کد خبر 494095
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

پژوهشگر مهدوی با اشاره به دعای ۴۷ صحیفه سجادیه گفت: اگر بتوانیم این فراز را کنایه از پدید آمدن یاران ویژه امام عصر(ع) قرار دهیم. از خداوند می خواهیم که یاران امام در این دوره دور هم جمع شوند.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید مجتبی فلاح (پژوهشگر مهدوی)، با اشاره به فراز 61 دعای 47 صحیفه سجادیه گفت: در این فراز می خوانیم " اللَّهُمَّ فَأَوْزِعْ لِوَلِيِّكَ شُكْرَ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيْهِ، وَ أَوْزِعْنَا مِثْلَهُ فِيهِ، وَ آتِهِ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحا يَسِيرا، وَ أَعِنْهُ بِرُكْنِكَ الْأَعَزِّ، وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ، وَ قَوِّ عَضُدَهُ، وَ رَاعِهِ بِعَيْنِكَ، وَ احْمِهِ بِحِفْظِكَ وَ انْصُرْهُ بِمَلائِكَتِكَ، وَ امْدُدْهُ بِجُنْدِكَ الْأَغْلَبِ.

پس ولى خود را الهام كن تا شكر اين نعمت بگزارد، و ما را نيز الهام كن كه نعمت وجود او را سپاس گوييم و او را به فيروزى از جانب خود نصرت كن، و كار او را به آسانى بگشاى و به پشتيبانى محكم خود او را مدد فرماى و پشت او را قوى كن و بازوى او را نيرومند گردان، و او را به ديده رعايت خود نگران باش و در كنف حمايت خود نگهدار، و به فرشتگانش يارى كن و به سپاه نيرومند خويش مدد ده.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در این فراز در ادامه دعاهای خود برای تبیین رابطه میان مردم و حجت خدا این طور می فرماید: خدایا سپاس گزاردن نعمت هایی که به ولیت عنایت کردی به او الهام فرما و ما را نیز به سپاس گزاری نعمت وجود ولی الهام کن.

حجت الاسلام فلاح با اشاره به ویژگی های امام عصر(عج) در این فراز، اظهارداشت: در واقع امام سجاد(ع) با بیان بخش نخست از این فراز می خواهند این نکته را به همه گوشزد کنند که امام با تمامی ویژگی هایی که در فراز قبل دارند که علم است، پرچم هدایت، رستگاری و ریسمان متصل خدا است و سبب رسیدن به خشنودی خداست، باز امام خود را بی نیاز از درگاه الهی نمی دانند و شکرگزاری و طلب توفیق برای شکر گذاری به ساحت قدس الهی را اینگونه نشان می دهند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در ادامه فراز دغدغه مندی های خود را نسبت به انقلاب جهانی بیان می کنند، تصریح کرد: امام با این دعا کردن این دغدغه مندی را به نسل های آینده که می خواهند رابطه خود را با امام تنظیم کنند، منتقل می نمایند.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این فراز از خدا برای امام این گونه می خواهند که خدایا از جانب خودت یک پیروزی ویژه به امام عنایت کن، وقتی می گوییم خدایا به امام از جانب خودت قدرت و سلطنت یاری کننده عنایت کن. در واقع می گوییم خدایا امام زمان(عج) را بر همه دشمنانش چیره کن، درحالی که لازمه چنین سیطره الهی چیرگی همه جانبه بر تمام امور است. به طوری که هیچ زاویه ای بر هیچ مساله بر امام پوشیده نباشد و همه چیز تحت نظر امام باشد و با اختیار امام به گردش در بیاید.

حجت الاسلام فلاح با بیان اینکه خیلی از افراد مدیریت بخشی را دارند ولی دشمنان می توانند در آن خلل ایجاد کنند، افزود: ما با این درخواست برای امام زمان(عج) می خواهیم در دوره امام زمان(عج) نفوذ و سیطره امام بر همه امور در تمامی زوایای هستی، یک نفوذ کامل باشد، خداوند متعال در آیه 80 سوره اسرا به پیامبر(ص) دستور می دهد، چند چیز را بخواهد. یکی از آنها سیطره الهی بر امور است که می فرماید: خدایا برای من از جانب خود یک سیطره یاری شده قرار ده.

این پژوهشگر مهدوی گفت: امام سجاد(ع) در ادامه می فرماید: خدایا برای امام عصر(عج) یک پیروزی آسانی قرار ده، فتح به معنای گشوده شدن و "یسر" به معنای آسانی، در حالی که امام در مسیر برپایی حکومت عدل جهانی باید از سد ستمگران عبور کند. بنابراین منتظران از خدا درخواست می کنند که سختی مبارزه برای حضرت در سایه یاری خدا به آسانی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در ادامه این فراز می فرماید؛ خدایا امام زمان(عج) را با تکیه گاه عزت مندانه خودت یاری کن، اظهارداشت: واژه عزت نکات ویژه ای دارد، عزت در اصل حالتی است که انسان را مقاوم و شکست ناپذیر می کند، وقتی از خدا می خواهیم که امام را با پشتوانه محکم  و عزت مند خود یاری کند، در واقع چون عزت در اصل به خدا می رسد، در سوره نسا آیه 139 خدا می فرماید: تمام عزت برای خداست، از این رو همه مخلوقات به سبب محدودیت قابل شکست هستند. مگر کسانی که عزت الهی داشته باشند. در چینن صورتی است که این مخلوقات چون عزتشان نشات گرفته از خداست، اینها هم شکست ناپذیر می شوند.

حجت الاسلام فلاح با بیان اینکه خدا در آیه 8 سوره منافقون می فرماید: عزت در مرحله نخست برای خداست و در مرحله بعدی رسول و مومنان شکست ناپذیر هستند، تصریح کرد: در واقع وقتی می خواهیم خدای متعال، امام را با پشتوانه عزت خودش یاری کند، می خواهیم امام ویژگی شکست ناپذیری را از خدا دریافت کند.

این پژوهشگر مهدوی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در ادامه می فرماید: خدایا پشت امام را محکم کن و بازوان حضرت را قوی کن، یک زمانی است که در مرحله ابتدایی خدا به اولیای خود نصرت را ارزانی می دارد ولی در مواردی که اراده الهی بر این تعلق گرفته که این جهان، جهان اسباب باشد. خدا اراده اش بر این تعلق گرفته که امور فقط از مسیر سبب هایی که خداوند قرار داده، محقق شوند.

وی با بیان اینکه در این فراز وقتی از خدا می خواهیم که پشت امام را محکم کن. باید ببینیم چگونه محقق می شود، گفت: در آیه 31 سوره طه آمده که وقتی حضرت موسی به رسالت مبعوث می شود. از خداوند می خواهد. خدایا کمر من را با برادرم هارون محکم کن، در این فراز وقتی از خداوند می خواهیم که پشتیبانی برای امام قرار دهد، کنایه از این است که امام به وسیله وزرایی نیرومند، ناب و خالص از پشتیبانی ویژه ای برخورد باشد.

حجت الاسلام فلاح ادامه داد: وقتی در ادامه فراز می گوییم؛ خدایا بازوان حضرت را محکم کن. این هم اشاره به این نکته است که کسی که می خواهد امام را یاری کند و به عنوان بازوی محکم امام قرار بگیرد، باید ویژگی هایی داشته باشد که اولیای خدا این را گوشزد کردند و وارد شده که اولیاء، ستمگران و گمراهان را به عنوان بازو برای خود انتخاب نمی کنند، اگر بتوانیم این فراز را کنایه از پدید آمدن یاران ویژه امام عصر(عج) قرار دهیم، در واقع از خدا می خواهیم که یاران امام در این دوره فراهم شوند و برای حضرت ایفای نقش داشته باشند.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس