نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: یکی از سیاست های متناقض غرب در قبال خاورمیانه، اتحاد دول غربی با عربستان است.

به گزارش مشرق، نیویورک تایمز در گزارشی به پیامدهای منفی روابط دول غربی و عربستان پرداخت. 

در این گزارش آمده است: اتحاد دول غربی و عربستان در تضاد با سیاست های غرب در قبال خاورمیانه است. منابع نفتی و موقعیت جغرافیایی عربستان باعث شده است تا این کشور به یکی از متحدان اصلی کشورهای غربی در خاورمیانه تبدیل شود. عربستان به دلیل امتیازات نفتی که در اختیار دارد توانسته است بدون مواجه شدن با موانع جدی، وهابیت را به سایر نقاط جهان انتقال دهد. 

نگارنده این گزارش می نویسد: آمریکا و عربستان در دهه 80 میلادی متحد شدند تا قدرت و نفوذ اتحاد جماهیر شوروی را در افغانستان تضعیف کنند. این اتحاد پیامدهای منفی بسیاری به همراه داشت؛ چرا که به پیدایش گروه های تروریستی نظیر القاعده منجر شد. در سوریه نیز درنتیجه حمایت غربی ها و متحدان عرب آنها از معارضان سوری، گروه تروریستی داعش شکل گرفت. از این رو، استفاده داعش از کتب درسی سعودی ها در مدارس و همچنین کشتار شیعیان عربستانی به وسیله تروریست های داعشی را نمی توان اقداماتی تصادفی دانست. وهابیت نیز در آغاز پیدایش، کشتار شیعیان را در دستور کار خود داشت و همچنان نیز به اذیت و آزار آنها ادامه می دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: اتحاد قدرتمند غرب و عربستان به اعتدال مذهبی در این کشور منجر نشده است. تنها تفاوت ایدئولوژی وهابیت و داعش در اینست که گروه تروریستی داعش خواهان ایجاد یک خلافت است و حکومت پادشاهی را شکل غیر اسلامی حکومت داری می داند. این تفکر باعث نگرانی حکمرانان سعودی شده است. تا جایی که آنها درصدد برآمده اند برای حفظ حکومت خود، با گروه های محافظه کار وهابی در کشور تجدید پیمان کنند.

نگارنده گزارش در پایان اینطور نتیجه گیری می کند: از آنجایی که وهابیت و داعش تفاسیر مذهبی یکسانی از دین دارند، عربستان نمی تواند آشکارا و به طور کاملا جدی با این گروه تروریستی وارد جنگ شود. چرا که پایه های حکومت آل سعود به وسیله گروه های افراطی وهابی به لرزه درخواهد آمد. حمایت غربی ها از حکومت های دیکتاتوری نیز بر شدت افراط گرایی خواهد افزود. این درحالیست که بر اساس یک تفکرِ در حال شکل گیری، اتحاد با دول عرب به یک شمشیر دو لبه توصیف می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس