کد خبر 507264
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

یکی از مشکلات مزمن طب عمومی تهدید حرفه ای و کاسته شدن تدریجی حدود صلاحیت حرفه ای بوده است.

به گزارش مشرق، دکترعباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با بیان اینکه انجمن پزشکان عمومی و سایر انجمن های پزشکی به صورت مستقیم و موثر در طرح تحول سلامت دخیل نبوده اند گفت: تشکیل کارگروه تحلیل بسته های تحول در حوزه درمان و بهداشت اولین اقدام انجمن پزشکان عمومی ایران بود که با همت همکاران نقاط قوت و ضعف این بسته ها استخراج و تحلیل های کلی ارائه و در قالب مقالات متعدد منتشر گردید.

وی با اشاره به اینکه انجمن بخشی از وظیفه فنی و کارشناسی خود را از این طریق و حضور در جلسات وزارت بهداشت و مرکز پژوهش های مجلس و دیگر ارگان ها ادا نموده است افزود: در مورد اینکه تا چه حد در اصلاح و تغییر بسته ها موثر بوده است قضاوت مثبتی ندارم.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران ادامه داد: در خصوص بسته های تحول در نظام آموزشی که اخیرا منتشر شده است نیز مشغول کارشناسی هستیم و به زودی موضع انجمن را مشخص خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آنچه برای جامعه پزشکان عمومی اهمیت دارد تحول در ساختار سلامت کشور از طریق نظام ارجاع و توسعه برنامه پزشک خانواده است. اظهار کرد: تحول اساسی در حوزه سلامت بدون این ریفرم ساختاری بی معنی است و در آن زمان امکان نقش افرینی پزشکان عمومی به گونه ای اصیل و مرسوم در دنیا محقق می شود درغیراینصورت با پیاده سازی بسته های تحول در نظام درمان برای پزشکان عمومی در قیاس با سایر گروه ها جایگاهی لحاظ نشده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات مزمن طب عمومی تهدید حرفه ای و کاسته شدن تدریجی حدود صلاحیت حرفه ای بوده است که به نظر بنده نقش انجمن در مهار و کاستن محرومیت نسبتا خوب بوده که ما به این حداقل راضی نیستیم و بایستی نقش انجمن خصوصا در حوزه تصمیم سازی و تاثیرگذاری بر سیاست های سلامت کشور جهش بیشتری داشته باشد.

دکتر کامیابی با اشاره به اینکه باید انگیزه کافی برای تعداد بیشتری از همکاران برای مشارکت در فعالیتهای انجمن فراهم شودتاکید نمود که این ارتباط بین هیات مدیره و اعضا باید دوسویه باشد وعامل محرکه هیات مدیره نیز می تواند خواست و اراده اعضای انجمن و مطالبه گری آنان در عین مساعدت و پشتگرمی نسبت به هیات مدیره باشد

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده پزشک عمومی را در ایران چگونه ترسیم می کنید اظهار کرد: مطابق اسناد بالادستی نظام سلامت که کشور باید سرآمد منطقه باشد بنابراین برای ارتقای سلامت باید بهترین الگوهای اثربخش در دنیا انتخاب و بومی سازی شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که راهی بجز پیاده سازی نظام ارجاع برای رسیدن به سلامت پایدار وجود ندارد و در این میان طب عمومی به عنوان سطح یک یعنی باثبات ترین سطح خدمت معرفی می شود یادآور شد: هر چند این هدف به آسانی دست یافتنی نیست اما دیر یا زود مسوولین به الزام و یا به جسارت، این سناریوی نجات دهنده را دنبال می کنند و آینده پزشکان عمومی در حقیقت در این نقطه عطف قرار دارد و بنده خوش بین هستم و به عنوان طبیب عمومی افتخار می کنم که برای این هدف درگیری بسیاری دارم.

دکتر کامیابی با بیان اینکه نقش حاکمیت در حفظ اعتبار یک گروه اجتماعی با توجه به تاثیرپذیری عمومی، نکته ای با اهمیت تلقی می شود و هر چه جایگاه مهارتی و توانمندی پزشکان عمومی برای خدمت به مراجعین ارتقاء یابد میزان اعتماد اجتماعی به طب عمومی افزایش خواهد داشت ادامه داد: انجمن نیز در این خصوص تلاشهای زیادی انجام داده به طوری که میزان برگزاری همایش های علمی در تاریخ انجمن بی سابقه بوده و به زودی دوره های آموزشی توانمندسازی حرفه ای با نظام مشخصی تدوین و برگزار خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از محرومیت ها و عقب ماندگی های حوزه درمان کشور با طرح تحول سلامت جبران شده اما تحول ساختاری اتفاق نیفتاده و اغلب ایرادهایی که بر ساختار قبلی وارد بود هم اکنون نیز صادق است خاطرنشان کرد : هزینه اثربخشی یک شاخص مهم در نظام های سلامت دنیاست یعنی به تناسب پولی که خرج می شود ارتقای سلامت را با بهره وری مناسب به دنبال داشته باشد، تقاضاهای القایی کاهش داشته باشد، پیشگیری مقدم بر درمان باشد، سطح بندی خدمات رعایت گردد، نظام ارجاع به درستی برقرار شود، رضایت خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به موازات یکدیگر جلب شود، طب پایه یا طب عمومی زیرساخت سایر سطوح تخصصی محسوب شود، بخش خصوصی به عنوان فرصتی برای دولت محترم شمرده شود و مواردی دیگر. بنابراین اگر تحول در این مسیر باشد موفق خواهد شد در غیر این صورت فرصت سوزی است.

منبع: سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس