کد خبر 493097
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

پژوهشگران قصد دارند به‌زودی با کمک نانوربات‌ها، نخستین کلینیک بالینی مبارزه با سرطان را تاسیس نمایند. در این مرکز نانوربات‌ها به بدن بیمار تزریق‌شده، در ادامه سلول‌های سرطانی شناسایی شده و بدون آسیب‌رسیدن به سلول‌های سالم، از بین می‌روند.

 به گزارش مشرق، نانوربات‌ها ماشین‌هایی قابل‌برنامه‌ریزی و با ابعادی سلولی هستند که می‌توانند وارد بدن موجودات زنده شوند. این نانوربات‌ها با یکدیگر و با سلول‌های بدن میزبان برهم‌کنش داشته، عملکرد بدن را پایش و در صورت نیاز ترمیم می‌کنند.

ربات‌های ساخته‌شده تا به امروز قادراند تعدادی از سرطانی مانند تومور و سرطان‌های خون را تشخیص دهند، تست‌های اولیه بر روی حیوانات نتایج امیدوارکننده‌ای را برای به‌کارگیری چنین روش درمانی نشان می‌دهد.
 
دکتر باکلت ، طراح این روش بالینی می‌گوید که انسان‌ها در مراحل پایانی سرطان خون می‌توانند از درمان با نانوربات دی‌اِن‌اِی بهره‌مند شوند. وی اعتقاد دارد بدون نانوربات‌ها این بیماران جان خود را از دست خواهند داد. در آزمایشات حیوانی او توانسته‌است در کمتر از یک ماه سرطان را به صورت کامل در بدن حیوان نابود کند.

دکتر باکلت در این زمینه می‌گوید: «در بدن حیوان این ربات‌ها تمامی سلول‌های بدن را کاوش خواهند کرد و بدون حتی کوچک‌ترین تماسی با سایر سلول‌ها، سلول‌های سرطانی خون را نابود می‌کنند. ما با مقالات منتشرشده خود نشان دادیم این یک رویا نیست. این روش هر چیزی را که ما در مورد دارو و پزشکی می‌دانیم متحول خواهد ساخت.»

دکتر باکلت و تیمش امیدوار است در یک تا دو سال آینده تعمیر نخاع حیوانات و در مدت کوتاهی بعد از آن، درمان نخاع انسان را با موفقیت به اجرا در آورد.

در مقالات این محقق اشاره شده‌است که ذرات نانویی ساخته‌شده از دی‌اِن‌اِی می‌توانند مانند عملیات‌های منطقی در رایانه‌های سیلیکونی، درون بدن حیوان اجرا شوند.

نانوربات‌های دی‌اِن‌اِی روزی می‌توانند به قدری پیچیده برنامه‌ریزی شوند که بتوانند در تشخیص یا درمان بیماری‌های بسیار پیچیده موفق عمل کنند.

در آینده‌ای نه‌چندان دور با حضور نانوربات‌ها در پزشکی، انقلابی را در حوزه نانوپزشکی شاهد خواهیم بود. با این انقلاب، نانوربات‌ها به‌صورت عادی در رگ‌های ما جریان می‌یابند، سلامتی بافت‌ها و سلول‌ها را پایش نموده و در صورت نیاز به ترمیم، عملگرهای برنامه‌ریزی‌شده خود را به اجرا در می‌آورند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس