با توجه به اختلاف‌نظرهای بوجودآمده میان آمریکا و ترکیه بر سر چگونگی برخورد با داعش و اقلیت کرد، دیدار این دو یکی از حاشیه‌‌های پررنگ اجلاس خواهد بود. اردوغان به ویژه قصد دارد اوباما را از کمک به کردهای سوریه برای جنگیدن با داعش منصرف کند.

گروه‌ بین‌الملل مشرق- پیش‌تر گزارشی را در مورد برگزاری اجلاس گروه 20 در بریزبان منتشر کردیم و حالا قرار است 15 و 16 نوامبر، یعنی یکشنبه و دوشنبه، این بار سران 20 کشور صنعتی و اقتصادهای نوظهور جهان در آنتالیا، جنوب غرب ترکیه گرد هم آیند. این دهمین بار است که این کشورها قرار است در مورد مهمترین مسائل جهان به گفتگو بپردازند. مکان اجلاس در هتل Regnum Carya خواهد بود.

20 کشور قدرتمند جهان در آنتالیا گرد هم می‌آیند + فیلم


گروه 20 چه اهمیتی برای اقتصاد و سیاست جهانی دارد؟

 نگاهی به اعضای این گروه نشان می‌دهد از تنوع جغرافیایی برخوردار است:

* آسیا:‌ کره جنوبی، ژاپن، چین، هند، روسیه
* اقیانوسیه:‌استرالیا و اندونزی
* خاورمیانه:‌ عربستان و ترکیه
* آفریقا:‌ آفریقای جنوبی
* اروپا‌: فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا (رئیس کمیسیون و رئیس بانک مرکزی)
* آمریکای لاتین:‌ مکزیک، برزیل، آرژانتین
* آمریکای شمالی:‌ ایالات متحده و کانادا

تأسیس گروه 20 نتیجه پیشنهادی بود که در اجلاس گروه 8 مطرح شد. اولین اجلاس وزرای دارایی و رؤسای بانک مرکزی این گروه در سال 1999 میلادی ولی اولین اجلاس سران در سال 2008 در واشنگتن برگزار شد. تفاوت این گروه با گروه 8 در آن است که در اینجا علاوه بر کشورهای صنعتی و اقتصادهای بزرگ جهان،‌ قدرت‌های اقتصادی نوظهور نیز حضور دارند بنابر این در مجموع، 85% از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. از میان اعضای گروه 20، کشورهای اندونزی، هند، چین، برزیل، آرژانتین و آفریقای جنوبی در گروه دیگری عضو هستند که سال 2003 میلادی از میان کشورهای در حال توسعه تشکیل شد. عمده اعضای آن گروه در آمریکای لاتین قرار دارند و سپس آفریقا و اقیانوسیه.

20 کشور قدرتمند جهان در آنتالیا گرد هم می‌آیند + فیلم
در طول سال، پنل‌ها و همایش‌های متعددی برای بررسی موضوعات مهم جهانی با شرکت نمایندگان گروه 20 تشکیل می‌شود. این تصویر مربوط به همایش مهاجرت و توسعه است که ژوئیه سال جاری میلادی در ازمیر برگزار شد

نشست گروه 20 همچنین مهمانانی دارد که برخی دائمی و برخی به دعوت میزبان در آن شرکت می‌کنند: اسپانیا؛ رئیس اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (ASEAN)؛ رئیس گروه مشاوران حکمرانی جهانی (GGG)؛ رئیس اتحادیه اروپا و نماینده‌ای از گروه همکاری نو جهت توسعه آفریقا (NEPAD). ترکیه همچنین سنگاپور و آذربایجان را دعوت کرده است.

چندین سازمان بین‌المللی نیز که توسط همان دولت‌های گروه 8 در دهه‌های گذشته تشکیل شده است، مهمان دائمی نشست گروه 20 هستند:‌ سازمان ملل؛ بانک جهانی؛ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی؛ صندوق بین‌المللی پول؛ سازمان بین‌المللی کار و سازمان تجارت جهانی. ظاهراً حضور کشورهای در حال توسعه در این سازمان‌ها موجب شده دولت‌های گروه 8 برای همفکری در یک محل خلوت‌تر و خصوصی‌تر احساس نیاز کنند.

{$sepehr_album_33230}

سران آمریکا و روسیه هم برای شرکت در نشست گروه 20 وارد آنتالیا شدند


اجلاس گروه 20 تنها به دو روز خلاصه نمی‌شود بلکه در طول سال، همایش‌ها و پنل‌های تخصصی در موضوعات مهم جهانی مانند مبارزه با فساد اقتصادی و اختلاس، پدیده مهاجرت، توسعه، اشتغال، تغییرات آب و هوایی و ... شکل می‌گیرد که امسال مدیریت آن با ترکیه بوده است. اندیشمندان و مسئولان سطح 3 و 4 در این جلسات شرکت می‌کنند. علاوه بر اینکه در یکی دو روز منتهی به اجلاس سران، 5 پنل تخصصی با حضور مسؤولان دولت‌ها، اندیشمندان و سازمان‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد که علاوه بر ایجاد همگرایی در موضوعات جهانی،‌ نتایج آن برای اجلاس سران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این 5 پنل عبارت‌اند از:‌ اشتغال؛ جوانان؛ جامعه مدنی؛ گروه‌های فکری و فعالان اقتصادی و تجاری.

{$sepehr_media_1239154_400_300}



دستور کار این اجلاس به قلم داووداغلو

شاید بهترین روزهای عمر داووداغلو همین روزها باشد. او که رؤیای مدیریت منطقه در سر دارد،‌ حالا نه تنها از بحران انتخابات، بیرون آمده و پیروز میدان است، بلکه سران 20 کشور قدرتمند جهان روبروی او خواهند نشست و دستور کاری که او تعیین کرده را بررسی می‌کنند.

سه دستور اصلی پیرامون اقتصاد جهانی عبارت‌است از:

* افزایش ظرفیت و تقویت امکان بازیابی جهانی در بحران‌های اقتصادی
* افزایش انعطاف‌پذیری
* تقویت رویکرد به توسعه پایدار

20 کشور قدرتمند جهان در آنتالیا گرد هم می‌آیند + فیلم
با توجه به اختلاف‌نظرهای بوجودآمده میان آمریکا و ترکیه بر سر چگونگی برخورد با داعش و اقلیت کرد، دیدار این دو یکی از حاشیه‌‌های پررنگ اجلاس خواهد بود. اردوغان به ویژه قصد دارد اوباما را از کمک به کردهای سوریه برای جنگیدن با داعش منصرف کند


همچنین تعامل دوجانبه میان کشورهای گروه 20 و کشورهای در حال توسعه،‌ یکی دیگر از اولویت‌های نشست آنتالیا خواهد بود. حضور نماینده کشورهای آ.سه.آن، اتحادیه آفریقا و گروه همکاری نو جهت توسعه آفریقا می‌تواند بسترساز دستیابی به این هدف مهم باشد. همکاری قدرتمند و هماهنگیِ اثرگذار میان کشورهای عضو، ضرورتی است که ترکیه برای دستیابی به اهداف بالا در اجلاس دهم بر آن تکیه خواهد کرد.


{$sepehr_album_33228}
ورود پادشاه عربستان به همراه هیئتی 1000 نفره که مجلل‌ترین هتل ترکیه را بطور کامل رزرو کرده‌اند


راهکاری که ترکیه برای دستیابی به اهداف راهبردی بالا اتخاذ کرده است، یک سه‌گانه است:

* نگاه جامع:‌ مزایای رشد و خوشبختی باید میان همه توزیع شود. این در سطح بین‌المللی به معنای توجه بیش‌ازپیش به کشورهای در حال توسعه است و در سطح ملی و داخلی، به عدم انحصار سیاست‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ و کلان از سویی و توجه بیشتر به برابری جنسیتی در استخدام و دغدغه‌های شغلی جوانان از سوی دیگر دارد.

 * تحقق‌بخشی در عمل:‌ کشورهای گروه 20 متعهد می‌شوند در یک برنامه مشترک، رشد اقتصادی خود را به میزان 2.1% تا سال 2018 میلادی افزایش دهند. این یعنی 2 تریلیون دلار یا تقریباً برابر با حجم اقتصاد هند. تحقق واقعی این برنامه برا حفظ اعتبار گروه 20 ضروری است، از این رو ترکیه قصد دارد سازوکاری را با همکاری اعضا و سازمان‌های شرکت‌کننده برای رصد مستمر اجرایی‌شدنِ برنامه‌های مشترک، تدوین کرده و بکار اندازد.

* سرمایه‌گذاری برای رشد: اهمیت سرمایه‌گذاری از این رو است که هم برای ارتقای ظرفیت‌های رشد اقتصاد جهانی و هم جهت اشتغال‌زایی ضروری است.

{$sepehr_media_1239153_400_300}

حاشیه‌های نشست امسال

جدا از دیدار رؤسای جمهور در حاشیه اجلاس، به ویژه دیدار اوباما و اردوغان که حرف و حدیث‌ها در مورد اختلاف سیاست‌های‌شان در ماه‌‌های اخیر خبرساز شده است، ناآرامی‌های ترکیه یکی دیگر از نکات برجسته در این روزها است. دولت تلاش می‌کند اوضاع را آرام نشان دهد تا شایستگی‌هایش برای برگزاری چنین نشستی که ملاحظات امنیتی برای حفظ جان سران همواره از اهمیت بالایی در آن برخوردار بوده است،‌ زیر سؤال نرود. از طرفی احتمال می‌رود گروه‌های کُرد که در ماه‌‌های اخیر منازعات خشونت‌آمیزی با دولت ترکیه داشته‌‌اند،‌ تلاش می‌کنند از این فرصت برای ضربه‌زدن به اردوغان بهره‌ گیرند.

اردوغان که حالا حالش بعد از پیروزی در انتخابات بهتر شده است، ابراز داشت در نشست گروه 20 از اعضا می‌خواهد موضوع تنش‌ها در سوریه و عراق را در دستور جلسه قرار دهند، چرا که این موضوع چندان نسبت به اهداف اولیه ترسیم‌شده در دستورکار نشست،‌ بی‌ربط نیست!

تصاویری از هتل محل برگزاری کنفرانس G20 در آنتالیا

{$sepehr_album_33227}


منابع:




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • REZA ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 1
    سلام از که تابحال هویج هم جزء میوه ها شده؟ عربستان در چه موردی قوی است؟ آیا ایجاد ناامنی وحمله به ضعفا قدرتمندی است؟ سران ابرقدرت جهان آیا رغبت به عکس انداختن با پادشاه مفنگی عربستان دارند که این مرتیکه نکبت را پیش خود راه می دهند؟ خدایش در انتخاب تیتر دقت کنید حال آدم از این جور تیترها منغلب می شود مشرقی های عزیز.
  • آرش آذر ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 0
    به نظر میرسه کشور عربستان در مسائل بین المللی حضور بهتر و پررنگ تری از ایران داره
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 2
    خون خوارها دور هم جمع میشن .اگه خدا بخواد وقتی همشون دور هم جمع میشن زمین باز بشه همشون برن توش و دنیا خلاص بشه از این مردارها
  • پويا ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    فقط به عنوان طفيلي دعوت ميشه كه بهانه اي براي سركيسه كردن اين رژيم منفور را داشته باشند
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 5
    مثلآ ترکیه تو کدوم زمینه قوی شده شاید صادرات فاحشه.
  • پويا ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 3
    مشرق جان اين لفظ قدرت را شما بكار مي بري يا اينكه خودشون براي خودشون انتخاب كردند؟ آخه عربستان و تركيه و مكزيك و آفريقاي جنوبي و اندونزي كجا قدرت به حساب مي آيند ؟
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 2
    عربستان از کی اقتصاد نوظهور شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 4
    یعنی عربستان از ایران قدرتمند تره؟ترکیه هم همینطور .تجارتش فقط پوشاک و توریست همین
  • ناشناس ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    روسیه از کی تا حالا جز قاره آسیا شده؟؟؟؟ نکنه شده ما خبر ندارم و فقط به شما اعلام کردن مث قضیه وام خودرو؟؟ عربستان نمیدونم این وسط چیکارس؟؟؟ حالا ترکیه تو کشورش برگزار میشه.!!!
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    این اجلاس اهمیت خاصی بر روندها مهم دنیا ندارد. فقط یک نمایش است برای خود نمایی کوتله های سیاسی اقتصادی و فرهنگی اما کشور های اصلی مثل ژاپن آمریکا روسیه و آلمان (5+1) خوب می دونن که باید بقیه این کشورها را با اهداف خود همسو کنند. همین است. اما همین قدرت ها با هم نتوانستند حریف ایران شوند و ایران یک تنه با همه این کشورها به مذاکره پرداخت. قدرت یعنی این.
  • اکبر از تبریز ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    آره جون خودت با کل دنیا مشکل پیدا کردیم . مشکل رفتار ماست نه رفتار 20 کشور قدرت مند دنیا. پدر بزرگم می گف اون زمان ترکیه چنان فقیر و عقب مانده بود که اگه از ایران چیزی صادر نمی شد از گرسنگی میمردن و حالا چی . اونا نفت آنچنانی ندارن و ما هر روز اکتشاف نفت داریم .
  • اکبر از تبریز ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    5 0
    صادرات فاحشه نه دوست عزیز یه نگاه ساده کافیه/همه تجار با تجربه ایرانی تو ترکیه به سر می برن و یکی از موفق ترین کشورها در امر توریست هستش همون توریستی که ایران در حسرتشه.
  • اکبر از تبریز ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    واضحه که فقط خودتو قبول داری و اطلاعاتت اندازه یه بچه ابتدایی هستش.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 6
    یجور تعریف میکنی انگار.....!! ترکیه یه کشور عقب مانده و بی در و پیکره با مردم بی فرهنگ فقط در امر توریست موفق بوده که جدیدا بخاطر نامنی و دزد بودن ملتش و حمله به توریستها امار توریستش کم شده با یه سرچ ساده میتونی بفهمی....در زمینه صنعت هم کاملا عقب موندست اون تاجرهای ایرانیم که اونجان جهت پولشویی موندگار شدن چون اینجا سخته واسشون یه نمونشم ضراب بود
  • ویروگردی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 4
    واقعن مسخره ست ایران با تولید ناخالص 940 میلیوارد دلاری 16 یا 17 جهان هست حضور مکزیک و آرژانتین و اندونزی و عربستان و ترکیه اضافه هست دست کم مشرق تو دیگه عنوان "20 کشور قدرتمند جهان گرد هم می‌آیند " رو به کار نبر ایران معادلات خاور میانه رو تعیین می کنه و این رو آمریکا و اروپا بهش واقف هستن
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    البته بجز ژاپن :*
  • پويا ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    ببين احبر خودت سر شوخي رو باز كردي !!!
  • ناشناس ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    3 0
    آقايان اي كيو عربستان وتركيه جز كشورهاي پولدار و قدرت اقتصادي ن
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 2
    خاک تو سرت مشرق...همینجوری الکی آخه عربستان و ترکیه که جنایتکارترین کشورها هستن ، از نظر تو قدرتمندن ؟
  • اردبیلی ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 6
    خب راست میگه برادر ترکیه کجا قدرت بوده که الان تاکید بشه! عربستان! ترکیه چند وقت پیش یک موشک ضد هوایی آزمایش کرد به اسم حصار آ : این موشک ساخت ترکیه نیست. بلکه نمونه ای از Aster 15 ایتالیا است که در ترکیه مونتاژ میشود. البته موشک Aster در دو نوع 15 و 30 ساخته شده است. که فقط نمونه کوتاه برد آن برای مونتاژ به ترکیه فروخته شده است. تانک های ترکیه همه کپی تانک های غربی هستند یعنی اطلاعات درز پیدا کرده! اف 16 ترکیه توسط میگ 29 سوری رهگیری شد و اونجا فهمیدید که نسخه اف 16 مونتاژ شده در ترکیه از چه رادار جالبی بهره می بره! یک فانتوم ترکیه با تیراندازی کوتاه مدت یک توپ ضد هوایی سوری سرنگون شد. اقتصاد ترکیه : یک لیتر نفت در خاک این کشور وجود ندارد ! یک متر مکعب ذخایر گازی ندارد! با یک پخ کردن ما به ماقبل تاریخ میرن.
  • ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 3
    ایران عزیز ما کجاست...؟
  • sam ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    3 0
    از موقعي كه براي تامين نيازهاتون دست به دامن تركيه و دوبي شدين.
  • 313 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 4
    ایران عزیز افتخار نداد با حامیان داعش دورهم باشه افرین کشور عزیزم
  • ایرانی ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    3 0
    اینکه ما دمون نمیخاد یه چیزایی رو ببینیم دلیل بر نبدنش نیست همون عربستان به اندازه چند سال بودجه ایران منابع توی صندوق ذخیره دارن همه رو هم سرمایه گذاری داخلی و خارجی کردن وضع اقتصادی کشورها ملاک جی 20 شده که اینها واقعا اوضاع مالشیون هم خوبه حالا هی ما با غرور بیخود ایرانی بگیم که نه چیزی عوض نمیشه
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    خدا اون روزو نیاره با این قاتلا یه جا باشه
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 3
    انقد بدم میاد به هر اسگلی میگین قدرت جهانی؟! یعنی الان این عربستان خیلی قدرته یا اون آمریکا که نمیتونه بحران سیاهپوستاشو حل کنه. اینا از بس عین خر گیر کردن تو گل دور هم جمع شدن شما میگین قدرت جهانی!
  • اکبر از تبریز ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 0
    ناشناس 9:51 آره جون خودت همه بد تو خوب... از اونجا باید بدونی که اقتصادش قدرتمنده وختی میری لباس بگیری اول می پرسی ترک هستش یا نه با فهم. آره تعریف می کنم از ترکیه چون اگه اون نفتی که ایران داشت اگه ترکیه داشت الان پل هاشونم از طلا بود. تو افکار تو ترکیه عقب موندس چون همه چیرو فقط واستادن تو صف نون بربری طی کردی. از الفاظ تو کاملا مشخصه که سطح علمیت چقدره کسی که ملت ترکیه رو دزد خطاب بکنه به خانواده خودشم دزد میگه چه برسه به ملت خودش. من فقط هدفم روشن شدنت بود والا من سنگ ترکیه رو به سینه نمی زنم و تا حالا هم راهم به اون کشور نیفتاده و اگر هم قصد سفر داشته باشم مطمئا باش که مقصدم همه جای دنیا میشه بجز ترکیه. مرگ من نشرش کن ....
  • اکبر از تبریز ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    پویا در مورد تو نظر خاصی ندارم ... در مورد اردبیلی عزیز خوب اشاره کردی یه قطره هم نفت ندارن . می دونی اون درآمدی که ایران از نفت داره اگه ترکیه هم داشت ترکیه چقدر تکامل یافته تر بودن؟؟؟؟ و اگه ایران این نفت و گازم نداشت تا شرایطش با ترکیه یکسان می شد چقدر ایران عقب مونده بود...!!!! اردبیلی عزیز تا حالا وختی رفتی لباس بگیری به فروشنده گفتی که لباس ایرانی می خوام ؟ یا گفتی جنسش مال کجاس ترک هستش.! به نظرت ایران تا چند سال دیگه می تونه یه بازیکن مطرحی مثل دروگبا یا پودولسکی و خیلیای دیگه رو تو فوتبالش ببینه!من که میگم هیچ وخت بهترین بازیکن خارجی که تو ایران بازی کرده فک کنم همین لوسیانو ادینهو باشه مگه نه .! لوسیانو ادینهو حتی تو کشوری مثل ترکیه به عنوان فوتبالیست هم بهش نگاه نمی کنن! خیلی چیزای دیگه . وختی ضعفمون گفته میشه باید تلاش کنیم تا اون رو حل کنیم ...
  • اکبر از تبریز ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    از نظر دنیا قدرتمندن حالا ما ایرانیا که هیچ وخت قبول نداریم بقیرو
  • اکبر از تبریز ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    داداش باهات موافقم ... متاسفانه بعضی از دوستان چشم دیدن هیچ کس رو ندارن بجز خودشون.
  • رضا ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 1
    ساده ای آرش مگر غیر از اینه هرکی که سگ داره هرجا میره با خودش میبره ! عربستانم همون سگه دیگه شک نکن
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 4
    یک موی سر سید علی رهبر ایران/ارزد به دوصد شاه ظلوم عربستان
  • اکبر از تبریز ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    قدرت فقط قدرت ایرانه بقیه کشورا خیارن ..!!!!!!!!!!!!! تویی که نه آمریکا رو قبول داری نه عربستان رو به افکارت برس که خود برتر بینی.
  • پسر ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 3
    بازم تیتر مزخرف مشرق بعضی از این کشورها به گرد پای ایران هم نمیرسن سریع تیترت عوض کن
  • WW2 Writer ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    روابط بین الملل رو مطالعه کنیم سپس صحبت کنیم، تاریخ رو مطالعه کنیم سپس صحبت کنیم، منابعی که با غرض نوشته نشده اند رو مطالعه کنیم سپس صحبت کنیم، همانند کودکان پر از هیجان پرش نکنیم، سیاست بین الملل (پشت پرده و روی پرده) بسیار پویا هست و اطلاعات شما و ما در حدی نیست که اظهار نظر بکنیم، پرش هم می کنیم !
  • محمد ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    2 0
    ترکیه از نظرخودرو و نساجی و و لباس و توریسم از جهان الان مطرح میباشد . باید خود را اصلاح کنیم و پیشرفت کشورهای هم تراز قدیم را قبول کنیم
  • محمد ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    1 0
    متاسفانه ما همیشه توهم دور خودمان را برداشته . و چشم دیدین پیشرفت کشورهای همسایه را نداریم .باید قبول کنیم ترکیه از نظر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و دمکراسی از ما بهتره . باید تلاش کنیم از قافله عقب نمانیم .با تعصب کور به جایی نمیرسیم
  • خشایار ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 1
    تا سالار دنیا ایران اشکانیان بین اونا نباشه جلسه سران20به توان2هم بزارن برا خودشون هیچ ارزشی نداره-همین خوبه که جلو یه لات بیتربیت وایسی بگی دهنتو پر خون میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس