دوازدهمین دوره جام باشگاههای جهان در دو شهر اوزاکا و یوکوهاما برگزار خواهد شد و ژاپن امیدوار است به سبک و سیاق امارات، مبلغی نجومی را در پایان این رقابت کاملا نمایشی به جیب بزند.

ویترینی برای جلب رضایت حامیان مالیگروه ورزشی مشرق - جام باشگاه‌های جهان در کشورهایی که خوب هزینه می‌کنند و از خجالت میهمانان و حامیان مالی خوب در می‌آیند دست به دست می چرخد، مراکش و امارات و ژاپن، هر جا که اثری از هیوندا، تویوتا، مک لارن، آدیداس، نایک، رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ، کوکا کولا یا پپسی باشد. قهرمان این جام حتی برای شادی لحظه قهرمانی خود نیز جلسه مشاوره لازم دارد، چگونه می شود شادی کرد و خوشحال بود وقتی احتمال عدم قهرمانی تو دقیقا برابر با صفر باشد؟

چند تیم درجه دو و سه با هم به رقابت می پردازند و در شان تیم های بزرگ نیست که از همان ابتدا وارد تورنمنت شوند، قهرمان هر قاره وارد جام باشگاه‌های جهان می شود اما قهرمان اروپا از سایر قهرمان ها، قهرمان تر است!

در واقع، جام باشگاه‌های جهان یک تورنمنت فوتبال است که هر سال بین قهرمان تیم‌های باشگاهی قاره‌های مختلف برگزار می‌شود. از سال ۲۰۰۷ (پس از پیوستن استرالیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا) قهرمان اقیانوسیه باید یک مسابقه تک‌حذفی با تیم قهرمان کشور میزبان برگزار کند. باشگاه فوتبال سپاهان تنها تیم ایرانی است که توانست در سال ۲۰۰۷ با نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا به این مسابقات راه پیدا کند.

نخستین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۰ در برزیل با شرکت ۸ تیم برگزار شد. فیفا قصد داشت این مسابقات را جایگزین جام بین قاره‌ای کند. مسابقه‌ای که با حمایت مالی تویوتا از سال ۱۹۶۰ هر سال در ژاپن بین قهرمان جام لیبرتادورس آمریکای جنوبی و جام باشگاه‌های اروپا برگزار می‌شد. فیفا بر آن بود که دوره بعدی مسابقات را در سال ۲۰۰۱ با ۱۲ تیم در اسپانیا برگزار کند. اما هم این مسابقات و هم دوره بعدی که برای سال ۲۰۰۳ برنامه‌ریزی شده بود، به دلایلی برگزار نشد و فیفا در نهایت تصمیم به ادغام این رقابت‌ها با جام بین ‌قاره‌ای گرفت. این دلایل البته هرگز در وب سایت رسمی فیفا منعکس نشد و صلاح هم در سانسور آن بود اما بعدها مشخص شد که حامیان مالی حق خود را از این رقابت نگرفته و مقامات برگزار کننده جام باشگاه های جهان این تورنمت را زیادی جدی گرفته بودند!

ویترینی برای جلب رضایت حامیان مالی

دومین دوره بازی‌ها در سال ۲۰۰۷ در ژاپن برگزار شد، مسابقات در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در امارات برگزار شده و در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ دوباره به ژاپن باز گشت. پس از آن، این مراکش بود که در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میزبان شد و طبق ادعای اداره مالیات این کشور مبلغ ۵۰ میلیون یورو بدون سند و رسید، در این رقابت‌ها جابجا شد که مصداق بارز پولشویی بود و کسی از آن چیزی ننوشت و نگفت.

رقابت های جام باشگاه های جهان در سال 2015، بین روزهای 10 تا 20 دسامبر در ‏ژاپن برگزار خواهد شد.‏

این رقابت ها پیش از این، بین سال های 2005 تا 2008 و همچنین سال های ‏‏2011 و 2012، در ژاپن برگزار شده بود اما در دو سال اخیر، مراکش میزبانی این تورنمنت را برعهده ‏داشت.‏ ژروم والکه، دبیر کل فیفا، به خبرنگاران گفت:" ژاپن کشوری است که در زمینه برگزاری رقابت های ‏فیفا رکورد فوق العاده ای دارد؛ از جمله برگزاری 6 جام باشگاه های جهانی که همگی موفق بوده است.‏ می دانیم یک تورنمنت خوب دیگر با جمعیت قابل توجه و جو فوق العاده، خواهیم داشت."‏ جام باشگاه های جهان در سال 2014 با قهرمانی رئال مادرید به پایان رسید.‏

دوازدهمین دوره این جام از امروز با دیدار سانفرس هیروشیما و اوکلندسیتی در ژاپن آغاز شد که با برتری 2-0 نماینده ژاپن پایان یافت تا این تیم حریف مازمبه جمهوری دموکراتیک کنگو شود.  بارسا اولین بازی اش را هفته آینده (17 دسامبر) در مرحله ‏نیمه نهایی با برنده دیدار تیم های کلاب آمریکای مکزیک و گوانگ ژو اورگراند چین برگزار خواهد ‏کرد.‏

در صورتی که بارسا به فینال برسد، احتمالا با باشگاه آرژانتینی ریورپلات روبرو خواهد شد؛ دیداری که ‏در ورزشگاه ملی یوکوهاما برگزار می شود.‏ بارسا پیش از این دو بار در سال های 2009 و 2011 با پیروزی مقابل استودیانتس آرژانتین و سانتوس ‏برزیل، قهرمانی در این رقابت ها را جشن گرفت.‏ شاید از هم اکنون نام قهرمان این تورنمنت مشخص باشد، همه می‌دانند که بارسلونا، قهرمان اروپا که از سایر قهرمان‌ها شان بالاتری دارد، جام را بالای سر خواهد برد.

اعلام فهرست بارسا برای جام باشگاه های جهان

باشگاه بارسلونا فهرست 23 نفره این تیم برای حضور در رقابت های جام باشگاه های جهان در ژاپن را ‏اعلام کرد.‏ آبی و اناری ها که در سال 2014 به چهار جام دست پیدا کردند، اکنون با تمام ‏ستاره های شان راهی خاور دور خواهند شد؛ ضمن اینکه بازیکنان جوانی مانند سرجی سامپر، جرارد ‏گامبائو، منیر الحدادی و ساندرو رامیرس هم ممکن است فرصت بازی در این رقابت ها را پیدا کنند.‏

فهرست کامل بارسلونا:‏

دروازه بان ها: مارک آندره تراشتگن، کلودیو براوو، یوردی ماسیپ

مدافعان: یوردی آلبا، داگلاس، جرارد پیکه، خاویر ماسکرانو، مارک بارترا، دنی آلوس، آدریانو، توماس ‏فرمالن، ژرمی متیو

هافبک ها: ایوان راکیتیچ، سرجیو بوسکتس، آندرس اینیستا، سرجی روبرتو، سرجی سامپر، جرارد ‏گامبائو

مهاجمان: لوئیس سوارز، نیمار، لیونل مسی، منیر، ساندرو رامیرس

البته مصدومیت نیمار را باید به این خبر اضافه کرد و به بیانیه باشگاه بارسلونا اشاره داشت که احتمال حضور نیمار در این جام کاملا تبلیغاتی بسیار کم است.

ویترینی برای جلب رضایت حامیان مالی

این جام در دو شهر اوزاکا و یوکوهاما برگزار خواهد شد و ژاپن امیدوار است به سبک و سیاق امارات، مبلغی نجومی را در پایان این رقابت کاملا نمایشی به جیب بزند. فیفای زخمی و رسوا شده نیز به درآمد این دوره نیاز جدی دارد تا شاید لااقل مرهمی اقتصادی برای زخمهای فرهنگی خود پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس