کد خبر 494204
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

شکسته شدن محاصره فرودگاه نظامی حلب، می‌تواند مقدمه حرکت برای آزادسازی شهر بزرگ و مهم «الباب» در شرق حلب را فراهم کند.

به گزارش مشرق، ظهر سه‌شنبه (10 نوامبر) ارتش سوریه و مقاومت لبنان، حصر نزدیک به سه ساله داعش بر فرودگاه نظامی کویرس در شرق حلب را شکستند.

قطعا مرحله بعد از شکست حصر کویرس، مانند قبل از آن نخواهد بود. تروریست‌های داعش و النصره در حلب و شمال آن باید منتظر گسترش دایره عملیاتی ارتش و مقاومت لبنان باشند.

روزنامه الاخبار در گزارشی از تاثیر پایان محاصره نظامی این فرودگاه نوشت که «شکست حصر کویرس مانند عملیات دو سال گذشته ارتش سوریه برای شکستن حصر از زندان مرکزی حلب (در ماه می 2014- اردیبهشت 93) بود؛ نه به دلیل شدت درگیری، بلکه به دلیل اینکه هر دو عملیات، اثری محوری بر ادامه عملیات نظامی در ریف حلب دارند».

همانطور که آزادی زندان مرکزی حلب از محاصره تروریست‌ها کلید مرحله جدیدی در عملیات نظامی در استان حلب شد، فرودگاه کویرس هم همین سناریو را تکرار می‌کند ولی با شدتی بیشتر و آشکارتر.

الاخبار نوشت: فرودگاه کویرس بعد از آماده شدن از حیث فنی [چرا که در این سه سال آسیب دیده است] سکویی برای آغاز و توسعه عملیات‌های نظامی در شمال و شرق حلب خواهد شد.

به گفته «الاعلام الحربی» در سوریه، مرحله آزادسازی فرودگاه کویرس از حصر داعش از آزادسازی شهر «السفیره» در جنوب حلب آغاز شد تا اینکه به روستای «رسم العبود» در شرق فرودگاه رسید. مساحت اجمالی که ارتش در ریف حلب شرقی آزاد کرده، حدود 107 کیلومتر مربع است چرا که ارتش مسیری به طول 23 کیلومتر و عرض سه تا پنج کیلومتر را باز کرد و توانست در مسیر شکست حصر از فرودگاه، سه روستای دیگر را هم آزاد کند.

۱۰۰ کیلومتر مربع از شرق حلب سوریه آزاد شد 

اما معنای میدانی عملیات شکستن حصر از فرودگاه کویرس چیست؟

این اتفاق، مساحت امن خوبی بین نقاطی فراهم می‌کند که ارتش و مقاومت لبنان در حد فاصل «السفیره» و «کارخانه‌جات صنایع دفاعی (در جنوب حلب) تا دانشکده هوایی کویرس (در شرق حلب) بر آن متمرکز هستند. انتظار این است که این دو نقطه در کنار فرودگاه نظامی النیرب (چسبیده به فرودگاه بین‌المللی حلب در جنوب شرق استان) مثلث عملیات نظامی بزرگی را تشکیل بدهد.

الاخبار افزود: این مثلث در آینده نزدیک آزادسازی مهم‌ترین سنگرهای داعش در ریف حلب شرقی یعنی شهر «الباب» را باید در دستور کار قرار بدهد. شهر الباب نیازمند آغاز عملیات زمینی است که باید با دو عملیات دیگر هم‌زمان باشد؛ اولی از جنوب که دیرالحافر ایستگاه مهم و حتمی آن است. دومی نیز که باید مانند تیری که از چله رها شود، باید از منطقه «شیخ نجار» (در شمال شرق حلب) به سمت شمال شرقی آغاز شود... هم‌اکنون نیروی هوایی روسیه در حال زدن مواضع تروریست‌ها در دیرحافر است.

طبق این گزارش، بعید نیست که داعش برای تحت‌الشعاع قرار دادن شکستش در کویرس، بار دیگر سناریو حمله به مسیر «اثریا-خناصر» را تکرار کند.. هنوز بسیاری از منابع داعش درباره این شکست حرفی نزده‌اند و این یعنی که جنگ کویرس برای داعش هنوز تمام نشده است حال آنکه ارتش سوریه در عملیات خود در جنوب شرق و غرب حلب، نه فقط داعش بلکه همه تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد و از نظر آن، ریف غربی و شرقی جنوب حلب، جبهه واحدی است.

۱۰۰ کیلومتر مربع از شرق حلب سوریه آزاد شد

نقشه حلب و موقعیت کویرس، شهر الباب، دیرحافر،السفیره و الحاضر

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    واقعا گزارش 5 زاری بود! زنده باد گزارشهای دقیق مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس