حضور نظامی دولت ترکیه در عراق می تواند یک پیام ضمنی تازه به روسیه و هم پیمانانش توسط ترکیه و به نیابت از ناتو و امریکا تلقی شود و این اتفاق گرچه از دیدگاه صاحب نظران یک اقدام مقطعی و انفعالی به شمار می رود، اما می تواند پرونده حمایت از تروریسم و مبارزه با آن در سوریه و عراق را وارد مراحل پیچیده‌ای کند.

چرا اردوغان به عراق لشکر کشی کرد؟
گروه بین الملل مشرق - صدها نظامی ترکیه بدون اجازه دولت مرکزی عراق از روز جمعه با نقض تمامیت ارضی این کشور شده اند. آنکارا مدعی شده است که این نیروها خود را برای آغاز حمله به این شهر بزرگ شمال عراق که از ژوئن 2014 به اشغال گروه تروریستی داعش درآمده است، آماده می‌کنند.
 
ترکیه در حالی ادعای تشدید مبارزه با داعش را مطرح می کند که از سویی اسناد متقنی در مورد همکاری های شخصیت های سیاسی و خانواده رجب طیب اردوغان در مورد ارتباط با داعش مطرح است و از سوی دیگر حتی آمریکا نیز که پیش از این به دنبال وارد کردن ترکیه در روند ائتلاف موهوم خود با عنوان ضد داعش بود، اعلام کرده که این تحرکات در چارچوب تحرکات ائتلاف آمریکایی نیست.
 
در حالی که منابع ترک این لشکرکشی را در راستای بخشی از تمرینات آموزشی عادی نظامی خود برای پیشمرگه های کرد توصیف می کنند، اما دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق با صدور بیانیه شدید اللحنی  تاکید کرده نظامیان ارتش ترکیه مجهز به تانک و سایر ادوات نظامی بدون درخواست یا موافقت دولت عراق وارد منطقه ای در نزدیکی موصل شده اند. بغداد خواستار خروج فوری نیروهای ارتش ترکیه شده است. وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه ای این اقدام ترکیه را تجاوز ارزیابی کرده و هرگونه عملیات نظامی که با دولت عراق هماهنگ شده باشد را رد کرده است.
 
در بیانیه‌ای که دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق منتشر کرده، آمده است: «برای ما اثبات شد که نظامیان ترکیه به استعداد یک هنگ زرهی همراه با تانک و توپخانه با ادعای آموزش گروه‌های عراقی و بدون مجوز از سوی دولت مرکزی وارد خاک کشور ما و به طور خاص استان نینوا شده‌اند و این امر نقض جدی حق حاکمیت سرزمینی عراق است و برخلاف روابط حسن‌همجواری بین عراق و ترکیه است».
 
ترکیه و مبارزه با داعش
گرچه نیروهای ترکیه به صورت مخفیانه وارد خاک عراق شده و از مسیرهای زمینی شناخته شده بین عراق و ترکیه استفاده نکردند، اما دولت عراق از این موضوع اطلاع پیدا کرد و مقامات رسمی این کشور با صدور بیانیه‌ای رسمی خواستار عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از خاک این کشور شدند. نکته جالب این است که یک روز بعد آمریکایی‌ها اعلام کردند که از نفوذ عناصر ترکیه به خاک عراق اطلاع داشتند.

چرا اردوغان به عراق لشکر کشی کرد؟

طبیعتاً حضور نظامی خارجی در کشوری دیگر بدون دعوت رسمی یا استناد به توافق‌نامه‌های امنیتی، یک تجاوز آشکار به شمار می‌رود، آنهم در شرایطی که روند تحولات ژئو پلتیک موجود در منطقه این روزها از پیچیدگی اقدام ناگهانی ترکیه در ورود به عراق ساده تر نیست.
 
نگاهی به تاریخ روند مداخله‌های سیاسی ترکیه در امور داخلی عراق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ترکیه و داعش به همراه غرب و آمریکا یک دیدگاه مشترک در مورد افق سیاسی دولت مرکزی بغداد دارند و آن هم تلاش برای ایجاد رژیمی در شمال و غرب عراق است که حاکمیت بغداد در آن جریان نداشته باشد.
 
علاوه بر اینها در حالی که به روایت اسناد متقن ترکیه روند خرید نفت خود از مناطق تحت سلطه داعش را تسهیل کرده و روند انتقال عناصر مسلح و امدادرسانی به تروریست‌ها را زیر نظر سرویس‌های جاسوسی خود دنبال کرده و انتقال محموله‌های تسلیحاتی و مالی به مناطق حضور تروریست‌ها در عراق زیر نظر این کشور دنبال می‌شود، مشکل می‌توان پذیرفت که آنکارا در یک چشم بهم زدن از حمایت از تروریسم دست برداشته و برای آزدسازی موصل و بخش های مختلف استان نینوا سینه چاک کرده است.
 
بر اساس اسنادی که منابع روسی منتشر کرده اند، ترکیه و اعضای خانواده رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور این کشور، با داعش مستقیما تجارت و داد و ستد نفتی دارند و نفت داعش را در برابر نصف قیمت جهانی نفت، خریداری می کنند و در بدل آن، پول، تسلیحات، آموزش های نظامی و تسهیلات رفت و آمد مرزی ارائه می کنند.
 
این در حالی است که دولت مرکزی عراق، از محورهای اصلی ائتلاف به رهبری روسیه بر ضد داعش است و در نتیجه، با ترکیه هم به لحاظ سیاسی و هم از نقطه نظر ایدئولوژيک، اختلافات عمیق و ریشه ای دارد.

چرا اردوغان به عراق لشکر کشی کرد؟

نقش ترکیه در روند تجزیه کشورهای منطقه 
همچنین نگاهی به تحولات سیاسی منطقه در روزهای اخیر از جمله تشدید روند موشک باران تروریست های داعش در مرزهای ترکیه از سوی روسیه و استقرار سامانه دفاع موشکی اس 400 در این کشور بعلاوه انتشار اسنادی در مورد مناسبات مالی و نظامی ترکیه با تروریست ها، تصمیم‌سازان آنکارا را در شرایطی مبهم و سردرگم گرفتار کرده است.
 
در نتیجه همین اوضاع نابسامان منطقه ای تناقض و تاثیرگذاری برنامه های کاری خارجی را در جدول تصمیم سازی های ترک ها می تواند مشاهده کرد. در حالی که ترکیه هم در عرصه داخلی خود و هم در سوریه تنش های زیادی با کردها دارد، اما از چندی پیش با اقلیم کردستان عراق، روابط دوستانه و تنگاتنگی را ایجاد کرده است. با توجه به این واقعیت که کردهای سوریه و عراق و ترکیه در یک استراتژي فراگیر برای هدفی چون تشکیل دولت مستقل کردستان در منطقه، مبارزه و تلاش می کنند؛ روابط آنکارا با کردستان عراق، کاملا پرسش برانگیز و تناقض آمیز بوده و نشان دهنده تاثیر پذیری این کشور از بر نامه های خارجی قدرت های اروپایی و غربی در منطقه است.
 
البته یکی از مهم ترین اهداف این روابط موقت، تضعیف قدرت و سلطه دولت مرکزی عراق و زمینه سازی برای تجزیه این کشور نفت خیز است تا از این رهگذر، هم ترکیه بتواند به منابع نفتی این کشور، دسترسی بیشتری داشته باشد و هم هدف نهایی محور غربی- صهیونیستی برای تجزیه کشورهای خاورمیانه فراهم شود. طرحی که آمریکا و رژیم صهیونیستی و چند قدرت غربی در رأس آن قرار دارند و رژيم هایی مانند عربستان سعودی، قطر و ترکیه، به عنوان مجریان منطقه ای این پروژه خطرناک در خاورمیانه عمل می کنند.

چرا اردوغان به عراق لشکر کشی کرد؟

آنکارا و احیای مناسبات با رژیم صهیونیستی
حزب عدالت و توسعه پس از انزوای منطقه ای و جهانی خود در پی سیاست های حمایت از تروریسم در منطقه به دنبال احیای مناسبات پیشین خود با رژیم صهیونیستی است، آنکارا که پیش از این برای ارتقاء سطح روابط خود با رژیم صهیونیستی به دنبال امتیاز گیری از این رژیم بود، در شرایطی قرار گرفته که خود را نیازمند این روابط دیده و حاضر است برای احیای آن امتیازاتی را نیز به طرف صهیونیستی واگذار کند. برخی کارشناسان منطقه ای حضور نیروهای ترکیه در عراق را در راستای هماهنگی های امنیتی ترکیه با رژیم صهیونیستی ارزیابی می کنند.

به این ترتیب در حالی که تل آویو پیش از این بارها حمایت و استقبال رسمی خود از اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق را اعلام کرده و به همین نسبت از قدرت گرفتن بیش از حد داعش نگران است، حضور نظامی ترکیه می تواند موازنه های کردستان عراق را در مسیر برنامه های رژیم اسرائیل پیش ببرد.

در همین راستا بود که ترکیه و رژیم صهیونیستی به تازگی توافق کردند روابط سیاسی خودشان را تا سطح کاردار افزایش دهند. رادیو اسرائیل جمعه گذشته به نقل از «آفیف شیرئون» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی فاش کرد که اسرائیل و ترکیه موافقت کردند روابط دیپلماتیک خود را که در پی حادثه کشتی مرمره به سطح دبیر دوم کاهش یافته بود، به سطح کاردار ارتقاء دهند. شیرئون اعلام کرد بهبود روابط میان ترکیه و اسرائیل می‌تواند به همکاری امنیتی میان دو طرف بر سر موضوع سوریه تبدیل شود که این موضوع به نفع دو طرف است.

چرا اردوغان به عراق لشکر کشی کرد؟

همه اینها در حالی است که ترکیه به نیابت از ناتو و ائتلاف امریکایی در برابر حضور و همکاری نظامی روسیه در سوریه و عراق، صف آرایی کرده است، این روزها به شدت درگیر پرونده ساقط کردن سوخوی و تبعات سنگین سیاسی، اقتصادی و استراتژيک آن است. عمق این وحشت زمانی احساس می شود که متوجه شویم یک سوم حجم مبادلات خارجی این کشور با روسیه انجام می شود. به این ترتیب، حضور نظامی دولت ترکیه در عراق می تواند یک پیام ضمنی تازه به روسیه و هم پیمانانش توسط ترکیه و به نیابت از ناتو و امریکا تلقی شود و این اتفاق گرچه از دیدگاه صاحب نظران یک اقدام مقطعی و انفعالی به شمار می رود،  اما می تواند پرونده حمایت از تروریسم و مبارزه با آن در سوریه و عراق را وارد مراحل تازه و پیچیده ای کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    واضحه! قصد داشتند تا یکسری افراد خیلی موثر داعش رو به صورت امن از عراق خارج کنند.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این برای ایران و روسیه حاوی پیام های سنگینی بود.
  • ارشاد ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    ترکیه ،مرکز فرماندهی داعش است . شاید رفته تا فرماندهان داعش را جابجا کند .
  • همشهری ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان قاتل زنان و کودکان سوریه و عراق است و مسئولیت اصلی نابودی کشور مسلمان سوریه و عراق ، اردوغان و حزب غیر اسلامی و یهودی الاصل طرفدارن او است. لعنت خدا بر اردوغان و خانواده و حزب مشارکت ترکیه
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    در خبرها منتظر شده که روسیه 50 تن سلاح به YPG سرویه داده در واقع میدانیم که PKK ترکیه و PJAK ایران موسس YPG سوریه هستند. نقش ترکیه و عربستان و قطر و اردن در تجزیه خاورمیانه تقویت بازوی داعش هست ولی روس ها و برخی کشورهای غربی هم بازوی پان کرد های تندرو رو در تجزیه سوریه و عراق فعال کردند. اسراییل و آمریکا هم به ریش کشورهای ایران و ترکیه و سایر کشورهای مسلمان میخندد به سبب این تفرقه ای که بین آنها انداخته.
  • یک نفر ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    خدایا خودت ما مسلمونها را در امان بدار ؛همه دنیا در صلح و ارامشن اما خاورمیانه .....!
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اگه جواب اردوغان داده نشه فردا قلدر بازی در میاره کوتاه آمدن اینو جری میکنه
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    حضور نظامی ترکیه در عراق یک باخت برای ایران است ایرانی که چندسال است نیروهایش را تحت عنوان مستشار وارد عراق میکند اما حالا ترکیه که تازه از راه رسیده براحتی درعرض چندساعت صدها نیرو و تانک وارد عراق میکند...ایران نباید تحمل کند این یک قدرت نمایی برای ایران است بر ارتش و سازمان امنیت عراق که حرجی نیست و کلا تعطیل است اما متاسفانه معلوم نیست موقعی که اینها وارد عراق میشدند آیا مستشاران ایرانی خبر داشتند یا خیر
  • ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    خدا لعنت کند اردوغان و سلفی و تکفیری و سعودی ها را
  • محمد ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    رفت بیرون یا نه ؟
  • رحمن ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان می خواهد ادای آدمای بزرگ را در بیاره مثل بچه های لوس ناتو قدرت نمایی کند و بیشتر مصرف داخلی دارد و این حرکتش را هم باید با معذرت خواهی تمام کند و میخواهد اخبار قاچاق نفت داعش را هم تحت الشعاع قرار دهد کافیس روسیه تنگه داردانل و بسفر را در اختیار بگیرد تا بگریه بیفتد.تمام دنبال پول است و راه نفوذی برای پیدا کردن مال مفت می گردد و بقول همدانی ها دنبال خر مرده می گردد تا نعلش را بکند
  • احمد محمد ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    لعنت خدابردارودسته اردوغان
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    خاک تو سر عراقیها که وایسادن نگاه میکنن
  • ایرج ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اینروزها که ترکیه زیاد داره واق واق میکنه ، تنها راهش اینه که کردهای مخالف ترکیه به تجهیزات پیشرفته مسلح بشن
  • امیر ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    یعنی بی عرضه تر از دولتهای عراق و سوریه وجود نداره این از عراقش که تو روز روشن ترکا لشکرکشی میکنن و اونم بشارجونتون که ترکا اومدن و رفتن اسراییلیا بمبارون کردن و فقط گفتین به مصلحت نیست...مصلحت اینه که تو سرتون بزنن و شعار مقاومت بدین!!!
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    ارتش عراق باید با کمک نیروهای مردمی ونیروهای کرد عراقی به جنگ با ترکیه بروند وهمگی آنان را بکشند و از کشور شان بیرون کنند 0
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    رئیس جمهور عراق باید یک درس فراموش نشدنی به اردوغان بدهد. باید این ترک بی شعور راادب کرد که گردن کلفتی نکند .
  • tohid ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    باید یکی جواب این اردوغان رو بده ..
  • hadi ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان نامرد درشرایطی داره جنگ روانی را علیه عدولت وملت عراق رام میندازه که این کشور یعنی عراق با سختی تمام درحال عبور از خطرناکترین دوره تاریخی خودشه واین مسئله عمق روحیه ناجوانمردانه حاکم برترکیه رانشان میده ولی دربعد دلایل این تجاوز وگستاخیهای مشابه ترکیه ضمن منطقی بودن نظرات کارشناس محترم مشرق شاید بتوان نتیجه گیری کردکه باتوجه زوال روزافزون داعش محورجهانی شرارت (امریکا-رژیم صحیونیستی-وکشورهای مزدورعربی) به دنبال جایگزین کردن ترریست دولتی ترکیه بجای داعشی هستند که حالا نه تنها تاریخ مصرفش گذشته بلکه خطرش گریبانگیرمحورجهانی شرارت شده وترکیه به دلایل مختلف بهترین گزینه برای این ماموریت است.به هرحال نباید درحال حاضر اولویت نابودی داعش فدای تنبیه ترکیه ای شود که باابزارهای اقتصادی سیاسی اعتلاف روسی ایرانی سوری عراقی و ... هم میشه تاحدزیادی این طوله مار موذی منطقه را زیرفشارقرارداد والبته لازمه که ایران نیز هماهنگی بیشتری باروسیه درقبال ترکیه اتخاذکنه
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    کم کم وقتشه که دم اردوغان ر و کوتاه کنیم
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    ترکیه داره مثل قطر بیشتر از اندازش روصدا میکنه و این نشان دهنده ی سقوط این دو کشوره
  • حسن ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان که خیلی هم به بیانیه گوش کرد. دولت عراق داره برای خودش بیانیه میده ترک ها هم کارخودشون رو می کنن. بابا یه عرضه نشون بدون یه دوتا موشک بزنید تو سر این 100 تا دونه سرباز...
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    منتظر دستور شما بودیم.............الساعه جوابشو میدیم
  • سید ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    صدام جدید!
  • سید ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این کردها خودشون دست کمی از ترکها ندارن. همیشه در طبل جدایی میکوبن. مدام در توهم کشور کردستان بزرگ هستن. اصلا خودشون زمینه ساز حضور نظاهی مکرر ترکیه در خاک عراق بودن.
  • سید ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    چه ربطی داره بابا. هر کسی که بی اجازه وارد خاک کشوری بشه، پیروز نیست که. اتفاقا دقیقا به خود عراق بستگی و ربط داره نه ایران. همین که عراق موضع گرفته، گرچه آمریکا طرفداری هم کرده باشه، مشخص کننده نفوذ ایران هست.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    خود آمریکا ، انگلیس و فرانسه که استعمارگرن متجاوزن باز به بعضی اصول قدرت پایبند هستند مثلا تلاش دارند با قدرت بزرگ دیگر برخورد نظامی نداشته باشند ولی ترکیه به هیچ اصولی پایبند نیست هر کاری ازش سر می زنه مثل یه خر ، خریت و جفتک رو ازش می بینیم این تاریخ ترکیس اگر فردا دیدید جنگنده های ترکیه رو آسمان ایروان هستند باز هم تعجب نکنید جالبه که ترکیه نفت و گاز و به جز 4 5 مورد معدن هم ندارد اینا برای مسئولان کشور ما درسه که در هیچ موضوعی از جمله ترانزیت به ترکیه محتاج نباشیم .
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    فقط یک پاسخ نظامی محکم و محدود ازطرف روسیه می تواند پاسخ مناسب و منکوب کننده به این شلنگ تخته های ترکیه باشد ، البته به شکلی که پای ناتو را آنگونه ترکیه می خواهد باز نکند
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    من متاسفم واسه مشرق که نظرات توهین آمیز رو منتشر می کنه
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    روسیه باید در عراق هم علیه داعش عملیات انجام دهد و این هم با درخواست کمک از سوی دولت قانونی عراق انجام بشود تا روسیه تمام نیروهای ترکیه را در عراق هدف قرار دهد
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    از کی تا حالا امپراطوری عثمانی شده کشور مسلمان
  • شهید ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    درسته که کردها در جنگ با داعش هستند اما نشان دادن همیشه براحتی قابل خرید هستند
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    ما هم میتونیم مثل روسیه توریسم ترکیه رو تحریم کنیم
  • اهواز ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    اردوغان دست به عملیات انتحاری زده زیرا رییس داعشی ها خودشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس