یک اندیشکده آمریکایی مدعی شد ایران با خرید جنگ افزارهای جدید و عرضه نامحدود قطعات و پشتیبانی‌های فنی می‌تواند شکاف ایجاد شده با دشمنانش را پر کرده و تهدیدی علیه منافع آمریکا در منطقه باشد.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی در گزارشی با موضوع «رشد نیروهای مسلح ایران در دوران پسا تحریم» نوشت: ایران هم اینک ارتش نیرومندی ندارد ولی دارای مجموعه‌ای از جنگ افزارهای خطرناک نبرد نامتقارن است. ارتش این کشور به خاطر سال‌ها تحریم‌های بین‌المللی و تسلیحاتی بشدت قدیمی شده است اما تحت توافق وین ایران به زودی به سلاح‌های نظامی خارجی دست می‌یابد و این رویداد به طور قابل ملاحظه‌ای جمهوری اسلامی را قادر می‌سازد نیروهای نظامی خود را ارتقا داده و به تلاش‌ها جهت بی‌ثبات سازی‌اش واکنش نشان دهد.

 

این اندیشکده با اشاره با تلاش‌های صورت گرفته برای تحریم تسلیحاتی ایران و تاثرات نبرد تحمیلی با دولت وقت عراق به مدت ۸ سال نوشت: ایران  آن زمان مجبور بود در پی منابع جدید نظامی چون چین، لیبی، سوریه، کره شمالی و نیز شبکه تأمین سلاح قاچاق برود تا نیازهای تسلیحاتی‌اش را تأمین کند. از سوی دیگر حکومت ایران به شبیه سازی تجهیزات ساخت خارج و قطعات آن‌ها مباردت نماید.

 

اما خلال سال‌های دهه ۹۰ تا سال ۲۰۱۰ روسیه و چین سامانه‌های جدیدی را به ایران ارسال کردند که منجمله می‌توان به جنگنده‌های «میگ»۲۹، بمب افکن «سوخو _»۲۴، زیردریایی کلاس «کیلو»، موشک‌های سطح به هوای «تور ام» و موشک‌های ضد کشتی «سی_ ۸۰۲» و موارد دیگر اشاره کرد. ایران همچنین توانست در آن برهه از ده‌ها جنگنده فرانسوی و روسی عراق که به خاطر جنگ سال ۱۹۹۱ خلیج فارس بدین کشور گریخته بودند، استفاده کند.

 

در ادامه این گزارش با اشاره به مجموعه تلاش‌های صورت گرفته در مسیر تحریم‌های تسلیحاتی ایران و قطعنامه‌های صادره سازمان ملل متحد در این مسیر آمده است: روسیه و چین در مذاکرات هسته‌ای از اولین مدافعان لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بودند و حال نیز انتظار می‌رود این کشورها از جمله اولین سود برندگان ورود مجدد قانونی به بازار تسلیحاتی این کشور باشند.

 

اندیشکده یاد شده نوشت: هرچند به خاطر سرمایه گذاری‌های کشورهای عرب همسایه ایران در کسب قابلیت‌های نظامی مدت زمانی طول می‌کشد تا ایران رقیب برابر با آن‌ها باشد اما ایران با سرمایه گذاری بر سلاح‌های چینی و روسی، می‌تواند قدرت مرگبار و تهاجمی خود را در بخش هوایی و دریایی در خلیج فارس اجرا گذاشته و تهدیدی علیه منافع آمریکا باشد. ایران همچنین می‌تواند در خرید ادوات جنگی زمینی چون تانک، و زره پوش در نبرد غیر محتمل زمینی با رقبایش ظاهر شود. گزارش‌ها نیز حکایت از رایزنی‌های ایران برای خرید ۲۴ تا ۱۵۰ فروند جنگنده «جی _۱۰» چین دارد که نشان از میل این کشور در بدست آوردن جنگنده‌های بروز برای نوین سازی نیروی هوایی‌اش دارند.

 

در ادامه این مطلب با اشاره به بنیه نیروی هوایی ایران آمده است: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) و نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای جنگنده‌های «اف _۱۴ تام کت»، «فانتوم اف _۴»، «اف _ ۵»، جنگنده چینی «چنگدو اف _ ۷»، «میگ _ ۲۹ فالکرامز»، «سوخو _ ۲۴ فنسرز»، «سوخو _ ۲۵ فراگ فووتز» و «میراژ اف _ ۱ اس» است. ایران همچنین مجموعه‌ای از جنگنده‌های ساخت خود از قبیل «آذرخش» و «صاعقه» را در خدمت دارد.

 

اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی سپس به خریدهای احتمالی نیروی هوایی ایران اشاره کرده و از جنگنده‌های «جی_ ۱۰» چین، «جی اف _ ۱۷» چین و پاکستان، «سوخو _»۳۰ و «میگ _ ۳۵» روسیه و «میراژ _۲۰۰۰» ساخت فرانسه به قیمت ۲۵ میلیون دلار تا ۴۲ میلیون دلار یاد کرده و نوشت: البته به تنهایی خرید این جنگنده‌های چند منظوره کافی نیست و ضرورت دارد ایران ادوات پیشرفته و هوشمند دیگر چون موشک‌های هوا به هوا، ضد کشتی و موشک‌های برد بلند تهاجمی بخرد.

 

در انتهای این مطلب آمده است: ایران با چنین جنگ افزارهای جدید و عرضه نامحدود قطعات و پشتیبانی‌های فنی می‌تواند شکاف ایجاد شده با دشمنانش را پر کرده و بمراتب اراده خود را در خلیج فارس راحت‌تر اعمال کند. البته ایران در مواجهه با آمریکا و اعراب خلیج فارس در نبردی طولانی هنوز معایب قابل توجهی دارد.

منبع: اشراف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    تا چشم كسانيكه نميتوانند ببيند گور شود
  • ابوذر ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    "ایران ارتش نیرومندی ندارد" جل الخالق؟!!!!!!
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    بد بخت بیچاره نوشته ایران به خاطر تحریم تسلیحات جدید نخریده!!!! خبر نداره که ....
  • با بِه ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    ما زمانی معایب داشتیم که به امثال شما وابسته شده بودیم. یادمون نمیره چندتا شیربچه سپاهی با قایقهای ساده شون چه بلایی سرتون آوردند. جاوید باد یاد و خاطره شهید نادر مهدوی علمدار خلیج تا ابد فارس
  • محمد ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    شما که لالایی بلدی ... انقد خودتو به عربستان نچسبون ... بعد ببین عربستان و 5 عرب متحد دیگش حریف ایران میشن یا نه ... ارتشهای بزک کرده اونا عزت ندارن آخه یانکی ... جنگ انسانهای پخته و کارآزموده شجاع میخواد که قدرت تصمیم گیری در زمانهای بحرانی رو داشته باشن ... مردان مرد و مادران شیر زنی از تبار تهران و آذربایجان و لرستان و کرمانشاه و سیستان و خوزستان و گیلان میخواد ... نه شکم چرانو بزدلان بچه کشی که سر تو آخور شما دارن ...
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    میراژ 2000 که دسته دومه! فقط رافال
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    میگ 35 اگه هواپیما بود ارتش روسیه میخریدش
  • میلاد ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    اولا که اونا اصلا سپاه رو حساب نمیکنن . دوما اخه اگه شکاف عمیقی بین ما و عربها بود(خنده اوره) پس چرا مثل عراق نتونستین حمله کنین و حتی اون سگ منطقه هم توان حله رو نداره .
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    اینها میخوان بگند که ایران الان دستاورد خوبی نداشته و اگر هم بعدها درگیری ای پیدا بشه بین ایران و آمریکا همه ی دستاوردهای ایران در اون جنگ مربوط به تجهیزاتیه که خریداری شده.
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    مترجم این متن توجه نداشته که آخر اسم هواپیماها s جمع اورده شده و همه اسم ها رو با "ز" در آخرشون ترجمه کرده!!!
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    اگه ارتش ما نیرومند نبود که آمریکا زمانی که به عراق و افغانستان حمله کرد قطعا به ایران هم حمله می کرد.نیروهای نظانی ایران از جمله ارتش وسپــاه هردو قدرتمند هستند
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    احتمالا این به اصطلاح اندیشکده بعد از لابی گری صهیونیست ها یا اعراب حوزه خلیج فارس به این نتیجه رسیده چون همشون از ابتدا مخالف توافق هسته ای بودن و با این حرفا میخوان ثابت کنن که توافق با ایران اشتباه بوده و ایران باید همیشه در تحریم بمونه
  • یه دانشجو ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    یعنی دقیقا دست پیش گرفتن که پس نیفتن... حالا که خوب میدونن مقابل قدرت ایران دیگه کاری ازشون بر نمیاد میخوان بگن ایران چیزی از خودش نداره همه رو براش فرستادن... ایران نمونه کاملی از کشوری است که خواست روی پای خودش بایسته و تونست و ای حرکت الهام بخش تمامی کشورهاییه که فکر میکنن برای پیشرفت باید یه قدرت پشت سرشون باشه اونها از این طرز فکر میترسن
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    امریکا پزون رو دوست دارم منم بیام
  • اقشار ضعیف وآسیب پذیر ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    ان شاء الله
  • ایران آباد ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    بطور سنتی وتاریخی منطقه خلیج فارس زیر چتر قدرت ایران بوده وخواهد بود وکشورهای ساکن در این منطقه باید این واقعیت تاریخی را بپذیرند وبه صلاحشان است در این چتر بدون هیچگونه ماجراجویی قرار بگیرند ودر آرامش زندگی کنند ویادشان باشد هیچگاه خود را در حد واندازه ایران نبینند که خطای مرکبار که فقط یکبار می توانند تجربه کنند برای آنها خواهد بود توان نظامی ایران مثل کوه یخ است که یک پنچم آن روی آب نمایان وچهار پنجم آن زیر آب پنهان است
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    این s جمع نیست s اسم سازه که کلمه به صورت مصدر خونده نشه
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    آقا یه سوال: آیا ایران از طریق عراق که الان به خاطر حضور داعش خیلی راحت می تونه سلاح های مختلفی رو وارد کنه دست به وارد کردن سلاح های لازم برای خودش کرده یا نه؟
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    خبر ندارند که ایران قدرت نظامی دنیاست خبر دارند که ایران قدرت نظامی و تسلیحاتی دنیاست در همه عرصه ها و بیشترین ها رو هم خودمان ساخته ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس