چهارمین همایش بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان و اولین سوگواره قتیل العبرات در سالن خاتم‌الانبیا حرم سیدالشهدا علیه‌السلام و در دو وعده صبح و بعدازظهر برگزار شد برگزار شد.

برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی دانشجویان مسلمان در کربلا

به گزارش مشرق، چهارمین همایش بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان و اولین سوگواره قتیل العبرات در سالن خاتم‌الانبیا حرم سیدالشهدا علیه‌السلام و در دو وعده صبح و بعدازظهر برگزار شد برگزار شد.

بخش اول پس از قرائت قرآن کریم، با سخنرانی "حجت‌الاسلام سید ظهیر الحسن" عضو هیات امنای موسسه دانشجویان مسلمان جهان و مؤسس شبکه ولایت تی وی آغاز شد.

وی ضمن تأکید بر ضرورت تأسیس شبکه‌های جدید برای مسلمانان گفت: باید تلاش کرد تا افرادی از تفکرات مختلف را کنار هم جمع کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام مبنی بر مستجاب‌الدعوه بودن زائر امام حسین علیه‌السلام بیان داشت خداوند وعده داده است که به‌واسطه امام حسین علیه‌السلام دعای زائر این امام را قبول می‌کند.

حجت‌الاسلام نقوی در ادامه به تفاوت‌های حج و زیارت اربعین اشاره نموده و عنوان کرد برای حج مستطیع شدن، لباس یکدست پوشیدن (احرام)، زبان مشترک ذکر (لبیک اللهم لبیک) و حذف شناسه‌های شخصی و علایق فردی و زبان‌های گوناگون واجب شرعی است.

مؤسس شبکه ولایت تی وی ادامه داد در مراسم امام حسین علیه‌السلام مردم نقاط مختلف جهان بی‌آنکه اجبار و تکلیفی باشد خود به سمت حرم حسینی حرکت می‌کنند؛ و از شهرهای مختلف این مسیر طولانی تا کربلا را پیاده طی می‌کنند. همگی یکدست مشکی می‌پوشند و هر زبانی که داشته باشند یک صدا لبیک یا حسین را فریاد می‌کنند.

وی افزود مشابه این امر در هیچ کجای دیگر جهان وجود ندارد. مردم باوجود اختلافات به‌ظاهر بسیار کاری به عجم و عرب بودن ندارند. زائران نگران آب و غذا و اسکان نیستند و تنها به زیارت می‌آیند.

نماینده ولی‌فقیه در کالیفرنیا با اشاره به اختلافات پیشین میان ایران و عراق عنوان کرد: با وجود سابقه هشت سال جنگ میان دو کشور، مردم عراق آن‌چنان به ایرانی‌ها خدمت می‌کنند که گویی برادرند؛ و این همان خواسته خداوند است که مردم گرد امام حسین (ع) جمع شوند و حاجات خود را از او طلب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد استفاده از ظرفیت دانشجویان، ضرورت شناخت دانشجویان از هم در کشورهای مختلف، ارتباط، تعامل و همبستگی میان آنان از اهداف موسسه دانشجویان مسلمان جهان است.

در ادامه همایش "ازهر الخفاجی" نماینده اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق با اشاره به آیه " يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ"[1] گفت پیش‌ازاین دشمنان سعی می‌کردند با شعر، سخنرانی و گفتگوهای چهره به چهره نور خداوند را خاموش کنند اما امروز مصداق این آیه شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای، تلویزیونی و رادیویی است.

الخفاجی با اشاره به تحولات شرق اروپا اظهار داشت: در شرق اروپا انقلاب‌های رنگی گوناگون برای ایجاد تحول در ساختار نظام کشورها صورت گرفت. این تحولات با ابزار رسانه ایجاد شد.

امروزه و در میان کشورهای اسلامی نیز سعی می‌شود همان روند پی گرفته شود لیکن آنچه در دل استکبار واهمه جدی‌تری ایجاد کرد، حسین، فرهنگ مقاومت و تأثیرات زیارت اربعین است.

نماینده اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق بابیان این که 35 سال رژیم بعث تلاش کرد تا زیارت اربعین را با آزار و شکنجه و کشتار از بین ببرد، بیان کرد در زمان رژیم صدام و نیز پیش از او حکومت‌ها بسیاری از مردم را در مسیر پیاده‌روی به قتل رساندند تا زیارت امام حسین علیه‌السلام را نابود کنند. امروز نیز استکبار و صهیونیزم جهانی تلاش خود را برای نابودی عظمت زیارت اربعین می‌کنند و با بایکوت خبری این رویداد عظیم سعی در مخفی نمودن این فرهنگ پیشرو دارند.

لذا اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق با همکاری موسسه بیان رسانه و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از بیش از 100 رسانه دعوت نمود تا برای پوشش خبری اربعین و پیاده‌روی میلیونی حضور یابند.

الخفاجی در بخش دیگری از سخنان خود به داعش اشاره و عنوان کرد: حامیان اصلی داعش در منطقه قطر، عربستان و ترکیه‌اند و آن‌ها تا جایی که بتوانند، داعش را پشتیبانی می‌کنند.

نماینده اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق ادامه داد: بااین‌وجود تنها با یک فتوای مرجعیت، ظرف 24 ساعت ارتش حسینی و بسیج مردمی که فارغ‌التحصیلان مکتب حسینی و زیر لوای تعامل با جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی تربیت‌شده بودند، برای نبرد با داعش آماده شدند. وی سردار سلیمانی را عبد صالحی خواند که با تلاش‌هایش توانست ژنرال‌های آمریکا و انگلیس را فراری دهد.

در ادامه این همایش "سیده بتول موسوی" فرزند شهید سید عباس موسوی دبیر کل شهید و اسبق حزب‌الله لبنان با اشاره به میراث فرهنگ عاشورا در میان جوانان حزب‌الله عنوان کرد: مقاومت امروز برگرفته از همین فرهنگ متعالی است.

در این همایش همچنین "محمد ابوندی" از غزه فلسطین ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران و رهبر عالی‌قدر آن به‌عنوان تنها کشوری که به جد از قضیه فلسطین حمایت می‌کند، تشکر کرد.

در ادامه این همایش "هشام دخیل" دانشجوی عراقی به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: آنچه امام حسین علیه‌السلام در کربلا انجام داد، زیباترین چهره امربه‌معروف و نهی از منکر بود.

در پایان‌بخش صبحگاهی این همایش "علامه ناصر شیرازی" از پاکستان ضمن برشمردن شاخص‌های نهضت انبیا و اولیا اظهار داشت: عدالت‌خواهی، مبارزه با ظلم از جمله این شاخص‌هاست که در کربلا نمود و هویت کاملی یافت.

علامه ناصر شیرازی همچنین خاطرنشان کرد: پاکستان بسیار پیش‌تر از عراق، لبنان و سوریه قربانی تکفیریت در جهان بود که ما با آن مبارزه کردیم و عربستان را شکست دادیم.

وی پاکستان را دارای بیشترین شهید راه مقاومت فلسطین پس از لبنان خواند و عنوان کرد: ما از کربلا و قیام امام حسین علیه‌السلام آموخته‌ایم که تا آخرین قطره خون خود مقابل استکبار بایستیم و ما نیز ایستادیم و توطئه‌های آمریکا را به‌واسطه بصیرت حسینی شکست دادیم.

علامه ناصر شیرازی افزود: ملتی که رهبر ندارد شکست می‌خورد چرا که رهبر میزان و معیار است. رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در کل جهان نظیر ندارد و ما به‌واسطه این رهبری تمام دشمنان خود را شکست دادیم.

وی مقام معظم رهبری را دارای دو بازوی قوی در کل جهان خواند که به‌وسیله آنان توانسته استکبار را شکست دهد.

علامه ناصر شیرازی این دو بازو را سید حسن نصرالله و قاسم سلیمانی دانست و تأکید کرد رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی درست، ایستادگی مردم پاکستان را با بصیرتی که آن‌ها در پیروی از خط امام دارند و معتقد به ایستادگی تا آخرین قطره خونشان هستند را، منعکس کنند.



[1] - سوره الصف، آیه 8

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس