کد خبر 493675
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶

پژوهشگر مهدوی گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه برای ظهور دعا می کنند. این ادعیه مهدوی با هدف ایجاد امید و دعوت به صبر برای مردمی که گرفتار سختی ها بودند و با نیت برطرف شدن سختی های عصر غیبت است.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام ناصر شهیدی پژوهشگر مهدوی، با بیان اینکه امام سجاد(ع) پرچم دار و علمدار عاشوراییان هستند و حدود 35 سال امامت بر جامعه مسلمین داشتند، گفت: حضرت در این دوران خطبه های روشنگرانه و معرفت افزا داشتند، امام با توجه به اینکه همه ابزارهای تبلیغی را از دست داده بودند ولی با سختی و مشقت این مسیر روشنگری و توحید را ادامه می دادند.

وی افزود: امام سجاد(ع) بعد از عاشورا و از همان اوایل اسارت در جهت تبیین، تثبیت و ترویج معارف امامت و مهدویت - از این جهت که اشاره های زیادی در کلام ایشان است- و از طرف مقابل برای نابودی و انحطاط طاغوت و ظلم بنی امیه از خطبه های رسایی استفاده می کردند.

حجت الاسلام شهیدی کارآمد ترین شیوه های تبلیغی را خطبه های امام سجاد(ع) دانست و بیان داشت: این خطبه ها به صورت چهره به چهره بود و اثرگذاری بسیار عجیبی داشت، ازجمله سخنان معرفت افزا و پرشور ایشان در کوفه بود که در برابر مردم سخنرانی کردند. به تعبیری نخستین حرکت فرهنگی سیاسی حضرت با خطبه ایشان در کوفه آغاز شد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) قم با بیان اینکه امام سجاد(ع) در آن خطبه موضع گیری صریح داشتند و ماجرای عاشورا را با نشان دادن رذالت و پستی بنی امیه نشان دادند، اظهارداشت: امام در این خطبه می فرمایند؛ ای مردم آنکه مرا می شناسد، می شناسد... من فرزند رسول خدا هستم،... فرزند آقایی که سرش در فرات جدا شد، بدون اینکه جرمی داشته باشد و کسانی جنایت کردند بدون آن که حقی داشته باشند ... من فرزند آقایی هستم که حرمت او شکسته شد و ... این سخنان همراه با شور و سوز و گذار بود. طوری که در کوفه صدای گریه مردم بلند شد، همین خطبه وجدان ها خفته مردم را بیدار کرد.

وی ادامه داد: مردم بعد از خطبه امام سجاد(ع) یکدیگر را سرزش می کردند و به هم می گفتند تباه شدید و بی خبرید و همان جا بود که کوفیان اعلام آمادگی می کنند برای تابع شدن البته دیگر فضایی نبود که بتوانند حضرت را یاری کنند.

حجت الاسلام شهیدی با بیان اینکه یکی دیگر از حرکت های روشنگرانه امام سجاد(ع) بکاء، گریه و ناله های ایشان بود، تصریح کرد: بعد از کربلا مردم مدینه قیام کردند، یزید لشکر فرستاد و واقعه حره اتفاق افتاد و غیر از کسانی که در منزل امام بودند، سه روز یزید جان و مال و ناموس مردم مدینه را مباح کرد. به طوری که زنا زادگانی متولد شدند که تا مدت ها می گفتند اینها از واقعه حره هستند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) قم با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) در این مورد، گفت: امام صادق(ع) با توجه به این فضا و گریه های امام سجاد(ع) که در جهت معرفت افزایی و علیه ظلم و حکومت بنی امیه بود، می فرمایند: امام سجاد 20 سال گریه کرد. به طوری که وقتی غذا می آودرند، آقا اشک می ریختند، وقتی آب می دیدند، اشک می ریختند، یکی از غلامانشان گفتند، آقا شما از بین می روید از بس گریه می کنید، حضرت فرمود: من با این اشک اندوه و ناراحتی خود را به خدا شکوه می کنم و چیزهایی را از جانب خدا می دانم که خبر ندارید. هر گاه یادم به قتلگاه می افتد،، گریه مجالم نمی دهد، این جمله عمق تاثر حضرت را نشان می دهد.

وی افزود: امام سجاد (ع) با گریه های فراوان خود مردم را در مسیر عبودیت و توحید حفظ کردند و مظلومیت اهل بیت(ع) را به نوعی بیان کردند. در زمانی که ظلم بنی امیه برای همه آشکار شده بود.

حجت الاسلام شهیدی با اشاره به حرکت روشنگرانه امام سجاد(ع) در شام، خاطرنشان کرد: شام شهر عجیبی بود. شام شهری بود که دشمنان اهل بیت(ع) را پرورش داده بود. شهری بود که در اوج دشمنی با اهل بیت(ع) قرار داشت، نحوه برخورد امام سجاد(ع) در این شهر به گونه ای بود که پایه های کاخ یزید را به لرزه در آورد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) قم با اشاره به سخنان و ادعیه امام سجاد(ع) در ارتباط با حضرت مهدی(عج) اظهارداشت: حضرت اشاره هایی برای دوران غیبت، آرزوی فرج امام زمان(ع) و شکوه از فتنه های آخرالزمان دارند. به طوری که می فرمایند؛ خدایا شکایت می کنم از نبود پیامبران، کمی یاران، فراوانی دشمنان، سخنی زمانه، وقوع فتنه ها و پشتیبانی مردم علیه ما، درود خدا بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیتش و ادامه می دهند و گشایشی از جانب خودت برای ما آشکار فرما.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در این دعا صریحاََ ظهور حضرت را از خدا می خواهند، تصریح کرد: خدایا قائم آل محمد را برای یاری دینت و اظهار قرآنت و برپایی فرمانت و پاکیزه ساختن زمینت از آلودگی ها برانگیز و ظهورش را برسان.

حجت الاسلام شهیدی گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه برای ظهور دعا می کنند؛ خدایا به وسیله حضرت مهدی(ع) زمین مرده را زنده کن، هواها و خواسته های متفرقه را متحد گردان و حدود معطل مانده را به وسیله او به پا دار و احکام رها شده را توسط او جاری ساز، خدایا شکم های گرسنه را به وسیله او سیر گردان و بدن های خسته و رنجور را به وسیله او مورد حمایت قرار ده.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) قم ادامه داد: دعای روز جمعه حضرت برای امام مهدی(عج)، دعای هر روز ماه رمضان، دعای روز عید فطر  ودعا برای فرج که اشاره مستقیم به ظهور و برطرف شدن سختی های دوران غیبت است نیز ازجمله دعاهای امام سجاد(ع) برای حضرت حجت است.

وی با اشاره به اهداف این دعاها، گفت: این ادعیه جهتی دارد اول اینکه حضرت با این ادعیه هم امید مردم را نسبت به آینده بیشتر می کردند، هم مردمی که گرفتار سختی ها بودند را دعوت به صبر می کردند، همچنین حضرت با این ادعیه مردم را در مسیر عبودیت و بندگی حفظ می کردند.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس