هدایت‌الله بهبودی و مرتضی سرهنگی مدیر مسئول و سردبیر نشریه کمان از اینکه یاد این نشریه شاخص دوران دفاع مقدس هنوز در یادها باقی است ابراز خشنودی کردند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق: نشست «با یاد کمان» پاسداشت گردانندگان این نشریه شاخص ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، در یک دهه گذشته با حضور هدایت‌الله بهبودی و مرتضی سرهنگی مدیرمسئول و سردبیر دوهفته‌نامه کمان در مصلای تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سخنانی کوتاه با تاکید بر اینکه این سازمان تمایل دارد که از نتیجه قلم این دو چهره شاخص ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در محصولات فرهنگی و هنری خود استفاده کند، از برگزاری مراسمی ویژه برای تجلیل از مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین گفت: اثر و قلم آقایان بهبودی و سرهنگی، چشمه‌ای جاری است که همگان در این سرزمین از آن بهره‌مند هستند.

در ادامه این برنامه مرتضی سرهنگی از پژوهشگران عرصه دفاع مقدس و سردبیر نشریه «کمان» در سخنانی گفت: «کمان» جزو نشریات اعتباری جامعه ماست. این قبیل نشریات از آن دست مطبوعه‌هایی هستند که دخل و خرجشان با هم جور درنمی آید. یکی از دلایلی که «کمان» در شماره ۲۰۰ متوقف و به نوعی جوانمرگ شد، این بود که آقای بهبودی به‌عنوان مدیرمسئول آن هیچ گاه نخواست که ذره‌ای از شرافت مطبوعاتی خود عدول کند که طبعاً این کاری سخت و هزینه بر است.

سرهنگی همچنین گفت: یادم می‌آید برای آخرین شماره کمان می‌خواستم سرمقاله بنویسم و در آنجا به این نکته اشاره کردم نشریات عموماً دوجور عمر دارند؛ یک عمر تیراژی و یک عمر محتوایی. وقتی نشریه ای تعطیل می‌شود، چنانچه محتوای عمیقی داشته باشد، آن محتوا به حیات مستقل خود ادامه می دهد. ممکن است کمان از نظر تیراژی و کاغذی تعطیل شده باشد، اما قطعاً در ذهن‌ها خواهد ماند.

سردبیر سابق نشریه کمان افزود: ما از جهت محتوا در این نشریه، خاطرمان جمع بود. چون به دو مقوله ارزنده یعنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می پرداختیم. ما به این مسئله واقف بودیم که جنگ با ادبیات بهتر دیده می شود. اما باید به این مسئله اعتراف کرد، امروزه جای یک نشریه اعتباری در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی خالی است.

وی آرزو کرد: ای کاش بعد از تعطیلی کمان، ده نشریه بلکه ده ها نشریه همانند کمان متولد می‌شد و فعالیت می‌کرد، اگر کمان توانسته است با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند، به این خاطر است که ما امروزه هم به نوعی به دنبال یک هم صحبت کاغذی هستیم. اگر نشریه ای بتواند با صمیمیت با مخاطبش ارتباط برقرار کند، قطعاً عمری طولانی خواهد داشت.

در این نشست همچنین هدایت‌الله بهبودی از پژوهشگران حوزه انقلاب و دفاع مقدس و مدیرمسئول نشریه کمان، در سخنانی گفت: آن زمان (شروع فعالیت کمان) مجوز نشریه را به کسی می‌دادند که مدرک داشته باشد و چون من مدرک داشتم، این مجوز را به من دادند وگرنه مرزی برای کار در کمان وجود نداشت و آنچه بود یک جوشش فکری گروهی بود. برای رسیدن به زبانی تازه با هدف گفتن و نوشتن از جنگ و احترام گذاشتن به قالبی که این زبان تازه در آن عرضه خواهد شد.

وی افزود: البته باید به این موارد عشق فراوان به روزنامه نگاری را هم در گروه گرداننده کمان اضافه کرد و تلاش برای جوانانی که بهترین داشته خود را که جانشان بود، برای حفاظت از این آب و خاک گذاشتند. ما می خواستیم این مهم را در نشریه ای به نام کمان متجلی کنیم.

بهبودی در عین حال با اشاره به مشکلاتی که در اداره نشریات مستقل در میانه راه به وجود می آید، گفت: مگر علاقه و عشق، بدون داشتن سوخت و سرمایه و در بعضی موارد مکان، چقدر می تواند عمر کند؟ هشت سال زندگی کمان به اندازه عشق ما به گفتمان جنگ، هنوز هم ادامه دارد، اما ابزار و وسایل به کمک ما نیامد که البته یکی از آن ابزارها و وسایل خودمان بودیم.

مدیر مسئول سابق کمان ادامه داد: اگر آدم بتواند از خودش بکَنَد، حتما نیاز به تازگی، طراوت و شادابی دارد و این یک حرکت سینوسی بود که از یک نقطه شروع شد و بعد از یک فراز و فرود، کمان به آن سرنوشت دچار شد.

وی یادآور شد: باید اعتراف کنیم که کمان در میانه راه، حتی خود ما را هم قانع نمی‌کرد، اما همین مهجورات و نداشته‌ها باعث می‌شد به همین اندازه هم قناعت کنیم. البته که ما به سراغ تعطیلی نرفتیم و این تعطیلی بود که به سراغ ما آمد و خوب زورش هم از ما بیشتر بود!

وی با بیان اینکه الان ۱۱ سال است از تعطیلی کمان می گذرد، یادآور شد: اگر امروز انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس با برنامه‌ای که الان برای کمان برگزار کرده به یاد این نشریه است، به همین نسبت این یاد می تواند در خاطر دیگران هم بماند. خوشحالم که تا الان بیش از ۱۰ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد درباره کمان نوشته شده است و این نشان می‌دهد که این موج هنوز بالا و پایین می رود و کمان مورد توجه مراکز علمی است.

بهبودی گفت: قالب کمان که ما بیشترین خرج را برایش می کردیم، هنوز هم نقل محافل هنری است و علاقه مندهایی دارد و این نشان می دهد که اگرچه کمان ممکن است خاموش شده باشد اما پرتو آن در جامعه باقی است.

در پایان نشست «با یاد کمان»، لوح تقدیر و هدایایی توسط یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس و راوی کتاب «در راه»، به هدایت الله بهبودی و مرتضی سرهنگی مدیر مسئول و سردبیر نشریه شاخص دوران دفاع مقدس «کمان» تقدیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس