کد خبر 499661
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

سفر بدون ویزا به عراق، طبق قانون این کشور که از زمان رژیم بعث باقی‌مانده، شش سال حبس دارد.

 به گزارش مشرق، کمتر از 10 روز تا اربعین باقی مانده و تا کنون یک میلیون و 350 هزار نفر برای سفر به عتبات عالیت در سامانه "سماح" ثبت‌نام کرده‌اند. وزارت کشور پیش‌بینی کرده تعداد متقاضیان به دو میلیون نفر برسد. طبق اعلام رییس سازمان حج و زیارت تا کنون 40 درصد ویزاها صادر شده است. آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه سماح برای سفر اربعین طبق اعلام سازمان حج و زیارت تا ساعت 16 روز پنجشنبه (5 آذر) و مهلت صدور ویزای عراق طبق اعلام وزارت خارجه ایران تا ششم آذرماه تعیین شده است.

قوانین سختگیرانه عراق در برخورد با زائران بدون ویزا

با آن که حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه گفته قرار است وزیر کشور با همتای خود در عراق پیگیری کند تا مدت زمان صدور ویزا افزایش یابد، اما در عین حال تاکید کرده که مردم مطلقا تصور نکنند که مرزها مثل سال گذشته باز می شود و بدون ویزا می توانند بروند.

او با اشاره به قوانین سختگیرانه عراق در برخورد با اتباع خارجی که بدون مدرک معتبر بین‌المللی به این کشور سفر می‌کنند، گفت: طبق قانون عراق که از رژیم قبل باقی مانده، ورود به این کشور بدون ویزا تا شش ماه زندانی دارد.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رییس ستاد اربعین نیز با اشاره به دیدار اخیرش با وزیر کشور عراق گفت، مسوولان این کشور تاکید کردند به هیچ وجه اجازه ورود بدون ویزا داده نخواهد شد.

او همچنین از توافق‌هایی برای حل مشکل اتباع ایرانی فاقد مدرک در عراق خبر داد و افزود: سال گذشته برخی افراد ایرانی مدارک‌شان را در سفر به عراق گم کرده بودند که دستگیر شدند. ما از وزیر کشور عراق درخواست کردیم اگر امسال با موارد مشابهی مواجه شدند، آن افراد را به دستگاه قضایی عراق تحویل ندهند، بلکه سریع به مرزبانی تحویل دهند تا مساله از آن طریق پیگیری شود.

زائران سرگردان چه کسانی بودند

ذوالفقاری در ادامه درباره سرگردانی جمعی از زائران در مرز مهران و رابطه آن با سفر بدون ویزای این افراد به عراق توضیح داد: تعدادی از مردم ویزای گروهی دریافت کرده‌اند که به علت کم توجهی، برخی از مانیفست اصلی کپی گرفته‌اند و در اختیار سایر اعضای گروه قرار داده‌اند و خودشان با مانیفست اصلی از مرز خارج شده‌اند. اکنون افرادی که می‌خواهند با کپی مانیفست از مرز خارج شوند با مشکل و معطلی مواجه شده‌اند.

او که سردرگمی و تجمع در مرز مهران را متوجه این افراد دانسته است، افزود: طبق توافق با عراق قرار بود گروه‌ها از مانیفستی که مُهر خروج دارد کپی بگیرند تا در صورت گم شدن یا جدا شدن از یکدیگر هنگام برگشت به کشور با مشکلی در مرز مواجه نشوند؛ اما حالا عده‌ای خلاف آن عمل کرده‌اند.

وی گفت: قرار شده از طریق سفارت عراق وضعیت این گروه از زائران پیگیری شود تا مشکل خروج آنها برطرف شود.

ذوالفقاری همچنین درباره حضور بیش از 200 اتباع پاکستانی و افغانستانی در مرز مهران که سبب تجمع و معطلی سایر زائران شده بود، گفت: این زائران بدون گرفتن ویزا به مرز مهران رفته‌اند و حضورشان سبب معطلی زائرانی شد که ویزا داشتند، این اتفاق نباید رخ می داد.

خوشبینانه ترین حالت برای صدور ویزای عراق

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره روند کُند صدور ویزای عراق نیز توضیح داد: با توجه به تعداد افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و مراجعات دیگر شرکت‌ها، تاکنون حدود دو میلیون تقاضا برای دریافت ویزای عراق وجود دارد که تا این لحظه 7200 ویزا صادر شده است. اگر این روند تا 9 آذرماه ادامه داشته باشد، در خوشبینانه‌ترین حالت امکان ارائه ویزا به یک میلیون و 500 هزار نفر وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما دنبال ارائه پیشنهاد به طرف عراقی هستیم تا در صورت موافقت آن‌ها، روند صدور ویزا تا پس از اربعین نیز ادامه داشته باشد و زمینه برای سفر زائران تا 28 صفر نیز ادامه پیدا کند. ضمن آن که آیت‌الله سیستانی زیارت اربعین تا چند روز پس از آن را وارد دانسته‌اند.

ذوالفقاری همچنین درباره وضعیت اسکان و تغذیه زائران در مرزهای خروجی کشور، توضیح داد: در بدبینانه‌ترین حالت ظرفیت اسکان، تغذیه و صدور ویزا در اربعین امسال نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. ما در مرز شلمچه 120 چادر و در چذابه 100 چادر برپا کرده‌ایم؛ اما در مرز مهران عقب هستیم که بسیج شده‌ایم تا این ظرفیت نیز تقویت شود. با این حال اگر توقع این باشد که با چنین حجم و ظرفیتی، وقفه‌ای در بخشی از خدمات ایجاد نشود، درست و امکان‌پذیر نیست، هرچند رسیدگی کردن به مشکل، اصل کار ما است.

کسی در مرز گرسنه نمانده است

او در واکنش به برخی گزارش ها درباره گرسنه ماندن برخی زائران در مرز مهران، گفت: طبق بررسی صورت گرفته تاکنون هیچ کس در مرزها بدون غذا نمانده است، البته امکان دارد معطلی‌هایی در توزیع غذا صورت گرفته باشد.

ذوالفقاری همچنین حذف عوارض خروج را رد کرد و افزود: طرف عراقی این موضوع را نپذیرفت، برای همین دیگر تکرار نمی شود.

صدور ویزا کُند نیست

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه نیز که همراه با ذوالفقاری و سعید اوحدی - رییس سازمان حج و زیارت - در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر سیما به وضعیت زائران در مرزها می‌پرداخت، صدور کُند ویزای عراق برای اتباع ایرانی را رد کرد و گفت:‌ اگر هر زائری شهر خود را مرز تصور کند و در همان نقطه گذرنامه و ویزا بگیرد، دیگر سرگردانی و مشکلی در مرزهای خروجی پیش نمی‌آید. وقتی زائران به هوای سال گذشته به مرزها می‌روند بسیار طبیعی است که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد.

وی افزود: تاکنون 7200 ویزا برای اتباع ایرانی صادر شده، چطور ممکن است صدور ویزا کُند باشد؟ تعامل با عراقی ها و وضعیت صدور ویزا بسیار هم خوب است.

قشقاوی در ادامه گفت: ممکن است در منطقه‌ای برای گرفتن ویزا ازدحام شود، مثل اهواز، اما در نقاطی مثل کرمان، خرمشهر و شیراز وضعیت خوب است و صدور ویزا در حال صفر شدن است. ضمن آنکه باید توجه داشت میزان اعمال مدیریت ما بر عراقی‌ها تا چه حد است. آن‌ها کارمندان کشور دیگری هستند و نمی‌توان دستور خاصی را بر آن‌ها اعمال کرد.

صدور بیش از 300 هزار ویزای آزاد

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت نیز با بیان این که تا کنون 40 درصد ویزاها صادر شده است، افزود: تا بعدازظهر روز یکشنبه، اول آذرماه بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند، تا این لحظه نیز از سوی چهار کنسولگری عراق به اضافه 11 دفتر دیگری که با تعامل دولت عراق و با امکانات سازمان حج و زیارت ایجاد شده، برای 750 هزار نفر ویزا صادر شده است که از این تعداد 450 هزار ویزا متعلق به افرادی است که در آن سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، مابقی ویزای افرادی بوده که آزاد درخواست داده‌اند.

او که اخیرا همراه وزیر کشور از مرزهای ایران در همسایگی عراق بازدید کرده است، گفت: دفتر صدور ویزا در خرمشهر قول داد سرعت صدور را با افزایش ساعات کاری دو برابر کند. در مرز شلمچه و خرمشهر نیز مشکلی وجود ندارد، اما متاسفانه در سوسنگرد با تجمع مردم برای دریافت ویزا مواجه هستیم که آنها نیز قول دادند مشکل را رفع کنند.

اوحدی بیان کرد: ما از مجموعه سفارت عراق درخواست می‌کنیم مشکل صدور ویزا را سریع‌تر حل کنند.

مردم مهران ناراحتند

در ادامه محمدرضا مروارید، استاندارایلام نیز با ابراز گلایه از برخوردی که سایر مسوولان با این استان در خدمات‌رسانی به زائران اربعین دارند، گفت: واقعا به مهران و مردم ایلام ظلم می‌کنند، آنها این همه زحمت کشیده‌اند، اما از دور آنها را قضاوت می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق بررسی 60 گِیت برای کنترل گذرنامه و ویزای زائران کافی بوده و آن 30 گیت دیگر که حرفش بود قرار است برای برگشت آماده شود. می‌گویند در شهر مهران امکاناتی برای اسکان نیست، درحالی که ما برای 50 هزار نفر ظرفیت خالی داریم که کسی برای استفاده از آن مراجعه نکرده است. ضمن آن که درِ خانه‌های مردم به روی زائران باز است.

وی اضافه کرد: در روز یکشنبه میزان تردد از مرز مهران به 25 هزار نفر رسید و هیچ مشکلی از نظر تغذیه زائران وجود نداشت. فضا برای پارکینگ در شهر آنقدر زیاد است که اصلا به احداث پارکینگ جدید نیاز نیست.

او با بیان این که ترافیک جمعیت زائران در مرز مهران از اواخر این هفته آغاز می‌شود و آمادگی برای پذیرش آن ها وجود دارد، بیان کرد: مردم مهران از مسوولان ناراحتند، چرا که آن ها مدام می گویند شلمچه خوب است و مهران بد است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس