وزارت دارایی روسیه روز شنبه با انتشار بیانیه ای به اوکراین هشدار داد در صورت عدم بازپرداخت به موقع بدهی 3 میلیارد دلاری به روسیه، مسکو به دادگاه داوری بین المللی شکایت می کند.

به گزارش مشرق، در بیانیه وزارت دارایی گفته شده است: در صورتی که اوکراین در موعد مقرر در قرارداد مربوط به بدهی 3 میلیارد دلاری، تا روز بیستم ماه دسامبر این مبلغ را به روسیه بازپرداخت نکند، مسکو به دادگاه داوری بین المللی شکایت می کند.
دربیانیه آمده است: به رغم این که اوکراین از روسیه درخواست رسمی برای برنامه زمانی سه ساله برای بازپرداخت بدهی سه میلیارد دلاری خود، مسکو اجرای چنین برنامه ای را با ارائه تضمین هایی از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا یا یک موسسه مالی بین المللی درجه اول پیشنهاد کرد.
بیانیه می گوید: روسیه حتی شرایط بهتر از آنچه که صندوق بین المللی پول درخواست می کرد پیشنهاد کرد. اما روسیه در این هفته نامه رسمی از آمریکا مبنی بر عدم ارائه تضمینی برای بازپرداخت بدهی سه میلیارد دلاری اوکراین دریافت کرد.
در بیانیه اضافه شده است: در این رابطه روسیه هیچ راه دیگری جز مراجعه به دادگاه بین المللی در صورت خودداری از انجام تعهدات اوکراین به بازپرداخت بدهی 3 میلیارد دلاری تا روز20 ماه دسامبر جاری نمی بیند که به معنای ورشکستگی اوکراین خواهد بود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تازگی گفت: مسکو به کی یف پیشنهاد کرده بدهی سه میلیارد دلاری به روسیه را از سال 2016 و سالانه یک میلیارد دلار بازپرداخت کند که امیدواریم با اجرای این طرح، مشکل کنونی حل شود.
بر اساس برنامه زمانی کنونی که اوکراین به علت انباشت بدهی های خارجی خود حاضر به اجرای آن نیست، کی یف باید تا ماه آینده میلادی تمامی بدهی خود را یک جا بپردازد.
روسیه وام سه میلیارد دلاری را به صورت خرید اوراق قرضه اروپایی اوکراین در دسامبر 2014 و پیش از سرنگونی حکومت «ویکتور یانوکوویچ» رییس جمهوری نزدیک به روسیه در اختیار این کشور قرار داد.
این بدهی به مساله عمده مورد اختلاف میان روسیه و اوکراین تبدیل شده است و درحالی که کی یف بر تجدید برنامه زمانی پرداخت طلب اصرار می کند، مقام های روس تاکنون اعلام کرده بوند اوکراین باید ماه دسامبر آینده این بدهی را بازپرداخت و تسویه کند.
اوکراین با داشتن حدود 80 میلیارد دلار بدهی در وضعیت دشواری قرار دارد و مقامهای این کشور بارها اعلام کرده اند که بدهی 3 میلیارد دلاری به روسیه را بازپرداخت نمی کنند و مسکو باید همانند دیگر طلبکاران کی یف بخشی از بدهی را بخشوده و برنامه بازپرداخت بخش باقی مانده را هم تجدید زمانی کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس