حمید حسام می‌گوید: بخش مالی جایزه جلال در امید نویسندگان تاثیری ندارد و شرکت‌کنندگان نباید فقط از دریچه یک عدد به جایزه نگاه کنند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در هشتمین جایزه جلال آل احمد، سردار حمید حسام برای کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» (خاطرات حاج میرزا محمد سلگی) برگزیده بخش مستندنگاری شد که پس از دریافت جایزه‌اش گفت:‌ من اگر این‌جا هستم به برکت پاهایی است که افتاد. حاج میرزا که هزاران زخم نشمرده دارد دلش را آیینه کرد تا حضرت ابوالفضل (ع) را به همگان نشان دهد، مانند آیینه کوچکی که به قدر توانش می‌تواند نور خورشید را انعکاس دهد. من تلاش کردم در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» سکوت بچه‌های جبهه را نشان دهم.

حمید حسام درباره جایزه جلال آل احمد گفت: من چون در جریان تمام هشت دوره جایزه جلال نیستم، نمی‌توانم در مورد آن نظر جامع و کاملی بدهم. نظر کامل به اشراف به موضوع نیاز دارد.

او دعوت به جایزه جلال را یک شانس دانست و اظهار کرد: جایزه جلال یک تراز بالای علمی است که کارنامه یک‌ساله ادبیات داستانی را نشان می‌دهد. برای نویسندگان خوب است که یک نگاه فنی و عالمانه کارشان را رصد کند و کارشان در رقابت با دیگران گذاشته شود. به جز بخش مادی جایزه، نگاه کارشناسانه محل اقبال است.

حسام ادامه داد: برای خود من حس خوبی است که کارم در بخش مستندنگاری برگزیده شده است. جایزه جلال با توجه به شخصیت جلال یک جایزه داستان‌محور است و تمرکزش بر ژانر داستان و گونه‌های آن است. من در جشنواره‌های دفاع مقدس جایزه دریافت کرده‌ام، اما وقتی کتاب در رقابت با سایر موضوعات قرار می‌گیرد، بسیار قابل توجه است.

برگزیده بخش مستندنگاری جایزه جلال درباره برگزاری این جایزه اظهار کرد: درباره ترکیب داورها باید بگویم که از سرآمدان شاخه‌ها بودند. با شناختی که من از این عزیزان دارم می‌دانم که جانب انصاف را رعایت کرده‌اند، به صداقتشان نیز ایمان دارم. همچنین می‌توان فهمید که داوران به خوبی همه آثار را دیده بودند. به خاطر این اتفاق جا دارد از برگزارکنندگان جایزه تشکر کنم.

نویسنده کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» درباره کم شدن ناگهانی سکه‌های جایزه جلال از 110 سکه به 30 سکه بیان کرد: درباره بخش مالی باید بگویم در امید نویسندگان تاثیری ندارد. البته کسی از کمک مالی قوی بدش نمی‌آید. کسانی که در وهله اول نگاهشان به پیدا کردن جایگاه و هویت خودشان در این آوردگاه باشد، به این مسائل نگاه نمی‌کنند. افراد می‌توانند سرشان را بالا بگیرند و بگویند ما هم توانستیم در جایزه جلال آل احمد جایگاهی داشته باشیم.

این چهره فعال حوزه ادبیات دفاع مقدس همچنین افزود: میزان جایزه از سویی به برگزارکنندگان بازمی‌گردد. من خودم در کار اجرایی جوایز و جشنواره‌ها حضور داشته‌ام. گاهی مشکلات مالی می‌تواند کار را تحت‌الشعاع قرار بدهد. در این شرایط باید شرکت‌کنندگان جهت انصاف را داشته باشند و فقط از دریچه یک عدد به جایزه نگاه نکنند. در مورد کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» چون کتاب راوی داشت، جایزه به دو بخش تقسیم شد.

این نویسنده درباره تاثیر جوایز ادبی بر توجه مردم به آثار برگزیده گفت: این تاثیر دو بخش دارد؛ یک بخش این است که با توجه رسانه‌ها مردم کتاب را می‌بینند و اشتیاق برای خواندن کار زیاد می‌شود. ساحت دوم توجه و اطمینان ناشران است. در مورد خود من هنوز کتاب به چاپ دوم نرسیده است. «آب هرگز نمی‌میرد» در نمایشگاه کتاب امسال یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها بود، اما ناشر هنوز اطمینان نکرده که چاپ دوم را آغاز کند. این درحالی است که از چاپ اول که شامل سه‌هزار نسخه می‌شود، چیزی در بازار موجود نیست.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس