کد خبر 496925
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

مدیرکل عتبات سازمان حج با بیان اینکه ثبت‌نام شدگان سماح اگر ۴۸ ساعت پس از دریافت پیامک به دفاتر زیارتی مراجعه نکنند از سامانه حذف می‌شوند،‌ از عدم صدور ویزا در مرز خبر داد و گفت: تاکنون بیش از یک میلیون نفر در سماح ثبت نام کردند.

به گزارش مشرق، محسن نظافتی درباره آخرین آمار تعداد ثبت‌نام شدگان در سامانه سماح گفت: تاکنون یک میلیون 55 هزار و 357 نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 100 هزار ویزا برای آنها صادر شده است.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت به ثبت نام شدگان در سامانه سماح هشدار داد که بعد از دریافت پیامک از سوی این سامانه اگر تا 48 ساعت به دفاتر زیارتی برای تحویل مدارک و تکمیل ثبت نام مراجعه نکنند، به صورت خودکار از سامانه حذف می‌شوند و دیگر ویزای 30 دلاری از طریق سازمان حج برای آنها صادر نمی‌شود.

وی افزود: شب گذشته تجهیزات 11 دفتری که دولت عراق در 11 نقطه کشورمان ایجاد کرده تا به متقاضیان ویزا بدهند، کامل شد و ان‌شاءالله از امروز روند صدور ویزای متقاضیان سماح سرعت می‌گیرد.

هیچ دفتری در مرز به زائران ویزا نمی‌دهد

نظافتی ادامه داد:امسال به هیچ وجه در مرزها دفاتر صدور ویزا مستقر نیستند و فقط در مراکز استان‌های مرزی یعنی در شهرهای خرمشهر که به مرز شلمچه نزدیک است، ایلام که به مرز مهران نزدیک است و سوسنگرد که به مرز چذابه نزدیک است ویزا صادر می‌شود.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته شخصی حدود 50 گذرنامه را جمع می‌کرد و به آن طرف مرز می‌برد و در آنجا دفتر دولت عراق مهر ویزای آنها را می‌زد و سپس به دست صاحبان گذرنامه می‌رساند. این فرآیند صدور ویزا در مرز بود که باعث مشکلات بسیاری از قبیل ایجاد ایستایی و معطلی زیادی می‌شد و امسال از این عمل جلوگیری شده است.

وی از صدور گذرنامه توسط پلیس در شهرهای نزدیک مرز خبر داد و گفت: پلیس اعلام کرده بود برای افرادی که گذرنامه ندارند و به مرز می‌آیند طی 2 روز گذرنامه صادر می‌کند اما این عملیات هم در مرز صورت نمی‌گیرد و در شهرهای نزدیک مرز انجام می‌شود.

برگشت به کشور با کپی مانیفست امکان‌پذیر است

نظافتی به ابهام زائران در خروج از مرز ایران به صورت مانیفستی اشاره کرد و گفت: در ویزایی که از طریق ثبت‌نام در سامانه سماح صادر می‌شود باید گروه‌های 5 تا 10 نفره تشکیل شود و امکان دارد این افراد غریبه باشند و همدیگر را نشناسند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادامه داد: دفاتر زیارتی براساس مرز مشترک و تاریخ خروج از مرز این افراد را در گروه‌های 5 تا 10 نفره دسته‌بندی می کند و یک نفر را بعنوان سرگروه معرفی می‌کند. این افراد یا باید با هم از مبدا حرکت کنند یا در مرز باید همدیگر را پیدا کنند و به صورت گروهی از مرز خارج شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما زمان بازگشت به ایران برای خروج از مرز عراق به همراه داشتن یک کپی از مانیفست کافی است و نیازی نیست همه اعضای گروه جمع شوند و از مرز عراق خارج شوند. هرچند که اگر گروهی بیایند بهتر است.

نظافتی در پایان به زائران توصیه کرد تا به همراه خود پول به مقدار کافی ببرند زیرا موکب‌های عراقی بعد از ظهر روز اربعین جمع می‌شود و زائران به مشکل تامین غذایی و کرایه حمل و نقل بر می‌خورند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس