گنادي آودييف ديپلمات و کارشناس ارشد سياسي روسيه با بيان اينکه روابط ايران و روسيه گرم و باثبات شده است، گفت: افزون بر روند بسيار خوب توسعه روابط دوجانبه، همکاري هاي منطقه اي و فرامنطقه اي تهران و مسکو، تاثيرات بزرگ بين المللي خواهد داشت.

به گزارش مشرق، «گنادي آودييف» ديپلمات و کارشناس ارشد سياسي روسيه با بيان اينکه روابط ايران و روسيه گرم و باثبات شده است، گفت: افزون بر روند بسيار خوب توسعه روابط دوجانبه، همکاري هاي منطقه اي و فرامنطقه اي تهران و مسکو، تاثيرات بزرگ بين المللي خواهد داشت.

وي با تاکيد بر اينکه «همکاري هاي دو کشور در بسياري زمينه ها در مسير توسعه و گسترش قرار گرفته است»، افزود: اراده و اشتياق سران ايران و روسيه در توسعه همکاري ها نقش اصلي و تعيين کننده ايفا مي کند و مقام هاي مذاکره کننده در تمامي سطوح نيز به اين روند کمک مي کنند.

آودييف ادامه داد: پايان موفقيت آميز مذاکرات هسته اي و آغاز اجراي برجام نقش مهمي در شکوفايي روابط ايران و روسيه دارد و همه منتظر بهار مناسبات دوجانبه و آغاز همکاري هاي گسترده به ويژه در عرصه هاي راهبردي هستند.

کارشناس ارشد سياسي روس افزود: امروز چشم انداز خوب و افق روشني براي گسترش همکاري هاي تهران و مسکو در حوزه هايي چون اقتصاد و بازرگاني، صنايع و فناوري هاي پيشرفته، هسته اي صلح آميز و انرژي به ويژه ساخت نيروگاه هاي اتمي وجود دارد.

به عقيده استاد دانشگاه روس، دو کشور براي اجراي توافق هاي به دست آمده در عرصه هايي چون ساخت نيروگاه هسته اي، احداث راه آهن ، حوزه دانشگاه و پژوهش هاي علمي آماده شده اند.

آودييف گفت: فدراسيون روسيه و جمهوري اسلامي ايران از کشورهاي داراي زيربناي محکم توليد علم هستند و مي توانند در تبادلات علمي و دانشجويي و اجراي پروژه هاي علمي و تحقيقاتي مشترک پيشرفت کنند.

استاد انستيتو تمدن جهاني مسکو همچنين با اشاره به اجلاس آتي کميسيون مشترک دولتي همکاري هاي اقتصادي ايران و روسيه که هفته جاري برگزار مي شود، گفت: اين رويداد مهم در روابط دو کشور فرصت بي نظيري را براي توسعه همکاري ها و ترسيم خطوط واقعي براي گسترش تعامل و اجراي طرح ها و گسترش همکاري هاي اقتصادي و بازرگاني پديد مي آورد.

وي ادامه داد: در شرايط کنوني که عزم سران دو کشور بر گسترش همکاري ها است، بايد از چنين فرصت هايي حداکثر استفاده را برد و دو طرف با آمادگي در آن حضور يافته و در بخش هاي تجاري و اقتصادي مشارکت بيشتري داشته باشند.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: با توجه به شرايط مساعد کنوني افزايش حجم مبادلات بازرگاني تا سطح 10 ميليارد دلار اعلام شده قابل دسترسي است و براي اين منظور موانع موجود به ويژه در عرصه هاي گمرکي و بانکي با تدبير دو کشور بايد از ميان برداشته شود.

وي با يادآوري سطح عالي همکاري هاي سياسي ايران و روسيه به ويژه در عرصه بين المللي و رويکردهاي مشترک تهران و مسکو براي حل مساله سوريه و نيز مبارزه با تروريسم بين المللي به ويژه عليه داعش ابراز اميدواري کرد، اين وضعيت در همکاري هاي اقتصادي و صنعتي و فناوري هاي پيشرفته و انرژي و تحقيقات و عرصه هاي راهبردي ديگر هم به وجود آيد و در اين حوزه ها پيشرفت ها متناسب با عرصه سياسي باشد.

رايزن فرهنگي شوروي سابق در تهران خاطرنشان کرد: ايران و روسيه دو کشور قدرتمند منطقه هستند و توسعه همکاري هاي آنها تاثير مثبتي بر وضع منطقه و کشورهاي همسايه به ويژه در قفقاز و آسياي مرکزي مي گذارد و اين کشورها نيز از گسترش روابط دو کشور سود مي برند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس