نشریه روسی روسکایا پلانتا گزارش داد: روسیه هرگز اجازه نخواهد داد، سوریه به میدان بازی اردوغان برای نیل به اهدافش تبدیل شود و مردم روسیه نیز سرنگونی جنگنده سوخو ۲۴ این کشور توسط ترکیه را هرگز از یاد نخواهند برد.

 به گزارش مشرق، نشریه روسی "روسکایا پلانتا" در یادداشتی به قلم "سرگی آکسینوف" نوشت: رجب طیب اردوغان پس از سرنگونی سوخو-24 با غروری خاصی اعلام کرد که ترکیه از حریم هوایی خودش دفاع کرده است و روسیه باید بداند که دارد با آتش بازی می‌کند. ترکیه که خودش ید طولانی در نقض حریم هوایی دیگر کشورها من‌جمله یونان، عراق و قبرس را دارد جنگنده روسیه را به دلیل این تخلف سرنگون کرده است که این خود گویای نوعی پارادوکس است. این در حالی است که چند روز پس‌ازاین سانحه هوایی و اعمال تحریم‌های روسیه علیه ترکیه، اردوغان از ترس اقدامات آتی و خشن روسیه بارها درخواست ملاقات با پوتین را پیشنهاد کرده است و اذعان کرده است که نیروهای هوایی ترکیه در شناسایی جنگنده روسی اشتباه کرده است و نمی‌دانست که این جنگنده متعلق به ترکیه است که سخنان وی بیشتر شبیه به طنز است.

آکسینوف افزود: «رئیس‌جمهوری روسیه، دولت ترکیه به‌ویژه شخص اردوغان را به حمایت از داعش و خریداری نفت از این گروهک تروریستی متهم کرده است. پوتین گفت روسیه صحنه‌های انتقال نفت داعش به ترکیه را توسط ماهواره‌های فضایی ثبت کرده است و حاضر آن‌ها را به معرض نمایش بگذارد. واقعیت این است که حتی برخی از اعضاء گروه "جی-20" نیز در حمایت از داعش دخیل هستند. پس از بمباران کاروان‌های حامل نفت داعش به‌سوی ترکیه و سرنگون کردن جنگنده روسیه، بر همگان مشخص شد که ترکیه علناً از تروریست‌های داعش حمایت می‌کند، این در حالی است این کشور عضو ائتلاف ضد داعش نیز هست. به گفته "سرگی شایگو" وزیر دفاع روسیه، پس از تشدید حملات روسیه در سوریه، تروریست‌ها روزانه 1.5 میلیون دلار در بازار سیاه از دست می‌دهند. این در حالی است که متحدان غربی ترکیه تاکنون از خریداری نفت داعش توسط اردوغان سکوت کردند.»

کارشناس روس در ادامه می‌گوید: «سرنگونی سوخوی روسی پرده از تجارت خانوادگی اردوغان با  داعش برداشت و اقدام نیروی هوایی ترکیه بر اساس منافع شخصی اردوغان و خانواده‌اش صورت گرفت. بر اساس گزارش‌های مطبوعات ترکیه، بلال اردوغان پسر رئیس‌جمهور، "ضیاء ایلجان" شوهر خواهر اردوغان و "مصطفی اردوغان" عموی رئیس‌جمهور مشترکا صاحب شرکت حمل‌ونقل دریایی و ساخت کشتی "بی.ام.زی" هستند. چندین اسکله‌های در بندر بیروت و جیحان فقط مختص به بلال اردوغان می‌باشند که از این اسکله‌ها، نفت توسط تانکرهای نفت‌کش به ژاپن قاچاق می‌شود که قیمت هر تانکر نفت‌کش تنها 18 میلیون دلار است. بااین‌حال اردوغان تجارت پسرش را کاملاً قانونی ارزیابی می‌کند. اما در حقیقت بلال اردوغان تا بناگوش درگیر فعالیت‌های تروریستی است و مخالفان اردوغان در ترکیه در انتظار روزی هستند که بلال را پشت میله‌های زندان ببینند. البته تا زمانی که طیب اردوغان در پست ریاست جمهوری است، وی از هرگونه پیگرد قضائی مصون هست. نکته جالب اینجاست که بلال اردوغان ارتباط خود را با اسلام‌گرایان پنهان نمی‌کند و اخیراً عکسی از وی با تروریست‌ها در رسانه‌ها منتشر شد.»

نشریه روسی خاطرنشان کرد: «سمیه اردوغان دختر رئیس‌جمهور نیز فعالیتش از برادر و پدر کمتر نیست. وی مسئولیت مدیریت  واحدهای ارائه‌دهنده خدمات پزشکی به زخمی‌های داعش را در بیمارستان نظامی در جنوب شرق ترکیه در استان "شانلی اورفا"  بر عهده دارد. کامیون‌های ارتش ترکیه هرروز ده‌ها تن از تروریست‌های داعش را که به‌سختی مجروح هستند به این بیمارستان برای مداوا انتقال می‌دهند. گذشته از این سمیه اردوغان به یک شخصیت سیاسی نیز در ترکیه تبدیل‌شده است.»

از دیدگاه نشریه روسی، منافع تجاری و سیاسی خانواده اردوغان با گروه تروریستی داعش درهم‌تنیده شده است و حمایت طولانی‌مدت وی همراه با خانواده‌اش از داعش سبب‌ساز گسترش نفوذ و مهم‌تر از همه تدوام این گروه تروریستی در سوریه شده است. اردوغان از یک‌سو برای آوارگان سوری اشک تمساح می‌ریزد و از دیگر با بحران سوریه تجارت می‌کند و پول‌های کلانی به دست می‌آورد که قطعاً با این پول‌هایی که به خون مردم سوریه و عراق رنگین هستند قصد دارد امپراتوری عثمانی را احیاء کند. اما این لقمه برای دهان اردوغان بسیار بزرگ است و روسیه هرگز اجازه نخواهد داد سوریه به میدان بازی اردوغان برای نیل به اهدافش تبدیل شود و مردم روسیه نیز سرنگونی سوخو-24 را هرگز از یاد نخواهند برد. بنابراین روسیه به شیوه‌های متفاوتی از ترکیه انتقام خواهد گرفت و مقامات آنکارا نیز به‌خوبی بر این امر واقف‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس