نشریه آمریکایی نوشت: مهندسین ایرانی در دهه ۸۰ بخش مکانیکی پرتاب بمب‌های سنگین را بر تامکت‌های خود تعبیه کردند که بعد‌ها نیروی دریایی آمریکا نیز اف-چهارده‌های خود را با همان روش تغییر داد .

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی پیرامون ماندگاری جنگنده‌های «اف-14 » در بدنه نیروی هوایی ایران با وجود سال‌ها تحریم‌های نظامی نوشت: جنگنده‌های اف-14 قدیمی آمریکا بعد از خلع سلاح شدن در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند و حتی آمریکا در محل نگهداری هواپیماهای قدیمی خود در آریزونا نیز از آن استفاده نکرده در حالی‌که پنتاگون عادت دارد هواپیماهای از دور خارج شده را برای روز مبادا در آن‌جا نگه دارد.

نشنال اینترست نوشت: با این وجود، داد و ستد مخفی و زیرزمینی کماکان ادامه دارد و شرکت‌های نامشخص باقی مانده قطعات اف-14 را به ایران می‌فروشند. وزارت امنیت آمریکا در اوائل سال 2014 از یافتن دلالانی که قصد فروش قطعات یدکی اف-14 به ایران را داشتند، خبر داد.

 بر اساس این گزارش، بی‌دلیل هم نیست که ایران کماکان تمایل به تجهیز تامکت‌های خود دارد. آمریکا در سال‌های اخیر جاسوسی بر ایران را افزایش داده و پهپادهای مخفی و رادار گریز چون « آر.کیو -170» را به خاورمیانه فرستاده و آشکارا تاسیسات هسته‌ای ایران را تحت نظر دارند. هرچند که یک پهپاد آر.کیو-170 در سال 2011 به دست نیروهای ایرانی افتاد.

نشنال اینترست نوشت: تامکت‌ها جنگنده‌هایی هستند که قابلیت رهگیری پهپادها را دارند و در اوائل سال 2000، نیروی هوایی ایران یک اسکادران از جنگنده‌های اف-14 را در اولین تاسیسات هسته‌ای خود (بوشهر) مستقر کرد. ایران سال‌ها بعد اسکادران دیگری از این نوع جنگنده را برای گشت‌زنی بر فراز دو تاسیسات هسته‌ای دیگرش و در تقابل با تداوم جاسوسی‌های آمریکا که سعی در جمع‌آوری اطلاعات داشتند، به منطقه اعزام کرد.

روایت نشریه آمریکایی از نقش تام‌کت‌های ایران در دفاع از کشور

نشنال اینترست در ادامه این گزارش با اشاره به آمار تلفات تامکت‌های ایران خلال جنگ تحمیلی با ارتش وقت عراق نوشت: خدمه تامکت‌های ایران از 200 پیروزی هوایی علیه جنگنده‌های عراقی خبر دادند که 64 مورد آن‌ها تایید شدند. «جلیل زندی» یکی از خلبانان اف-14 از 11 پیروزی هوایی در نبرد علیه خلبانان عراقی خبر داده بود و از او به عنوان بهترین خلبان ایرانی در شکار هواپیماهای عراقی یاد می‌شود.

همچنین در جریان جنگ ایران و عراق 8 هشت فروند اف- 14 ایران سقوط کردند که یک مورد به طور اشتباه هدف یک «اف-4» ایرانی قرار گرفت و سه فروند آن از سوی میراژهای «اف-1» ،یک مورد توسط «میگ-21» نیروی هوایی عراق و دو مورد دیگر نیز از سوی مهاجمان ناشناس سرنگون شدند.

 تیم تحقیق و تفحص ارتش آمریکا آن‌قدر نگران عدم لو رفتن اطلاعات جنگنده‌های اف-14 ایران بود که هنگام سرنگون شدن آن‌ها در خاک عراق گشت‌های عمقی را در قلمروی این کشور آغاز می‌کرد تا مانع از افتادن لاشه یا بقایای اف-14 سرنگون شده ایران به دست ارتش شوروی سابق شود.

این نشریه آمریکایی با اشاره به مورد جالبی نوشت: مهندسین ایرانی در اوائل  سال 1985 بخش مکانیکی پرتاب بمب‌های سنگین را بر 4 جنگنده‌ اف- 14 تعبیه کردند که این جنگنده‌ها را به بمب افکن مبدل می‌نمود و سال‌ها بعد نیز نیروی دریایی آمریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های اف-14 خود را بدین طریق تغییر دهد.


روایت نشریه آمریکایی از نقش تام‌کت‌های ایران در دفاع از کشور

تصویری از بخش زیرین جنگنده اف-14 و نصب پرتاب کننده بمب‌های سنگین با همت مهندسان ایران

نشنال اینترست در ادامه از تلاش‌های متخصصین ایرانی، برنامه خودکفایی نیروی هوایی ایران و وارد شدن برخی قطعات اف-14 از سوی مسئولان خرید ایران در خارج از کشور نوشت: «رودی ماتیو» تاریخ شناس دانشگاه دلور آمریکا گفت، ایرانیان تمایل دارند کشور خود را به عنوان یک ملت منحصر به‌فرد که بیش از حد غنی است و می‌تواند از خود بدون کمک خارجی مراقبت نمایند، ببینند.»

نشریه آمریکایی در خاتمه نوشت: خواه چه ایران خود قطعات مورد نیاز اف-14را تولید یا آن‌ها ‌را از خارج تهیه کند، این کشور آشکارا درحال تجهیز اسکادران جنگنده‌های اف-14 خود است. در اکتبر 2013 برآورد شد که ایران بیش از 40 فروند اف-14 سالم دارد که قابلیت پرواز را دارند. ایران اینک ارتقای تامکت‌های خود را با قطعات جدید رادار، وسایل مخابراتی، سامانه‌های ناوبری و سیم‌کشی داخلی آغاز کرده و در عین حال با نصب موشک‌های « R-73» و « Hawk» بر قابلیت‌های رزمی آن افزوده است.

جنگنده‌های اف-14 ایران با گذشت 5 دهه، بهتر و بهتر می‌شوند و این مسئله برای دفاع از ایران بسیار مهم است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مغز متفکر ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    1 0
    لا اله الا الله
  • مغز متفکر ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    2 0
    ایرانیان تمایل دارند کشور خود را مستقل و قدرتمندتر ببینند . آنگونه که شایسته ی آینده و امروز و تاریخمونه
  • صادق ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    برخلاف ادعای این مقاله هیچ تامکتی از ایران در خاک عراق سقوط نکرد که آمریکاییها بخوان دنبال لاشه اون برن گشت زنی کنن. فقط یک مورد یکی از خلبانهای منافق و خائن و... تامکت با تامکت خودش که مسلح به موشک فونیکس هم بود به عراق پناهنده شد که فکر نکنم آمریکاییها هیچ مشکلی با اون واقعه داشتن چون در اون مقطع با چنگ و دندون پشت صدام بودن.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    ساخت جنگنده ملی حداقل در حد تندر پاکستانی از اوجب واجبات است
  • 313 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    4 0
    چرا ما یکی از این هیولاها رو با یک بودجه کلان در یک بازه زمانی بلند مدت به یک تیم تخصصی عظیم دانشگاهی در نیروهای مسلح نمیدیم که روش کار کنند و بتونیم در بلند مدت اون رو مهندسی معکوس کنیم؟؟؟ !!!
  • مغز متفکر ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 1
    اواکس از اوجب واجبات است
  • مهدى ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 4
    ما ى سوزن هم نميتونىم درست کنيم,متخصص کجا بود,همه مفنگين
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    1 0
    اف 14 و اف 15 و yf23 جزو شاهکارهای امریکاست
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    1 3
    اگه مهندسی معکوس جنگنده به همین راحتی ها بود اینقدر تو تکنولوژی موشکی سرمایه گزاری نمیکردیم
  • eagle ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    1 5
    تکنولوژی این جنگنده در داخل در دسترس نیست ما همونf5های ساخت داخل(صاعقه) رو هم به زور میسازیم و بخش های اصلی اون مثل موتور هم از خارج میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس