امروز خانه ملت با پشت سر گذاشتن تصویب طرح نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس، شاهد اعتراض هسته‌ای وکلای ملت نسبت به گزارش آژانس بود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه(17 آذرماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در ابتدای نشست 203 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 84 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی طرح یک فوریتی نحوه حضور افراد در مشاغل حساس اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

سپس اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- محمدسعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر

2- محمد اسماعیل نیا نماینده مردم کاشمر

3- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

4- کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود

5- محمد دامادی نماینده مردم ساری

6- احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان

7- جواد سعدون‌زاده نماینده مردم آبادان

8- علی مطهری نماینده مردم تهران

9- نعمت‌الله منوچهری نماینده مردم پاوه

10- علی‌اکبر ناصری نماینده مردم بابل

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: که در جلسه روز گذشته مجلس (16 آذر 94) نامه نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد در لیست اسامی تاخیرکنندگان قرائت شده بود که وی در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد.

*کوچک‌زاده: عدم ارائه گزارش نحوه هزینه‌کرد بودجه 42 میلیاردی در اختیار رئیس مجلس قانون‌شکنی است

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای، اظهار داشت: دولت باید لایحه بودجه 95 را طبق آیین‌نامه، حداکثر تا 15 آذرماه به مجلس ارائه کند، اما این اتفاق نیفتاد و این تأخیر دولت در ارائه بودجه 95 تخلف است.

وی افزود: بنده تاکنون بارها ماده 55 آیین‌نامه داخلی مجلس را متذکر شده‌ام، متأسفانه این ماده هرگز اجرا نشده است، طبق ماده 55، رسیدگی به عملکرد بودجه سالانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریور ماه باید انجام شود؛ من در طول سال‌های گذشته هرگز ندیده‌ام گزارشی که محتوای بودجه‌ای مجلس را منعکس کند، منتشر شده باشد.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: سال گذشته در مراجعات مردمی، سؤالات متعددی در مورد ساختمان‌های مجلس و ساخت و ساز به عنوان دیوارکشی مطرح شد. بحث بنده این نیست که این اقدامات صورت گرفته، درست یا غلط بوده ولی برخی رسانه‌ها با نگاه مفسده‌انگیز یا حق‌طلبی، سؤالاتی را در این خصوص مطرح کرده‌اند که علت صرف این هزینه‌ها در دوران بی‌پولی مملکت چیست؟

وی خطاب به لاریجانی با بیان اینکه قصد جسارت ندارم، ادامه داد: در طی 8 سال گذشته که شما رئیس‌ مجلس بودید یا قبل از شما که آقای حدادعادل رئیس‌ مجلس بود، مبالغی در حد 10، 20 و حتی 40 میلیارد تومان در اختیار رئیس مجلس برای کمک به اشخاص حقیقی قرار داشت که بخشی از این پول در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت تا به مستمندان کمک کنند، اما مسئله اینجاست که هیچ‌گاه گزارشی از چگونگی صرف اینگونه مبالغ داده نشده است.

کوچک‌زاده همچنین تأکید کرد: عدم ارائه گزارش از نحوه هزینه‌کرد بودجه و پولی که در اختیار رئیس مجلس است، قانون‌شکنی‌هایی است که بنده به خاطر آن استعفا دادم اما پذیرفته نشد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر کوچک‌زاده، گفت: دولت باید 15 آذر لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌داد که این اقدام را انجام نداد و تذکر شما بجاست و دولت در این زمینه تخلف کرده است؛ باید در موعد مقرر لایحه بودجه ارائه می‌شد.

وی همچنن با اشاره به تذکر دوم کوچک‌زاده در خصوص عدم ارائه گزارش از چگونگی هزینه‌کرد بودجه سالانه مجلس، گفت: این تذکر وارد نیست، زیرا هر ساله گزارش بودجه مجلس به کمیسیون مربوطه ارائه و بررسی شده است، گزارش بودجه امسال مجلس نیز به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شده و در حال بررسی آن هستند.

رئیس مجلس همچنین درباره دیوارکشی‌های اطراف پارلمان نیز توضیح داد: دیواری کشیده نشده، 2 تا 3 میلیارد تومان برای ملاحظات امنیتی مجلس خرج شده است.

وی با تأکید بر اینکه رئیس مجلس طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان مسئول حفاظت از مجلس است، گفت: با توجه به تهدیدات و لحاظ نظرات ستاد کل و سپاه، ملاحظات امنیتی را در نظر گرفته و اقداماتی انجام دادیم.

رئیس مجلس در مورد ساختمان‌های اطراف مجلس گفت: مسائل عمرانی چیز پنهانی نیست، بخشی از این ساخت و سازها مربوط به دفاتر کار نمایندگان مجلس است، در حال حاضر هر 5 نماینده در یک اتاق، دفتر دارند که این درست نیست، وقتی مردم به نمایندگانشان مراجعه می‌کنند، در دفاتر آنان مکانی برای نشستن مردم نشست و دفاتر نمایندگان شلوغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در مملکت ما بخشداران، دفتر و دستک دارند اما نمایندگان مجلس که در حد یک وزیر هستند، یک اتاق هم ندارند، گفت: در این ساخت و سازها برای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم محلی در نظر گرفته شده است، در کتابخانه مجلس کتب نفیسی وجود دارد اما این ساختمان کهنه و قدیمی شده‌اند، اگر زلزله‌ای بیاید این کتب از بین می‌روند، بنابراین میراث ملی کشور در خطر است؛ لذا بخشی از این ساختمان‌ها نیز به کتابخانه مجلس اختصاص دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته بودجه لازم اختصاص نیافته به همین دلیل این پروژه‌ها به مرور ساخته می‌شود.

وی همچنین درباره اظهارات کوچک‌زاده مبنی بر اینکه 42 میلیارد تومان بودجه به رئیس مجلس داده شده است که وی به اشخاص حقیقی بدهد، توضیح داد: در قانون بودجه نوشته شده 42 میلیارد تومان اما چیزی که در عمل اختصاص یافته، 10 تا 12 میلیارد تومان است که این رقم هم به نمایندگان مجلس برای پرداخت به افراد مستمند اختصاص یافته است.

پس از پایان اظهارات لاریجانی، تعدادی از نمایندگان با صدای بلند از وی می‌خواستند تا استعفای کوچک‌زاده را قبول کند که علی لاریجانی نیز در پاسخ به آنان گفت: شما اصرار نکنید، حالا یک برادری استعفا داده، قبول یا رد آن بر عهده من که رئیس مجلس هستم، قرار دارد.

*لاریجانی: لایحه بودجه باید 15 آذر به مجلس ارائه می‌شد/ دولت در ارائه بودجه به مجلس مرتکب تخلف شده است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه گفت: دولت باید مطابق آیین نامه 15 آذرماه لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه می‌کرد که این کار را نکرده و مرتکب تخلف شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد گزارش عملکرد بودجه مجلس افزود: گزارش بودجه عملکرد مجلس همواره به موقع به کمیسیون ارائه شده و امسال نیز وضع به همین ترتیب بوده و  کمیسیون نیز در حال بررسی آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیوارکشی‌های اطراف مجلس اظهار داشت: در واقع در این باره دیواری کشیده نشده که این کار به خاطر ملاحظات امنیتی مجلس انجام شده و حدود 2 یا 3 میلیارد بیشتر هزینه نداشته است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مسئولیت امنیت مجلس با رئیس است و رئیس مجلس باید مسائل امنیتی را طبق آیین نامه باید لحاظ کند و مسئولیت حفاظت از مجلس با رئیس مجلس است.

وی افزود: با توجه به وجود تهدیدات و لحاظ نظرات ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران و ... ملاحظات امنیتی را برای نمایندگان و مجلس لحاظ شده است و کار صحیحی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با با بیان اینکه عملیات عمرانی مجلس موضوع پنهانی نیست اظهار داشت: بخشی از کار در این حوزه مربوط به دفاتر نمایندگان است که نمایندگان خود بارها عنوان کردند که وقتی 5 نماینده در یک اتاق برای پذیرش مراجعان حضور دارند فضا برای حضور افراد کافی نیست. به همین سبب برای هر نماینده یک اتاق در نظر گرفته شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بخشداری‌ها دفتر و نیرو دارد اما یک یک نماینده که در حد یک وزیر است اتاق ندارد و این کاری است که در این حوزه در حال انجام است.

وی افزود: از سویی دیگر وضع کمیسیون‌ها ضیق است و اتاق‌هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند کار خود را انجام دهند و بخشی از کارهای عمرانی مربوط به کتابخانه مجلس است که نفایسی در آن نگهداری می‌شود و ساختمان آن قدیمی است که اگر زلزله‌ای بیاید همه آنها از بین می‌روند و ساختمانی برای آن در حال ساخت است که کتب قدیمی آن از آسیب محفوظ بماند و اتاق برای رئیس مجلس ساخته نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد طولانی شدن انجام پروژه‌های عمرانی مجلس به این خاطر است که بودجه در زمان مقرر داده نشده و به مرور در حال ساخت است.

لاریجانی  با اشاره به مبلغ 42 میلیاردی که در اختیار رئیس مجلس گذاشته شده افزود: 42 میلیارد در متنی که آمده وجود دارد اما مبلغی که به رئیس مجلس داده شده 10 تا 12 میلیارد بیشتر نیست که این مبلغ هم به نمایندگان داده می‌شود تا به افراد مستمند کمک کنند.

*مأموریت لاریجانی به کمیسیون بهداشت برای پیگیری موضوع فوت‌شدن تعدادی از کرمانی‌ها بر اثر آنفولانزا

به دنبال آن، شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به ماده 110 آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به علی لاریجانی گفت: از یک انسان بزرگوار همچون حضرتعالی انتظار داشتیم صبح امروز در مورد مسائل حساس و فوری کشور در نطق پیش از دستور خود سخنانی را مطرح کنید.

وی افزود: بیش از 30 نفر ظرف 2 تا 3 روز گذشته مثل برگ خزان در استان کرمان از بین رفتند، اگر یک نفر در آن سر دنیا از بین برود همه بسیج می‌شوند و پیام می‌دهند.

حسن‌پور همچنین به رئیس مجلس و رئیس‌جمهور، گفت: در استان ما دارو گیر نمی‌آید و 10 نماینده این استان از روز گذاشته فریاد می‌زنند، اما به جای اینکه وزیر محترم روز گذشته به دانشگاه برود باید جلسه فوری تشکیل می‌داد و به موضوع فوت افراد بر اثر آنفولانزا در استان کرمان رسیدگی می‌کرد، آقای لاریجانی! لطفاً همین امروز کمیسیون بهداشت و درمان را مأمور کنید تا به کرمان بیایند و این موضوع را بررسی کنند، از هیأت رئیسه نیز درخواست دارم نماینده ویژه‌ای را به این استان بفرستد تا این موضوع را بررسی کند.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه ملی گفت: دیشب در صدا و سیما اعلام کردند که این بیماری از 6 سال گذشته وارد کشور شده و حالا جای سوال است که این پول‌هایی که برای مقابله با این موضوع گرفتند را چه کردند؟ باید پاسخ دهند که بودجه مربوط به سلامت کجا رفته است؟

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر این نماینده مجلس گفت: نکته‌ای که شما فرمودید را حتما هم به وزیر بهداشت تذکر می‌دهم تا هر چه زودتر پیگیری کند و هم از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان می‌خواهم تا پیگیری این موضوع را به صورت جدی داشته باشد.

*مجلس انتصاب برخی اشخاص در پست‌ها و مشاغل حساس را ممنوع کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست علنی امروز پارلمان جزئیات طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 2 آن را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، که انتصاب اشخاص زیر به تصدی پست‌ها و مشاغل حساس ممنوع است:

الف- کسانی که تابعیت مضاعف دارند.

تبصره- این بند نافی اعمال ماده 989 قانون مدنی مصوب 18/2/1307 و اصلاحات بعدی آن و ماده 98 قانون مدیریت خدمات کشور نمی‌باشد.

ب- کسانی که به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند.

تبصره- اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

پ- کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر داشته باشند.

ت- کسانی که به مجازات جرایم خیانت در امانت، کلاه‌برداری، اختلاس، ارتشاء و تصرف غیر قانونی در اموال عمومی محکوم شده‌اند.

ث- وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های محارب، معاند و غیر قانونی و اعضای فرقه ضاله و مروجان افکار انحرافی و عرفان‌های کاذب و همچنین کسانی که به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و حدود شرعی محکوم شده‌اند.

ج- مظنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان و ارتباط با اتباع بیگانه‌ای که مراکز امنیتی و اطلاعاتی مستندا ارتباط با آن‌ها را نهی کردند.

چ- آمران و مباشران راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره ای و وبگاه‌های اینترنتی ضد اسلام و ضد انقلاب، فعالان علیه نظام و عوامل مرتبط با آن‌ها و نیز فعالان در نشر و انتشار موارد مستهجن در فضای مجازی.

ح- استعمال کنندگان و معتادان به مشروبات الکی، مواد مخدر و روانگردان.

خ- محکومان به قاچاق مواد مخدر و روانگردان، سلاح و مهمات جنگی.

د- مشهوران به فساد و متجاهران به فسق.

ذ- کسانی که در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی متخلف شناخته شده و توسط مرجع قضایی محکوم شده‌اند.

*لوایح مناطق آزاد برای تجمیع و رفع مشکلات به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شدند

نمایندگان مجلس در ادامه با پیشنهاد رئیس مجلس، لوایح ایجاد مناطق آزاد به کمیسیون اقتصادی پارلمان برای تجمیع و رفع مشکلات مربوطه ارجاع داد.

در جریان بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری در مهران و اردبیل، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در اخطاری قانونی اظهار داشت: بر اساس اصل 75 قانون اساسی اضافه کردن مناطق آزاد به لایحه برای دولت بار مالی ایجاد خواهد کرد.

نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: اینکه در لایحه بنویسند ایجاد منطقه آزاد برای دولت هزینه‌آور نیست مشکلی را حل نمی‌کند.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار احمد توکلی توضیح داد: ایجاد مناطق آزادی مانند مهران و اردبیل که در لایحه دولت ذکر شده است، مشکلی از لحاظ اصل 75 قانون اساسی نخواهد داشت اما اگر موارد دیگری در کمیسیون اضافه شده است، باید موافقت دولت در این زمینه اخذ شود تا اشکال اصل 75 قانون اساسی به آن وارد نشود و شورای نگهبان نیز کل لایحه را رد نکند.

وی افزود: با توجه به مطرح شدن 4 لایحه در خصوص مناطق آزاد تجاری، باید این لوایح تجمیع و همچنین موافقت دولت در خصوص ایجاد مناطق آزاد اخذ شود تا مشکل از بابت قانون اساسی در این رابطه ایجاد نشود.

سپس وکلای ملت با 159 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه با ارجاع لوایح مناطق آزاد به کمیسیون اقتصادی پارلمان برای تجمیع و رفع مشکلات مربوطه موافقت کردند.

*مصادیق مشاغل حساس هر دستگاه باید به تأیید وزارت اطلاعات و نهادهای مربوطه برسد

نمایندگان در جریان بررسی طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس ماده 5 این طرح را پس از بحث و بررسی، با 109 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه، به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، مصادیق مشاغل حساس هر دستگاه بر اساس ضوابط مشاغل حساس که در آیین‌نامه اجرایی این قانون مشخص می‌شود، به پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تأیید کارگروهی متشکل از وزارت اطلاعات و دستگاه ذیربط، حسب مورد تعیین می‌گردد.

*وزارت اطلاعات موظف به تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس شد

وکلای ملت در جریان بررسی طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، ماده 7 این طرح را با 135 رأی موافق، یک رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، وزارت اطلاعات موظف شد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.

همچنین وکلای ملت با ارجاع ماده 6 طرح مذکور به کمیسیون اجتماعی با 131 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

در ماده 6 این طرح آمده بود: معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و وزرا و همه مدیران و یا همطرازان آنان در وزارتخانه‌ها، رؤسا و مدیران و یا همطرازان آنها در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و همه مدیران سیاسی و قضایی کشور اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن‌ها، فرمانداران، بخشداران، شهرداران، مدیران شهرداری‌ها، رؤسا و مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی از مصادیق مشاغل حساس بوده و مشمول مقررات این قانون می‌باشند.

با موافقت نمایندگان و به دلیل ابهام:

*نحوه اعلام نظر وزارت اطلاعات درباره انتصاب افراد در مشاغل حساس به کمیسیون بازگشت

سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده 3 طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی پارلمان ارجاع دادند.

وکلای ملت با 128 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن علنی، با ارجاع این ماده به کمیسیون اجتماعی موافقت کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر درباره ماده 3، به دلیل ابهام در نگارش و درخواست‌های حذف متعدد واژه‌های این ماده، با نظر علی لاریجانی رئیس مجلس، آن را به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.

در ماده 3 طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس آمده بود: وزارت اطلاعات موظف است نظر مستند خود و دیگر مراجع اطلاعاتی و انتظامی را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول استعلام و در صورت نیاز به استمهال به مدت یک ماه دیگر با هماهنگی دستگاه ذیربط به صورت مکتوب اعلام نماید. در صورت عدم پاسخگویی در مدت زمان تعیین شده، نظر وزارت اطلاعات مثبت تلقی می‌شود. چنانچه به دلیل عدم پاسخگویی وزارت اطلاعات در موعد مقرر، فرد مورد استعلام به شغل حساس منصوب شود و در نتیجه، متخلف یا مجرم بودن فرد منصوب احراز گردد، انتصاب مزبور کان‌لم‌یکن می‌شود. وزیر اطلاعات مکلف است ضمن اعلام نظر مجدد، فرد خاطی وزارتخانه متبوع را حسب مورد به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری مربوط معرفی نماید.

*اعتراض کوچک‌زاده به توزیع کتابچه توسط معاون پارلمانی دانشگاه آزاد/ درگیری نعمتی و زاهدی

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 17 آذر) در جریان بررسی کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس نحوه بررسی طرح مزبور را خلاف آیین‌نامه برشمرد.

وی با اشاره به محتوای سخنان علیرضا منادی نماینده مردم تبریز در مخالفت با کلیات طرح گفت: متن سخنان منادی مربوط به دستور نبود و در دفاع از دانشگاه آزاد مطرح شد؛ آیا هیات رئیسه مجلس مدافع دانشگاه آزاد است؟

وی با اشاره به مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس که تصریح می‌دارد هر نماینده‌ای که می‌خواهد میان سایر نمایندگان برگه‌ای توزیع کند باید با موافقت هیات رئیسه باشد خاطرنشان کرد: آقای منادی بدون اخذ موافقت هیات‌رئیسه میان نمایندگان برگه توزیع کرد.

کوچک‌زاده در ادامه گفت: آقای عسگری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد هم کتابچه‌ای با عنوان رضایت 83 درصد نمایندگان  از عملکرد دانشگاه آزاد منتشر کرده و از صبح میان نمایندگان مردم توزیع می‌کند.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت در توضیح گفت: توزیع برگه‌ها میان نمایندگان باید با اذن هیات‌رئیسه باشد و من از آقای منادی می‌پرسم شاید با اخذ اجازه شفاهی این کار را کرده باشد.

وی خطاب به کوچک‌زاده افزود: اما درباره نحوه موافقت و مخالفت نمایندگان با طرح‌ها باید گفت که می‌توانند با دلایل متفاوت صحبت کنند و ما نمی‌توانیم مانع کسی شویم و از او بخواهیم که به همان دلایلی که ما می‌خواهیم با طرحی مخالفت و یا موافقت کند.

براساس این گزارش، پس از پایان اظهارات باهنر، کوچک‌زاده از صندلی خود برخاست و در صحن مجلس درباره استعفایش توضیحاتی داد.

سپس علیرضا منادی نماینده مردم تبریز در مجلس قبل از قرائت اسامی ناطقان امروز پارلمان، گفت «پاسخ اصل 179 بنده به آقای کوچک زاده بماند برای روز یکشنبه. ایشان به بنده بی حرمتی کردند. انشاءالله جواب آقای کوچک زاده را روی یکشنبه خواهم داد» که باهنر در واکنش با خاموش کردن میکروفون منادی گفت که آقای منادی سفیدان میکروفن شما زمانی که باز می شود برای دعوت ناطقین میان دستور، در مورد مسائل دیگر نباید صحبت کنید و شما باید ناطقین را به جایگاه دعوت کنید.

سپس مجددا منادی گفت که به احترام شما (باهنر) چیزی نمی‌گویم که باهنر مجددا میکروفون منادی را خاموش و اعلام کرد که امروز نطق نداریم؛ در نهایت منادی اسامی ناطقین امروز مجلس را اعلام کرد.

پس از این اتفاقات، بهروز نعمتی نماینده اسدآباد و محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان هم درباره طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی با یکدیگر درگیر لفظی پیدا کردند.

*مجلس یک ماده از قانون انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران را اصلاح کرد

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 89 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 17 آذر اصلاح کردند.

بر این اساس تبصره یک این ماده بدین شرح اصلاح شد که در فاصله صدور رأی عدم اعتماد به شهردار و یا پذیرش استعفا و یا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جدید که نباید پیش از سه ماه به طول انجامد یکی از معاونان شهردار یا کارکنان رسمی یا ثابت شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده‌دار و مسئول اداره امور شهرداری می‌شود و چنانچه شورای اسلامی شهر حداکثر ظرف مدت سه ماه نتواند شهردار خود را انتخاب کند مرجع صدور حکم شهردار رأساً اقدام به معرفی و صدور حکم برای شهردار جدید می‌کند.

همچنین نمایندگان تبصره 2 ماده 82 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح و مقرر کردند که با پیشنهاد حداقل دو سوم اعضای شورا درخواست رأی عدم اعتماد به شهردار به طور فوق‌العاده قابل طرح در شورا باشد و در صورتی که با رأی سه چهارم کل اعضا در اولین جلسه شورا به تصویب برسد شهردار برکنار شده و شورا بلافاصله نسبت به انتخاب سرپرست شهرداری برابر این قانون اقدام کند.

*تقدیر 150 نماینده مجلس از قالیباف برای ارائه خدمات شهرداری تهران به زائران عتبات عالیات

ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی پارلمان اعلام کرد 150 نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از محمدباقر قالیباف شهردار تهران و کارکنان شهرداری به دلیل ارائه خدمات شهرداری تهران به زائران عتبات عالیات تقدیر و تشکر کردند.

*باهنر: مشکلات تأمین دارو و ماسک در استان کرمان باید هر چه سریعتر حل شود

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست پارلمان در سخنان کوتاهی اظهار داشت: آقای جعفرزاده نماینده رشت متذکر شده بود که آزادراه و راه قدیم قزوین به رشت بسته است که منجر به اختلال در عبور و مرور مردم شده است، مسئولان باید تلاش کنند این آزادراه هر چه سریعتر باز شود.

وی افزود: نمایندگان استان کرمان از جمله آقای زاهدی هم خواهان توجه جدی‌تر مسئولان به شیوع بیماری آنفولانزا در استان کرمان شدند.

باهنر ادامه داد: مطلع شدیم آقای قاضی‌زاده وزیر بهداشت عازم کرمان است، امیدواریم مسئله تأمین دارو و واکسن و حتی ماسک که گفته شده بود در داروخانه‌های کرمان وجود ندارد، زودتر تأمین شود.

*اعلام وصول طرح تبدیل نظام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به نظام انتخاباتی تناسبی

همچنین طرح تبدیل نظام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به نظام انتخاباتی تناسبی از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

وصول این طرح توسط علیرضا منادی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز اعلام شد.

در تذکر 23 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور مطرح شد

*تاکید بر لزوم پاسخگویی به اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی/ گزارش آژانس موجب خدشه‌دار شدن صداقت دیپلماسی ایران شد

در ادامه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیات‌رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی لزوم پرداخت مستمری بازنشستگان پیش از موعد براساس بیمه پرداختی 29 و 30 سال خدمت را متذکر شد.

زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر علوم خواستار توضیح علت سخنرانی محکومان فتنه و سابقه‌داران جرایم امنیتی در دانشگاه‌های کشور در ایام 16 آذر شد.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در تذکری به وزیر کشاورزی خواستار تسریع در جلوگیری از گسترش آنفولانزای خوکی در شرق کشور شد.

عبدالله سامری و نادر قاضی‌پور نمایندگان خرمشهر و ارومیه در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت عدم تخصیص اعتبار به ستاد اربعین حسینی مستقر در مرزهای شملچه و مهران شدند.

محمد دامادی نماینده مردم ساری در تذکری به وزیر علوم خواستار توضیح علت تعلل وزارت علوم در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی راجع به کمیته سه‌نفره تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی شد.

نادر قاضی‌پور و فرهاد بشیری نمایندگان ارومیه و پاکدشت به وزیر امرو خارجه لزوم احضار سفیر آذربایجان توضیح راجع به شهادت 5 شیعه در این کشور را متذکر شدند.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان به وزیر اقتصاد لزوم تدوین شیوه‌نامه نوین کارآمدی و نظارت بر بانک‌ها در راستای اعمال مدیریت واحد و هماهنگ و ارتقای بهره‌وری بانکی در کشور را متذکر شد.

ابراهیم کارخانه‌ای، سیدحسین ذوالنوار، جواد کریمی‌قدوسی، محمدصالح جوکار،محمداسماعیل کوثری، محمدسلیمانی، حسین آذین، احمد سالک کاشانی، محمد دهقان، علیرضا زاکانی، بهرام بیرانوند، مهرداد بذرپاش، هاشمی، رضا آشتیانی عراقی، الیاس نادران، سیدحسین نقوی حسینی، مجتبی رحماندوست، محمدحسن آصفری، موسی‌الرضا ثروتی، خسروی، عبدالکریم جمیری، حبیب آقاجری و عمران علی‌محمدی نمایندگان همدان، شیراز، مشهد، یزد، تهران، رفسنجان، اصفهان، چناران، تهران، بروجرد، تهران، قم، تهران، ورامین، تهران، اراک، بجنورد، بوشهر، بندرماهشهر و ایلام به رئیس‌جمهور لزوم پاسخگویی قاطع و صریح به اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و خدشه‌دار شدن صداقت دیپلماسی در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متذکر شدند.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ جلسه بعدی 22 آذرماه

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس پایان یافت.

باهنر پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده 22 آذرماه با دستور کار ادامه رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه مواد ارجاع‌شده طرح نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • خرزوخان ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    بی خی خیل
  • بازنشسته ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    درود و سلام خداوند بر نماینده محترم اصفهان (حاج اقای عباس مقتدایی )که در دفاع از (بازنشستگان پیش از موعد) تذکر بجا داده اند .از سایر نمایندگان محترم نیز انتظار داریم در این زمینه ما را حمایت فرمایند . مشرق عزیز وگرامی خواهشمند است چاپ کن .
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    از شما بزگواران سایت محترم مشرق تقا ضا دارد در مورد پاداش بازنشستگان فرهنگی سال نود وسه هم صحبت داشته باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس