تحلیلگران بر این باورند که روابط نفتی مقام های ترکیه با داعش بخش اساسی سیاست های دولت این کشور را شکل می دهد و ادامه این مساله مشکلات بسیاری برای نظام آنکارا و روابط خارجی آن به وجود خواهد آورد.

به گزارش مشرق، پس از سرنگونی جنگنده روسیه در مرزهای سوریه به دست نیروی هوای ترکیه در سوم آذر ماه، اختلاف مسکو و آنکارا به اوج خود رسیده است. پس از این حادثه بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، ترکیه را پشتیبان تروریست خواند و تاکید کرد در پاسخ به اقدام آنکارا در خنجر زدن از پشت به مسکو اقدام لازم در نظر گرفته شده است.

پس از افزایش تنش میان روسیه و ترکیه، مسکو اعلام کرد که ترکیه خریدار نفت از  گروه تروریستی داعش و عرضه کننده آن به جهان است.

در این زمینه، افزون بر اینکه پوتین رئیس جمهوری روسیه، بر این مساله تاکید کرد که مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان دهنده معاملات نفتی داعش با ترکیه و قاچاق نفت به ترکیه است، آناتولی آنتونف معاون وزیر دفاع روسیه نیز یازدهم آذر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ترکیه خریدار اصلی نفت گروه تروریستی داعش است و بخش اصلی نفتی که تروریست های داعش در میدان های نفتی زیر کنترل خود تولید می کنند، به ترکیه تحویل می شود.

سرگئی ایوانف رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز دوازدهم آذر ماه در مصاحبه با شبکه راشاتودی اعلام کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که ترکیه خریدار نفت گروه تروریستی داعش و فروشنده آن به مشتریانی در سراسر جهان است.

** قطری ها دلالان قاچاق نفت از سوریه

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، دیگر به آسانی نمی توان محور نفتی داعش – آنکارا را پنهان کرد. گروه تروریستی داعش که به ترکیه به عنوان «سرزمین یاری دهنده» نگاه می کند با آنکارا رابطه ای بر پایه منافع برقرار کرده است. این گروه به بازارهای ترکیه نفت می فروشد و در مقابل آن مال و تسهیلاتی را در مرزهای ترکیه با سوریه دریافت می کند.

در ژوئن سال 2014 داعش 49 تن از دیپلمات های ترکیه را در موصل به گروگان گرفت. این گروه که در همه جا دست به کشت و کشتار می زند همه ی دیپلمات ها ترکیه را زنده نگه داشت و حتی دولت این کشور را هم تهدید نکرد که یکی از این افراد را بازداشت خواهد کرد. در سبتامبر همین سال، احمد دواد اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت که همه دیپلمات های ترکیه آزاد و به کشور خود برگشته اند. 

به نوشته «ایلی حنا» نویسنده روزنامه الاخبار، آنکارا از ترکیه نفت می خرد و میان 2 طرف رابطه وجود دارد. داعش با فروش نفت به ترکیه از این کشور مال و سلاح دریافت می کند و ترکیه در قبال دریافت نفت از داعش در مرزهای خود با سوریه برای عناصر داعش تسهیلاتی را فراهم می کند تا به آسانی از ترکیه به سوریه رفت و آمد کنند. آنچه وزارت دفاع روسیه درباره خرید نفت توسط ترکیه از داعش منتشر شده شگفت آور نیست.

به گزارش این رسانه لبنانی یک منبع وابسته به گروه داعش، ماهیت رابطه ترکیه با داعش را تشریح کرد. وی بر این مساله تاکید کرد که ترکیه برای فرماندهان گروه داعش به عنوان سرزمین یاری دهنده شناخته می شود و هرگونه اختلافی میان ترکیه و داعش در روابط آن 2 نیز تاثیر گذار است. وی افزود: به طور منظم از طریق دلالان به ترکیه نفت فروخته می شود.

عناصر داعش پرونده ثروت نفتی داعش را بر عهده دارند و علت این مساله هم آن است که این افراد مورد اعتماد بالای ترک ها هستند. بر پایه گفته های این منبع آگاه که همواره در شهر الرقه سوریه و موصل عراق در رفت و آمد است ترکیه با نفت داعش به عنوان غنیمتی برخورد می کند و سهمی را برای خود قائل است. هرگاه رابطه ی داعش و رجب طیب اردغان گرم تر باشد صادرات نفت داعش به ترکیه افزایش می یابد.

به گزارش این منبع، ترکیه به وسیله کانال های ارتباطی که در اختیار دارد واسطه انتقال نفت به کشورهای اروپایی شرقی نیز است.

به نوشته ی روزنامه الاخبار، این اخبار با آنچه وزارت دفاع روسیه درباره خرید نفت داعش توسط ترکیه منتشر کرده مطابقت دارد. بر پایه اظهارات وزارت دفاع روسیه داعش افزون بر سلاح، گلوله از این کشور منابع مالی بسیاری می گیرد و در برابر به این کشور نفت می دهد.

** امضای قرارداد نفتی میان ترکیه و داعش

به گزارش النشره لبنان، سرهنگ حسام العواک رییس دستگاه اطلاعاتی ارتش آزاد سوریه، دهم آذر گفت ارتش آزاد تصاویری را در اختیار دارد که نشان می دهد ترکیه با گروه تروریستی داعش قرارداد خرید نفت امضا کرده است.

وی افزود: از آغاز بحران سوریه در سال 2011 میلادی ترکیه از تکفیری ها و تروریست ها علیه گروه های میانه رو پشتیبانی می کند.

او در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیگ روسیه افزود: ما تصاویری را در اختیار داریم که ماشین های تویتا که توسط قطر برای داعش خریداری شده است از راه ترکیه وارد سوریه می شود. این خودروها رهبران داعش را منتقل می کنند. ما همچنین پیش از پیدایش داعش نظاره گر بودیم که ترکیه از گروه های تکفیری تندرو حمایت می کرد و کمک های ترکیه از راه کوه قرصایه در نزدیکی «بوابه السلام: گذرگاه سلام» در نزدیکی مرزهای ترکیه به سوریه می رسید.

وی افزود: دستگاه اطلاعاتی ترکیه از این کمک ها سو استفاده کرد و به موجب این کمک ها توانست به تسهیلاتی از جانب گروه های تندرو دست یابد. این گروه ها کارخانه ها و کارگاه های شهر حلب را چپاول می کردند و در اختیار شرکت های ترکیه قرار می دادند. این گروه های تندرو زیر نظر گروه اخوان المسلمین سوریه فعالیت می کردند و این گروه هماهنگ کننده روابط میان گروه ها تندرو بود تا ارتش آزاد و دیگر گروه های میانه رو را نابود کنند.

**روابط نفتی با داعش بخش مهم سیاست های اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، آران اردام نماینده حزب جمهوری خلق ترکیه گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و نزدیکان وی از تروریست های داعش نفت خریداری و به ترکیه وارد می کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی گفت اطلاعات نشان می دهد که نفتکش‌ها و کانتینرهایی که ماه گذشته توسط جنگنده های روسی هدف قرار گرفته اند نفت های دزدیده شده از شمال سوریه را به عراق و از آنجا به ترکیه منتقل می کردند. به گفته وی اطلاعات نشان می دهد حدود 500 نفت کش وکانتینر شرکت بایرایک که توسط خانواده داماد اردوغان اداره می شود این نفت ها را از سوریه به ترکیه منتقل می کردند که توسط جنگنده های روسی هدف قرار گرفته شدند.

به گفته اردام، روابط نفتی با داعش بخش اساسی سیاست های اردوغان با همه گروه های تروریستی در سوریه است و هنگامی که روزنامه جمهوریت ترکیه تصاویر کامیون های وابسته به دستگاه اطلاعاتی ترکیه را منتشر کرد که سلاح را از ترکیه به سوریه منتقل می کرد درستی این مساله را به اثبات رساند.

بر اساس این گزارش، نجدت بامیر متخصص حوزه انرژی گفت که واردات نفتی ترکیه از کشورهای مختلف به ارزش یک میلیارد دلار طی سال پیش کاهش یافته است و این بیانگر آن است که ترکیه به طور سری از داعش نفت خریداری می کند.

بامیر به شبکه  تلویزیونی «خلق تی وی» ترکیه گفت: داستان قاچاق نفت از سوریه از زمانی که گروه های تروریستی در تابستان سال 2012 شهر الرقه را به کنترل خود در آوردند، آغاز شد.

فاروق لوغ اوغلو معاون پیشین وزارت امور خارجه ترکیه، نیز به روزنامه بیرجون ترکیه گفت قاچاق نفت توسط داعش به ترکیه حقیقتی است که همه جهانیان از آن آگاه هستند و مرزهای ترکیه به گذرگاه روزانه داعش و همه تروریست ها خارجی تبدیل شده است.

این نماینده پیشین حزب جمهوری خلق ترکیه گفت: ادامه کمک نظام ترکیه به داعش برای قاچاق نفت مشکلات بسیاری برای این نظام و روابط خارجی آن به وجود خواهد آورد به ویژه پس از این که ولادیمیر پوتین با تشریح عکس های ماهواره اطلاعات بسیاری را ارائه کرده این مشکل دوچندان می شود زیرا ماهواره های موجود در آسمان منطقه همه چیز را ثبت می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    خرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخرخردوغان مرگت باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس