می‌شود در ورودی مدارس دخترانه، دو مرد حضور دارند که دختران محجبه را وادار می‌کنند یا حجاب از سرگرفته و یا به خانه بازگردند و از آنها تعهد می‌گیرند که این رفتار تکرار نشود.

ارتش نیجریه حسینیه شیعیان را تخریب کرد

ارتش نیجریه، حسینیه شهر «زاریا» را کاملاً ویران کرد. به گزارش خبرگزاری ابنا – بقایای حسینیه بقیهالله شهر «زاریا» در نیجریه کاملاً تخریب شد. نیروهای ارتش روز یکشنبه 29 آذر با استفاده از بولدوزر، حسینیه شیعیان را به صورت کامل تخریب و به تلی از خاک تبدیل کردند. این ساختمان روز یکشنبه و در جریان حمله ارتش به مردم زاریا که صدها تن به خاک و خون کشیده شدند، دچار خسارت‌هایی شده بود. در روزهای اخیر بعضی از مقامات نیجریه از جمله حاکم ایالت «کادونا» - که شهر زاریا در آن واقع شده است – اعلام کردند که حسینیه و ساختمان‌های اطراف آن به صورت غیرقانونی ساخته شده و مجوز ندارد! درحالی که سالهاست این حسینیه بنا شده و مراسم مذهبی در آن برگزار گردیده است. منطقه‌ای که حسینیه بقیهالله و منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» در آن واقع است تحت محاصره ارتش قرار دارد. مشروح این خبر را در صفحه اخبار جهان روزنامه امروز بخوانید.


** ایران

مرتضوی خبر صدور کیفرخواست خود را تأیید کرد

سعید مرتضوی گفت:« در رابطه با تکذیب مدیر کل حقوقی سازمان تأمین اجتماعی درباره صدور قرار منع پیگرد برای خودم، باید بگویم غیر از دو موردی که در کیفر خواست آمده است و عمده آن مربوط به حدود یک میلیارد تومان هزینه کرد از محل اعتبارات غیرشمول است؛ در بقیه موارد، از جمله «انعقاد تفاهمنامه شرکت سورینت قشم و آقای بابک زنجانی»  قرار منع پیگرد صادر و این قرار به من ابلاغ شد و تعجب می‌کنم قرار منع پیگرد ابلاغ شده به من را ایشان تکذیب کردند».
به گزارش «ایرنا»،  عمران نعیمی مدیر کل حقوقی سازمان تأمین اجتماعی روز یکشنبه  در گفت‌و‌گو با «ایرنا» ضمن تکذیب ادعای جدید مرتضوی مبنی بر صدور قرار منع تعقیب وی، گفت: «برخلاف ادعای سعید مرتضوی، نسبت به وی قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده و در زمان حاضر موضوع در شعبه 1057 دادگاه کیفری 2 مجتمع قضایی کارکنان دولت در حال رسیدگی است.»

محسنی اژه‌ای: توبه نکنند، عفو نمی‌شوند

معاون اول قوه قضائیه گفت: «فتنه‌گران تا زمانی که توبه نکنند و جبران مافات نداشته باشند و بر موضع غلط خود بمانند، عفو نخواهند شد.» به گزارش «تسنیم»، غلامحسین محسنی اژه‌ای در همایشی در دانشگاه تهران افزود: «در فتنه سال 88 برخی آگاهانه جرم بسیار بزرگی را مرتکب شدند و بدون تردید اگر رأفت اسلامی و برخی ملاحظات شورای عالی امنیت ملی نبود، سران این فتنه و کسانی که آگاهانه در این مسیر بودند، به عنوان مجرم، تعقیب می‌شدند و به اشد مجازات می‌رسیدند.» وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که چرا سران حوادث 88 تاکنون محاکمه و مجازات نشده‌اند؟ گفت: «شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که فعلاً اینها محاکمه نشوند و مصوبات شورای عالی امنیت ملی مانند قانون است و اگر روزی این شورا نقطه نظرش را تغییر دهد، تصمیم دیگری خواهد گرفت.» محسنی اژه‌ای افزود: «اینها به طور آگاهانه و عامدانه بلوا ایجاد کردند و واقعاً عنوان اتهام آنها را می‌توان «بغی» نامید.»


تهدید خودسرها علیه سخنرانی مجوزدار موسوی لاری


مدیرکل امنیتی استانداری یزد نسبت به تهدید تعداد معدودی که قصد برهم زدن مراسم وزیر کشوردولت اصلاحات را در یزد دارند، هشدار داد. احمد ترحمی در گفت‌و‌گو با «تابناک» گفت: «مراسم موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات با مجوز برگزار می‌شود و فرد یا گروهی قصد خلل در این برنامه سیاسی را ندارد». وی افزود:« این دوستان همیشه این نوع تهدیدها را در یزد داشته‌اند،اما دولت اجازه نخواهدداد که با بی‌قانونی جلوی روند یک کار را بگیرند». این در حالی است که  جمعی از معترضان دانشگاه یزد تهدید کرده‌اند در صورت سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در این دانشگاه تمام سعی خود را خواهند کرد که این مراسم را بهم بزنند. همچنین اطلاعیه‌ای در دانشگاه یزد پخش شده است که در آن تهدید شده حضور موسوی لاری در دانشگاه هرگز تحمل نخواهد شد. دوشنبه شب 30 آذر زمان اعلام شده برای سخنرانی لاری بود.

خنده ظریف در فهرست 35 خنده‌ برتر جهان

شبکه‌ خبری «سی ان ان» پس از برگزاری یک نظرسنجی درباره‌ عکس‌‌های منتشر شده خود در سال ۲۰۱۵ تصاویر مربوط به بهترین خنده‌‌های جهان در سال جاری میلادی را منتشر کرد که در میان آنها تصویری از خنده ظریف هم دیده می‌شود. در توضیح این عکس نوشته شده است: «وزیر امور خارجه ایران در حال مزاح کردن با خبرنگاران در ژنو پیش از دیدار با جان کری همتای امریکایی‌ اش در روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه12، 2015. این مذاکرات سرانجام به دست‌یابی توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک منجر شد.»

** شرق

رئیس قوه قضائیه: بگذارید آن که مردم خدوم می‌دانند به او رأی ‌دهند

میزان: آیت‌الله آملی‌لاریجانی با انتقاد از اینکه برخی در آستانه انتخابات، به دنبال دو‌قطبی‌کردن جامعه هستند، گفت: «برخی با این هدف می‌خواهند از آرای مختلف استفاده کنند». رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضائی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) و تبریک فرارسیدن نهم ربیع‌الاول، سالروز امامت آخرین ذخیره الهی حضرت بقیه‌الله (عج)، گفت: اگر به حرمت امام یازدهم (ع) و دوازهم (عج)، روز شهادت امام حسن عسگری (ع) را تعطیل رسمی می‌کردند، امری مناسب بود چرا‌که مجال بیشتری برای عزاداری شیعیان فراهم می‌شد. از خداوند می‌خواهیم در این ایام با‌برکت، توفیق فهم طریق اهل بیت را بر همه شیعیان بیشتر و قلوب مسلمین را منورتر کند.

برخی توهمات و تخیلات خود را در قالب نقد مطرح می‌کنند
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نظارت از سوی مجلس خبرگان بر رهبری اشاره و تصریح کرد: «سخنی که بنده در جلسه گذشته مسئولان عالی قضائی در باب نظارت مجلس خبرگان رهبری مطرح کردم، بحثی فنی، دقیق و برخاسته از متن قانون اساسی بود و متأسفانه مورد نقدهای بی‌اساس قرار گرفت و عده‌ای توهمات و تخیلات خود را نقد می‌کردند و حتی برخی گفتند سخنی برخلاف عقل، علم سیاست و سیره پیامبر و امیرالمؤمنین مطرح شده است؛ فعلا خلاف عقل و خلاف علم سیاستش بماند، در عجبم که چگونه ادعای بنده خلاف سیره پیامبر و امیرالمؤمنین (ع) می‌شود. مگر رسول‌الله (ص) و امیرالمؤمنین (ع) درباره قانون اساسی کشور سیره عملی داشته‌اند که سخنان من برخلاف سیره ایشان باشد! اگر مطلبی به اسلام نسبت می‌دادم می‌توانستید ادعا کنید این مطلب خلاف سیره است، اما گفته‌ام در قانون اساسی چنین مطلبی نیست؛ می‌فرمایید این خلاف سیره پیامبر است. جل‌الخالق از این همه دقت و هوشیاری!» رئیس دستگاه قضا با استناد به مضمون اصل ١٠٧ و ١١١ قانون اساسی، عزل و نصب رهبر را از اختیارات مجلس خبرگان رهبری دانست و اینکه موضوع آن یعنی تشخیص واجد یا فاقدیت شرایط رهبری برعهده مجلس خبرگان رهبری است، تصریح کرد: «در قانون اساسی تشخیص این امر که ولی‌ فقیه واجد یا فاقد شرایط است بر عهده خبرگان رهبری است که در جلسه گذشته نیز به این مسئله اشاره شد». او اضافه کرد: «اینکه گفته شده است نفی نظارت به معنای فوق، موجب دیکتاتوری می‌شود سخنی بی‌معناست، همه می‌دانند که خبرگان رهبری منتخب مردم هستند و اختیار عزل و نصب رهبر را نیز برعهده دارند بنابراین دیکتاتوری بی‌معناست. 
اختیاری در قانون اساسی به منتخبین مردم پیرامون عزل و نصب فقیه فاقد یا واجد شرایط داده شده است که با وجود این اختیار، چگونه دیکتاتوری در رهبری تصور می‌شود». آیت‌الله آملی‌لاریجانی، افزود: «نمی‌توانند بروند خیمه بزنند در دفتر رهبری بگویند ما شبانه‌روز می‌خواهیم اینجا باشیم، مذاکرات شما را گوش کنیم، ببینیم آیا شما مدیریت دارید یا ندارید؟ ما که می‌گوییم چنین چیزی نمی‌شود. قانون اساسی چنین مطلبی را ندارد و از آن روشن‌تر بحث زیرمجموعه‌های رهبری، فردا می‌گویند که ما سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی را می‌خواهیم، برویم داخل آنها مستقر بشویم تا ببینیم چگونه اداره می‌شوند تا بعد بفهمیم که آیا عزل و نصب رهبری در آنجا درست بوده یا نبوده؟ ما می‌گوییم این سخنان درست نیست، غلط است، توقعات و توهماتی است که شما مطرح می‌کنید». 
آملی‌لاریجانی با تأکید بر اینکه نباید با الفاظ بازی کرد، افزود: «رفتند یک عبارتی از رهبری پیدا کردند که رهبر معظم انقلاب سال ٨٥، به خبرگان فرموده‌‌اند که شما باید نظارت کنید،  ولی بقیه عبارت را نمی‌خوانید و نمی‌نویسید. ایشان فرمودند نظارت، گفتند به این معنا که ببینید واجد اوصاف هست یا نه؟ ببینید وقتی گفتند رهبری مدیر هست، مدیر هست یا نه؟ نگفتند بروید شما خیمه بزنید در بیت رهبری در آنجا کارهای رهبری را یکی‌یکی رصد کنید ببینید مثلا در مذاکرات با پوتین آیا خوب مذاکره کردند یا نکردند؟ این حرف‌ها چیست که شما می‌زنید؟ اینها حرف‌های من‌درآوردی است، ربطی به قانون اساسی ندارد». رئیس قوه قضائیه، گفت: «روزنامه‌های زنجیره‌ای‌شان هم که آن طوری عمل می‌کنند. مردم نیازهای واقعی دارند، گرفتاری‌های واقعی دارند، انتخابات هم شور خودش را می‌خواهد، یک امتحانی است، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی تجلی اراده مردم است». او افزود: «بگذارید به نحو سالم آن که مردم خدوم می‌دانند، اوصاف را در او می‌بینند، بعد از تأیید شورای نگهبان به او رأی ‌دهند، حالا هر‌کس که مردم اختیار کردند از صندوق‌ها بیرون می‌آید و او هم متکفل وظایف خودش می‌شود و این همه بازیگری و جبهه‌درست‌کردن و مصاحبه‌های کذایی  در فضایی که تنش‌زاست اینها چه وجهی دارد؟ علی‌ایحال ما امیدواریم خداوند به همه ما توفیق بدهد وظایف خودمان را انجام بدهیم و بیدار هم باشیم؛ همه باید بیدار باشیم، بفهمیم چه دارد می‌گذرد، چه سخنانی دارد گفته می‌شود و لوازم حرف‌ها چیست».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    مدیران حزبی دولت در انتخابات چه‌قدر بی‌طرف می‌مانند؟ مگه میشه بی طرف بود؟
  • رعیت ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    مرتضوی برگشته ایران؟
  • پورمختار ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کیهان چی میگه؟
  • باشناسنامه ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    سواد داری؟ بخون ببین چی میگه
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    بی سوادِ شاید
  • رضا ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    نمیدونم
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    بعید میدونم بشه از علایق فاصله گرفت.
  • تیاتر ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    مشرق ممنون بابت اجمالی که در این صفحه به کار بردی
  • سیروس ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    مشرق میشه از روزنامه ها یا هفته نامه های غربی هم تحلیل بدی
  • یارانه خوار ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    چه خبر از یاراانه ؟ زیاد نشد؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس