کد خبر 494549
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۳

قطعنامه‌ای که احزاب استقلال طلب کاتالونیا به آن رای داده‌اند از پارلمان می‌خواهد طی یک ماه کار بر روی قانونی را آغاز کند که بر اساس آن سیستم تامین اجتماعی و خزانه داری جداگانه‌ای برای کاتالونیا ایجاد شود هدف اصلی این طرح نیز جدایی از اسپانیاست.

به گزارش مشرق، تصویب طرح ترسیم کننده نقشه راه استقلال کاتالونیا از اسپانیا توسط پارلمان محلی این منطقه استقلال طلب شوک سختی را به دولت مادرید وارد ساخته است. تصویب این طرح نشان می‌دهد پارلمان محلی کاتالونیا نسبت به شعار خود مبنی بر زمینه سازی برای استقلال از اسپانیا پایبند است. این نخستین اقدام رسمی و علنی پارلمان محلی کاتالونیا پس از استقرار در پارلمان محلی محسوب می‌شود.

در انتخابات امسال طرفداران استقلال کاتالونیا با تصاحب 72 کرسی از 135 کرسی پارلمان زنگ خطر را برای دولت امانوئل راخوی به صدا در آوردند. هم اکنون راخوی نخست وزیر اسپانیا که خود نیز در تب و تاب انتخابات سراسری در کشورش به سر می برد، نسبت به تصمیم اخیر پارلمان محلی کاتالونیا به شدت خشمگین است. او از دادگاه قانون اساسی اسپانیا خواسته است تا هر چه سریع ترو به صورت فوری رای گیری پارلمان را باطل اعلام کند.

صورت مسئله در کاتالونیا کاملا روشن و مبرهن است. اگر دولت اسپانیا اجازه همه پرسی یا رای گیری عمومی در خصوص استقلال این منطقه از مادرید را دهد، اکثریت رای دهندگان با این موضوع موافقت خواهند کرد. بنابراین سیاستمداران اسپانیایی که جدایی کاتالونیا را کابوسی سخت برای خود می‌دانند، ترجیح داده‌اند از طریق دادگاه قانون اساسی رای گیری‌ها و همه پرسی‌های نمادین در این منطقه را باطل اعلام کنند حتی اگر این رای گیری توسط پارلمان صورت گیرد.

هم اکنون کاتالونیا حکم کانون و مرکزی مهم را برای کل اروپای واحد دارد. با توجه به پیش زمینه‌ای که در اکثر کشورهای اروپایی جهت رشد و نمو گروه‌های استقلال طلب وجود دارد، جدایی کاتالونیا از اسپانیا می‌تواند اغاز گر پروسه‌ای تجزیه طلبانه در کل اروپا باشد. در این صورت، استقلال طلبان اروپایی خواهند توانست علی رغم هشدارهای اروپای واحد، کشورها و مناطق جدید را در اروپا تشکیل دهند. رشد و نمود حرکت‌های استقلال طلبانه در اروپا طی سال‌های اخیر به صورتی جدی در اسکاتلند آغاز شد با این حال در جریان همه پرسی سال گذشته، ساکنان این منطقه به باقی ماندن در کنار انگلیس رای دادند. در آن زمان الکس سالموند رهبر سابق جدایی طلبان اسکاتلند دولت دیوید کامرون را نسبت به اعلام وعده‌های دروغین به رای دهندگان اسکاتلندی متهم کرد.

پس از خاتمه یافتن نسبی موضوع استقلال اسکاتلند، شاهد آغاز جدی حرکت کاتالان‌ها برای ابراز استقلال از دولت مرکزی مادرید و تشکیل کشوری مستقل بودیم. این زمزمه با گذشت زمان به فریادی بلند و گویا تبدیل شد. کاتالان‌ها با برپای کمپین‌های استقلال و برگزاری همه پرسی نمادین نشان دادند نسبت به استقلال از اسپانیا بسیار جدی هستند. حتی دولت مرکزی اسپانیا و سران اتحادیه اروپا با بیان تهدیداتی مانند عدم عضویت کشور جدید کاتالونیا در اتحادیه اروپا و منطقه یورو و حتی حذف تیم آبی اناری‌های بارسلونا از لیگ اسپانیا (لالیگا) سعی در مهار احساسات استقلال طلبانه در این منطقه کردند اما این رویکرد نتیجه عکس داد.

برگزاری انتخابات پارلمانی در کاتالونیا و پیروزی گروه‌های استقلال طب در آن، پاسخ کوبنده ساکنان کاتالونیا به مخالفان استقلال این منطقه از اسپانیا تلقی گردید. هم اکنون پارلمان کاتالونیا با تصویب طرحی که نقشه راه استقلال این منطقه از اسپانیا را مشخص می کند، بر خشم و عصبانیت دولت راخوی از خود افزوده است. با این حال نخست وزیر اسپانیا تمامی تلاش خود را جهت مهار استقلال طلبی در کاتالونیا به کار بسته و نتیجه ای در این خصوص نگرفته است. حتی برخی پیشنهادات پشت پرده مانند اعطای امتیازات بیشتر نیز نتوانسته است این معادله را به سود دولت مادرید به سرانجام برساند.

قطعنامه‌ای که احزاب استقلال طلب به آن رای داده‌اند از پارلمان می خواهد طی یک ماه  آینده کار بر روی قانونی را آغاز کند که بر اساس آن سیستم تامین اجتماعی و خزان‌ داری جداگانه‌ای برای کاتالونیا ایجاد شود هدف اصلی این طرح، جدایی کامل کاتالونیا از اسپانیا در سال 2017 میلادی است. موضوعی که برای سران اسپانیا یک کابوس سخت محسوب می شود. با این حال حتی اگر دادگاه قانون اساسی اسپانیا این طرح را رد کند، پارلمان کاتالونیا دوباره این طرح را تصویب و اجرایی کردن آن را توسط دولت محلی ادامه خواهد داد. در اینجاست که شاهد تقابل بیشتر میان کاتالان‌ها و دولت مرکزی مادرید خواهیم بود. این تقابل ممکن است به اعترااضت خیابانی و زد و خوردهای مستمر بکشد. بی دلیل نیست که برخی تحللیگران از کاتالونیا به عنوان کانون جدید تحرکات استقلال طلبانه در سرتاسر اروپای واحد یاد می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس