کد خبر 509260
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

به نوشته واکس، روش مبارزه عربستان با افراطگرايي، نه تنها مؤثر نيست، بلکه نتيجه عکس دارد.

به گزارش مشرق، وب‌سايت «واکس» در گزارشي نوشت: زماني که عربستان سعودي اعلام کرد ائتلافي متشکل از 34 کشور مسلمان براي مبارزه با تروريسم ايجاد کرده است، «محمد بن سلمان بن عبد العزيز،» جانشين وليعهد اين کشور، گفت: تروريسم مانند يک بيماري پيش از سرايت به نقاط مختلف جهان، کشورهاي مسلمان را درگير خود کرده است.

آل سعود همواره تلاش کرده است هدف اين ائتلاف را بالاتر از مبارزه با داعش بيان کند؛ اما به طور قطع، اين گروه تروريستي انگيزه و هدف اصلي آن است. با اين وجود، مشکلي اساسي در قلب ائتلاف سعودي به چشم مي‌خورد.

در ادامه اين گزارش آمده است: نقش عربستان در ايجاد گروه‌هاي افراطگرا، بر کسي پوشيده نيست؛ مسئله‌اي که حتي عده‌اي از مقامات آل سعود نيز به آن اذعان دارند. «ترکي الفيصل،» شاهزاده عربستاني که زماني رئيس دستگاه اطلاعاتي اين کشور بود، با اذعان به اين مسئله اعلام کرد: بذر شيطاني داعش را ما در خاورميانه کاشتيم و هم‌اکنون وظيفه داريم آن را ريشه‌کن کنيم.

اما مشکل مذکور چيست؟ اين مشکل مربوط به روايتي است که ائتلاف عربستان از جنگ با داعش ارائه مي‌دهد. گروه تروريستي داعش ادعا مي‌کند با امپرياليست‌هاي غربي و ديکتاتورهاي هم‌پيمان آن‌ها که ادعاي مسلماني دارند، مبارزه مي‌کند. از طرف ديگر، عربستان تمايل دارد نشان دهد همه جهان از جمله جهان اسلام در حال مبارزه با افراطگراهايي هستند که ادعاي مسلماني مي‌کنند.

به باور نگارنده اين گزارش، عربستان همانطور که تلاش مي‌کند اين روايت را جا بياندازد، در واقع در حال تقويت عقيده داعش است. عربستان و تعدادي ديگر از کشورهاي عرب خاورميانه سالهاست تلاش مي‌کنند گروه‌هاي مذهبي را به حمايت از رژيم‌هاي ديکتاتور خود متقاعد کنند. عربستان براي متمايز کردن اسلام خود از اسلام ادعايي داعش، بايد بيشتر بر جنبه استفاده ابزاري از اين دين به منظور رسيدن به خواسته‌هاي خود تمرکز کند.

در ادامه اين گزارش آمده است: اين مسئله خود باعث نزديک شدن عقايد دو طرف به يکديگر مي‌شود. در نتيجه، انتخاب‌هاي بدي پيش‌روي مسلمانان اين کشورها قرار مي‌گيرد. آن‌ها بايد ميان اسلام ادعايي تروريست‌هاي داعش و يا اسلام ديکتاتورهاي عربستاني، يکي را انتخاب کنند. حال در اين ميان تکليف مسلماناني که به دنبال اسلام حقيقي هستند چيست؟

در پايان، اظهارنظر يک فعال دموکراسي در خاورميانه، به خوبي اين مسئله را بيان مي‌کند: منوي عقايدي که دنياي عرب ارائه مي‌کند، دو انتخاب بيشتر ندارد: مستبدان يا تروريست‌ها. گزينه سومي وجود ندارد. همانطور که عربستان ائتلاف ضد داعش را هدايت مي‌کند، در حال تثبيت اين عقيده است که مردم اين کشورها بايد ميان اين دو انتخاب، يکي را برگزينند. تا زماني که اين دو انتخاب تنها موارد پيش‌روي مردم است، تعجبي وجود ندارد که عده‌اي به افراطگرايي روي آورند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس