یک رسانه روسی به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات روسیه و مصر در عرصه احداث نیروگاه هسته ای در مصر از برنامه مسکو برای واگذاری وام 25 میلیارد دلاری به قاهره برای احداث این نیروگاه خبر داد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری روسیا سگودنیا روز دوشنبه اعلام کرد: روسیه وام 25 میلیارد دلاری برای احداث نخستین نیروگاه هسته ای در مصر در اختیار این کشور قرار می دهد و این وام برای تامین 85 درصد هزینه های احداث نیروگاه هسته ای مصر استفاده خواهد شد. طرف مصری 15 درصد بقیه هزینه های احداث این نیروگاه را متحمل خواهد شد.

روسیه و مصر 28 آبان ماه موافقت نامه دولتی احداث نیروگاه هسته ای را امضا کردند که بر اساس آن، شرکت دولتی روس اتم، واحد اول نیروگاه هسته ای مصر با مشارکت متخصصان روس و با استفاده از فناوری های این کشور احداث خواهد کرد.

روسیه و مصر از حدود سه سال پیش برای احداث نیروگاه هسته ای با یکدیگر مذاکره می کردند.

«آنتون موسکوین» معاون برون مرزی شرکت روس اتم به تازگی گفت که ساخت نخستین راکتور در نیروگاه دبعا در شمال مصر تا سال 2022 به پایان خواهد رسید. در این قرارداد، وام روسیه به مصر نیز گنجانده شده است.

موسکوین اضافه کرد: کار ارزیابی نیروگاه هسته ای مصر در اوایل سال آینده آغاز می شود.

مصر به طور نامنظم و گاها از سال 1981 ساخت نیروگاه در دبعا واقع در مطروح را بررسی کرده است. قاهره پس از فاجعه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 (در اوکراین) برنامه های هسته ای خود را متوقف کرد اما در سال 2006 اعلام کرد که قصد دارد آن را احیا کند. طرح های پیشنهادی پس از عزل حسنی مبارک رئیس جمهوری پیشین مصر در فوریه 2011 آماده شد.

در فوریه سال جاری، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که یادداشت تفاهمی با روسیه درباره این موضوع به امضا رسانده است.

نیروگاه دبعا در سال 2025 و پس از تکمیل شدن دارای چهار راکتور خواهد بود. روس اتم اکنون تنها شرکت در مذاکرات با مصر درباره این پروژه است.

روابط روسیه و مصر در سال های اخیر گسترش یافته و دو کشور در عرصه های مهمی همچون فنی -نظامی و اقتصادی با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس