شهیدی که چهار سال قبل در شرق مازندران به‌عنوان شهید گمنام تشییع و به خاک سپرده شد، چند صباحی است که احراز هویت شده و حالا خانواده آن شهید از غرب مازندران به دیدار مسافری می‌روند که در شرق استان آرمیده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، 23 دی‌ماه 90 بود که دو شهید گمنام در مسجد جامع نکا مهمان مردمی متدین و ولایت‌مدار بودند، وداعی باشکوه در شب اربعین حسینی (ع) صورت گرفت و فردای آن روز، پیکرهای شهدا بر روی دستان مردمی که از راه‌های دور و نزدیک خود را به کاروان شهدا رسانده بودند، تشییع شد.

24 دی‌ماه 90 از سپاه ناحیه نکا تا یادمان شهدای گمنام این شهرستان در خیابان علمیه پر از شور و شعور بود و زنان و مردانی برای قدردانی از شهدا آمده بودند تا به آنها بگویند که غریب نیستید و افتخار دهید که برای شماها پدری و مادری کنیم.

ساعتی گذشت و مراسم خاک‌سپاری شهدای گمنام انجام و روزها و ماه‌های بعد، مناسبت‌های مختلفی به‌نیابت از خانواده شهدا برای این مسافران خوش‎نام اما بی‎نام و نشان برگزار شد.

این مراسم در حالی انجام می‎گرفت که کمی آن طرف‌تر خانواده‎ای چشم‌انتظار مسافر خود بودند، مسافری که بیش از 20 سال به سفری بی‎بازگشت رفت و دیگر نشانی از او پیدا نشد.

پس از گذشت چهار سال از تدفین دو شهید گمنام در نکا، با تطبیق آزمایشات DNA، هویت یکی از شهدای گمنام محرز شد اما برای اعلام رسمی این موضوع نیاز به انجام مراتب اداری خاصی بود و اینکه باید به خانواده شهید نیز اطلاع داده می‎شد، سرانجام  امروز این مهم با همه سختی‌ها و حساسیت‎هایی که داشت، به پایان رسید.

اکنون خانواده شهید در غرب استان دل در دل‌شان نیست تا هرچه زودتر سفری به شرق مازندران داشته باشند و بر مزاری بروند که پدر، همسر، فرزند و برادری ایثارگر، سال‌ها به‌عنوان شهید گمنام در آن آرمیده است.

اگر برای یک لحظه خود را جای خانواده این شهید تصور کنیم؛ بسیار سخت و اندوه‌بار است که قبول کنیم گم‎گشته خود را پس از سال‌ها می‎یابیم اما نمی‎توانیم او را ببینیم، حتی تکه‎ای از استخوانش را.

* احراز هویت شهید علی‎نقی روحی‌کوشال‎شاهی

مسئول هیئت رزمندگان و تولیت شهدای گمنام نکا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، با بیان اینکه شهید احراز هویت‌شده در 28 فروردین‌ماه 67 در منطقه عملیاتی فاو در تک دشمن به شهادت رسید و پس از سال‌ها پیکر او در 20 دی‌ماه 90 به‎عنوان شهید گمنام به مازندران منتقل شد، گفت: این شهید در 23 دی‌ماه به همراه دیگر شهید گمنام، وارد شهرستان نکا شد و مراسم تشییع و خاک‌سپاری آنها در 24 دی‌ماه 90 و در روز اربعین حسینی (ع) برگزار شد.

احمد ذلیکانی با اعلام اینکه احراز هویت یکی از آن دو شهید در 24 آذرماه گذشته به اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اعلام شد، اظهار کرد: نام این شهید، علی‎نقی روحی‌کوشال‌شاهی فرزند محمدتقی اعزامی از نوشهر است که خانواده او نیز اکنون در همین شهرستان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که تشییع و خاک‌سپاری این شهید در سال 90 مصادف با روز اربعین بوده، قسمت شد که بار دیگر در اربعینی دیگر یاد و خاطره آن شهید گرامی داشته شود، لذا عصر روز چهارشنبه 11 آذرماه سال‌جاری هم‌زمان با مراسم اربعین حسینی (ع) مراسم استقبال از خانواده شهید روحی انجام و مراسم دسته‌روی نیز از مقابل سپاه ناحیه نکا تا مزار شهدای گمنام برگزار می‎شود.

ذلیکانی بیان کرد: پس از پایان دسته‌روی و اقامه نماز مغرب و عشاء، مراسم سالگرد شهدای گمنام نکا و رونمایی از سنگ مزار شهید روحی در گلزار شهدای گمنام این شهرستان برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: شهید روحی کارمند فرمانداری نوشهر بود و از او سه پسر و یک دختر به یادگار مانده که یکی از فرزندان پسر او نیز در فرمانداری نوشهر مشغول خدمت است.

به گزارش فارس، از این دست اتفاقات در کشور همیشه بوده و هست و این راه همچنان ادامه دارد، شهدای زیادی هنوز احراز هویت نشدند و خانواده‎های زیادی هنوز چشم‌به‌راه گم‎گشته خود هستند.

بر زمین و آسمان این کشور، نام و یاد شهدا حک شده و به هر سو که می‎نگریم به نام یک شهید مزین شده است، این برای ما افتخار باشد که بگوییم در کوچه، خیابان، ساختمان، مدرسه، پایگاه، ورزشگاه و در شهری به نام یک شهید قدم گذاشته‎ایم.

فراموش نکنیم که موجودیت، حفظ، استحکام، عزت و پیشرفت کشورمان به‌دلیل حضور معنوی شهداست و خیلی از ما هنوز این حضور و حیات را درک نکرده‎ایم، اما به‌قول شهید آوینی پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس