مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام با محکوم کردن کشتار شیعیان در نیجریه خواستار جبران دولت این کشور شد.

به گزارش مشرق، آیت الله محمدعلی تسخیری گفت: شیعیان در جامعه نیجریه نقش مثبتی دارند و تاکنون از آنها هیچ حرکت غیراخلاقی روی نداده و لذا حمله ارتش و دولت نیجریه به شیعیان مظلوم این کشور برای ما خیلی سنگین است.

وی ضمن محکوم کردن چنین حرکت غیرانسانی گفت: ما توقع نداشتیم حکومت نیجریه دست به چنین حرکت های غیرانسانی و ظالمانه ای بزند و معتقدیم تحریکات خارجی همچون وهابی ها و اروپایی ها باعث چنین فجایعی شده و تحریک های خارجی دولت نیجریه را علیه شیعیان شورانده است وگرنه شیعیان نیجریه انسان های مسالمت آمیزی هستند و رهبر آنها نیز شخصیتی محبوب در این کشور به شمار می رود.

در حمله نیروهای ارتش نیجریه به منزل علامه شیخ ابراهیم یعقوب زکزکی رئیس سازمان اسلامی نیجریه که روز یکشنبه انجام شد، ده ها تن به خاک و خون کشیده شده و برخی نیز زخمی شدند.

در پی حمله ارتش نیجریه در شهر زاریا که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شیعیان نیجریه شد، وزارت امور خارجه کاردار نیجریه در تهران را فراخواند و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه ای کشتار وحشیانه شیعیان مظلوم نیجریه را محکوم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دیروز (سه شنبه) در تماس تلفنی با محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه به بررسی تحولات اخیر جهان اسلام و حادثه اخیر در شمال آن کشور پرداخت.

روحانی با بیان اینکه ضروری است در شرایطی که تروریسم امنیت بسیاری از کشورهای مسلمان را تهدید می کند، مسلمانان دستِ اتحاد به یکدیگر بدهند، گفت: نباید اجازه دهیم تا اختلافات جزیی به درگیری و اختلافی عمیق تبدیل شود، چرا که حفظ جان مسلمانان وظیفه اصلی و همگانی است.

وی با تأکید بر ضرورت تشکیل گروه حقیقت یاب در قبال این حادثه، اظهار داشت: انتظار داریم دولت نیجریه در شرایط فعلی از همه آسیب دیدگان دلجویی کرده و با دستورات قاطع از تداوم هرگونه ناآرامی جلوگیری کند.

رئیس جمهوری نیجریه در این مکالمه تلفنی بر عزم دولت نیجریه برای پیگیری دقیق علل و عوامل وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: دستور داده ام گزارشی دقیق از این حادثه تهیه شود و خواسته ام تا مقامات استان نسبت به آن واکنش نشان دهند و همه تلاش خود را برای حفظ آرامش بکار خواهیم گرفت و در خصوص این حادثه با کسانی که کوتاهی کرده باشند، برخورد خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس