عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بعضاً پروژه‌هایی در کشور داشته‌ایم که تا 80 درصد نیز پیش رفته اند اما دولت به جای اختصاص بودجه برای تکمیل آنها بودجه را به پروژه‌هایی می‌دهدکه هنوز آغاز به کار نکرده‌‌اند.

به گزارش مشرق، موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قراردادن اقتصاد مقاومتی از سوی دولت را موجب رونق نسبی در اقتصاد کشور برشمرده و گفت: اگر گردش پول سرعت پیدا کند رونق اقتصادی به وقوع خواهد پیوست.

وی با اشاره به هزاران میلیارد تومان نقدینگی در کشور و بلوکه شدن آنها در بخش‌های غیرتولیدی اظهار داشت: اگر این مبالغ به گردش در بیاید به تسریع اجرای پروژه‌ها اختصاص یابد رونق اقتصادی سرعت می‌گیرد.

ثروتی با انتقاد از تاخیر در بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی گفت: البته دولت تسریع در به ثمر رساندن پروژه‌های عمرانی را در دستور کار خود قرار داده است اما عملا چیزی از آن نمی‌بینیم.

وی اضافه کرد: بعضاً پروژه‌هایی در کشور داشته‌ایم که تا 80 درصد نیز پیش رفته اند اما دولت به جای اختصاص بودجه برای تکمیل آنها بودجه را به پروژه‌هایی می‌دهدکه هنوز آغاز به کار نکرده‌‌اند.

*دولت‌ها به سلیقه خود به قانون عمل ‌می‌کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از لوازم رونق اقتصادی را اجرای قانون خواند و گفت: از جمله این قوانین، قوانین اجرای اصل 44 و تسهیل فضای کسب و کار است که اجرای آنها نتایج مثبتی داشته اما دولت‌ها به سلیقه خود قانون را عمل می‌کنند.

*دولت از اعطای تسهیلات بانکی به حوزه کشاورزی خودداری می‌کند

وی اعطای وام برای خرید خودرو از خودروسازان را موجب حل صرفاً بخشی از مشکل اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: دولت از اعطای تسهیلات بانکی به حوزه کشاورزی خودداری می‌کند.

*بوروکراسی سنگین مانع بهر‌ه‌گیری از صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی است

ثروتی از حجم بالای نظام بروکراسی در کشور که مانع بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی جهت تقویت بخش کشاورزی در کشور می‌شود سخن گفت و ادامه داد: سیستم «پنجره واحد» که در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه آمده هیچگاه به عمل درنیامده است.

*موفقیت 30 درصدی برنامه سوم، 33 درصدی برنامه چهارم و حداکثر 35 درصدی برنامه پنجم توسعه

وی به موفقیت 30 درصدی برنامه سوم، 33 درصدی برنامه چهارم و حداکثر 35 درصدی برنامه پنجم توسعه اشاره و خاطر نشان کرد: دولت‌ها و وزرای ما به اجرای کار برنامه‌ای عادت ندارند و در حالی که وقت بسیاری برای نگاشتن برنامه صرف می‌کنند اما عنایت به اجرای آن ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان از بی‌توجهی دولت‌ها‌ به علم و حرکت‌‌های دانش‌بنیان، صدور مواد خام و بی‌انگیزگی نسبت به تولید فرآوری از نفت و گاز به‌عنوان بخش دیگری از موانع رونق اقتصادی و رفع رکود در کشور یاد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس