عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، نرخ سود سپرده‌های بانکی را پاشنه آشیل سیستم بانکی دانست و افزود: مشکل اساسی در نرخ سود علی الحساب است و تا این را حل نکنیم بانک‌های ما روز به روز بزرگ‌تر و تعداد مؤسسات مالی بیشتر می‌شود.

به گزارش مشرق ، نشست علمی «بررسی بسته اقتصادی خروج از رکود» ظهر سه‌شنبه در دانشگاه قم با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در سخنانی اظهار داشت: دولت حق دارد در شرایط اقتصادی فعلی بسته اقتصادی خروج از رکود را ارائه نماید ولی بهتر بود قبل از این کار و یا هر اقدام دیگری از نظر نخبگان، کار‌شناسان و صاحبنظران استفاده و بهره بگیرد.

وی گفت: دولت یازدهم با مشکلاتی همچون کاهش فروش نفت و نیز کاهش قیمت آن روبه‌رو بوده است که کاهش صادرات و کاهش قیمت، درآمدهای دولت از نفت را به شدت کاهش داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید راه‌های مناسب را دنبال کرد، افزود: با رونق کسب و کار و تقویت بخش خصوصی و نیز گرفتن مالیات و جایگزین کردن آن به جای درآمد نفت در بودجه عمومی کشور می‌توان این مشکل را تا حد بسیار زیادی برطرف کرد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه در بسته اقتصادی که دولت‌ها ارائه می‌کنند سیاست‌های کوتاه مدت تا حدی قابل قبول است ولی باید به دنبال سیاسیت‌های بلند مدت باشند، گفت: اثر این سیاست‌های کوتاه مدت در طول زمان به زیان اقتصاد ملی است که نمونه آن برداشت ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای عیدانه در دولت قبل است.

وی تأکید کرد: اگر امروز دولت بسته سیاست اقتصادی را ارائه می‌کند که در کوتاه مدت می‌تواند مشکلی را حل نماید بلافاصله بعد از آن باید دنبال سیاست‌های بلند مدت باشد چرا که سیاست‌های اقتصادی با برنامه‌های کوتاه مدت حل شدنی نیست.

صنایع کوچک و متوسط در وضعیت خوبی قرار ندارند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی اوقات ما بنگاه‌هایی را تشویق و حمایت می‌کنیم که ناکارآمد هستند و یا بار‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند این در حالی است که ۸۵ درصد صنایع ما را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و این صنایع امروز در وضعیت وخیمی قرار دارند.

وی تشویق صادرات به ویژه صنایعی که مشکل دارند، حمایت از خدمات و صنایع مهندسی، اجرای طرح‌های صرفه جویی انرژی، تسریع در واگذاری طرح‌های عمرانی، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی و صنعت و معدن، حمایت از الویت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط با پیشرفت بالای ۸۰ درصد و تخصیص منابع ارزی لازم برای رونق صادرات را از دیگر برنامه‌های بسته اقتصادی دولت نام برد.

بانک‌ها امروز بنگاه‌داری می‌کنند

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه بانک‌ها امروز بنگاه‌داری می‌کنند و این موجب شده تا هرچه منابع به آن‌ها تزریق می‌شود را به جای ارائه خدمات به بنگاه‌های خود وارد کنند، گفت: از دیگر اقدامات در بسته اقتصادی دولت این است که بانک‌ها این بنگاه‌ها را‌‌ رها کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت ۵ هزار میلیارد تومان در سال جاری برای نقدینگی یارانه‌ها به بانک مرکزی بدهکار است، گفت: چرا دولت نسبت به شناسایی و حذف پردرآمد‌ها حرکت سریعی نداشته است، این در حالی است که طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید ۳۰ درصد درآمد به تولید و حمایت آن به کار گرفته شود تا تولیدکننندگان بتوانند امکان تغییر سیستم برای کاهش انرژی را انجام دهند.

نرخ سود سپرده‌ها پاشنه آشیل سیستم بانکی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، نرخ سود سپرده‌های بانکی را پاشنه آشیل سیستم بانکی دانست و افزود: مشکل اساسی در نرخ سود علی الحساب است و تا این را حل نکنیم بانک‌های ما روز به روز بزرگ‌تر و تعداد مؤسسات مالی بیشتر می‌شود.

وی گفت: نسبت به اوضاع اقتصادی آینده خیلی خوشبینانه و یا بدبینانه عمل نمی‌کنیم چرا که ما امید داریم که اگر برجام به خوبی پیش برود منابعی به دست خواهیم آورد که می‌تواند در اقتصاد مؤثر باشد به عنوان مثال می‌توان از ۴ میلیارد دلار از ذخایر مربوط به صندوق توسعه ملی نام برد که اگر آزاد شود می‌تواند در حمایت از تولید در بیاید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس