سران کشورهای غربی که در حاشیه اجلاس گروه 20 در ترکیه دیدار کوتاهی با هم داشتند، توافق کردند که تحریم‌های روسیه به بهانه دخالت این کشور در بحران شرق اوکراین به مدت 6 ماه دیگر، تا جولای سال بعد، تمدید شود. درد مشترکِ تحریم، بهترین فرصت برای درک مشترک و افزایش روابط همه جانبه با روسیه را فراهم می‌کند.

گروه بین‌الملل مشرق - روز 22 نوامبر، یعنی درست در آستانه سفر ولادیمیر پوتین به ایران، مقامات غربی برای تمدید تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه توافق کردند. این در حالی است که آن ها ادعا می‌کنند برای مقابله با داعش، به دنبال افزایش تعاملات و همکاری با روسیه هستند.

سران کشورهای غربی که در حاشیه اجلاس گروه 20 در ترکیه دیدار کوتاهی با هم داشتند، توافق کردند که تحریم‌های روسیه به بهانه دخالت این کشور در بحران شرق اوکراین به مدت 6 ماه دیگر، تا جولای سال بعد، تمدید شود. همزمان، در پی حملات مرگبار پاریس در 13 نوامبر، صدای درخواست همکاری نزدیک‌تر با محور روسیه و ایران برای مبارزه با داعش از همه جای اروپا بلند شد.

روابط ایران و روسیه
سران کشورهای اروپایی و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه 20 برای تمدید تحریم‌ها علیه مسکو توافق کردند


آنگلا مرکل، باراک اوباما، دیوید کمرون، ماتئو رنزی(نخست وزیر ایتالیا) و لوران فابیوس (به نمایندگی از اولاند) در این دیدار بر سر ادامه تحریم‌های روسیه به توافق رسیدند. تحریم‌های فعلی علیه روسیه در 23 ژوئن به اتمام می‌رسید. کشورهای غربی می‌گویند که آن چه به «توافق مینسک» معروف است باید به طور کامل میان روسیه و اوکراین اجرایی شود، تا آن گاه بتوان درباره شل کردن پیچ تحریم‌ها فکر کرد! یکی از دیپلمات‌های حاضر در این جلسه به رویترز گفت:

روابط ایران و روسیه

«ما تنها یک شانس برای به دست آوردن آن چه (در قضیه اوکراین) می‌خواهیم، داریم و اگر با کارت تحریم‌ها بازی کنیم باید تحریم‌های مالی تا حصول تبعات تلخ آن (برای روسیه) بر جای بماند.»

بعد از حملات تروریستی پاریس، فرانسوا اولاند خواستار ایجاد یک ائتلاف بزرگ از قدرت‌های جهانی برای مقابله با داعش شد. از همین رو قرار است که او 26 نوامبر به مسکو برود تا درباره همکاری‌های بیشتر در این زمینه، با پوتین مذاکره کند. از سوی دیگر، آنگلا مرکل هم بناست شب قبل از سفر اولاند به روسیه، با او در پاریس شام بخورد‌. به گفته مقامات آلمانی او از اولاند خواهد خواست که در سفر به مسکو، درباره مساله تحریم‌های روسیه محکم بایستد.

روابط ایران و روسیه


نگاهی به جزئیات تحریم‌ها ضد روسیه

در جلسه فوق العاده 3 مارس 2014، اتحادیه اروپا آن چه را که نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین توسط نیروهای مسلح روسیه خوانده می‌شد، محکوم کرد این اتحادیه از روسیه خواست که هر چه زودتر نیروهایش را مناطق درگیری عقب بکشد. در 17 مارس 2014، اتحادیه اروپا اولین ممنوعیت‌ها بر سفر مقامات روسی و همچنین توقیف اموال علیه روسیه و مقامات اوکراینی طرفدار روسیه را اعمال کرد. به جای اجلاس گروه 8 در سوچی روسیه، اجلاس گروه 7 بدون حضور روسیه در بروکسل (4-5 ژوئن2014) برگزار شد.

روابط ایران و روسیه

طبق تصمیم اتحادیه اروپا، توقیف اموال و ممنوعیت صدور ویزا برای 151 شخص حقیقی و 37 موجودیت حقوقی (شامل مؤسسه و شرکت) روسی و کریمه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

ورود همه کالاها از مبداء کریمه و سواستوپل (مناطق مورد مناقشه اوکراین و روسیه) به کشورهای اتحادیه ممنوع است، مگر این که گواهی مبداء آن را مقامات اوکراینی امضاء کرده باشند. سرمایه‌گذاری در کریمه و سواستوپل غیرقانونی است و شرکت‌های اروپایی یا مستقر در اروپا نمی‌توانند املاک یا مؤسسات کریمه‌ای را بخرند، یا شرکت‌های کریمه‌ای را تامین مالی کنند یا به آن ها خدمات ارایه دهند.

ظرفیت های مغفول یک رابطه

شرکت‌های اتحادیه اروپا اجازه ارایه خدمات توریستی در کریمه و سواستوپل را ندارند. به ویژه، کشتی‌های گردشگری، جز شرایط اضطراری، نباید با بنادر شبه جزیره کریمه تماس برقرار کنند. این شامل تمام کشتی‌های با مالکیت اروپایی و هواپیماهای با پرچم یکی از کشورهای عضو هم می‌شود.

صادرات کالاها و فناوری‌های مشخص به کریمه و فروش یا انتقال شرکت‌های کریمه‌ای ممنوع است. این شامل بخش‌های حمل و نقل، ارتباطات، و انرژی نیز می‌شود که هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در این شبه جزیره را ممنوع می‌سازد.

در 19 ژوئن 2015، شورای اروپا اقدامات محدودکننده اتحادیه را علیه روسیه و کریمه تا 23 ژوئن 2016 تمدید کرد. شهروندان و شرکت‌های اتحادیه از هرگونه معامله با پنج بانک دولتی روسیه و شعبه‌های خارج از اتحادیه آن‌ها و مجموعه‌های وابسته به آن‌ها که به نفع یا تحت کنترل آن‌ها عمل می‌کنند، منع شده‌اند. به علاوه، سه شرکت اصلی انرژی روسیه و سه شرکت اصلی صنایع دفاعی آن (با تمام توابع و اقمارشان) هم توسط اتحادیه تحریم شدند و هرگونه مبادله، سرمایه‌گذاری و ارایه خدمات به آن‌ها هم ممنوع است.

اشخاص و شرکت‌های اتحادیه اروپا حق پرداخت وام بلند مدت را به بانک‌ها و شرکت‌های در فهرست تحریم ندارند.

صادرات و واردات سلاح و مواد و تجهیزات مرتبط به/از روسیه مطابق با «فهرست نظامی مشترک اتحادیه»، ممنوع است.

صدور کالاهای با کاربرد دوگانه مطابق با «فهرست کالاهای با کاربرد دوگانه» اتحادیه اروپا، به روسیه و کشورهایی که به صورت عمده از روسیه سلاح می‌خرند، ممنوع است.

صدور تجهیزات و فناوری‌های مرتبط با بخش انرژی به روسیه، باید از قبل به تایید مراجع صالحه در کشورهای عضو برسد. اگر این تجهیزات و فناوری‌ها مرتبط با اکتشاف و تولید نفت در آب‌های عمیق، در مناطق قطبی یا نفت شیل باشد، مجوز صادرات باطل خواهد شد.

خدمات ضروری برای اکتشاف و تولید نفت در آب‌های عمیق، مناطق قطبی و نفت شیل نباید توسط شرکت‌های اتحادیه اروپا به روسیه ارایه شود (از جمله حفاری، آزمایش چاه‌ها و....)

نکته جالب در این میان آن است که به دلیل نیاز شدید اروپا به نفت روسیه، صنعت گاز این کشور مورد تحریم قرار نگرفت! به علاوه بخش فناوری‌های هسته‌ای و فضایی روسیه هم وارد فهرست تحریم نشد.

در 16 جولای 2015، شورای اروپا از «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» خواست که امضای هر نوع توافق جدید را با روسیه درباره عملیات مالی با فدراسیون روسیه تعلیق کند. کشورهای عضو اتحادیه، مواضع خود را از طریق هیات مدیره بانک بازسازی و توسعه اروپا در قبال تعلیق عملیات‌های مالی جدید با روسیه هماهنگ خواهند کرد.

گفتنی است که شرکت‌های روسی که هدف تحریم اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا قرار گرفته‌اند، همگی توسط حلقه افراد مورد اعتماد رییس جمهور پوتین اداره می‌شوند و به تمامی یا عمدتا در مالکیت دولت روسیه هستند. برای مثال سه غول صنعت نفت روسیه یعنی رزنفت، ترانس نفت و گازپروم، غول‌های اقتصادی روسیه هستند که توسط دولت اداره می‌شوند. در بخش بانکی هم «بانک روسیه»، بزرگ‌ترین بانک روسیه اصلی‌ترین هدف تحریم‌هاست.

به طور اجمالی اشخاص و شرکت‌های روسی مورد تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا به قرار زیر هستند:

1.گنادی تیمچنکو و شرکت‌های تحت مدیریت یا مالکیت او

گونوور (نفت و انرژی) نواتک (دومین تولیدکننده بزرگ گاز روسیه) گروه ولگا (شرکت سرمایه‌گذاری) استرویترانس گاز (ساخت و ساز)

روابط ایران و روسیه
گنادی تیمچنکو

روابط ایران و روسیه

2. آرکادی روتنبرگ و بانک اس ام پی

روابط ایران و روسیه
آرکادی روتنبرگ در کنار ولادیمیر پوتین

روابط ایران و روسیه

3.ایگور سِچین کارآفرین، تاجر و غول صنعنتی روسیه و از جمله نزدیکان ولادیمیر پوتین

رُسنفت(بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز روسیه)

روابط ایران و روسیه
ایگور سچین

4. سرگی چمزوف

شرکت فناوری‌های پیشرفته «رُستک»

روابط ایران و روسیه
سرگئی چمزوف؛ مدیر شرکت رُستک

ویاچسلاو وولودین، یوری کوالچوک و نیکلای شامالف، هر سه از معتمدین نزدیک پوتین نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارند.

روابط ایران و روسیه


شرکت‌های تحت تحریم

بخش نفت: علاوه بر رزنفت، ترانس نفت، گازپروم نفت، لوک اویل، سورگوت نفتگاز

بخش دفاعی: آلماز-آنتِی، کالاشنیکف کانسرن و شرکت KBPO

بخش بانکی: اِسبربانک، ونشِکونوم بانک و گازپروم بانک


مقامات سیاسی در فرست تحریم

سرگی ایوانوف - ولادیمیر یاکونین - ولادیمیر کوژین - ویکتور ایوانف - سرگی ناریشکین - ولادیسلاو سورکوف - دمیتری روگوزین - میخائیل فرادکوف - الکساندر ورتنیکوف - رمضان قدیرف - سرگی گلازیف - سرگی میرونوف - دمیتری کوزاک - الکساندر زاخارچنکو


اقدامات متقابل روسیه

در ژوئن امسال پوتین تحریم واردات مواد غذایی از غرب را به مدت یک سال تمدید کرد:

«دولت با تقاضای گسترش اقدامات (متقابل) به من رجوع کرد و همان‌گونه که رییس دولت پیشنهاد داد، ما اقدامات تلافی‌جویانه را به مدت یک سال از امروز تمدید می‌کنیم.»

این تحریم شامل بخش عمده مواد غذایی و خوار و بار وارداتی از اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا می‌شود.

تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و اقدامات متقابل این کشور، می‌تواند حدود 100 میلیارد دلار و 2.5 میلیون شغل را برای طرف‌های غربی به خطر اندازد. طبق تحقیقات موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش، در صورت ادامه تحریم‌ها در دو سه سال آینده، آلمان حدود 450.000، ایتالیا 215000، اسپانیا 160000، فرانسه 145000 و بریتانیا 110000 شغل را در اقتصاد خود از دست خواهند داد. حتی سوییس که عضو اتحادیه نیست، اما از توافق بروکسل برای تحریم روسیه پیروی می‌کند، حدود 45000 شغل از دست خواهد داد که 5000 تای آن مربوط به بخش توریسم است. این گزارش بازتاب زیادی در رسانه‌های اروپا از جمله لوفیگارو، ال پائیس و دی ولت آلمان داشت. از سوی دیگر، شهردار ریگا، پایتخت جمهوری لتونی، هم اذعان کرد که جمهوری‌های حوزه دریای بالتیک بیشترین آسیب را از تحریم‌های غرب و واکنش روسیه دیده و خواهند دید. او در مصاحبه با تلویزیون «دُژد» روسیه گفت:

«با سقوط ارزش روبل روسیه، فروختن کالا به روسیه برای جمهوری‌های بالتیک بسیار دشوار شده و با کاهش شدید توریست‌ها لطمه بزرگی به اقتصاد ما وارد شده است.»

روابط ایران و روسیه
نیلس اوساکوف؛ شهردار ریگا

«گیورگوس شیپارس»، از مقامات ارشد اقتصادی یونان، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت:

«کل سیاست تحریم غیرسازنده، بلک ضدسازنده است و حکومت یونان از ابتدا هم گفته بود که با ادامه تحریم‌ها علیه روسیه مخالف است.»

مقامات اتریش و مجارستان هم بارها از ادامه تحریم‌ها ابراز نارضایتی کردند و از افزایش هزینه‌های اقتصاد ملی خود از بابت تحریم سخن گفتند.

سرگئی ناریشکین، رییس دومای روسیه (به نقل از خبرگزاری تاس روسیه)، به شدت به سیاست تمدید تحریم‌های کشورش از سوی دولت‌های غربی اعتراض کرد:

«حتی حالا هم غرب از تحریم‌ها بر علیه روسیه سخن می‌گوید. همزمان با تراژدی‌های وحشتناک کنونی، چنین مواضعی مسخره نیست، بلکه بی‌تعارف، جنون‌آمیز و احمقانه است. دست کم این که این مسأله نشان از ضعف اخلاق و وجدان سیاسی دارد.»

روابط ایران و روسیه
سرگئی ناریشکین

در ادامه سیاست‌های تلافی جویانه روسیه، در 18 نوامبر خبرگزاری تاس گزارش داد که دولت روسیه تصمیم گرفته تا تحریم‌های غذایی علیه اوکراین اعمال کند که این تحریم از 1 ژانویه 2016 اجرایی می‌شود. وزیر توسعه اقتصادی روسیه، آلکسی اولیوکایف، پیشتر اعلام کرده بود:

«از آن جا که اوکراین به تحریم‌های ضدروسیه پیوسته است- اقتصادی، مالی- تصمیم گرفتیم تا اقدامات حفاظتی خود را به شکل تحریم‌های غذایی اعمال کنیم. بنا بر برآوردها این تحریم تا 600 میلیون دلار در سال آینده به اوکراین آسیب خواهد زد.»

روابط ایران و روسیه
آلکسی اولیاکوئف

مسکو به کی‌یف تا 1 ژانویه مهلت داده بود که در تصمیم پیوستن به کارزار تحریم غربی‌ها علیه روسیه تجدیدنظر کند.

گفتنی است در ماه سپتامبر، دولت ایالات متحده یک سری تحریم جدید علیه بخش دفاعی روسیه اعمال کرد که بهانه آن نقض قانون منع غنی‌سازی آمریکا علیه ایران، کره شمالی و سوریه توسط روسیه بود. وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، در واکنش به این اقدام آمریکا گفت:

«ما تاکید می‌کنیم که آمریکا نباید به این توهم دلخوش باشد که می‌تواند همین خط را ادامه بدهد، بی آنکه عواقب منفی متوجه خودش شود. ما اقدامات متقابل را در پیش می‌گیریم، ولی نه الزاما مشابه اقدامات آمریکا در تهیه فهرست سیاه تحریم.»

همزمان، ولادیمیر پوتین، برای شرکت در مراسم رژه نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، به پکن رفت و استقبال ویژه‌ای از سوی رییس جمهور چین از او انجام گرفت. بسیاری از تحلیلگران، این سفر را علامتی مشترک از سوی روسیه و چین به آمریکا مبنی بر تحکیم روابط این دو قدرت جهانی در برابر رقیب مشترک، تفسیر کردند.

روابط ایران و روسیه

آمریکا اخیرا علیه 5 بندر تجاری کریمه شامل سواستوپل، فئودوسیا، کِرخ، یِوپاتوریا و یالتا و همچنین سیستم کشتیرانی کِرخ تحریم‌های جدید وضع کرد. وزیر خزانه‌داری ایلات متحده، جیکوب لو، در همین رابطه چنین گفت:

«این تحریم‌های جدید برای تضمین کارآمدی تحریم‌های فعلی ایجاد شده است. این یک رویه معمول است، چرا که تحریم‌ها بدون این اقدامات تکمیلی به مرور زمان فرسوده می‌شوند.»

روابط ایران و روسیه
جیکوب لو وزیر خزانه داری آمریکا

گرگور کوبلر، سردبیر مجله «امور دفاعی و سیاست خارجی»، اظهارات این وزیر آمریکایی را مسخره خواند:

«این یک رویه معمول نیست و اصلا هم هم تصادفی انجام نمی‌گیرد. ...آمریکا دارد وارد بازی رقابت با روسیه می‌شود.»

ریچارد بکر، تحلیل‌گر سیاسی از ائتلاف ضدجنگ «اَنسر» هم تحریم‌ها را این گونه تفسیر کرد:

«تحریم‌ها به سیاست‌های ستیزه‌جویانه حکومت آمریکا در اوکراین و علیه روسیه بازمی‌گردد و شکل دیگری از رفتاری است که ایالات متحده علیه بسیاری از کشورهای دیگر انجام می‌دهد.»

ظرفیت‌های مغفول یک رابطه

واقعیت این است که فارغ ار بسیاری از زمینه‌های تاریخی و سیاسی که دو کشور ایران و روسیه را تا به امروز به هم مرتبط می‌ساخت، در حال حاضر هر دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها دچار مسایل، دغدغه‌ها و چالش‌های مشترک هستند که می‌تواند بستری برای توسعه هر چه بیشتر روابط باشد. اشتراکات قابل توجه در مواضع دو کشور نسبت به زیاده‌خواهی و زورگویی غربی‌ها، امنیت منطقه، مساله تروریسم، تحریم‌های مشابه و مسایل مهم دیگر می‌تواند برای ایران و روسیه به چشم مجالی برای توسعه و تعمیق روابط باشد. گرچه این توسعه در روابط در وهله نخست نیازمند تغییر دیدگاه‌ها و رویکرد در درون هر دو کشور است. به این مفهوم که ابتدا باید ذهنیت برخی مسؤولان و دست‌اندرکاران هر دو کشور نسبت به امکان استفاده از انتخاب‌های بدیل در روابط خارجی و در شرایط چالش با کشورهای غربی آمادگی لازم را پیدا کند.

تا به امروز، یکی از دلایل اصلی نرسیدن سطح روابط دو همسایه به حداقل‌های مورد انتظار، غلبه وجه نگاه به غرب و بی‌اعتمادی به امکان همکاری سازنده با قدرت‌های نوظهور بوده است. در شرایط کنونی، زمینه‌های این توسعه روابط در بخش اقتصادی را در کوتاه مدت و میان مدت می‌توان در چند سرفصل اصلی دسته بندی کرد:

توسعه تبادلات علمی و فنی در زمینه هسته‌ای: با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در زمینه تحصیل علوم و فناوری‌های هسته‌ای بر سر راه دانشجویان ایران در دانشگاه‌های غربی وجود دارد، استفاده از ظرفیت بالای دانشگاه‌های روسیه در زمینه فیزیک پیشرفته و همچنین دانش هسته‌ای، می‌تواند به عنوان یک بدیل مناسب مورد بررسی قرار گیرد. به علاوه، سابقه چندین ساله پیوندهای دو کشور در زمینه صنعت هسته‌ای، می‌تواند با استفاده از کمک‌ها، مشورت‌ها و مبادلات علمی به روزتر و پیشرفته تر به سطوح بالاتری ارتقاء یابد.

تسلیحات: با توجه به برجای ماندن تحریم‌های تسلیحاتی غرب علیه کشورمان و همه موانعی که بر سر راه خریدهای تسلیحاتی از کشورهای غربی وجود دارد، بخشی از نیازهای دفاعی کشور از صنعت پیشرفته روسیه در این حوزه قابل تامین خواهد بود.

روابط ایران و روسیه؛ درک مشترک از درد مشترک + تصاویر

هواپیماهای مسافربری: با در نظر گرفتن تحریم‌های ظالمانه و ضدانسانی چند دهه‌ای غربی‌ها در زمینه فروش هواپیمای غیرنظامی و قطعات به کشورمان، می‌توان روی تولیدات پیشرفته و با قیمت تمام‌شده پایین‌تر روسی برای تامین نیازهای شدید ایران در این حوزه حساب کرد. به علاوه، پروژه تولید مشترک نمونه‌های روسی، در صورت تحقق، گامی بلند در جهت ارتقاء سطح علمی و فناوری در ساخت هواپیماهای پهن پیکر بومی در آینده خواهد بود.

محصولا دامی، کشاورزی و شیلات: تامین بسیاری از محصولات مورد تقاضای روسیه در این حوزه‌ها، که به واسطه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا، با مشکل مواجه شده است، قابل تامین از بازار ایران است. مضاف بر این که با تثبیت یک بازار هدف ثابت به وسعت و جمعیت فدراسیون روسیه، انگیزه و بسترهای لازم را برای ارتقاء کشاورزی و دامپروری صنعتی و تجاری در ایران، فراهم خواهد کرد.

روابط ایران و روسیه؛ درک مشترک از درد مشترک + تصاویر
بازار محصولات کشاورزی و شیلات روسیه که پیش از تحریم از سوی اروپا تأمین می‌شد، بهترین فرصت برای افزایش چشمگیر صادرات به این کشور پرجمعیت است

تنظیم بازار رو به پیشرفت محصولات گازی: در چند سال آینده تقاضا برای گاز به عنوان جایگزین نفت چه در قاره اروپا و چه در آسیا بازار انرژی را متحول خواهد کرد. وجود یک تشکیلات منسجم برای کشورهای صادرکننده گاز، با محوریت ایران و روسیه، ابزارهای قوی برای تاثیرگذاری بیشتر اقتصادی و سیاسی در سال‌های آینده در اختیار هر دو کشور قرار خواهد داد. اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در تهران، طلیعه یک همکاری منسجم، سیستماتیک و رو به گسترش در آینده میان دو کشور بود.

منابع:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/12010214/West-extends-Russian-sanctions-for-six-months.html

http://www.wsj.com/articles/eu-extends-economic-sanctions-on-russia-until-end-of-january-1434960823

http://europa.eu/newsroom/highlights/special-coverage/eu_sanctions/index_en.htm

https://www.rt.com/news/268336-russian-sanctions-hurt-europe

/https://www.rt.com/business/269413-russia-putin-counter-sanctions/

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/moscow-to-take-countermeasures-to-us-decision-to-expand-sanctions-russian-foreign-ministry-397064.html

http://www.valuewalk.com/2015/09/u-s-sanctions-bring-russia-closer-to-china

/http://iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=822885

http://www.ion.ir/News/24164.html

https://www.armscontrol.org/node/6559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    ((تامین بسیاری از محصولات مورد تقاضای روسیه در این حوزه‌ها، که به واسطه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا، با مشکل مواجه شده است، قابل تامین از بازار ایران است)) فقط از صادر کنندگان عزیز خواهشمندیم دزدی و تقلب را از محصولاتشون بگذارند کنار که دوباره مثل دفع پیش ابرومون نره بگویند اشغالاشون را بارما کردند بگذارید از این فرصت استفاده کنیم و از اعتماد به وجود امده نهایت بهره را ببریم این یک فرصت خدادای است و ما باید با صادرات بهترین محصولات و با حداکثر کیفیت اعتماد طرف مقابل را به خود جلب کنیم
  • عابرپیاده ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    علی رغم محتوای قابل قبول اما متاسفانه تیتر شما بوی سوءاستفاده میدهدوعلی رغم بازیهای مشابه روسیه باما باید نشان دهیم که اخلاق ایران متفاوت است بخصوص وقتی تنها چندروز از حضور مودبانه پوتین درایران میگذرد،
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    3 0
    روسیه ایران را هم با خودش به باتلاق میکشونه... طول تاریخ بیشترین ضربه را روسیه به ایران زده ! تا میتونید از روسیه دوری کنید لااقل بی طرف باشید نه شرقی نه غربی ...
  • جواد ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    امام خمینی: بعضی ملی گراها !میخواهند شوروی را مطرح کنند تا ملت جنایت های امریکا را منسی ( فراموش ) کند . ملت ایران هرچه فریاد دارد را بر سر امریکا بکشد . الان هم بعضی ها مدام از روسیه بد میگویند که چنین است و چنان است . فعلا که با منافع ما در سوریه هم جهت است .
  • مهدی ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    خودمونیم اخلاق کاسبی نداریم .بعد از یه مدت کوتاه افتضاح بار می آریم.یه نهاد نظارتی نیاز داریم که کیفیت صادرات رو کنترل کنه.
  • وحید ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    مشکل اینه که در حال حاضر تفکرات غربگرا در ایران روی کار اومدن والا الان بهترین فرصت واسه ایران بود ، کسانی که تا روسیه تهدید به قطع گاز اروپا میکنه همین غربگرا ها چشماشون رو روی خیانت ها و تحریم های اروپا میبندن و میگن حاضریم گاز به اروپا صادر کنیم و جای خالی روسیه رو پرکنیم چشم امیدمون فقط انتخابات سال 96هست
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    چرا در ماجرای تنش روسیه و ترکیه چین ساکت بود؟
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    منم با نظر وحید موافقم ما باید منافع خودمون رو هم در نظر داشته باشیم در آمریکا با روی کار اومدن جمهوری خواهان ، شاهد یک چرخش 180درجه نسبت به ایران خواهیم بود چون منافع اونا در دوستی با سعودیهاست و کلا شریک نفتی و حقوق بگیر شرکتهای نفتی عربستان هستند در ضمن همین دولت اوباما هم هنوز کاری انجام نداده که یه عده کلاهاشون رو به هوا پرتاب کردن . سیاست ما نه شرقی نه غربیه اما منافع ما ایجاد میکنه که با فرصت ایجاد شده بهترین استفاده رو ببریم چه برای تجارمون البته با نظارت و تحت استانداردهای تعریف شده و چه در بخشهای دیگر ...
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    سایت مشرق ! به جای آویزون شدن از روسیه غارت گر بیت المال و دلال ، از خداوند و مردم آویزان شو
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    مشرق جان خیالت راحت از این فرصت هم مثل فرصتهای دیگر استفاده نمی کنیم و آن را می سوزانیم.
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    ممنون بخاطر کامنت خوبتون
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    PUTTIN SHIRE
  • بوسجین ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    گرچه به اتفاق فوق باید متاسف شد چرا که سناریو ان قبلا" ناشیانه و توسط مافیای جنگ طلب نوشته شده بود و اینجا از بی خردی ترکیه می توانست حوادث سنگینی را رقم بزند بگذریم حال بهترین فرصت است تا صادر کنندگان ایرانی و بنگاه ههای در ارتباط با پاکدستی صادرات و نشان دادن توان ایران در صادرات با توجه به موقعیت ایران خط صادرات روسیه را از کشورمان باز کنند با توجه به موقعیت ایران و سیاست های همگرایی دو کشور در مسائلی بین المللی این هم به نفع ایران است در این زمان کاهش قیمت نفت و تحریم هم به نفع روسیه است که از کانال های مطمئن نیاز های خود را در هر زمان چه بحران وچه ارامش تامین کنند این منوط به این است که صادر کنند گان کالا ها با شرایط و کیفیت مناسب به به بازار های روسیه برسانند و یک فرصت مناسب برای جهش صادرات می باشد و حتی کالا های و مواد غذایی مورد نیاز روسیه را این بنگاه ها می توانند از کشور های دیگر تهیه و از طریق ایران در اختیار انها قرار دهند همه ان فرصت ها منوط به چگونگی عملکرد این افراد و بنگاه ها می باشد که تا چه حدی می توانند از این فرصت استفاده بهینه کنند
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    درود بر پوتین کبیر
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    بعد از تحریم روسیه توسط غرب تنها راه تهیه ی اجناس غربی ومواد غذایی مرغوب ترکیه بود که اونهم مسدود شد.تنها محصولاتی که ما میتونیم به روسیه صادر کنیم محصولات غذایی هست که اونهم به علت پایین بودن کیفیت و استفاده ی زیاد از سموم خواست روسیه رو براورده نمیکندخواهشا چاپ کنید
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    با شما موافقم دولت هم به نظرم بايد بياد پاي كار و استاندارد سخت گيرانه اي رو در گمرگ براي كالاي صادارتي اعمال كنه
  • ميثم قمي ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    اتفاقا تيتر درستي است .اختلاف روسيه و غرب بهترين فرصت براي اين به ويژه در بخش صادرات كالا است اما ما هنوز صحبتهاي ژنرال نفتي مان را در اين باره يادمون نرفته كه ميگفت اروپايي ها نگران نباشند ايران گاز اونها رو تامين ميكنه
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    به نظر بنده باید مانند کشور باکستان بتونیم با شرق و غرب و منطقه تعامل داشته باشیم روسیه هم اگه تحریمهاش تموم بشه مطمئنا ما رو تنها خواهد گذاشت بس بهتره از این فرصت استفاده کنیم و اقتصادمونو سر و سامانی بدیم دولت هم از صادر کننده کالا به روسیه حمایت کنه و تولید کننده و صادر کننده هم بهترین محصولاتو به روسیه عرضه کنن صادرات مرغ ماهی گوجه فرنگی خیار هندوانه اوناع میوه جات روسیه هم نترسه هر محصولی رو که غرب تحریم کنه ایران بهش میفروشه
  • یامین ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    اتفاقا در این دعوای شرق و غرب دولت باید هوشمند باشد و منافع ملی را از دو طرف قضیه تامین کند . البته مسولان ما قطعا هوشمندانه تر از نگارنده عمل میکنند و در این مجادله که بخاطر منافع دیگران است خود را اسیر دعوا نمیکنند ... در ضمن به نگارنده توصیه میشود با مطالعه ای کوتاه رتبه مراکز علمی و دانشگاهی روسیه را بررسی کنند تا ببنند تکنولوژی در روسیه چیزی فراتر از این نیست و پیشنهاد خرید هواپیماهای به اصطلاح پیشرفته روسی را ندهند
  • حسین ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    حرف دل خیلیا رو زدی
  • اسماعیل ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    مسوولای ما اگه شعور داشتن 1700تن سیب زمینی رو نمیریختن بیرون صادر میکردن روسیه
  • میهن پرست ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 1
    در 40 دهه ی اخیر روسیه دوست و همپیمان ایران بوده و هیچگونه دشمنی ای با ایران نداشته اما در عوض تا دلت بخواد آمریکا دشمنی کرده با ایران اونم هزاران بار بلکه بیشتر آن هم به طور مستقیم
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    ایران بیشتر از روسیه درگیر مسئله سوریه هست. روسیه داره در خصوص سوریه که خط قرمز ماست داره به ما کمک کنه. عقل سالم اجازه بی طرف بودن رو نمیده!
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    عقل و شرع و منطق حکم می کنه تا از کسی که داره کمکت میکنه حمایت کنی.
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    باید زیرک بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس