کد خبر 509360
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

توافق احتمالی مسکو و واشنگتن بر سر راه حلی برای بحران سوریه به نفع عربستان سعودی نخواهد بود.

به گزارش مشرق، پس از دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ، دو کشور اعلام کردند نشست مربوط به بحران سوریه جمعه آینده در نیویورک برگزار خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که مسکو از اندیشه برگزاری نشست جدیدی در نیویورک در سطح وزیران برای حمایت از سوریه موافق است. جان کری نیز پس از گفتگوهایش در کرملین گفت نشست نیویورک به صورت خاص بر بحران سوریه و مبارزه با تروریسم و همچنین مسئله اوکراین تمرکز خواهد داشت.

این شبکه در ادامه در گزارشی گفت: جان کری طی سفری سه ساعته به مسکو درخصوص کاهش میزان اختلافات واشنگتن و مسکو بر سر سوریه ابراز امیدواری کرد.

دربرابر این ابراز خوشبینی جان کری، پوتین قواعد این مذاکرات را مستحکم ساخت و پاسخ نهایی خود را درخصوص آنچه جان کری به خاطر آن به مسکو سفر کرده است نداد. پوتین گفت پیشنهادهای آمریکا به بررسی های بیشتری نیاز دارد.

وی در این جلسه گفت: ما درباره مسائل حساستر جهان به صورت جداگانه گفتگو می کنیم. آمریکا پیشنهادهایی برای حل این بحران ها و خصوصاً بحران سوریه داده است. این پیشنهادها نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

خبرنگار العالم افزود: نتایج سفر جان کری به مسکو شاید در حدو اندازه هایی که وی به آن امیدوار بود نباشد به ویژه آن که تلاش وی برای تبلیغ درخصوص نشست نیویورک ناکام ماند زیرا روسیه توپ را به زمین آمریکایی ها انداخت و از آنها خواست پیشنهادهایشان را در این زمینه ارائه کنند. به ویژه آنکه لاوروف مجدداً بر پایبندی مسکو بر اصول خود در حل بحران سوریه تاکید کرد. وی موفقیت نسخه سوم کنفرانس بین المللی سوریه را در وین یا نیویورک به پایبندی به اصول تعیین شده در نشست اخیر وین منوط کرده است. بنابراین به نظر می رسد کنفرانس نیویورک درحالی برگزار خواهد شد که برای مسائل مطرح شده در نشست وین که مسکو بر لزوم حل آن تاکید کرده هنوز راه حلی درنظر گرفته نشده است. مسکو پیشنهاد کرده بود هیئتی یکپارچه از مخالفان سوری تشکیل شود تا با هیئت اعزامی از سوی دولت سوریه مذاکره کنند و فهرست نهایی گروههای تروریستی نیز که باید با آنها جنگید مشخص شود. مسکو درخصوص سرنوشت بشار اسد نیز بر این موضع اصولی خود اصرار می ورزد که این موضوع باید به مردم سوریه سپرده شود.

به این شکل اکنون می توان گفت که نشست نیویورک بوته آزمایشی برای محک زدن میزان جدیت واشنگتن در حل بحران سوریه است. این مسئله به معنای هماهنگ شدن واشنگتن با روسها در این خصوص است که احتمالاً به نفع برخی طرفهای منطقه ای(عربستان سعودی) نیست که در مسئله از مدتها پیش برخلاف جریان بین المللی رفتار می کنند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس