یک اندیشکده آمریکایی هوادار رژیم اسرائیل در گزارشی نوشت: ایران با بیش از یک دهه تلاش در پی یک راهبرد برای قطع یا دفع القا برتری نیروهای آمریکا در منطقه می‌تواند مانع فعالیت موثر نیروهای این کشور در خاورمیانه شود.

به گزارش مشرق، اندیشکده «امنیت یهود» وابسته به محافل صهیونیستی مقیم آمریکا در جلسه ماه سپتامبر خود با حضور ژنرال ذخیره «جیمز کانوی» فرمانده سابق تفنگداران نیروی دریایی آمریکا، دریادار ذخیره «مارک فیتز جرالد» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی مستقر در آفریقا، ژنرال ذخیره «لو وگنر» ،فرمانده سابق ارتش آمریکا،‌ دریاسالار «جان برد»، فرمانده سابق ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا و چند فرمانده اسبق دیگر به همراه «مایکل ماکوسکی»، «آشتون کانکل میتس» و «جاناتان راهو» از کارشناسان و تحلیلگران این اندیشکده به ارزیابی توان بالفعل و بالقوه جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام پرداختند.

*برجام قادر به مهار ایران نیست

در بخشی از این ارزیابی آمده است: برجام قادر به مهار ایران هسته‌ای نیست و کمتر از 15 سال محدودیت‌های اعمال شده بر ایران از هم فرو می‌پاشند و این کشور در آستانه قابلیت ساخته سلاح هسته‌ای قرار می‌گیرد و آمریکا مجددا باید با اختصاص منابع و تمرکز ویژه مانع از دستیابی تهران به جنگ افزارهای هسته‌ای شود. همچنین ایران با برجام حمایت از گروه‌های اسلامی را برای انجام نبردهای نیابتی ادامه داده و درگیری‌های فرقه‌ای تشدید می‌یابند. برجام باعث می‌شود ایران با دستیابی به منابع (مالی)، به فن‌آوری و بازارهای تسلیحاتی بین‌المللی راه یافته و قابلیت‌های تهاجمی‌اش را در مناطق بسیار حیاتی خلیج فارس افزایش دهد و همچنین موشک‌های برد بلند بالستیک دست یافته و دیگر سلاح‌های مهم مورد نیاز را فراهم کند.

*برهه فعلی بهترین زمان انجام حمله نظامی علیه ایران است

در ادامه این ارزیابی آمده است؛ متحدان قدیمی ما با برجام احساس خیانت و حتی عصبانیت آن‌را به عنوان  نقطه ضعف  در ضمانت بخشی امنیتی آمریکا و عملکرد معکوس سیاست امنیتی این کشور در منطقه می‌دانند. در برهه فعلی آمریکا در موقعیتی به مراتب بهتر از لحاظ نظامی برای متوقف کردن ایران هسته‌ای تا اجرای برجام است. از لحاظ فضای راهبردی در 15 سال آینده شرایط بدتر می‌شود و در مقایسه با برهه فعلی ایران از لحاظ اقتصادی و نظامی قدرتمندتر شده در حالی‌که آمریکا نیروی نظامی کمتر و با اعتبار کاهش یافته و متحدان کمتر خواهد بود.

*دست بالای ایران در نبرد  غیر متعارف علیه آمریکا

کارشناسان و نظامیان حاضر در این ارزیابی در بخش دیگر عنوان داشتند؛ برجام توانایی‌های غیر متعارف ایران را برای به چالش کشاندن موقعیت آمریکا و متحدانش در منطقه افزایش می‌دهد. ایران حتی اگر تنها بخشی از 100 میلیارد دلار سرمایه‌های مسدود شده‌‌اش را به امور نظامی اختصاص دهد، در کوتاه مدت وضعیت دفاعی‌اش‌ را احیا می‌کند.

ایران در این کش و قوس در خاتمه سال جاری به سامانه دفاع هوایی پیشرفته «اس _ 300 » دست می‌یابد. در میان مدت نیز رفع تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی سازمان ملل متحد این امکان را به حکومت ایران می‌دهد فن‌آوری و تجهیزات پیشرفته را از خارج تهیه کند و همچنین با لغو تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک این کشور، ایران با سهولت بیشتری قادر به توسعه و بهبود سلاح‌هایی خواهد بود که قادرند به اهداف واقع در خاورمیانه و ورای آن چون اروپا و آمریکا برسند.

*یک دهه تلاش ایران در دستیابی به راهبرد نبرد غیر متعارف

در بخش بعدی این ارزیابی آمده است: ایران از دیرباز در برابر سلاح‌های متعارف آمریکا ضعف‌های جدی داشته است. این کشور در حقیقت فاقد قابلیت‌های متعارف پیشرفته همچون نیروهای مسلح، دفاع هوایی، جنگنده و کشتی‌های بزرگ است اما در قیاس با این موضوع از لحاظ نیروهای غیر متعارف ایران تهدیدی در برابر توان نظامی و منافع آمریکا در منطقه است. ایران این تجربه دشوار را فرا گرفته است که در قیاس رودرو توان مقابله با آمریکا را ندارد و آمریکا نیز به شدت متکی به دسترسی نامحدود به پایگاه‌هایی است که در سطح خاورمیانه داشته تا خطوط حساس و مهم دریایی آسیب‌پذیر خاورمیانه را امن نگه دارد و با انجام عملیات رزمی تهدیدها را علیه متحدانش دفع کند. بنابر این ایران  بیش از یک دهه در پی یک راهبرد برای قطع یا دفع القا برتری نیروهای آمریکا در منطقه بوده یا مانع فعالیت موثر نیروهای این کشور در صورت استقرار در خاورمیانه شود.

  بنابر این ایران قادر است با مسدود کردن تنگه هرمز در خلیج فارس از حرکت رزمی آزاد و خطوط  ارتباطی نظامی آمریکا کاسته و مانع انتقال جریان نفت در این منطقه شده و کشتی‌های تجاری، پایگاه‌های نظامی و دیگر تاسیسات حیاتی داخل و خارج خلیج فارس را هدف قرار دهد. ایران همچنین توانسته قابلیت‌های مختلفی را برای اجرای راهبردهای نبرد غیر متقارن منجمله سلاح‌های ضد دسترسی (anti-access/area denial ) به دست آورده و آن‌را ارتقا دهد.

*ایران بزرگترین زرادخانه موشکی در منطقه است

ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشک‌های میان برد و کوتاه برد بالستیکی و نیز زرادخانه‌ای رو به افزایش موشک‌های هدایت شونده و پهپاد برای هدف قرار دادن تاسیسات انرژی و نظامی در سطح منطقه منجمله کشتی‌های آمریکایی است. این کشور همچنین دارای ناوگان قابل توجهی از قایق‌های تندرو، زیردریایی، اژدر و مین‌های دریایی برای مسدود کردن تنگه هرمز و حمله به اهداف ذکر شده است. سامانه دفاع موشکی اس _ 300  نیز می‌تواند مانع از عملیات نیروی هوایی آمریکا در خلیج فارس شده و همچنین حمله علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را دشوار می‌سازد. موشک‌های ضد کشتی و بالستیک روسی و چینی نیز به ایران قابلیت خنثی سازی بیشتری را بخشیده و این امکان را می‌دهد تا ناوگان نیروی دریایی آمریکا را فراتر از خلیج فارس مورد هدف قرار دهد. ایران همچنین دارای قابلیت نبرد سایبری علیه شبکه‌‌ای از نیروهای آمریکا و زیر ساخت‌های دشمنانش در سطح منطقه است.

*مقابله رادارهای برد بلند و پهپادهای ایران با دفاع هوایی آمریکا

در بخش پایانی این ارزیابی آمده است: برجام ایران را میسر می‌سازد با دستیابی به منابعش و نیز فن‌آوری و سلاح از بازارهای بین‌المللی نیازهای اجرای راهبرد نبرد نامتقارن را به طور موثرتری اجرا گذارد. ایران اینک می‌تواند ساده‌تر زیر دریایی، موشک‌ و کشتی‌های جنگی خریداری کند. این کشور قادر است قابلیت‌های حیاتی‌‌اش را نیز ارتقا ببخشد. ارتقا سامانه‌های موشک‌ بالستیک و موشک هدایت شونده و نیز قایق‌های موشک انداز، زیردریایی و پرتابگرهای موشکی متحرک جدیدتر جمهوری اسلامی را قادر می‌سازد با نشانه گیری کشتی‌ها و تاسیسات ویژه اطراف خلیج فارس آن‌ها را با دقت بیشتری هدف قرار دهد.

 ایران با رادارهای برد بلندترش  تهدیدات فراتری را در بخش‌های گستره‌تر منطقه به اجرا می‌گذارد. این کشور همچنین با پهپادهای پیشرفته‌تر خود می‌تواند با برتری دفاع هوایی آمریکا در منطقه مقابله کند. ایران همچنین قادر خواهد بود توانمندی در زمینه جنگنده‌های پنهان کار، نبرد الکترونیک و سایبری را با فن‌آوری‌های برون مرزی تقویت کند. جمهوری اسلامی همچنین می‌تواند در بخش‌‌های کاملا جدیدی سرمایه گذاری کند تا هرگونه عملیاتی را نه تنها در مجاورت خود بلکه در سطح منطقه متوقف یا دفع کند . این بخش جدید شامل سرمایه گذاری بر حملات در اهداف دور دست،  ماهواره، قابلیت‌های حمل و نقل هوایی و دریایی و نیز توسعه موشک‌های برد بلند می‌باشند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    ایران می تواند با توکل به خداوند، شیطان های بزرگ و کوچک را از بین ببرد با توکل به خداوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس