مصباحی مقدم گفت: بانک های مرکزی در دنیا از این حیث رتبه بندی شده اند که طی آن مستقل ترین بانک های مرکزی بانک هایی هستند که کمترین دخالت دولت در نحوه عملکرد آنها وجود دارد.

به گزارش مشرق ، غلامرضا مصباحی مقدم اقتصاددان و نماینده مجلس درباره ساز و کار انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در سایر کشورها گفت: در کشوری مانند امریکا این انتخاب در وهله اول به صورت ایالتی انجام شده و سپس با کمک جمعی از اقتصاددانان شناخته شده و مطرح از طریق کنگره امریکا، رئیس فدرال رزرو برای 7 سال به این سمت انتخاب می شود که انتخاب مجدد وی نیز توسط همین هیات بلامانع است. وی افزود: به یک معنا عزل رئیس کل در صورت فساد و خروج وی از مدیریت در صورت مرگ یا بیماری لاعلاج وی است.

مصباحی مقدم اظهار داشت: این موضوع باعث ثبات سیاست های پولی و بانکی در امریکا شده و رئیس جمهور امریکا نیز در تعیین رئیس فدرال رزرو فقط حکم داده و نقش دیگری ندارد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره میزان استقلال بانک های مرکزی در دنیا تصریح کرد: لذا بانک های مرکزی در دنیا از این حیث رتبه بندی شده اند که طی آن مستقل ترین بانک های مرکزی بانک هایی هستند که کمترین دخالت دولت در نحوه عملکرد آنها وجود دارد.

وی با ذکر خاطره ای از ملاقات با یکی از روسای فدرال رزرو گفت: من یک بار با یکی از روسای قدیم بانک مرکزی امریکا که گویا در دوران ریگان رئیس فدرال رزرو بوده است دیداری داشتم. گفته می شود این فرد چنان اقتداری داشته که ریگان نیز از پس وی برنیامده و حتی توانسته بود در مقابل انتظارات ریگان بایستد. ما نیازمند چنین رئیس بانک مرکزی هستیم نه رئیسی که اگر از دستورات و خواسته های رئیس جمهور اطاعت نکرد دستش لرزیده و بترسد که فردا یا یک ساعت دیگر عزل خواهد شد.

مصباحی مقدم در ادامه با انتقاد از وابستگی روسای بانک مرکزی به دولت ها خاطرنشان کرد: چنین ریاستی برای بانک مرکزی آفت بزرگی است که همه سیاست های بانکی و پولی را نیز تحت تاثیر قرار داده و بی ثباتی را به سیستم بانکی کشور تزریق می کند. البته برای تعیین رئیس کل سناریوهای مختلفی در دنیا وجود دارد که برخی از این سناریوها در ایران نیز قابلیت اجرا دارند.

وی درباره مستقل ترین رئیس کل بانک مرکزی در طول 35 سال گذشته تصریح کرد: به نظر می رسد در طول این سال ها مرحوم نوربخش مستقل ترین و تا حدودی مقتدرترین رئیس کل در میان روسای بانک مرکزی بوده که این اقتدار نیز بیشتر متاثر از شخصیت وی بود. وی با بیان خاطره ی از مرحوم نوربخش بیان داشت: به یاد دارم ایشان حتی در بودجه های سالیانه کشور نیز تاثیر گذار بودند یعنی علاوه بر تاثیر در سیستم بانک مرکزی ، حرف و موضع ایشان در بودجه نیز موثر بود. یادم هست مرحوم نوربخش نرخ هر دلار در بودجه را مبلغی در نظر گرفته بودند که وقتی عده ای با این رقم مخالفت کردند وی خطاب به آنها می گفت: "هر کسی به این رقم ایراد دارد خودش بودجه را ببندد."  همین جمله نشان دهنده نقش مهم وی در بستن بودجه ها بود.

مصباحی مقدم در خاتمه افزود: البته بنده معتقد به درست بودن تمام تصمیمات ایشان نیستم بلکه اتفاقا با نظر ایشان درباره کسب درآمد با اصلاح قیمت ارز مخالف بوده وهستم اما به هرحال واقعیت این است که نقش و جایگاه مرحوم نوربخش در بانک مرکزی موثر و نافذ بوده است.



منبع:تراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن از اصفهان ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    اگر افراد برای خدمت آمده باشند نباید هرگز بخاطر ترس از عزل شدن د. برابرتصمیمات اشتباه کوتاه بیایند، تنها کسانی از عزل شدن می ترسند که برای پست و مقام و قدرت و در کل برای رسیدن به دنیا، بر سر کار آمده باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس