کد خبر 493673
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

حضور به لحظه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در پاسخگویی به شایعات پیرامون شخصیت "علامه" سید حسن خمینی و سایر نوه های محترم و حتی آقای هاشمی رفسنجانی، شایسته تقدیر است که از استوانه های نظام و یادگاران یادگار امام(ره) با تمام وجود حمایت می کنند.

به گزارش مشرق، امروز موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قبال انتشار شایعه ای در روز گذشته، موضع گیری کرد و با انعکاسِ عکس و مصاحبه نسبت به شایعه پراکنی در مقابل کاندیداتوری مرتضی اشراقی نوه حضرت امام(ره) واکنش نشان داد.

در روزهای گذشته نیز در مقابل دروغگویی عده ای درخصوص نامزدی سید حسن خمینی نوه دیگر حضرت امام(ره)، موسسه تنظیم نشر و سایت خبری وابسته به آن، موضع گیری داشته و آن را نادرست دانستند و تاکید داشتند که سید حسن خمینی و اشراقی در حال فکر کردن هستند و هنوز به جمع بندی برای نامزدی نرسیده اند.

وقتی موسسه تنظیم نشر امام ستاد انتخاباتی می شود

حضور به لحظه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در پاسخگویی به شایعات پیرامون شخصیت "علامه" سید حسن خمینی و سایر نوه های محترم و حتی آقای هاشمی رفسنجانی، شایسته تقدیر است که از استوانه های نظام و یادگاران یادگار امام(ره) با تمام وجود حمایت می کنند.

اما بیش از یک هفته از شایعه شبکه تلویزیونی   BBC علیه امام(ره) می گذرد و هنوز هیچ پاسخی در این مورد داده نشده است. 

به گزارش بی‌بی‌سی؛

"در اسناد منتشر شده از ارتباط محرمانه‌ای که واشنگتن با امام خمینی در فرانسه برقرار کرده بود با نام کانال یزدی - زیمرمن یاد شده است. وارن زیمرمن از دیپلمات‌های ارشد سفارت آمریکا در فرانسه بود و دست‌کم پنج بار در نوفل‌لوشاتو با یزدی دیدار کرد. این دو نفر، صبح‌ها در یک مهمانخانه کوچک که حدود یک کیلومتر از ویلای امام خمینی فاصله داشت بی‌سروصدا دیدار و تبادل نظر و پیام می‌کردند.

ابراهیم یزدی البته در گذشته هم با مقامات وزارت خارجه آمریکا تماس‌هایی داشت، اما دیدارهای وی با زیمرمن در مقطعی بسیار حساس انجام می‌شد و از آنجا که با اطلاع کامل امام خمینی بود و به عنوان رابط وی با آمریکا عمل می‌کرد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسناد نشان می‌دهد که کانال یزدی - زیمرمن از روز ۱۵ ژانویه ۱۹۷۹ (۲۵ دی ۱۳۵۷) رسماً فعال بوده است، دقیقاً یک روز پیش از آنکه شاه ایران را ترک کند. یکی از اولین درخواست‌های یزدی از طرف آمریکایی برنامه دقیق سفر شاه بوده است که واشنگتن از ارائه آن طفره می‌رود.

پیام مستقیم امام خمینی به دولت کارتر در جریان پنجمین دیدار به دیپلمات آمریکایی ابلاغ می‌شود، در شرایطی که شاه ایران را ترک کرده بود و اداره کشور به شاپور بختیار و ارتش سپرده شده بود. نخست‌وزیر هم با بستن فرودگاه‌ها مانع از بازگشت امام شده بود. این پیام حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی توسط یزدی به زیمرمن ابلاغ شده است. بنا بر سند مذکور، امام خمینی به طور صریح از دولت کارتر می‌خواهد که از نفوذش برای تجدیدنظر در موضع ارتش استفاده کند، چرخشی که به گفته رهبر انقلاب، منافع آمریکا را هم تأمین خواهد کرد. امام خمینی در پیام خود می‌گوید: «فعالیت‌ها و اقدامات بختیار و رهبران کنونی ارتش برای مردم ایران زیان‌بار است اما برای دولت آمریکا زیان‌بارتر است، به خصوص برای آینده آمریکایی‌ها در ایران. این فعالیت‌ها می‌تواند باعث آن شود که دستورات جدیدی در ایران صادر کنم.» ایشان می‌افزاید: ‌«توصیه می‌شود که شما به ارتش توصیه کنید که از بختیار اطاعت نکند و این فعالیت‌ها را متوقف کند.»

بنا بر این سند، ابراهیم یزدی پیام را کلمه به کلمه به فارسی نوشته بود و «در حالی که پیام را برای زیمرمن می‌خواند ترجمه می‌کرد.» امام خمینی گفته بود: «اگر بختیار و و رهبران فعلی ارتش دخالت در امور را متوقف کنند، ما مردم را آرام خواهیم کرد و این باعث خواهد شد که به آمریکایی‌ها (در ایران) آسیبی وارد نشود.»"

اما تعدادی از جوانان انقلابی این بار هم جور موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) را کشیدند. آنها که این روزها کانالی در تلگرام راه اندازی کرده اند در پاسخ به این شبهه نوشته اند:

امام در پاسخ به پیام محرمانه کارتر، آمریکا را تهدید به اعلام جهاد کرد

به دنبال انتشار خبری مبنی بر ارسال پیام محرمانه از سوی امام خمینی (ره) به رئیس جمهور وقت آمریکا (کارتر) در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، imam.ir به بررسی زوایای این موضوع پرداخته است:

* با اوج گیری نهضت اسلامی و قطع امید آمریکا از بختیار، جیمی کارتر طی تماس تلفنی با رئیس جمهور وقت فرانسه (ژیسکاردستن‏) پیغام محرمانه ای را برای امام ارسال می کند.

کارتر در این پیام که از طریق نماینده دولت فرانسه به صورت حضوری به امام ابلاغ می شود با تهدید به کودتا از طریق ارتش، از امام می خواهد تا از مخالفت با بختیار دست بردارد. نماینده دولت فرانسه با تاکید بر محرمانه ماندن موضوع بیان می کند: «پرزیدنت کارتر آرزو دارد که این پیغام، کاملًا مخفى و محرمانه بماند. یک وسیله ارتباطى مستقیم با آیت الله، باید فراهم گردد تا مرتب در جریان حوادث گذاشته شوید؛ و این به نفع کشور شما، و خصوصاً آیت الله مى‏باشد.»

* جواب امام به کارتر اما علنی، صریح و روشن است : ◀«به امریکا اخطار کنم که اگر چنین کودتایى بشود از چشم شما مى‏بینند؛ و اگر شما حُسن نیت دارید باید جلوگیرى کنید. براى من گفته‏اند، پیغام داده‏اند، که اگر کودتاى نظامى بشود، حکم جهاد مقدس باید داد. من کودتا را نه به صلاح ملت مى‏دانم، و نه به صلاح امریکا... ایران را به حال خود واگذارید؛... از کودتا جلوگیرى کنید که اگر بشود ملت ایران از شما مى‏دانند، و براى شما ضرر دارد. این تمام پیغام من است به کارتر.»▶

* با این حال، برخی رسانه ها مدعی هستند امام پس از این ماجرا، نامه ای محرمانه خطاب به کارتر ارسال نموده و از آمریکا خواسته است تا از کودتا جلوگیری نماید.

فارغ از اثبات صحت و سقم این ادعا، ادبیات و مواضع روشن و علنی امام در برخورد با آمریکا حاوی دو نکته ذیل است:

1- ارسال پیام از سوی امام به کارتر (درصورت صحت) برای جلوگیری از کشتار بیشتر مردم صورت پذیرفته است

2- ارسال این پیام از موضع برتر و اعلام حکم جهاد در مقابل آمریکا بوده است. حکمی که در صورت صدور می توانست آمریکا را با معضلات بیشتری مواجه کند. چرا که امام به کارتر متذکر شده بود که در صورت بروز کودتا و متعاقباً صدور حکم جهاد علیه آمریکا در ایران، مشکلاتی که برای آمریکائی‌های مقیم ایران پیش خواهد آمد ناشی از تصمیم نادرست دولت آمریکا در برخورد با ملت ایران است. چنانکه امام بیان می کند: ◀«من نمى‏دانم ملت امریکا بعدها چه خواهد کرد؛ و من به حکم اینکه یک شخص روحانى هستم، و مصلحت بشر را همیشه در نظر دارم و مصلحت ملت خودم را در نظر دارم، به شما توصیه مى‏کنم که جلوى این خونریزیها را بگیرید و نگذارید این خونریزیها تحقق پیدا کند»▶

* گفتنی است این رویداد در صحیفه امام به صورت مستند بیان شده که برای مطالعه می توانید به جلد پنجم صحیفه امام صفحات 375 تا 377 مراجعه نمایید.

در طول سالهای گذشته مخصوصا در دوره بعد از انتخابات سال 88 که جریانات موسوم به فتنه با کار شکنی و رفتارهای ناپسند به نظام تهمت تقلب زدند و شعارهایی زننده و ساختار شکن و متناقض با آرمانهای امام خمینی (ره) سر دادند، موسسه کوچکترین اقدامی انجام نداد. سکوت در قبال نفی شعارهای اصیلی که یادگار حضرت روح الله بودند، تنها گوشه ای از اغماض تلخ موسسه منسوب به امام (ره) بود. شعارهای نه غزه، نه لبنان ، جانم فدای ایران، مرگ بر اصل ولایت فقیه و جمهوری ایرانی، که متولیان بیت امام فقط آنها را گوش کردند و دریغ از کوچکترین موضع گیری.


منبع: پارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس